
Σε δρόμους… αντίθετους φαίνεται πως βαδίζουν ή, μάλλον καλύτερα πλέουν, οι κλάδοι των containerships και των LNG Carriers, εν μέσω των ταραγμένων γεωπολιτικών συνθηκών και της διάχυτης οικονομικής αβεβαιότητας.
Από τη μία πλευρά, οι ανάγκες πολλών χωρών, αλλά και βιομηχανιών για την προμήθεια φυσικού αερίου από όλο και μεγαλύτερες αποστάσεις έχει ωθήσει την αγορά μεταφοράς LNG σε νέα εξαιρετικά υψηλά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, οι μέσες τιμές spot για ένα πλοίο, δύο ετών, χωρητικότητας 174.000 κυβικών μέτρων, οι οποίες αυξήθηκαν κατά 36% αυτήν την εβδομάδα και έφτασαν σε νέο υψηλό ρεκόρ των 297.500 δολαρίων την ημέρα, σύμφωνα με την Clarksons Research.
Σε πρόσφατη έκθεσή της, η Jefferies, επισημαίνει ότι οι ναύλοι των πλοίων LNG συνεχίζουν να παρουσιάζουν ισχυρή ανοδική δυναμική λόγω μιας πολύ στενής λίστας διαθέσιμων πλοίων, προσθέτοντας ότι ο κλάδος είχε επωφεληθεί από την έντονη ζήτηση τόσο από την Ευρώπη όσο και από την Ασία για φορτία αμερικανικής προέλευσης.
Διαβάστε επίσης: Σημείο καμπής για το εμπόριο στις ΗΠΑ – «Πρωταθλητής» το λιμάνι της Νέας Υόρκης
Την ίδια ώρα, με δεδομένο ότι η Δύση και οι ανεπτυγμένες ασιατικές οικονομίες απομακρύνονται από τις παραδόσεις ρωσικού αερίου, η ζήτηση στην Ευρώπη, την Ιαπωνία, τη Νότια Κορέα, την Ταϊβάν και την Ταϊλάνδη αναμένεται να αυξηθεί συνολικά κατά 46,6 εκατομμύρια τόνους, με τη Γηραιά Ηπειρο να αντιπροσωπεύει το 85%. Το ρωσικό φυσικό αέριο αντιπροσώπευε το 45% των εισαγωγών της Ευρώπης πέρυσι, με το μεγαλύτερο μέρος του να προέρχεται μέσω αγωγών, ωστόσο μετά το κλείσιμο της στρόφιγγας από τον Πούτιν, υπάρχει ανάγκη για την προμήθεια επιπλέον 140 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων. Αξίζει να σημειωθεί πως τον περασμένο μήνα, το 70% όλων των φορτίων LNG πήγε στην Ευρώπη, συγκριτικά με ένα ποσοστό 38% μόλις ένα χρόνο πριν.
Κόστος αποστολής
Βέβαια, η αισιοδοξία από τον ταχύ ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς LNG δεν αντικατοπτρίζει και την κατάσταση στον κλάδο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, όπου η μείωση των τιμών των ναύλων, σε συνδυασμό με τη διαφαινόμενη αποκλιμάκωση των πιέσεων στην εφοδιαστική αλυσίδα απομακρύνει τα χαμόγελα των πλοιοκτητών.
Ειδικότερα, καθώς σταδιακά μειώνεται -ανά περιοχή- η συμφόρηση στα λιμάνια και αρχίζει η ζήτηση να επηρεάζεται από το γενικότερο κλίμα, οι ναύλοι των Containers μειώνονται από τα ιστορικά υψηλά της περιόδου της πανδημίας προς όφελος των εμπόρων και εν κατακλείδι των καταναλωτών.
Σύμφωνα με το Bloomberg, το κόστος αποστολής αγαθών από την Κίνα έχει πέσει στο χαμηλότερο επίπεδο σε περισσότερα από δύο χρόνια, καθώς η παγκόσμια οικονομία παραπαίει, μειώνοντας τα κέρδη – ρεκόρ για τις ναυτιλιακές εταιρείες. Ένα container 40 ποδιών από το μεγαλύτερο λιμάνι του κόσμου της Σαγκάης στο Λος Άντζελες κόστισε 3.779 δολάρια την περασμένη εβδομάδα, την πρώτη φορά που η τιμή spot ήταν κάτω από τα 4.000 δολάρια από τον Σεπτέμβριο του 2020, ενώ όπως τονίζεται αναμένονται και περαιτέρω μειώσεις.
Σε αυτή τη μείωση των ναύλων φαίνεται πως συμβάλλει μία σειρά από γεγονότα που πλήττουν τόσο τις ανεπτυγμένες όσο και τις αναπτυσσόμενες οικονομίες, όπως ο αυξανόμενος πληθωρισμός, οι διαρκείς αυξήσεις επιτοκίων από τις κεντρικές τράπεζες και οι εμπορικές αναταράξεις από τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Όπως τονίζουν αναλυτές, «η πτώση των ναύλων οφείλεται στη μείωση της ζήτησης παγκοσμίως και η συμφόρηση των λιμανιών έχει χαλαρώσει, επιτρέποντας την πιο αποτελεσματική λειτουργία των πλοίων». Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες εκτιμήσεις, οι καλές μέρες κινδυνεύουν να εξαφανιστούν ανεπιστρεπτί, καθώς μετά το 2023 θα αρχίσει να παραδίδεται μεγάλος αριθμός νεότευκτων πλοίων, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει τον κλάδο σε κορεσμό.


Latest News

Έρευνα για τον θάνατο ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας
Για τον σκοπό αυτό μεταβαίνει στην Πάτρα, κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια του συμβάντος

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα