Ο χειμώνας επέστρεψε και μαζί του η χειμερινή ώρα. Από νωρίς το απόγευμα ο ήλιος χάνεται και τα φώτα ανάβουν. Και μαζί τους ανεβαίνει το κόστος. Σιγά σιγά ανάβει και η θέρμανση. Πόσα φώτα και πόση θέρμανση μπορούμε όμως να χρησιμοποιήσουμε δίχως να ξεφύγει το κόστος ενέργειας; Σύμφωνα με τους νέους κανόνες εξοικονόμησης ενέργειας στη Γερμανία, τα γραφεία σε δημόσια κτίρια μπορούν να θερμανθούν μέχρι και 19 βαθμούς, ενώ σε άδεια γραφεία η θέρμανση θα κλείνει. Μνημεία και αξιοθέατα δεν φωταγωγούνται πλέον και οι διαφημιστικές αφίσες φωτίζονται μόνο για μερικές ώρες.
Από την πλευρά τους οι εταιρίες συγκεντρώνουν περισσότερους εργαζόμενους σε λιγότερα γραφεία ή τους δίνουν τη δυνατότητα τηλεργασίας. Όπως και στους δημόσιους χώρους έτσι και στα γραφεία των ιδιωτικών εταιριών η θέρμανση δεν θα ξεπερνά τους 19 βαθμούς, ενώ για στους εργαζόμενους δεν αποκλείεται να δοθούν ακόμα και κουβέρτες.
Διαβάστε επίσης: Γερμανία: Νέες συνήθειες κάτω από το βάρος της ενεργειακής κρίσης και της ακρίβειας
Νωρίτερα θα κλείνουν τα σουπερμάρκετ της Aldi
Ριζικές αλλαγές και στο λιανικό εμπόριο, όπου όλοι οι χώροι φωτίζονται και με το παραπάνω, έτσι ώστε να καλλιεργηθεί στους εισερχόμενους μια διάθεση κατανάλωσης. Στις βιτρίνες δυνατοί προβολείς φωτίζουν τα προϊόντα προσελκύοντας τους πελάτες στα καταστήματα. Η αλυσίδα σουπερμάρκετ Aldi-Nord περιορίζει το ωράριο λειτουργίας στα 2.200 υποκαταστήματά της κατά μία ώρα: «Σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς θέλουμε να συμβάλουμε στην κοινή προσπάθεια εξοικονόμησης ενέργειας», αναγράφεται στις εισόδους των εκπτωτικών σουπερμάρκετ.
Οι άλλες αλυσίδες σουπερμάρκετ αμφιβάλλουν αν η Aldi θα εξοικονομήσει με αυτό τον τρόπο σημαντική ποσότητα ενέργειας. «Η εξοικονόμηση θα είναι υπερβολικά περιορισμένη», γράφει ο Ράιμουντ Έσερ από το τμήμα επικοινωνίας του γερμανικού κολοσσού Rewe απαντώντας σε ερώτηση της DW. Και σημειώνει ότι το 50% της ενεργειακής κατανάλωσης των σουπερμάρκετ αφορά τα ψυγεία, τα οποία λειτουργούν ανεξάρτητα από το ωράριο λειτουργίας των καταστημάτων.
Το ζήτημα της ενεργειακής απόδοσης αποτελεί εδώ και καιρό προτεραιότητα, γράφουν κολοσσοί σουπερμάρκετ, όπως η Edeka ή ο όμιλος Schwarz, στον οποίο ανήκουν οι αλυσίδες Lidl και Kaufland. Όπου είναι δυνατόν τοποθετούνται φωτοβολταϊκά συστήματα για να καλύψουν έστω και εν μέρει τις ανάγκες σε ηλεκτρική ενέργεια. Rewe και Edeka σημειώνουν στις απαντήσεις τους ότι σχεδόν όλα τα ψυγεία τους διαθέτουν γυάλινες πόρτες. Παράλληλα τα σουπερμάρκετ, όπως τα Lidl, έχουν ήδη αντικαταστήσει τους λαμπτήρες εξοικονόμησης ενέργειας με LED, που καταναλώνουν ακόμα λιγότερο.
Θα ανοίξουν οι χριστουγεννιάτικες αγορές υπό όρους
Καμία από τις μεγάλες αλυσίδες σουπερμάρκετ δεν προτίθεται να ακολουθήσει το παράδειγμα της Aldi και να περιορίσει τις ώρες λειτουργίας. «Προς το παρόν δεν βλέπουμε κανένα λόγο να προσφέρουμε στους πελάτες μας μειωμένες υπηρεσίες», σημειώνει η Χάνα Κολ από το τμήμα επικοινωνίας της Edeka στο Αμβούργο. Προσθέτει ωστόσο ότι :«Παρατηρούμε προσεκτικά τις κινήσεις του ανταγωνισμού και επαναξιολογούμε συνεχώς την κατάσταση».
Στις αποφάσεις των επαγγελματιών καθοριστικό ρόλο θα παίξει το πλαφόν στις τιμές του ρεύματος και του φυσικού αερίου, το οποίο δρομολογεί η γερμανική κυβέρνηση. Παρά το υψηλό ενεργειακό κόστος δεν αποκλείεται με την οικονομική στήριξη του δημοσίου ο τζίρος να υπερβαίνει εν τέλει τα κόστη. Και τότε ενδέχεται, για παράδειγμα, να λειτουργήσουν οι χριστουγεννιάτικες αγορές στη Γερμανία.
Οι δημοφιλείς χριστουγεννιάτικες αγορές ανοίγουν συνήθως τέλη Νοεμβρίου, όταν η μέρα θα έχει μικρύνει ακόμα περισσότερο. Οι επαγγελματίες, οι οποίοι συμμετέχουν στις αγορές, θα πρέπει να σταθμίσουν προσεκτικά πόσους περιορισμούς είναι διατεθειμένοι να αποδεχθούν οι πελάτες. Συχνά ακούγεται ότι καταβάλλονται προσπάθειες, έτσι ώστε να περιοριστεί η κατανάλωση ρεύματος κυρίως για τον φωτισμό των αγορών και τα φώτα να κλείνουν νωρίτερα. Ίσως υπό αυτές τις προϋποθέσεις να ανοίξουν και πάλι διάσημες χριστουγεννιάτικες αγορές, όπως του Μονάχου, η οποία λόγω της πανδημίας δεν λειτούργησε πέρυσι τα Χριστούγεννα.
Σαμπίνε Κίνκαρτς
Επιμέλεια: Στέφανος Γεωργακόπουλος
Πηγή: DW
Latest News
Η μεγάλη στροφή της Kraft Heinz - Ποιος κρατάει το τιμόνι
Πώς θα υλοποιήσει το πρόγραμμα αλλαγής του προσανατολισμού της εταιρείας - Έχει δεσμευτεί να κάνει τα προϊόντα πιο υγιεινά, μειώνοντας το νάτριο και τη ζάχαρη
Influencers σε απόγνωση - Απάτη με «μαϊμού» προϊόντα πλημμύρισαν την αγορά
Μια πρωτόγνωρη παγκόσμια συνεργασία αρμοδίων αρχών εντόπισε παγκόσμιο πομηθευτή μαϊμού προϊόντων σε μια μοναδική επιτυχία
Καμπανάκι WEF: Έχουμε να δούμε τέτοια χρέη από τους Ναπολεόντειους Πολέμους
Πάρτε μέτρα τώρα, διαφορετικά πάμε σε στασιμοπληθωρισμό, προειδοποιεί ο πρόεδρος του Παγκόσμιου Οικονομικού Φόρουμ
Μισθός από... χρυσάφι για τον CEO της Walmart - 976 φορές μεγαλύτερος από τις μέσες απολαβές
Ήδη από το 2009, ο McMillon έχει λάβει συνολικά 136 εκατομμύρια δολάρια για τη δουλειά του ως απλό στέλεχος της Walmart
Ινκόγκνιτο στο Πεκίνο για χάρη της Tesla - Τι θα δει ο Ίλον Μασκ στην Κίνα
Ο δισεκατομμυριούχος ιδιοκτήτης της αυτοκινητοβιομηχανίας eπισκέπτεται την Κίνα με το βλέμμα στην τεχνολογία αυτόνομης οδήγησης
Ντόμινο στα πόστα της Κομισιόν - Δεύτερη τετραετία για την Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν;
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν είναι το φαβορί για μία δεύτερη θητεία στην Κομισιόν, εκτός εξαιρετικού απροόπτου - Ποιοι είναι οι «αμφισβητίες»
Γιατί η Intel πήρε την κάτω βόλτα -Η βουτιά στα κέρδη και η μάχη επιβίωσης
Η Intel ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα λειτουργικές ζημίες 7 δισεκατομμυρίων δολαρίων για το 2023
Η μετεωρική άνοδος και η εκκωφαντική πτώση της βασίλισσας του Airbnb
Πώς η βασίλισσα έπεσε από τον θρόνο της
Τι φοβάται ο Ελβετός κεντρικός τραπεζίτης
Στο τρέχον περιβάλλον η αβεβαιότητα παραμένει αυξημένη
Game changer για την αγορά πετρελαίου ο σχιστόλιθος των ΗΠΑ
Η αναταραχή στη Μέση Ανατολή δεν αποτελεί πλέον τέτοια απειλή για τους καταναλωτές βενζίνης στον κόσμο