Ανοιξε ο δρόμος για την ανάπτυξη έργων αποθήκευσης ενέργειας με μπαταρίες, τα οποία θα διεκδικήσουν επενδυτική και λειτουργική ενίσχυση στον πρώτο διαγωνισμό που θα διεξαχθεί στα τέλη Ιουνίου.
Την περασμένη Τρίτη ετέθη σε διαβούλευση η Υπουργική Απόφαση (ΥΑ) στην οποία, μεταξύ άλλων, προσδιορίζεται ότι εντός του 2023 θα διεξαχθούν τρεις ανταγωνιστικές διαδικασίες για μονάδες αποθήκευσης.
Η πρώτη εκτιμάται ότι θα γίνει σε περίπου δύο μήνες, υπό την προϋπόθεση ότι, αφού δημοσιευθεί η ΥΑ στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, θα προχωρήσει άμεσα η Ρυθμιστική Αρχή Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) στην προκήρυξη του διαγωνισμού, δίνοντας ένα περιθώριο έξι με οκτώ εβδομάδων στους επενδυτές ώστε να προετοιμαστούν πριν υποβάλουν τις προσφορές τους.
Φουντώνει ο «πόλεμος» της πατέντας για μπαταρίες και υδρογόνο – Οι εταιρείες κολοσσοί [γραφήματα]
Εργα ισχύος 400 MW
Στην πρώτη δημοπρασία θα προκριθούν έργα συνολικής ισχύος 400 MW (μεγαβάτ). Ο δεύτερος διαγωνισμός αναμένεται το τρίτο τρίμηνο του έτους για έργα 300 MW και ο τέταρτος το τέταρτο τρίμηνο για άλλα 300 MW, χωροθετημένα όμως αποκλειστικά στις υπό απολιγνιτοποίηση περιοχές της Κοζάνης, της Φλώρινας και της Μεγαλόπολης.
Συνολικά προβλέπεται η στήριξη ενός χαρτοφυλακίου έργων συνολικής ισχύος 1 GW (γιγαβάτ).
Ωστόσο, το επενδυτικό ενδιαφέρον είναι πολλαπλάσιο, όπως άλλωστε είχε συμβεί τα προηγούμενα χρόνια με τα έργα ΑΠΕ. Oλα τα εγχώρια ενεργειακά τζάκια έχουν… πάρει θέση για την επόμενη μέρα στον τομέα της αποθήκευσης ενέργειας, καθώς και διεθνείς κολοσσοί.
Αιτήσεις σύνδεσης
Ετσι, και με τα έργα αποθήκευσης ενέργειας, ενώ το υπό αναθεώρηση Εθνικό Σχέδιο για την Ενέργεια και το Κλίμα (ΕΣΕΚ) θεωρεί ότι για την ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος της χώρας απαιτούνται μονάδες 8,1 GW (γιγαβάτ) – 5,6 GW μπαταρίες και 2,5 GW με την τεχνολογία της αντλησιοταμίευσης -, συνολικά η ΡΑΕ έως τον Μάρτιο είχε εκδώσει 356 άδειες, συνολικής ισχύος 24 GW, εκ των οποίων οι 306 άδειες (18,7 GW) αφορούν μονάδες συσσωρευτών. Μάλιστα, ένας σημαντικός αριθμός έργων, ισχύος 5,3 GW, έχουν ωριμάσει αδειοδοτικά και έχουν υποβάλει αίτημα στον ΑΔΜΗΕ για σύνδεση με το δίκτυο.
Για τους διαγωνισμούς, το ΥΠΕΝ προωθεί ως ανώτατο όριο ισχύος τα 100 MW για τα έργα που θα συμμετάσχουν στις δημοπρασίες και κατώτατο όριο το 1 MW, ενώ προβλέπεται και όριο για τη συμμετοχή κάθε επενδυτή στο 25% της δημοπρατούμενης ισχύος. Δεν είναι τυχαίο ότι με τροπολογία το ΥΠΕΝ έδωσε το δικαίωμα κατάτμησης των μεγάλων έργων αποθήκευσης ενέργειας στους επενδυτές, ώστε όσοι ωριμάζουν μεγάλα έργα αποθήκευσης να έχουν τη δυνατότητα να συμμετάσχουν στους διαγωνισμούς της ΡΑΑΕΥ. Επίσης, για τους ίδιους λόγους δόθηκε και δικαίωμα συνένωσης μικρότερων έργων. Παράλληλα, στο σχέδιο ΥΑ, για να διασφαλιστεί ικανοποιητικός βαθμός διασποράς των έργων, προτείνεται περιορισμός στα 300 MW ανά περιφέρεια.
Τα έργα που θα προκριθούν θα λάβουν οριζόντια επενδυτική ενίσχυση 200.000 ευρώ ανά MW, ενώ η λειτουργική ενίσχυση που θα εξασφαλίσουν θα ισχύει για μια δεκαετία. Οι σταθμοί που θα προκριθούν στους τρεις διαγωνισμούς πρέπει να τεθούν σε λειτουργία έως τις 31 Δεκεμβρίου 2025 σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα που έχουν τεθεί από το Ταμείο Ανάκαμψης, από το οποίο έχουν δεσμευτεί τα 200 εκατ. ευρώ για την υλοποίηση των διαγωνισμών. Επιπλέον, έχουν εξασφαλιστεί περί τα 100 εκατ. ευρώ από το REPowerEU.
H αποθήκευση ενέργειας είναι αναγκαία για την ευστάθεια του ηλεκτρικού συστήματος εξαιτίας της μεγάλης διείσδυσης των ΑΠΕ, όπως έχει διαμηνύσει πολλάκις η διοίκηση του ΑΔΜΗΕ, που αναγκάζεται για την αποφυγή μπλακ άουτ να προχωρά συχνά σε περικοπές «πράσινης» ισχύος. Ετσι, τα έργα αποθήκευσης ενέργειας θα προστατεύσουν και το σύστημα αλλά και τους επενδυτές.
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος