Επειτα από μία διετία, που κατέγραψε ρεκόρ στη ζήτηση αλλά και τους ναύλους, ο κλάδος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων φαίνεται τώρα να έρχεται αντιμέτωπος με ένα πολύ δύσκολο σταυρόλεξο. Οι ναύλοι αναμένεται να μειωθούν από τα ιστορικά υψηλά, ενώ παράλληλα η παγκόσμια οικονομία οδεύει σε ύφεση με μία αναμενόμενη πτώση του θαλάσσιου εμπορίου. Σε ένα τέτοιο πλαίσιο ο κλάδος αντιμετωπίζει και τον σοβαρό κίνδυνο υπερπροσφοράς μεταφορικής ικανότητας τα επόμενα τρία χρόνια.
Ο οίκος αναλύσεων Alphaliner υπολογίζει ότι μέχρι το 2025 θα «πέσει στο νερό» από τα ναυπηγεία νεότευκτη μεταφορική ικανότητα 7,3 εκατ. teu, μέγεθος που αντιπροσωπεύει το 28,3% του υφιστάμενου εν ενεργεία στόλου.
Διαβάστε επίσης: Αναπάντεχο ράλι στις ναυλαγορές
Ο παγκόσμιος στόλος πλοίων εμπορευματοκιβωτίων αριθμεί 5.627 πλοία συνολικής μεταφορικής ικανότητας 25,5 εκατ. teu.
Η Alphaliner εκτιμά ότι μόνο το 2023 και το 2024 συνολικά 5,1 εκατ. teu νεότευκτης μεταφορικής ικανότητας θα ενταχθούν στον εν ενεργεία στόλο, εκ των οποίων τα 2,3 εκατ. teu θα «πέσουν στο νερό» το 2023 και τα 2,8 εκατ. teu το 2024. Για λόγους συγκρισιμότητας ο οίκος αναλύσεων υπενθυμίζει ότι το 2022 μόλις 1,1 εκατ. teu νέας μεταφορικής ικανότητας θα «πέσει στο νερό», όση και πριν από έναν χρόνο.
Η αγορά δύσκολα θα είναι σε θέση να απορροφήσει την «πλημμύρα» των νεότευκτων πλοίων προειδοποιεί η Alphaliner και εντοπίζει ως τη μοναδική διέξοδο για τον περιορισμό των κινδύνων από την υπερβάλλουσα προσφορά τη διάλυση πλοίων. Ωστόσο το ερώτημα είναι μέχρι ποιας ηλικίας βαπόρια θα πάνε στα διαλυτήρια, λαμβάνοντας υπόψη ότι η μέση ηλικία του παγκόσμιου στόλου είναι μόλις τα 14 χρόνια.
Τα πλοία μεγάλης ηλικίας
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα πλοία ηλικίας μεγαλύτερης των 20 ετών είναι 1.102, συνολικής μεταφορικής ικανότητας περίπου 2,5 εκατ. teu. Ειδικότερα, υπάρχουν μόνο 77 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων συνολικής μεταφορικής ικανότητας 121.671 teu, ηλικίας 30 ετών και άνω, και ακολουθούνται από 347 μονάδες, 533.478 teu, ηλικίας 25-29 ετών και 678 πλοία 1,85 εκατ. teu ηλικίας 20-24 ετών.
Αν και η αφαίρεση 2,5 εκατ. teu πλοίων ηλικίας 20 ετών και άνω θα συνέβαλλε καθοριστικά στον περιορισμό των επιπτώσεων της επιπλέον χωρητικότητας 5,1 εκατ. teu τα δύο επόμενα χρόνια, ωστόσο όπως σημειώνει η Alphaliner αυτό δεν είναι εύκολο να συμβεί από τη μια μέρα στην άλλη.
Μένει λοιπόν να φανεί αν κάποια μεταφορική ικανότητα ακόμη μικρότερης ηλικίας μεταξύ 15-20 χρόνων, ειδικά εκείνα τα πλοία με κακή σχεδίαση και υπερβολική κατανάλωση καυσίμων, θα μπορούσε ίσως να βγει εκτός αγοράς προκειμένου να επιτευχθεί μια νέα ισορροπία μεταξύ προσφοράς και ζήτησης.Ισως, τέλος, οι επερχόμενοι κανονισμοί (δείκτες EEXI και CII) που έχουν στόχο τη μείωση των εκπομπών άνθρακα, θα μπορούσαν επίσης να συμβάλουν στη μείωση της προσφοράς πλοίων καθώς ορισμένα εξ αυτών δεν θα μπορούν να ανταποκριθούν στις νέες απαιτήσεις ή θα είναι ασύμφορη μια προσαρμογή τους.
Πηγή: Έντυπη έκδοση «Τα Νέα»
Latest News
Έξι θαλάσσιες «αρτηρίες ζωής» για το παγκόσμιο εμπόριο
Απο τα σημαντικότερα θαλάσσια στενά, αυτά του Ντόβερ στην Ευρώπη και της ΤαΪβάν στη ΝΑ Ασία, είναι τα πιο πολυσύχναστα
Πώς θα μεταφέρουν τα ακτοπλοϊκά πλοία τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα
Τι θα πρέπει να γνωρίζουν οι οδηγοί των οχημάτων
Δυναμική επέκταση των εγχώριων τραπεζών στην ελληνική ναυτιλία [γράφημα]
Η Eurobank έχει το μεγαλύτερο δανειακό ναυτιλιακό χαρτοφυλάκιο
Αλλαγές στον σχεδιασμό πλοίων και τον ανεφοδιασμό φέρνουν τα εναλλακτικά καύσιμα
Οι σταθμοί καυσίμων θα πρέπει να διαφοροποιηθούν ενώ και τα πλοία θα πρέπει να έχουν μεγαλύτερες δεξαμενές
Capital Product Partners: Αύξηση εσόδων 29% στο πρώτο τρίμηνο του 2024
Σε διανομή μερίσματος 0,15 δολ. ανά μετοχή προχώρησε η εταιρεία
Διαγωνισμό για την αποκατάσταση του λιμένα Βόλου «τρέχει» το ΤΑΙΠΕΔ
Υπέστη σφοδρό πλήγμα από τα ακραία καιρικά φαινόμενα Daniel και Elias
Επιχείρηση διάσωσης από το Maran Gas Psara στα ανοιχτά της Ινδονησίας
To Maran Gas Psara ταξιδεύει υπό ελληνική σημαία
Επίθεση των Χούθι με πυραύλους και drones στο ελληνόκτητο πλοίο Cyclades
Οι Χούθι ανακοίνωσαν ότι στόχευσαν το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων MSC Orion σε επίθεση με drone στον Ινδικό Ωκεανό
Επιστρέφει στον ΟΛΠ η παλαιά φρουρά της Cosco – Τι παίζει με την αλλαγή διοίκησης
Το παρασκήνιο και οι προκλήσεις της νέας διοίκησης
Αλλαγές κορυφής στη διοίκηση του ΟΛΠ - Επιβεβαίωση IL Postino
Οι αλλαγές έρχονται σε μια στιγμή που για τρίτη συνεχόμενη χρονιά τις υψηλότερες επιδόσεις στην ιστορία της, αναφορικά με τα έσοδα και την κερδοφορία