Oι καταναλωτές πρόκειται να αλλάξουν συνήθειες φέτος, περιορίζοντας αισθητά τις δαπάνες τους και αναζητώντας εναλλακτικούς τρόπους για την αγορά αγαθών και προϊόντων, όπως προκύπτει από την ετήσια έκθεση της εταιρείας ερευνών Euromonitor International.

Η ετήσια έκθεση της εν λόγω εταιρείας προβλέπει σε τι θα δώσουν περισσότερη σημασία οι καταναλωτές, κατά το επόμενο έτος, και το πώς οι εταιρείες θα πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτές τις συμπεριφορές. Φέτος, οι καταναλωτές πρόκειται να αλλάξουν, με διακριτικό τρόπο, τις καταναλωτικές τους συνήθειες, επανεξετάζοντας τις δαπάνες τους, ενώ, επίσης, θα πειραματιστούν και με το metaverse.

«Βλέπουμε τη μεσαία τάξη να επανεξετάζει τον τρόπο που ξοδεύει, αλλά βλέπουμε και κάτι ακόμη – όλοι είναι πολύ πιο διστακτικοί», δήλωσε η Άλισον Άνγκους, επικεφαλής της έρευνας στη Euromonitor.

Κάθε Ιούλιο, η Euromonitor ξεκινά τις προβλέψεις της για τις τάσεις που πρόκειται να διαμορφώσουν το μέλλον. Η ταχέως μεταδιδόμενη παραλλαγή Όμικρον έχει δυσχεράνει τις προσπάθειες των καταναλωτών και των εταιρειών να ανακάμψουν από τις επιπτώσεις της πανδημίας, αλλά δεν έχει αποτελέσει ανασταλτικό παράγοντα στη διαδικασία ορισμού των προβλέψεων αυτών.

Παρακάτω θα δούμε τις προβλέψεις της Euromonitor για τις παγκόσμιες καταναλωτικές τάσεις το 2022:

Λύσεις στα προβλήματα της εφοδιαστικής αλυσίδας

Οι ελλείψεις προϊόντων και οι διαταραχές έχουν ωθήσει τους καταναλωτές σε συνδρομητικές υπηρεσίες ή στην αγορά μεταχειρισμένων προϊόντων, ώστε να μπορέσουν να βρουν αυτό που επιθυμούν. Οι εταιρείες θα πρέπει να προσαρμοστούν σε αυτές τις αλλαγές, προσφέροντας εναλλακτικές λύσεις. Τα συστήματα που θέτουν τους καταναλωτές σε αναμονή για την αγορά ενός προϊόντος δίνουν τη δυνατότητα στους αγοραστές να εξασφαλίσουν μία θέση στην ουρά και να μπορέσουν, κάποια στιγμή, να λάβουν το προϊόν που επιθυμούν, δήλωσε η εταιρεία έρευνας. Το να προσφέρετε προϊόντα που θα μπορούν οι αγοραστές να ενοικιάσουν ή και μεταποιημένα προϊόντα αποτελεί έναν άλλον τρόπο να διατηρήσετε την πελατεία σας, όπως και το να δελεάζετε τους πελάτες σας με αποκλειστικά είδη ή και είδη προπώλησης.

Η κλιματική αλλαγή στο επίκεντρο

Η 26η διάσκεψη των Μερών της Σύμβασης-Πλαίσιο των Ηνωμένων Εθνών για την Κλιματική Αλλαγή, γνωστή και ως COP26, έκανε τους καταναλωτές να σκεφτούν το τι πράττουν για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Οι πολίτες προσπαθούν να περιορίσουν τη σπατάλη τροφίμων, να μειώσουν τη χρήση πλαστικών και να κάνουν περισσότερη ανακύκλωση. Το 67% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα της Euromonitor δήλωσαν ότι προσπάθησαν να κάνουν, σε καθημερινή βάση, κάτι που θα έχει θετική επίδραση στο περιβάλλον. Η κλιματική αλλαγή και η βιωσιμότητα είναι τάσεις που συνεχίζουν να εξελίσσονται. Ωστόσο, κατά το 2022, θωρείται ότι οι μικρότεροι σε ηλικία καταναλωτές θα ασκούν μεγαλύτερη επιρροή στους συνομήλικους, τους γονείς και τους παππούδες τους.

Οι ηλικιωμένοι βελτιστοποιούν την ψηφιακή τους ζωή

Η πανδημία ανάγκασε πολλούς να προσαρμόσουν τις συμπεριφορές τους σε νέα δεδομένα, όπως, π.χ., να κάνουν για πρώτη φορά ψώνια από σούπερ μάρκετ μέσω κάποιας ηλεκτρονικής εφαρμογής. Η νέα αυτή πρακτική άρχισε να προτιμάται όλο και περισσότερο από τους ηλικιωμένους. Σήμερα, αυτή η ομάδα καταναλωτών επιθυμεί να συνεχίσει να χρησιμοποιεί το διαδίκτυο για την αγορά υπηρεσιών και προϊόντων και οι εταιρείες θα πρέπει να ανταποκριθούν στην αλλαγή αυτή, προσφέροντάς τους την κατάλληλη εκπαίδευση και βοήθεια και φτιάχνοντας προϊόντα που είναι εύκολα στη χρήση τους, όπως υποστηρίζει η εταιρεία ερευνών. Για ορισμένες εταιρείες, όπως διαπιστώθηκε από την έρευνα, αυτό μπορεί να συνεπάγεται τη δημιουργία μίας εφαρμογής ή ενός ιστότοπου που θα λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο σε όλους τους τύπους συσκευών (laptop ή smartphone).

Έλεγχος των οικονομικών

Η αστάθεια που προκλήθηκε από την πανδημία έκανε πολλούς καταναλωτές να καταλάβουν καλύτερα την οικονομική τους κατάσταση και να πειραματιστούν επενδύοντας στα κρυπτονομίσματα, εκτίμησε η Euromonitor. Οι εταιρείες θα πρέπει να βρουν τρόπους να ενημερώσουν σωστά τους καταναλωτές για τις χρηματοοικονομικές υπηρεσίες που τους προσφέρουν ή να κάνουν τα προϊόντα τους πιο προσιτά, μέσω π.χ. της μείωσης των τιμών τους.

Θέτοντας σε προτεραιότητα τις προσωπικές αξίες και τους στόχους

Το 34% όσων συμμετείχαν στην τελευταία έρευνα προτίμησε να ξοδεύει χρήματα σε εμπειρίες και όχι σε προϊόντα, το 2021, σε σύγκριση με 27%, το 2015. Οι εταιρείες πρέπει να προσαρμοστούν στις νέες αυτές επιθυμίες των καταναλωτών. «Πέρυσι, αναφερόμασταν σε καταναλωτές που επανεξέταζαν τις προτεραιότητές τους και το πώς θα ήθελαν να είναι η ζωή τους», δήλωσε η επικεφαλής της έρευνας στη Euromonitor. «Η φετινή χρονιά, ωστόσο, είναι, όντως, η χρονιά των αλλαγών».

Το metaverse δεν είναι πια απλώς ένα πείραμα, είναι πραγματικότητα

Οι καταναλωτές που αναγκάστηκαν, ουσιαστικά, να κάνουν μία «ηλεκτρονική» ζωή, μέσω video chats, προσαρμόζουν, σήμερα, τις συμπεριφορές τους, ώστε να γίνουν μέλη των ψηφιακών κόσμων και κοινοτήτων. Οι εικονικές συναυλίες, οι πωλήσεις των ΝFTs και τα άβαταρ αποτελούν τη νέα πραγματικότητα, στην οποία θα πρέπει να προσαρμοστούν οι εταιρείες, σύμφωνα με την Εuromonitor. «Δεν μπορούν όλες οι επιχειρήσεις να αγνοήσουν την εξέλιξη αυτή, καθώς, έτσι, θα χάσουν πολλά κέρδη», εκτίμησε η επικεφαλής της έρευνας. «Είναι η νέα πραγματικότητα και οι καταναλωτές έχουν ήδη αρχίσει να ζουν με αυτή».

Το μεταχειρισμένο δεν είναι πια «ταμπού»

Η αγορά αντικειμένων από δεύτερο χέρι δεν είναι πλέον «ταμπού». Έχει γίνει μία ιδιαίτερα δημοφιλής επιλογή για όσους θέλουν να έχουν κάτι που δεν έχουν οι άλλοι ή ψωνίζουν διαθέτοντας ένα συγκεκριμένο budget. Δωροκάρτες ή προγράμματα επαναγοράς που προωθούν την αγορά προϊόντων από δεύτερο χέρι γίνονται όλο και πιο δημοφιλή. Όπως εκτιμά η Euromonitor, οι εταιρείες θα πρέπει να ανταποκριθούν σε αυτή τη ζήτηση απευθυνόμενες σε καταναλωτές που επιθυμούν να φέρουν παλαιότερα είδη στα καταστήματα και να λάβουν ως αντάλλαγμα κάποιο κουπόνι ή να τα επισκευάσουν.

Οι κάτοικοι των πόλεων επιλέγουν τα θετικά των προαστίων και της εξοχής

Όσοι παρέμειναν στις πόλεις και δεν κατέφυγαν στα προάστια, κατά τη διάρκεια της πανδημίας, επιθυμούν, σήμερα, να βιώσουν μερικά από τα πλεονεκτήματα της ζωής μακριά από τις αυτές, όπως, π.χ., την πρόσβαση σε περισσότερους χώρους πρασίνου. Άλλοι επιθυμούν οι υπηρεσίες να βρίσκονται πιο κοντά στα σπίτια τους, καθώς οι ίδιοι συνεχίζουν να εργάζονται από το σπίτι. Οι εταιρείες θα πρέπει να θέσουν ως στόχο τα καταστήματα και οι υπηρεσίες να βρίσκονται πιο κοντά στα σπίτια των καταναλωτών, χωρίς να απαιτείται η μετακίνησή τους με τρένο ή αυτοκίνητο. «Θα πρέπει τα πάντα να απέχουν μόλις 15 λεπτά από τους καταναλωτές», δήλωσε η επικεφαλής της έρευνας της Euromonitor.

Εστιάζουμε στην αυτοφροντίδα και την ευτυχία

Το 56% των καταναλωτών θεωρούν ότι θα είναι πιο ευτυχισμένοι κατά τα επόμενα πέντε χρόνια, σύμφωνα με έρευνα της Euromonitor. Για να το επιτύχουν αυτό, αγοράζουν προϊόντα που συμβάλλουν στη νοητική και σωματική τους κατάσταση, όπως προϊόντα κάνναβης, ή κάνουν μαθήματα διαλογισμού. Οι αγορές στις οποίες προβαίνει ο κάθε καταναλωτής δίνουν τη δυνατότητα πρόβλεψης των αναγκών του, ενώ, ταυτόχρονα, αποτελούν και τον βασικό τρόπο προσέγγισής του.

Υβριδικός τρόπος προσέγγισης της κοινωνικοποίησης

Με την πανδημία να συνεχίζεται, οι καταναλωτές χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: σε αυτούς που θέλουν να επιστρέψουν στην κανονική τους ζωή και να ασχοληθούν με κοινωνικές δραστηριότητες και σε εκείνους που παραμένουν ιδιαίτερα προσεκτικοί εν όψει της απειλής της πανδημίας. Αυτό σημαίνει ότι οι υβριδικές επιλογές που τους προσφέρονται, σήμερα, όπως οι ψηφιακές επισκέψεις ή η απαλλαγή τους από έξοδα ακύρωσης παραγγελιών, μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες κάθε κατηγορίας καταναλωτών, εκτιμά η εταιρεία. Τα προϊόντα και οι υπηρεσίες πρέπει να είναι πολυδιάστατα, ώστε να μπορούν να εξυπηρετήσουν αυτή τη διαιρεμένη καταναλωτική βάση, εκτιμά η Euromonitor.

Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο

Πρόσφατα Άρθρα