Τα μηνύματα της Πρωτοχρονιάς από CEO συνήθως προκαλούν άγχος, αλλά το ετήσιο σημείωμα του διευθύνοντος συμβούλου της Universal Music Λούσιαν Γκρέιντζ προς το προσωπικό αποτελεί εξαίρεση.

Με την νέα χρονιά, ο επικεφαλής της μεγαλύτερης δισκογραφικής εταιρείας στον κόσμο ζήτησε νέο μοντέλο δικαιωμάτων για streaming, για να καταπολεμηθεί η άνοδος αυτού που ανέφερε ως «θόρυβος». Το σημείωμά του υποδηλώνει ότι η μουσική βιομηχανία δεν έχει τελειώσει με την καταπολέμηση των απειλών όπως η απάτη και η γενετική τεχνητή νοημοσύνη.

Goldman Sachs: Η παγκόσμια μουσική βιομηχανία έχει προοπτική

Ο τομέας της μουσικής αντιμετώπισε επανειλημμένες διαταραχές το τελευταίο τέταρτο του αιώνα, και μέχρι στιγμής έχει καταφέρει να επιβιώσει από σχεδόν υπαρξιακές απειλές, σύμφωνα με τους Financial Times.

Πέρυσι, ο Γκρέιντζ ακολούθησε τις αποφάσεις του. Τον Σεπτέμβριο, η Universal σύναψε συμφωνία με τη γαλλική υπηρεσία ροής μουσικής Deezer, σηματοδοτώντας την πρώτη σημαντική αλλαγή στα δικαιώματα ροής τα τελευταία χρόνια.

Οι πλατφόρμες ροής αναζωογώνησαν την βιομηχανία

Οι πλατφόρμες ροής όπως το Spotify, που κυκλοφόρησε το 2008, βοήθησαν στην αναζωογόνηση μιας βιομηχανίας που, από τα τέλη της δεκαετίας του 1990 και μετά, πάλευε ενάντια στην παράνομη κοινή χρήση και λήψη αρχείων.

Η ροή οδήγησε τα έσοδα της παγκόσμιας μουσικής βιομηχανίας από ηχογραφήσεις να διπλασιαστούν μεταξύ 2014 και 2022. Ωστόσο, το μοντέλο δικαιωμάτων εκμετάλλευσης δεν είχε εξελιχθεί τα τελευταία 15 χρόνια, παρά την εμφάνιση νέων απειλών. Η δυνατότητα σχεδόν οποιουδήποτε να δημιουργεί και να μεταδίδει περιεχόμενο οδήγησε σε αύξηση των μεταφορτώσεων, η οποία αναμένεται να επιταχυνθεί από τον πολλαπλασιασμό της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης. Αυτό απείλησε να μειώσει το μερίδιο των επαγγελματιών καλλιτεχνών και των δισκογραφικών στα δικαιώματα που καταβλήθηκαν.

Σύμφωνα με τη συμφωνία της Universal με την Deezer, οι επαγγελματίες καλλιτέχνες που δημιουργούν μεγαλύτερο αριθμό ροών αμείβονται καλύτερα από τους δημιουργούς άλλου περιεχομένου, συμπεριλαμβανομένων των ήχων που παράγονται από υπολογιστή. Η αντίπαλος Warner Music επίσης ακολούθησε αργότερα το μοντέλο Deezer στη Γαλλία.

Το σημείωμα του Γκρέιντζ για το 2024 υποδηλώνει ότι και άλλες πλατφόρμες ενδέχεται να ακολουθήσουν σύντομα αυτό ονόμασε «καλλιτεχνοκεντρική» προσέγγιση. Μια ξεχωριστή συμφωνία μεταξύ της Universal και του Spotify που συνήφθη πέρυσι έχει παρόμοιες αρχές.

Μια τέτοια προσέγγιση επικεντρώνεται, φυσικά, και στα labels. Την Universal συμφέρει το μοντέλο να γίνει συστημικό. Η αύξηση των εσόδων από τη ροή σε ολόκληρο τον κλάδο έχει επιβραδυνθεί τα τελευταία χρόνια. Οι συνδρομές και τα έσοδα ροής της Universal προβλέπεται να αυξηθούν κατά 7,5% στα 5,72 δισ. ευρώ για το 2023, σύμφωνα με εκτιμήσεις αναλυτών στο Visible Alpha. Είχε σημειώσει ανάπτυξη 19% και 17% αντίστοιχα το 2022 και το 2021.

Ανησυχίες γαι την Τεχνητή Νοημοσύνη

Οι μετοχές της Universal υποχώρησαν 11% το πρώτο εξάμηνο του 2023 καθώς οι επενδυτές ανησυχούσαν για τις συνέπειες της γενετικής τεχνητής νοημοσύνης, συμπεριλαμβανομένης της αύξησης των «deepfake» τραγουδιών που μιμούνται τις φωνές επαγγελματιών καλλιτεχνών. Ωστόσο, οι αυξήσεις των τιμών και η συμφωνία της Deezer βοήθησαν έκτοτε τις μετοχές να ανέβουν περισσότερο από 30%.

Άλλοι παράγοντες θα πρέπει να βοηθήσουν την ανάπτυξη. Ο Τόμας Σινγκλχέρστ της Citi επισήμανε στους FT τις αυξήσεις των τιμών: πλατφόρμες όπως το Spotify και το YouTube αύξησαν το κόστος για τους ακροατές το 2023, αλλά τα αποτελέσματα θα πρέπει να γίνουν αισθητά φέτος.

Η Universal έκλεισε μια συμφωνία που ανακοινώθηκε τον Οκτώβριο για να ξεκινήσει η διανομή βινυλίου και CD από καλλιτέχνες που έχουν υπογράψει με την ανταγωνιστική BMG, αν και αναμένεται να είναι δραστηριότητα χαμηλού περιθωρίου. Ο Γκρέιντζ έχει υποσχεθεί «αποτελεσματικότητα», ή περικοπές θέσεων εργασίας. Αυτό, πιστεύει ο Σινγκλχέρστ, θα βοηθήσει να διατηρηθούν τα περιθώρια «τουλάχιστον σταθερά» το 2024.

Απαιτούνται και άλλες καινοτομίες για να αποφευχθεί η αναταραχή. Ο Γκρέιντζ άφησε να εννοηθεί ότι η Universal εξετάζει πώς μπορεί να κερδίσει από τη σχέση μεταξύ καλλιτεχνών και των φαν τους με «εμπειρίες σούπερ-φαν» για τις οποίες θα πληρώνουν για αποκλειστικό περιεχόμενο.

Η μάχη της μουσικής βιομηχανίας ενάντια στην τεχνητή νοημοσύνη και το ψεύτικο περιεχόμενο είναι μόνο στην αρχή. Αλλά οι επενδυτές μπορούν τουλάχιστον να θεωρούν ότι η Universal επελαύνει.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Tέχνη και Ζωή