
Εκτοξεύτηκε τους δύο πρώτους μήνες του 2024 ο αριθμός των συμφωνιών για την κατασκευή νέων δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου.
Ο αριθμός των παραγγελιών αυξήθηκε σε όρους μεταφορικής ικανότητας στους 7,4 εκατ. dwt, δηλαδή κατά 490% σε ετήσια βάση, λόγω της αύξησης των παραγγελιών για πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς αργού πετρελαίου, τα επονομαζόμενα Very large Crude Carrier (VLCC).
Παγκόσμια «πρωτιά» Ελλάδας στον στόλο δεξαμενόπλοιων με αξία 69,5 δισ. δολ.
Παραγγέλθηκαν 19 VLCC, ξεπερνώντας όπως αναφέρει η διεθνής ναυτιλιακή οργάνωση Bimco τον αριθμό των παραγγελιών που τοποθετήθηκαν για αυτό το μέγεθος πλοίου κατά τη διάρκεια ολόκληρου του 2023.
Οι λόγοι
Ο λόγος που κρύβεται πίσω από αυτό το έντονο ενδιαφέρον των πλοιοκτητών για VLCC και γενικότερα για δεξαμενόπλοια είναι η πολύ υγιής αγορά των ναύλων. Μια αγορά που ενισχύθηκε από την αρχή του πολέμου στην Ουκρανία και παρέμεινε ισχυρή και τους δύο πρώτους μήνες του 2024, με τα VLCCs να καταγράφουν το ισχυρότερο ξεκίνημα του έτους. Το «μυστικά» για την εξέλιξη αυτά είναι δύο.
Αφενός ο μικρός αριθμός τα δυο τελευταία χρόνια των υπό παραγγελία πλοίων σε σύγκριση με τον εν ενεργεία στόλο και η αύξηση των αποστάσεων των ταξιδιών λόγω της μετατόπισης του εμπορίου που προκάλεσαν οι κυρώσεις των Δυτικών στο ρωσικό πετρέλαιο.
Τον Μάρτιο του 2023 το βιβλίο παραγγελιών δεξαμενοπλοίων μεταφοράς αργού πετρελαίου αντιπροσώπευε μόνο το 3,3% του υφιστάμενου στόλου, το χαμηλότερο σημείο από το 1996. Ωστόσο, κατά τη διάρκεια του 2023 οι παραγγελίες για πλοία suezmax αυξήθηκαν ραγδαία και οι παραγγελίες για VLCC ακολούθησαν.
Μέχρι τον Φεβρουάριο του 2024 η αναλογία του βιβλίου παραγγελιών αργών δεξαμενοπλοίων προς τον στόλο είχε αυξηθεί στο 6,2%. Παρά όμως τον υψηλό ρυθμό σύναψης συμβάσεων, ο λόγος του βιβλίου παραγγελιών προς τον στόλο για τα VLCC παρέμεινε μόλις στο 4,3%.
Το 70% της μεταφορικής ικανότητας των πλοίων που ξεκίνησαν να κατασκευάζονται το 2023 και αυτών που η κατασκευή άρχισε φέτος θα παραδοθεί μεταξύ του 2026 και του τέλους του 2027. Ως εκ τούτου, οι τιμές των ναύλων θα υποστηριχθούν από τη χαμηλή αύξηση του στόλου μέχρι τότε.
Κυρώσεις
Επιπλέον η ανάγκη της Ευρώπης για πετρέλαιο μετά τις κυρώσεις καλύφθηκαν από άλλες πηγές πολύ πιο μακριά από τα ρωσικά σύνορα (ΗΠΑ, Δυτική Αφρική) με αποτέλεσμα την αύξηση του χρόνου πλεύσης των πλοίων, που σημαίνει και αύξηση της ζήτησης.
Παράλληλα, όπως σημειώνει η Bimco τα VLCC, τα μεγαλύτερα δεξαμενόπλοια μεταφοράς αργού πετρελαίου, μεταφέρουν συνήθως αργό πετρέλαιο από τη Μέση Ανατολή και την Αμερική προς την Ασία.
Τα επόμενα χρόνια αναμένει ότι περισσότερο πετρέλαιο θα προέρχεται από την Αμερική και ότι η ζήτηση πετρελαίου θα μετατοπίζεται όλο και περισσότερο προς την Ασία. Αυτό όχι μόνο θα αυξήσει τις αποστάσεις πλεύσης, αλλά και θα ωφελήσει ιδιαίτερα τα πλοία VLCC, δεδομένου ότι ήδη κυριαρχούν σε αυτούς τους εμπορικούς δρόμους.


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες