
Μπροστά σε μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις στην ιστορία τους βρίσκονται οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες λόγω των απειλών του προέδρου των ΗΠΑ Ντόναλντ Τραμπ να επιβάλλει δασμούς έως 25% στις εισαγωγές τους στη χώρα.
Οι συνομιλίες μεταξύ Βρυξελλών και Ουάσιγκτον θεωρείται ότι έχουν ήδη ξεκινήσει για να αποφευχθούν τα χειρότερα και μένει τώρα να φανεί εάν θα υπάρξει κάποια συμφωνία –και με τι παραχωρήσεις από τη μια και την άλλη πλευρά.
Τα στοιχεία που δίνει η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) είναι αποκαλυπτικά για το μέγεθος του στοιχήματος για τις αυτοκινητοβιομηχανίες της Ευρώπης:
Οι ΗΠΑ είναι σήμερα η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά για καινούργια αυτοκίνητα της ΕΕ μετά από τη Βρετανία.
Με βάση τη συνολική αξία, οι ΗΠΑ αναλογούσαν στο 22% των συνολικών εξαγωγών νέων αυτοκινήτων χωρών της ΕΕ για το 2024.
Πάνω από 757.000 νέα οχήματα εξήχθησαν πέρσι από την ΕΕ προς τις ΗΠΑ, με αξίας που υπολογίζεται σε 38,9 δις ευρώ.
Οι εισαγωγές αυτοκινήτων στην ΕΕ από τις ΗΠΑ το 2024 ανήλθαν σε περίπου 169.000 οχήματα αξίας 7,8 δις ευρώ. Η συντριπτική πλειοψηφία ήταν επιβατικά οχήματα, ενώ πολύ λιγότερα ήταν τα επαγγελματικά.
Εταιρείες όπως η Stellantis, η Volkswagen, η BMW και η Mercedes-Benz λειτουργούν εγκαταστάσεις παραγωγής στο Μεξικό
Διπλή πρόκληση
Ήδη από τις αρχές του έτους, η Scope Ratings είχε προειδοποιήσει για τη διπλή πρόκληση, όπως τη χαρακτήρισε, που αποτελούν οι δασμοί του Τραμπ για τις ευρωπαϊκές εταιρείες.
Από τη μια οι δασμοί στις εισαγωγές των ΗΠΑ από την Ευρώπη απειλούν απευθείας τις εταιρείες της ΕΕ. Από την άλλη ακόμη και ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες με εργοστάσια στην αμερικανική ήπειρο, τον Καναδά και το Μεξικό, απειλούνται από αμερικανικούς δασμούς και στις χώρες αυτές.
Οι προκλήσεις για ευρωπαϊκές εταιρείες
Εταιρείες όπως η Stellantis, η Volkswagen, η BMW και η Mercedes-Benz λειτουργούν εγκαταστάσεις παραγωγής στο Μεξικό, ενώ η Stellantis κατασκευάζει επίσης στον Καναδά λόγω του χαμηλότερου κόστους εργασίας και της εγγύτητας με την αγορά των ΗΠΑ.
Η Stellantis που ελέγχει μεταξύ άλλων τα εμπορικά σήματα Chrysler, Jeep και RAM, αναμένεται να αντιμετωπίσει τη μεγαλύτερη πρόκληση λόγω της υψηλής έκθεσής της στην αγορά των ΗΠΑ, η οποία αντιπροσώπευε περίπου το 46% των πωλήσεων το 2023 -και της σημαντικής εξάρτησής της από την παραγωγή στον Καναδά και το Μεξικό, σημειώνεται.
Τόσο η BMW όσο και η Mercedes είναι επίσης σημαντικά εκτεθειμένες στην αγορά των ΗΠΑ, η οποία αντιπροσώπευε το 20% και το 26% των εσόδων τους το 2023
Η Volkswagen
Με το 21% των πωλήσεών της στην αγορά των ΗΠΑ, η έκθεση της Volkswagen στην αγορά των ΗΠΑ είναι συγκρίσιμη με αυτή της BMW και της Mercedes, αναφέρεται.
Η Scope θεωρεί ότι η Volkswagen ως κατασκευαστής αυτοκινήτων και φορτηγών είναι πιθανό να επηρεαστεί περισσότερο από δασμούς στον Καναδά και το Μεξικό και από μια αύξηση των δασμών στις εισαγωγές στις ΗΠΑ από Ευρώπη.
Σημαντικό μέρος των πωλήσεών της στις ΗΠΑ προέρχεται από το Μεξικό. Όμως μάρκες όπως οι Porsche, εισάγονται από Ευρώπη.
Τόσο η BMW όσο και η Mercedes είναι επίσης σημαντικά εκτεθειμένες στην αγορά των ΗΠΑ, η οποία αντιπροσώπευε το 20% και το 26% των εσόδων τους το 2023 αντίστοιχα.
Αναλυτές της Citi από την πλευρά τους χαρακτήρισαν τους δασμούς αρνητικό εξέλιξη για τον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας «που αναμένεται να αυξήσει την αστάθεια σε όλες τις μετοχές αυτοκινήτων … λόγω σημαντικών επιπτώσεων τόσο στο κόστος παραγωγής όσο και στις τιμές πώλησης”.
Η γερμανική εταιρεία Continental αλλά και στελέχη ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών έχουν ήδη ζητήσει από τις Βρυξέλλες άμεση παρέμβαση για να αποφευχθεί εμπορικός πόλεμος και δασμοί.
Συνομιλίες ΕΕ με Κίνα
Ως μέσο άμυνας Βρυξέλλες και Πεκίνο συζητούν για στενότερη συνεργασία στις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων ώστε να αποφευχθούν τα χειρότερα για τις εταιρείες τους. Οι δύο πλευρές εξετάζουν τον καθορισμό ελάχιστων τιμών για τα ηλεκτρικά οχήματα κινεζικής κατασκευής αντί να εφαρμοστούν οι υψηλοί δασμοί σε αυτά που επέβαλε η ΕΕ πέρυσι.
Τον περασμένο Οκτώβριο η ΕΕ αύξησε τους δασμούς στα κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα (EV) έως και 45,3%, αλλά τώρα μπορεί αυτοί να αρθούν υπέρ πιθανών δεσμεύσεων για ελάχιστες τιμές.


Latest News

Το Πεκίνο εξετάζει εξαιρέσεις στους δασμούς 125% - Ποια προϊόντα αφορούν
Η Κίνα εξετάζει τώρα εξαιρέσεις από τους δασμούς, στο πνεύμα των αντίστοιχων πρόσφατων αμερικανικών ανακοινώσεων

Goldman: Η Κίνα μπορεί να εξαιρέσει το αιθάνιο και το υγραέριο από υψηλούς δασμούς
Η σημαντική εξάρτηση της κινεζικής βιομηχανίας πλαστικών από τις αμερικανικές εισροές βάζει σε σκέψεις το Πεκίνο, σύμφωνα με τους αναλυτές της Goldman

Ο Τραμπ διαψεύδει... τη διάψευση του Πεκίνου - «Σε εξέλιξη συνομιλίες με την Κίνα»
O αμερικανός πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ υποστηρίζει το ακριβώς αντίθετο από αυτό που λέει το Πεκίνο

Ο κινέζος χειριστής ρομποταξί Pony.ai εξετάζει IPO σε άλλα χρηματιστήρια
Λιγότερο από έξι μήνες μετά την IPO της Νέας Υόρκης, οι αυξανόμενοι φόβοι διαγραφής από ΗΠΑ ωθούν την Pony.ai σε αναζήτηση εναλλακτικής IPO

ΕΚΤ: Οι τράπεζες υποτιμούν τις απώλειες δανείων του τομέα αυτοκινήτων
Η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας από τους τομείς στους οποίους «οι προβλέψεις των τραπεζών δεν φαίνεται να αντικατοπτρίζουν επαρκώς τους καθοδικούς κινδύνους

Ο Τραμπ βάζει στο μικροσκόπιο την χρηματοδότηση πανεπιστημίων από το εξωτερικό
Νέο εκτελεστικό διάταγμα του Τραμπ απειλεί να περικόψει ομοσπονδιακά χρήματα από τα σχολεία που δεν συμμορφώνονται με τις απαιτήσεις αποκάλυψης ξένων χρηματοδοτήσεων

Η Boeing απειλεί να σταματήσει να κατασκευάζει αεροσκάφη για την Κίνα
Ο εμπορικός πόλεμος ΗΠΑ-Κίνας επισκιάζει τα καλύτερα από τα αναμενόμενα οικονομικά αποτελέσματα της Boeing

Άνοδος της μετοχής της Alphabet λόγω της αύξησης των εσόδων το α' τρίμηνο
Η Alphabet είχε έσοδα 90,23 δισ. δολάρια έναντι προβλέψεων για έσοδα 89,12 δισ. δολαρίων, ενώ τα κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν στα 2,81 δολάρια έναντι εκτιμήσεων για 2,01 δολάρια

Από «αόρατη» σύζυγος αντιπροέδρου... celebrity - Ποια είναι η δεύτερη κυρία των ΗΠΑ Ούσα Βανς
Ως δεύτερη κυρία, η Ούσα Βανς έχει κρατήσει χαμηλό προφίλ στην Ουάσιγκτον, αλλά έχει σχέδια

Πόσο πιο πλούσιες έγιναν οι 19 πλουσιότερες οικογένειες των ΗΠΑ πέρυσι
Οι πλουσιότεροι από τους πλούσιους στην Αμερική ελέγχουν τον πλούτο του έθνους σε επίπεδα ρεκόρ