
Στόχο να ανοίξουν φτερά την άνοιξη του 2023 βάζουν τα υδροπλάνα. Συμπληρώνοντας μια δεκαετία στην αναμονή για τις πρώτες πτήσεις, αρκετά εμπόδια, θεσμικά, αδειοδοτικά και πολιτικά, έχουν ξεπεραστεί, άλλα ανακύπτουν στην πορεία. Με το επενδυτικό ενδιαφέρον να παραμένει θερμό, παρά τις μεγάλες καθυστερήσεις και παλινωδίες των περασμένων ετών, οι διαδικασίες προχωρούν μεν με καλύτερους ρυθμούς, οι μηχανές όμως δεν έχουν πάρει ακόμα μπροστά.
Η Ελλάδα λόγω της νησιωτικότητας θεωρείται ιδανικός προορισμός για τα υδροπλάνα με τη δυνατότητα ανάπτυξης ενός δικτύου τουλάχιστον 150 υδατοδρομίων σε ορίζοντα πενταετίας. Εκτιμάται πως στην πλήρη ανάπτυξή του θα δημιουργηθούν 3.000 άμεσες και έμμεσες θέσεις εργασίας. Πρόκειται για ένα φιλόδοξο πρότζεκτ που αναμένεται να δώσει στην ελληνική οικονομία άνω του 1 δισ. ευρώ.
«Πράσινο φως» με ΚΥΑ για κατασκευή υδατοδρομίου στην Κύμη
Προϋπόθεση για να ανάψουν οι μηχανές των υδροπλάνων αποτελεί το «χτίσιμο» ενός ικανού δικτύου, που θα εξασφαλίσει τη βιωσιμότητα του εγχειρήματος. Για να θεωρηθεί βιώσιμη μια επένδυση σε υδροπλάνα θα πρέπει να υπάρχει ένα δίκτυο 6-7 υδατοδρομίων και να πραγματοποιούνται ημερησίως 4 1/2–5 ώρες πτήσης. Σήμερα, παρά τον άνεμο αισιοδοξίας που έφερε το νομοθετικό πλαίσιο που ψηφίστηκε πριν περίπου 3 χρόνια, αδειοδοτημένα παραμένουν μόνο τα υδατοδρόμια σε Κέρκυρα, Παξούς και Πάτρα. Τα δύο έχουν λάβει βεβαιώσεις συμμόρφωσης, κατά τις μεταβατικές διατάξεις του ν.4663, ενώ αναμένεται και εκείνη για την Πάτρα.

Μπαίνει στον χάρτη η Κρήτη
Επόμενος σταθμός μετά το Ιόνιο είναι η Κρήτη, όπου μπορεί να δημιουργηθεί ένας δεύτερος βιώσιμος πόλος υδατοδρομίων, που θα προσφέρει εναλλακτικές λύσεις μετακίνησης σε έναν δημοφιλή τουριστικό προορισμό. Το εγχείρημα προχωράει, όπως ανακοινώθηκε, σε δύο άξονες επί του παρόντος. Στα τέλη του 2022, κατατέθηκε ο τεχνικός φάκελος για την άδεια ίδρυσης του υδατοδρομίου Αγίας Γαλήνης Ρεθύμνου στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Πρόκειται για το πρώτο υδατοδρόμιο που μπήκε στον χάρτη από τη Νότια Κρήτη. Η εταιρεία Ελληνικά Υδατοδρόμια που ανέλαβε την αδειοδότησή του, έχει ήδη ολοκληρώσει την άδεια ίδρυσης του υδατοδρομίου Ρεθύμνου.
Ακόμη, μπαίνει στα σκαριά η έγκριση υδάτινου πεδίου στα λιμάνι Κισσάμου Χανίων. Η αδειοδότηση των υδάτινων πεδίων μπορεί να είναι πιο άμεση από των υδατοδρομίων, σε διάστημα ακόμη και δύο μηνών, καθώς δεν απαιτείται η ανάπτυξη ιδιαίτερων υποδομών. Μέσω διαγωνιστικής διαδικασίας, επιλέχθηκε η Ελληνικά Υδατοδρόμια, που έχει ήδη ολοκληρώσει την έγκριση του πρώτου πανελλαδικά υδάτινου πεδίου στην Κασσάνδρα Χαλκιδικής, και ακολούθως σε Πόρτο Χέλι, Ερμιόνη, Λαύριο.
Grivalia: Οικολογικό 5στερο 280 εκατ. ευρώ στους Πεταλιούς
Σημειώνεται πως, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, σε κάθε εγκεκριμένο υδάτινο πεδίο επιτρέπεται να πραγματοποιούνται καθημερινά μέχρι έξι ζεύγη πτήσεων (προσθαλάσσωση-αποθαλάσσωση) ανά αεροπορική εταιρεία υδροπλάνων. Πλέον των έξι ζευγών πτήσεων, επιτρέπονται οι πτήσεις: αεροδιακομιδής, γενικής αεροπορίας, πυρόσβεσης και έρευνας και διάσωσης.
Επίσης, έχει προχωρήσει η εκπόνηση και υποβολή του τεχνικού φακέλου για το υδατοδρόμιο Ιεράπετρας. Η διαδικασίες βρίσκεται στο τελικό στάδιο για την ολοκλήρωση των ελέγχων των συναρμόδιων υπηρεσιών. Ακολουθούν οι διαδικασίες αδειοδότησης σε: Χερσόνησο, Χανιά, Ηράκλειο, Σητεία, Μαλεβίζι, Κόκκινο Πύργο Φαιστού, καθώς και τα υδάτινα πεδία σε: Πλακιά και σε σειρά παραθαλάσσιων ξενοδοχείων της Κρήτης.
Επενδύσεις άνω των 430 εκατ. ευρώ
Οι δύο εταιρείες που δραστηριοποιούνται, κατά την τελευταία δεκαετία, στη χώρα μας στον κλάδο των υδροπλάνων είναι σε ετοιμότητα για να ξεκινήσουν αρχικά δοκιμαστικές πτήσεις και να μπουν ακολούθως σε πλήρη δράση, έστω με ένα μικρό αρχικά δίκτυο. Σύμφωνα με όσα έχουν ήδη ανακοινώσει, το επενδυτικό πλάνο της Grecian Air Seaplanes, σε συνεργασία με την Ελληνικά Υδατοδρόμια, ξεπερνά τα 180 εκατ. ευρώ, και η εταιρεία σχεδιάζει να ξεκινήσει πτήσεις στο Ιόνιο με δύο αρχικά υδροπλάνα.
Στο Λαύριο το πρώτο υδατοδρόμιο στην Αττική
Σήμερα, η εταιρεία βρίσκεται σε διαδικασία απόκτησης Πιστοποιητικού Κοινοτικού Αερομεταφορέα (AOC) για πτήσεις υδροπλάνων. Έχει κλείσει ήδη συμφωνία με την καναδική Viking για τα πρώτα δύο δικινητήρια υδροπλάνα 19 θέσεων, ενώ τα πρώτα πληρώματα έχουν λάβει από την περασμένη άνοιξη την απαραίτητη εκπαίδευση. Σε επόμενη φάση, σχεδιάζει να συνδέσει την Κρήτη με νησιά των Κυκλάδων, των Δωδεκανήσων και περιοχές της Πελοποννήσου που θα δημιουργηθούν υδατοδρόμια.
Με τη σειρά της, η Hellenic Seaplanes έχει ένα business plan αξίας 250 εκατ. ευρώ, που έχει στο πλάνο της να πετάξει το εφετινό καλοκαίρι, εφόσον όλα εξελιχθούν ομαλά ως προς τις αδειοδοτικές διαδικασίες, από 12 υδατοδρόμια σε Τήνο, Πάτμο, Σίφνο, Βόλο Σκόπελο Αλόννησο, Σκύρο, Χαλκίδα, Κυλλήνη, Καλαμάτα Πάτρα, Κέρκυρα και Ιωάννινα. Η παραλαβή των πρώτων υδροπλάνων της εταιρείας έχει δρομολογηθεί σε συμφωνία με την Montrose. Προτεραιότητα της εταιρείας αποτελεί το εσωτερικό δίκτυο υδατοδρομίων, ενώ σε δεύτερη φάση σχεδιάζει τόσο συνέργειες με εταιρείες υδροπλάνων σε γειτονικές χώρες ή ακόμα και με αεροπορικές εταιρείες, ώστε με μία κράτηση ο επισκέπτης να έχει ένα πλήρες ταξιδιωτικό πρόγραμμα.


Latest News

Ανοίγει η πλατφόρμα για επιδοτήσεις ρεύματος σε 1 εκατ. επιχειρήσεις - Αναλυτικά οι όροι και οι προϋποθέσεις
Ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρος Παπασταύρου ξεκαθάρισε πως εκτός επιδοτήσεων θα μείνουν όσες επιχειρήσεις έχουν προβεί διαπιστωμένα σε ρευματοκλοπή

«Ταύρος» για τις ελληνικές τράπεζες η JP Morgan - Υψηλότερες τιμές στόχους για Alpha, Εθνική
Η JP Morgan προχώρησε σε αύξηση των εκτιμήσεων για την κερδοφορία του τραπεζικού κλάδου

Μείωση τζίρου και κερδών για τον Όμιλο ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ το 2024 - Οι προοπτικές για το 2025
Το 2024 αποτέλεσε μια χρονιά προκλήσεων για τη ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ, καθώς ολοκληρώθηκε η μεταφορά της παραγωγικής διαδικασίας της θυγατρικής «ΕΞΑΛΚΟ Α.Ε. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ»

Το στοίχημα της Lavipharm με την κάνναβη – Προς νέες εξαγορές και επενδύσεις
Τι ανέφερε η διοίκηση της Lavipharm για την πορεία της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών – Τι μέρισμα θα προτείνει στους μετόχους

Γιατί τελικά οι Έλληνες αγαπούν τις πολωνικές αλυσίδες - Η «μάχη» Pepco-Sinsay στην ελληνική αγορά
Ποιο είναι το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή, που εδώ και τρία χρόνια έχει δώσει ώθηση σε Pepco και Sinsay

Τι φέρνει το «T» δίπλα στην Cosmote – Οι συνέργειες που… ξεκλειδώνουν
H «νέα» Cosmote Telekom αναμένεται να έχει ως προίκα τις δεκάδες διεθνείς συνεργασίες που κουβαλά το brand Telekom, σαν διεθνής τηλεπικοινωνιακός πάροχος

Revoil: Το μέρισμα για το 2024 – Από 6 Μαΐου η καταβολή του
Από τη Τρίτη 29 Απριλίου 2025 οι μετοχές θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα είσπραξης μερίσματος

Καρέλιας: Αύξηση στα κέρδη - Πρόταση για μέρισμα 14 ευρώ
Βασικός παράγοντας για τα αποτελέσματα ήταν η πορεία των σημάτων στις διεθνείς αγορές

Η Cosmote γίνεται Cosmote Telekom - Η αλλαγή στο ιστορικό brand μετά από 27 χρόνια
«Μέσα από την Cosmote Telekom, θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες και τις διεθνείς συνεργασίες της Telekom», δήλωσε ο Κώστας Νεμπής, πρόεδρος και CEO του Ομίλου ΟΤΕ

Νέα πραγματικότητα στη διαχείριση απορριμμάτων - Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη Μεσσηνία
Με τη ΜΕΑ στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας εφαρμόζεται ενιαίο, βιώσιμο σύστημα διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων στην Πελοπόννησο