Όλα έχουν πάρει τον δρόμο τους. Μια άνευ προηγουμένου «πλημμύρα» νεότευκτων πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων τα επόμενα χρόνια αναμένεται να βάλει σε «φουρτούνες» την αγορά. Σύμφωνα με τα στοιχεία, ο ρυθμός των παραδόσεων νέων containerships αυξάνεται σε μεγάλο βαθμό και οι εταιρείες περιμένουν μεγαλύτερη αύξηση το δεύτερο τρίμηνο έτους, κάτι που θα συνεχιστεί μέχρι και το 2025.
«Το κολοσσιαίο βιβλίο παραγγελιών χαρακτηρίζεται ως δαμόκλειος σπάθη που επικρέμεται πάνω από την αγορά, με μια σειρά παραδόσεων νέων πλοίων να πυροδοτεί την επιστροφή της πλεονάζουσας χωρητικότητας», προειδοποίησε η Alphaliner. Όπως ανέφερε ο αναλυτής, Stefan Verberckmoes, «αυτό το κύμα νεότευκτων έρχεται σε μια εποχή συρρίκνωσης της ζήτησης».
Πώς αλλάζουν την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα τα mega containerships
Η Maritime Strategies International (MSI) εκτιμά ότι οι παραδόσεις θα ανέλθουν συνολικά σε 717.900 TEU’s το δεύτερο τρίμηνο του 2023, αυξημένες κατά 62% σε σχέση με το τρέχον τρίμηνο, ενώ θα φτάσουν στα 764.800 TEU το γ’ τρίμηνο του 2023.
Στις αρχές του μήνα, το συνολικό βιβλίο παραγγελιών ήταν 7,69 εκατομμύρια TEU’s, κάτι λιγότερο από το 30% της χωρητικότητας του υφιστάμενου στόλου, σύμφωνα με την Alphaliner. Από τις συνολικές παραγγελίες, 2,48 εκατομμύρια TEU’s (32%) ορίστηκαν για παράδοση φέτος, 2,95 εκατομμύρια TEU (38%) το επόμενο έτος και 2,26 εκατομμύρια TEU (30%) το 2025.
Στην έκθεσή της, η Alphaliner ανέλυσε τις παραδόσεις νέων πλοίων που θα αναπτυχθούν στις κύριες συναλλαγές από τους 11 κορυφαίους liners. Αυτοί οι αριθμοί είναι ιδιαίτερα σημαντικοί για τις ΗΠΑ και την Ευρώπη που εξυπηρετούνται από πλοία που ανήκουν στους κολοσσούς της αγοράς εμπορευματοκιβωτίων.
Τα στατιστικά δείχνουν 89 νέα πλοία liners προς παράδοση στο υπόλοιπο του 2023, ακολουθούμενα από 130 το επόμενο έτος και 96 το 2025. O συνολικός αριθμός ανέρχεται σε συνολικά 315 τα επόμενα τρία χρόνια. (Τα δεδομένα της Alphaliner δείχνουν ότι οι 11 μεγαλύτερες εταιρείες έχουν συνολικά 499 νεότευκτα υπό παραγγελία).
Η Mediterranean Shipping Co. (MSC), η μεγαλύτερη ναυτιλιακή εταιρεία containerships στον κόσμο, έχει 92 πλοία υπό κατασκευή, συμπεριλαμβανομένων 33 στο που θα παραδοθούν μέσα στο έτος.
Η CMA CGM έχει το δεύτερο μεγαλύτερο βιβλίο παραγγελιών, με 38 πλοία να παραδίδονται το επόμενο έτος. Η Cosco (συμπεριλαμβανομένου της OOCL) έχει υπό ναυπήγηση 32 πλοία, ενώ πριν από λίγες ημέρες πραγματοποίησε μια τελετή ονομασίας για το γιγάντιο πλοίο, χωρητικότητας 24.188-TEU, στο ναυπηγείο NACKS της Κίνας.
Μεγέθη πλοίων
Η Alphaliner «χαρτογράφησε» τις νέες παραγγελίες, χωρίζοντάς τις σε τρεις κατηγορίες: «Megamaxes», χωρητικότητας 23.000-24.000 TEU, πλοία που θα αναπτυχθούν στο εμπόριο Ασίας-Ευρώπης. «Neopanamaxes», πλοία χωρητικότητας 13.000-15.000 TEU που μπορούν να διέλθουν από τη Διώρυγα του Παναμά και άλλα πλοία χωρητικότητας 7.000+ TEU’s.
Τα Neopanamaxes είναι μακράν η μεγαλύτερη κατηγορία, αντιπροσωπεύοντας το 60% του συνόλου των νεότευκτων που θα παραδοθούν έως το 2025. Τα Megamaxes αντιπροσωπεύουν το 23% και τα υπόλοιπα το 17%.
Η MSC εστιάζει σε πιο ευέλικτα Neopanamaxes (62% των νέων πλοίων), ενώ για την CMA CGM τα Neopanamaxes αντιπροσωπεύουν το 58% των παραγγελιών.
Σε ό,τι αφορά τον χρόνο παράδοσης, το μεγαλύτερο κύμα αφίξεων Megamax (60% του συνόλου) αναμένεται φέτος, εγείροντας ανησυχίες για την επικείμενη πλεονάζουσα χωρητικότητα. Η Alphaliner προειδοποίησε ότι «μια αρμάδα νεότευκτων Megamax» πρόκειται να ενταχθεί στο εμπόριο Ασίας-Ευρώπης «σε μια περίοδο αποδυνάμωσης της ζήτησης».
«Υπάρχει ένα μεγάλο βιβλίο παραγγελιών. Αυτά τα πλοία πρόκειται να παραδοθούν. Κάποια από αυτά θα καθυστερήσουν. Θα δούμε επίσης ένα μεγάλο επίπεδο διάλυσης. Και για πλοία που ναυλώνονται — τα οποία αντιπροσωπεύουν περίπου το 50% του παγκόσμιου στόλου — πολλά θα επιστραφούν στους πλοιοκτήτες όταν λήξουν οι περίοδοι ναύλωσης», ανέφερε ο Matt Cox, Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας trans-Pacific Matson.
Διάσταση απόψεων
Η συντριπτική πλειονότητα των αναλυτών επισημαίνει ότι οι εταιρείες θα αντιμετωπίσουν δύσκολα χρόνια ως αποτέλεσμα των μεγάλων παραγγελιών. Αλλά οι απόψεις διίστανται σχετικά με το πόσο κακό θα φέρει στην αγορά και πόσο ορθολογική ή παράλογη ήταν η συμπεριφορά των liners.
Στο ένα άκρο επικρατεί η άποψη ότι οι εταιρείες πυροβόλησαν το πόδι τους, υποκύπτοντας στο κλασικό μοτίβο του ναυτιλιακού κύκλου που μπορεί να φέρει κατάρρευση.. Σύμφωνα με αυτή την άποψη, η χωρητικότητα που βρίσκεται υπό παραγγελία είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που θα χρειαστεί ποτέ η παγκόσμια αγορά.
Από την άλλη πλευρά, υπερισχύει η άποψη ότι οι liners χρειάζονται νέα πλοία. Προ-COVID, υπήρχε μια μακρά περίοδος ακραίων υποπαραγγελιών όταν οι εταιρείες βρίσκονταν υπό σοβαρό «οικονομικό άγχος». Ο παγκόσμιος στόλος γέρασε και σύμφωνα με το VesselsValue, η μέση ηλικία των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο είναι τώρα 14,6 έτη.
Τα νεότευκτα πλοία είναι πολύ πιο αποδοτικά σε καύσιμα από ό,τι τα παλαιότερης κατασκευής και τα καύσιμα είναι ένα από τα κορυφαία έξοδα των μεταφορέων. Τα νεότευκτα μπορούν επίσης να ενσωματώσουν δυνατότητες διπλού καυσίμου, επιτρέποντας στους εφοπλιστές να «δουν το μέλλον» με τους νέους περιβαλλοντικούς κανονισμούς.
Σύμφωνα με την αισιόδοξη θεωρία, οι εταιρείες θα καταλήξουν με έναν νέο και αποδοτικό στόλο που θα έχει το σωστό μέγεθος έναντι της ζήτησης. Στον αντίποδα, ολοένα και περισσότεροι προειδοποιούν ότι έρχονται φουρτούνες…
Latest News
Νέο διπλό χτύπημα των Χούθι στην Ερυθρά- Εκτόξευσαν 3 πυραύλους
Δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί ή άλλες ζημιές από πλοία των ΗΠΑ, του συνασπισμού ή των εμπορικών πλοίων, σύμφωνα με την CENTCOM
«Κομφούζιο» στα λιμάνια λόγω Πρωτομαγιάς - Οι αλλαγές στα δρομολόγια του Πάσχα
Σχεδόν γεμάτα και με τιμές το ίδιο ακριβές με πέρυσι θα ταξιδέψουν φέτος οι εκδρομείς της Μ. Εβδομάδας
Πλώρη για τους 40 εκατ. ταξιδιώτες έβαλαν τα κρουαζιερόπλοια
Ξεπέρασε την προ-Covid κίνηση ο κλάδος φθάνοντας τους 31,7 εκατ. επιβάτες πέρυσι και για το 2024 ανεβάζει τον πήχη στους 35,7 εκατ. επιβάτες
«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης
Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά
Επανεξελέγη πρόεδρος της ΔΝΕ ο Αντώνης Βενιέρης
Συγκρότηση σε Σώμα του Διοικητικού Συμβουλίου και κατάρτιση του προεδρείου της
Νέες αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο - Οι προειδοποιήσεις των Χούθι
Σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη δρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα