Ένα έργο πνοής για τον Πειραιά ολοκληρώθηκε. Το μετρό βγάζει πια εισιτήριο για το μεγάλο λιμάνι και δίνει ανάσες στην καθημερινότητα της πόλης. Η επέκταση της Γραμμής 3 αποτελεί ίσως τη σημαντικότερη προσθήκη στο δίκτυο μετρό της πρωτεύουσας, καθώς συνδέει απευθείας το λιμάνι με το αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» μέσα σε 55 λεπτά. Η κατασκευή της επέκτασης της Γραμμής 3 ήταν ένα μωσαϊκό κατασκευαστικών προκλήσεων, με κορωνίδα τον σταθμό του Πειραιά, τον πρώτο υποθαλάσσιο σταθμό στη χώρα. Ο Όμιλος ΑΒΑΞ, ως επικεφαλής της κατασκευάστριας κοινοπραξίας, αποτέλεσε για ακόμα μια φορά την εγγυήτρια δύναμη για την ολοκλήρωση μιας σημαντικής υποδομής για τη χώρα μας.
Με την παράδοση στο επιβατικό κοινό και των τελευταίων τριών σταθμών της επέκτασης, σε «Μανιάτικα», «Πειραιά» και «Δημοτικό Θέατρο», η συνολική επιβατική κίνηση στο δίκτυο αναμένεται να αυξηθεί σε 132.000 πολίτες ημερησίως, μειώνοντας την κυκλοφορία των Ι.Χ. κατά 23.000. Οι τρεις νέοι σταθμοί θα συμβάλλουν στην αποσυμφόρηση των διαχρονικών κυκλοφοριακών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι γειτονιές του Πειραιά, συνδέοντάς τις με το κέντρο της Αθήνας και το λιμάνι με το Σύνταγμα σε μόλις 20 λεπτά.
Το έργο έχει, εκτός από κοινωνικό, και σημαντικό αναπτυξιακό αποτύπωμα. Ο σταθμός «Πειραιάς» εξελίσσεται στον μεγαλύτερο συγκοινωνιακό κόμβο της χώρας, καθώς ενώνει το μεγαλύτερο λιμάνι με το μεγαλύτερο αεροδρόμιο, συνδέει λειτουργικά τις Γραμμές 1 και 3 του μετρό, τον προαστιακό σιδηρόδρομο, αλλά και την επέκταση του τραμ προς τον Πειραιά, διευκολύνοντας τις μετεπιβιβάσεις και βάζοντας τις βάσεις για βιώσιμες μετακινήσεις πόλη.
Με την παράδοση στο επιβατικό κοινό και των τριών νέων σταθμών οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα μειώνονται κατά 120 τόνους ημερησίως.
Μια διαδρομή γεμάτη προκλήσεις
Η νέα επέκταση από την Αγία Μαρίνα ως τον Πειραιά μετρά έξι σταθμούς. Η λειτουργία των τριών πρώτων σταθμών «Αγία Βαρβάρα», «Κορυδαλλός» και «Νίκαια» ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2020 δίνοντας μια εναλλακτική λύση μετακίνησης σε συνοικίες που μέχρι τότε έμεναν έξω απ’ τον χάρτη των μέσων σταθερής τροχιάς. Σε όλη αυτή τη διαδρομή των περίπου 7,2 χλμ. χρειάστηκε να αντιμετωπισθούν μία σειρά διαφορετικών τεχνικών προκλήσεων.
Διαθέτοντας μακροχρόνια εμπειρία και υψηλή τεχνογνωσία, ο Όμιλος ΑΒΑΞ ως επικεφαλής της κοινοπραξίας στην οποία συμμετείχαν οι GHELLA και ALSTOM, έβαλε τη σφραγίδα του στην κατασκευή αυτού του απαιτητικού έργου. Η επιτυχής αντιμετώπιση όλων των προκλήσεων εξασφάλισε την τεχνική αρτιότητα του έργου, επιβεβαιώνοντας την ικανότητα των μηχανικών της ΑΒΑΞ να εισάγουν σημαντικές καινοτομίες, οι οποίες ενισχύουν το πλούσιο ιστορικό του Ομίλου.
Οι αριθμοί καθρεφτίζουν την πολυπλοκότητα και τις μεγάλες απαιτήσεις του έργου. Για την ολοκλήρωση της κατασκευής, υλοποιήθηκαν 5.300 μελέτες, 12.700 σχέδια και 4.500 τεύχη. Ανταλλάχθηκαν 18.000 επιστολές μεταξύ της ΑΒΑΞ και της Αττικό Μετρό. Αντλήθηκαν 18.600.000 κ.μ. νερού κατά τη διάρκεια των εργασιών και τα προϊόντα εκσκαφής ξεπέρασαν τα 1.500.000 κ.μ. Η επέκταση της Γραμμής 3 απασχόλησε για 10 χρόνια σε ημερήσια βάση 2.000 άτομα και για την ολοκλήρωση του έργου χρειάστηκαν πάνω από 10 εκατ. ώρες εργασίας τόσο από το προσωπικό της κοινοπραξίας, όσο και από τα εξειδικευμένα συνεργεία.
Ένα κατασκευαστικό επίτευγμα
Η κατασκευή του σταθμού «Πειραιάς» είναι μια ιστορία επιτυχίας, που πέρασε όμως μέσα από δυσκολίες κι ανατροπές, αφήνοντας σημαντική παρακαταθήκη όχι μόνο στην εταιρεία, αλλά εν γένει στους Έλληνες μηχανικούς. Είναι ο πρώτος υποθαλάσσιος σταθμός στη χώρα, αφού αν και βρίσκεται στη στεριά, κατασκευάστηκε κυριολεκτικά κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας. Ως εκ τούτου, έπρεπε ταυτόχρονα να αποτραπεί η εισροή των υπόγειων υδάτων στο σκάμμα, αλλά και να αντιμετωπιστεί η άνωση που ασκούσαν στον πυθμένα του.
Χρειάστηκαν ακόμα πέντε χρόνια μελετών για να επιλυθούν δύο σημαντικά προβλήματα. Πρώτον, η γειτνίαση του εργοταξίου με το διατηρητέο κτήριο του ΗΣΑΠ, που είναι ο τερματικός σταθμός του ηλεκτρικού, το οποίο κατασκευάστηκε τη διετία 1928-1929 και χρησιμοποιείται καθημερινά από χιλιάδες επιβάτες. Δεύτερον, η διέλευση μέσα από το έργο του κεντρικού αγωγού αποχέτευσης της ΕΥΔΑΠ.
Επιπλέον, ο σταθμός «μετακινήθηκε» κατά 7,5 μέτρα σε σχέση με την αρχική χωροθέτησή του, λόγω του υπόγειου ποταμού που βρίσκεται κάτω από την οδό Κόνωνος. Ο σταθμός «Πειραιάς» πλέον βρίσκεται σχεδόν κάτω από τον σημερινό σταθμό της Γραμμής 1 (Πειραιάς-Κηφισιά) και θα συντελέσει στην ανάδειξη του μεγαλύτερου συγκοινωνιακού κόμβου της πρωτεύουσας.
Με σεβασμό στην ιστορία
Ο σταθμός «Δημοτικό Θέατρο» αποτελεί τον νέο τερματικό σταθμό της Γραμμής 3 απέναντι από το ομώνυμο τοπόσημο του Πειραιά και δίπλα στο Δημαρχείο της πόλης. Ένας εντυπωσιακός σταθμός αφιερωμένος στη μακραίωνη ιστορία της πόλης και τη σύνδεσή της με το στοιχείο του νερού, καθώς κατά την κατασκευή του έλαβαν χώρα και αρχαιολογικές έρευνες εντός παλαιών πηγαδιών, σηράγγων και δεξαμενών. Αυτές έφεραν σταδιακά στο φως τμήματα των δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης του Ιπποδάμειου ρυμοτομικού συστήματος.
Τα πολύ σημαντικά αυτά αρχαιολογικά ευρήματα έχουν βρει τη θέση τους στη μόνιμη θεματική έκθεση που βρίσκεται εντός του σταθμού, δημιουργώντας μια ακόμα εστία πολιτισμού για την πόλη.
Η ιστορική πλατεία του Δημοτικού θεάτρου αποκαταστάθηκε πλήρως. Ειδικά τα μαρμάρινα στοιχεία της αποκολλήθηκαν, αποθηκεύτηκαν και επανατοποθετήθηκαν απόλυτα εναρμονισμένα με νέα υλικά. Επίσης, επανατοποθετήθηκαν τα σιντριβάνια και το άγαλμα του Ελευθερίου Βενιζέλου στην αρχική τους θέση και υλοποιήθηκε νέα φύτευση.
Αντίστοιχα, στα Μανιάτικα, μια επίσης ιστορική συνοικία, ο νέος σταθμός αναβαθμίζει την πλευρά της πόλης βόρεια του λιμανιού, διευκολύνοντας τις μετακινήσεις μιας πολυπληθούς περιοχής, σε απόσταση αναπνοής από το Κερατσίνι. Με το άγαλμα της ηρωίδας Μανιάτισσας να κοσμεί τον περιβάλλοντα εξωτερικό χώρο, ο σταθμός δεν θυμίζει σε τίποτα το απαιτητικό εργοτάξιο των προηγούμενων ετών, στο οποίο το βραχώδες υπέδαφος χρειάστηκε πολύ προσεκτική διαχείριση ως προς τη διάνοιξη του ορύγματος. Είναι, μάλιστα, ένας από τους δύο σταθμούς μετρό, μαζί με την Κατεχάκη, που έχει μια είσοδο/έξοδο για το κοινό.
Απέναντι σε κρίσεις κι αντιξοότητες
Από την αρχή της διαδρομής του το έργο της επέκτασης της Γραμμής 3 προχώρησε παράλληλα με ένα ντόμινο κρίσεων, που έφεραν δυσκολίες και εμπόδια. Η μεγαλύτερη δοκιμασία ήταν αναπόφευκτα η οικονομική κρίση που επηρέασε όλα τα έργα της χώρας. Ακολούθησε η πρωτόγνωρη εμπειρία της πανδημίας που συνέπεσε με την πορεία του έργου προς τον τερματισμό, παίζοντας τον δικός της σημαντικό ρόλο στην εξέλιξη των εργασιών και στο τελικό χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσής τους.
Εμπόδια που αρχικά φάνηκαν απροσπέλαστα, όπως η αύξηση των τιμών των υλικών κατασκευής, η δυσκολία εξασφάλισης πρώτων υλών, καθώς και οι περιορισμοί στις μετακινήσεις, αν και επέκτειναν το χρονικό πλαίσιο των εργασιών, εν τέλει κάμφθηκαν με επιτυχία, συντονισμό, εναρμόνιση με τους κατά καιρούς κανονισμούς που έθετε η κυβέρνηση και φυσικά τηρώντας όλα τα πρωτόκολλα για την υγεία και ασφάλεια των εργαζομένων.
Σε ένα διάστημα περίπου 2 χρόνων, οι εργασίες από το στάδιο των θεμελίων ολοκληρώθηκαν με συνέπεια, ξεπερνώντας τις όποιες προκλήσεις επηρέασαν την εύρυθμη εξέλιξη των εργασιών, με τον Όμιλο ΑΒΑΞ να επιτυγχάνει τη διατήρηση της επιχειρησιακής συνέχειας και το απαιτούμενο επίπεδο λειτουργίας των έργων.
Η μακροχρόνια τεχνογνωσία της ΑΒΑΞ, εξασφάλισε την ομαλή ολοκλήρωσή του παρά τις όποιες αντιξοότητες. Όπως είπε, εξάλλου, ο Πρωθυπουργός της χώρας, κατά την τελετή εγκαινίων, αναφερόμενος στην ανάδοχο κοινοπραξία, «κάποιοι υπερέβαλαν εαυτόν και εξάντλησαν όλη τους την τεχνική ευρηματικότητα προκειμένου το έργο αυτό να μπορέσει να κατασκευαστεί και να παραδοθεί σήμερα στους Πειραιώτες».
Επόμενος σταθμός: Γραμμή 4
Έχοντας συνδέσει το όνομά του με ορισμένα από τα πιο εμβληματικά έργα υποδομών της χώρας, ο Όμιλος ΑΒΑΞ κυριαρχεί στα έργα μετρό τις τελευταίες δύο δεκαετίες. Η επέκταση της Γραμμής 3 πήρε τη σκυτάλη από την Επέκταση της Γραμμής 2 προς Ανθούπολη και Ελληνικό, την οποία ανέλαβε η ΑΒΑΞ εξ ολοκλήρου, καθώς και την επέκταση της Γραμμής 3, από Εθνική Άμυνα προς Δουκίσσης Πλακεντίας. Αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη, η εταιρεία ανέλαβε σημαντικό μέρος της κατασκευής για την επέκταση του μετρό προς Καλαμαριά.
Με πυλώνες την ανθεκτικότητα, την ανάπτυξη, τη συνέπεια και σημείο αναφοράς την κατασκευή εμβληματικών έργων, ο Όμιλος ΑΒΑΞ συνεχίζει να επενδύει στις μεγάλες, εθνικής εμβέλειας υποδομές, διατηρώντας τη θέση πρωτοπόρου στα έργα σταθερής τροχιάς. Η κατασκευή της νέας Γραμμής 4 του μετρό της Αθήνας, που θα αλλάξει τον κυκλοφοριακό χάρτη της πρωτεύουσας, έχει ήδη ξεκινήσει, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας που αναμένεται να φτάσουν τις 5.000.
Ο Όμιλος ΑΒΑΞ βρίσκεται και πάλι στο τιμόνι αυτού του τεράστιου έργου, που είναι το μεγαλύτερο έργο υποδομής που κατασκευάζεται στη χώρα. Έχοντας πάντα σκοπό το συνδυασμό εμπρόθεσμης και ποιοτικής εκτέλεσης των εργασιών με τη μικρότερη δυνατή όχληση των πολιτών, ο Όμιλος ΆΒΑΞ εργάζεται με την ίδια πετυχημένη ομάδα με στόχο την επιτυχή ολοκλήρωση και αυτού του έργου, του μεγαλύτερου αυτή τη στιγμή στη χώρα μας.
Latest News
«Πράσινο φως» στην Ικτίνος για υπόγειο λατομείο στη Δράμα - Η ανακοίνωση
Η νέα αυτή εκμετάλλευση του υπόγειου λατομείου από την Ικτίνος θα αυξήσει κατά 20% την παραγωγή δολομίτικου Μαρμάρου του Βώλακα
Σε επαφή με τράπεζα η Μουζάκης για το ομολογιακό έως 5 εκατ. ευρώ
Τη σχετική απόφαση ενέκρινε τον περασμένο Αύγουστο η έκτακτη γενική συνέλευση των μετόχων της Μουζάκης
Βραβεία «Κούρος 2024»: Ποιες επιχειρήσεις τιμήθηκαν για τις επιδόσεις τους
Η Λέσχη Επιχειρηματικότητας τίμησε για 27η χρονιά την επιχειρηματικότητα της καινοτομίας απονέμοντας τα βραβεία Κούρος 2024
«Ένωση» των Entersoft- Softone υπό ενιαίο οργανισμό
Η ένωση των Entersoft-Softone θα περιλαμβάνει ένα διευρυμένο portfolio λύσεων, περισσότερους από 90.000 πελάτες, πανελλαδικό δίκτυο 700 συνεργατών και θα απασχολεί 1.500 και πλέον εργαζομένους
Δεσμεύεται η περιουσία του Πηλαδάκη - Κατηγορία για φοροδιαφυγή και απάτη από την «Αρχή για το Ξέπλυμα»
Περισσότερα από 100 εκατ. ευρώ εκτιμάται ότι αποκόμισε ο επιχειρηματίας Κ. Πηλαδάκης από παράνομες δραστηριότητες
Globalsat: Πρωτοπόρος στον Ψηφιακό και Ενεργειακό Μετασχηματισμό των Επιχειρήσεων
H Globalsat ανέδειξε την ηγετική της θέση στο κορυφαίο αυτό Συνέδριο της Οικονομίας με θέμα «Ένα Νέο Παραγωγικό Μοντέλο – Ελλάδα 2030»
Τι είπαν τα στελέχη των ελληνικών τραπεζών στη Ν. Υόρκη
Οι προοπτικές του κλάδου που παρουσίασαν σε ξένους επενδυτές στο επενδυτικό συνέδριο της Capital Link
Για μεγαλύτερη εξοικονόμηση και αξιοπιστία η θέρμανση είναι Fujitsu
Ένα σύγχρονο κλιματιστικό δημιουργεί την κατάλληλη ατμόσφαιρα όλο το χρόνο, έτσι είναι η καλύτερη επιλογή για μέγιστη άνεση κάθε εποχή
Νέος πρόεδρος στην Alpha Bank o Δημήτρης Τσιτσιράγκος
Ο Δημήτρης Τσιτσιράγκος αναλαμβάνει τα καθήκοντά του στην Alpha Bank από την 1η Ιανουαρίου 2025
«Κάηκαν» οι μπριζόλες του Salt Bae στη Μύκονο – Στο κόκκινο τα εστιατόρια του σεφ
Σε Μύκονο και Λονδίνο ο τζίρος και τα κέρδη των ψητοπωλείων Nusr-Et έχουν πάρει την κάτω βόλτα - Έκλεισε το μπεργκεράδικο στη Νέα Υόρκη