Η στρατηγική εμπορικής πολιτικής της Ινδίας δείχνει ένα επαναλαμβανόμενο μοτίβο: εάν εταιρείες ή χώρες θέλουν πιο ελεύθερη πρόσβαση στη μεγάλη και αναπτυσσόμενη αγορά της πέμπτης μεγαλύτερης οικονομίας του κόσμου, πρέπει να προσφέρουν κάποιο αντίτιμο.

Η Ελβετία και η Tesla Motors την περασμένη εβδομάδα κατάφεραν η καθεμία να πείσουν την Ινδία να χαμηλώσει τα υψηλά, δασμολογικά τείχη της τα οποία προστατεύει φανατικά.

Ημιαγωγοί: Η Ινδία θέλει να γίνει παγκόσμια δύναμη σε 5 χρόνια

Στις 10 Μαρτίου, μετά από 16 χρόνια και 21 γύρους συνομιλιών, οι Ελβετία, Νορβηγία, Ισλανδία και Λιχτενστάιν, υπέγραψαν συμφωνία ελεύθερου εμπορίου μεταξύ της Ευρωπαϊκής Ζώνης Ελεύθερων Συναλλαγών και της Ινδίας. Ξεχωριστά, η κυβέρνηση της Ινδίας υπέγραψε ένα σχέδιο μείωσης των φόρων εισαγωγής σε ορισμένα ακριβότερα εισαγόμενα ηλεκτρικά οχήματα.

Και στις δύο περιπτώσεις, υπήρχε ουσιαστικό όφελος για την Ινδία: μια υπόσχεση ή τουλάχιστον μια πιθανότητα επένδυσης.

Επένδυση 100 δισεκατομμυρίων

Η Εμπορική και Οικονομική Σύμπραξη Ινδίας-ΕΖΕΣ περιλάμβανε δέσμευση των Ελβετών και των μικρότερων εταίρων τους να επενδύσουν 100 δισεκατομμύρια δολάρια στην Ινδία και να δημιουργήσουν 1 εκατομμύριο θέσεις εργασίας εντός 15 ετών, σύμφωνα με την κυβέρνηση του Ναρέντρα Μόντι.

Σε μια ενημέρωση τύπου η αξιωματούχος της Ελβετίας Ελέν Μπούντλιγκερ Αρτιέντα, είπε οι διαπραγματευτές καθοδηγήθηκαν στο έργο τους από το «πώς μπορούμε να επιτύχουμε μια ισορροπημένη συμφωνία και «τι θα κερδίσει η Ινδία»». Σύμφωνα με την ίδια την τελευταία φράση, της την είπε αυτολεξεί ο επίμονος υπουργός εμπορίου της Ινδίας, Πιγιούς Γκογιάλ.

Στην περίπτωση της μείωσης των τιμολογίων των ηλεκτρικών οχημάτων, η Tesla πίεζε γι’ αυτό ως προϋπόθεση για να επενδύσει σε ένα εργοστάσιο στην Ινδία που, εάν κατασκευαστεί, θα κατασκευάζει μικρότερα φτηνότερα ηλεκτρικά οχήματα. Η μείωση των δασμών θα της επιτρέψει να εισάγει τα ξένης κατασκευής και ακριβότερα αυτοκίνητά της εν ευθέτω χρόνω. Ενώ η χαλάρωση είναι διαθέσιμη σε κάθε αυτοκινητοβιομηχανία που επενδύει εντός τριών ετών, Ινδοί αξιωματούχοι αναγνωρίζουν ότι καταρτίστηκε σε μεγάλο βαθμό έχοντας κατά νου την Tesla.

Παροιμειώδης ινδικός προστατευτισμός

O προστατευτισμός του Νέου Δελχί είναι παροιμειώδης. Από τις πολιτικές «υποκατάστασης εισαγωγών» των πρώτων κυβερνήσεών της μετά το 1947 με σοσιαλιστική επιρροή μέχρι τη σημερινή φιλοεπιχειρηματική κυβέρνηση Μόντι, η Ινδία έχει καθοδηγηθεί από ένα ένστικτο να προστατεύει ευαίσθητες βιομηχανίες από τον ανταγωνισμό. Αλλά οι οικονομολόγοι που είναι υπέρ του εμπορίου επισημαίνουν τους κινδύνους του να επιλέγονται νικητές και να προστατεύονται πίσω από δασμολογικούς φραγμούς.

Η Ινδία το 2019 αρνήθηκε να ενταχθεί στην Περιφερειακή Συνολική Οικονομική Εταιρική Σχέση, κυρίως από φόβο ότι θα έκανε τους παραγωγούς της πιο ευάλωτους και θα προκαλούσε διόγκωση των εμπορικών ελλειμμάτων, συμπεριλαμβανομένης εκείνων με την της Κίνας. Προφανώς οι αξιωματούχοι πιστεύουν ότι η υπερβολική απελευθέρωση θα έθετε σε κίνδυνο το πρόσταγμα Μόντι «Make in India» που αποσκοπεί στο να ενισχύσει τις θέσεις εργασίας στη μεταποίηση και τις εξαγωγές,.

Οι συνομιλίες Ελεύθερων Συναλλαγών της Ινδίας με το Ηνωμένο Βασίλειο και την ΕΕ, πολύ μεγαλύτερες οικονομίες με μεγαλύτερη διαπραγματευτική ισχύ, που θα έθετε την ινδική βιομηχανία έναντι μεγαλύτερων ανταγωνιστικών απειλών, έχουν προχωρήσει πιο αργά. Οι αναφορές από τις εμπορικές συνομιλίες ΗΒ-Ινδίας προσφέρουν ορισμένες ενδείξεις για το τι μπορεί να συμφωνήσει η Ινδία.

Σε 14 γύρους διαπραγματεύσεων, αξιωματούχοι του Ηνωμένου Βασιλείου και της Ινδίας είπαν στους Financial Times, η Ινδία πιέζει για μεγαλύτερη πρόσβαση στην αγορά για τα προϊόντα της, συμπεριλαμβανομένων των κλωστοϋφαντουργικών προϊόντων και των αυτοκινήτων. Όσον αφορά τις υπηρεσίες, η Ινδία θέλει το δικαίωμα για περισσότερες προσωρινές θέσεις εργασίας για τους πολίτες της στο Ηνωμένο Βασίλειο — ιδίως στον τομέα της πληροφορικής, έναν τομέα όπου διαθέτει ανταγωνιστικές δεξιότητες και ανθρώπινο δυναμικό — και το δικαίωμα να ανακτήσει τυχόν πληρωμές εθνικής ασφάλισης. Αλλά οι συνομιλίες με το Ηνωμένο Βασίλειο έχουν παγώσει τουλάχιστον μέχρι μετά τις γενικές εκλογές στην Ινδία, τα αποτελέσματα των οποίων αναμένονται στις 4 Ιουνίου.

Η ανθρώπινη κινητικότητα στο επίκεντρο

«Το μεγαλύτερο όφελος που θέλει να κερδίσει η Ινδία στις συνομιλίες Ελεύθερων Συναλλαγών σχετικά με τις υπηρεσίες είναι η ανθρώπινη κινητικότητα», λέει ο Σαγιέντ Ακμπαρουντίν, κοσμήτορας της Σχολής Δημόσιας Πολιτικής Kautilya στο Hyderabad.

Η Ινδία έχει επίσης τονίσει, στις συνομιλίες της με το Ηνωμένο Βασίλειο, την ΕΖΕΣ και άλλους, ότι είναι μια ταχύτερα αναπτυσσόμενη οικονομία από πλουσιότερες χώρες με τις οποίες διαπραγματεύεται. Επομένως, οποιαδήποτε μείωση δασμών θα πρέπει να είναι ασύμμετρα προς όφελός της, υποστηρίζουν ο Γκογιάλ και άλλοι αξιωματούχοι, επειδή η Ινδία προσφέρει πρόσβαση σε κομμάτι πίτας μιας αγοράς που μεγαλώνει. Το σύμφωνο Ινδίας-ΕΖΕΣ χρησιμεύει ως ένα παράδειγμα αυτού, όπου οι ευρωπαϊκές χώρες μείωσαν περισσότερους δασμούς από την Ινδία.

«Ο κόσμος αναγνωρίζει ότι δεν υπάρχει άλλη χώρα στον κόσμο που να προσφέρει μια αγορά όπως η Ινδία», είπε ο Γκογιάλ στους FT σε συνέντευξή του το 2022. Η κυβέρνηση Μόντι υπολογίζει, σωστά ή όχι, ότι ο κόσμος τη χρειάζεται αρκετά για να της προσφέρει σημαντικές παραχωρήσεις.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή