Το 2050 η κατανάλωση πετρελαίου από τα πλοία θα είναι μηδενική σύμφωνα με τα σενάρια που επεξεργάστηκε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στο πλαίσιο μιας νέας πολιτικής που εισηγείται, με πρόσφατες σχετικές ανακοινώσεις, για μείωση των αερίων ρύπων διοξειδίου του άνθρακα κατά 90% μέχρι το 2040, στον δρόμο για την πράσινη μετάβαση.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τρία σενάρια, ανάλογα με την αυστηρότητα των στόχων (από μια γραμμική μείωση των ρύπων μετά το 2030 μέχρι και μείωση των ρύπων κατά 90% το 2040) στην εσωτερική ναυσιπλοΐα (ποτάμιες μεταφορές και τοπικές εθνικές συνδέσεις), η σύνθεση του στόλου αναμένεται να υποστεί σημαντικές αλλαγές μεταξύ 2015 και 2050 με παρόμοιο τρόπο σε όλα τα σενάρια. Το 2015, ο στόλος αποτελούνταν σχεδόν εξ ολοκλήρου από συμβατικά πλοία που κινούνται με υγρά ορυκτά καύσιμα (δηλ. ντίζελ, βενζίνη και μαζούτ).
Ωστόσο, το μερίδιο των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικές τεχνολογίες πρόωσης αναμένεται να αυξηθεί τις επόμενες δεκαετίες.
Ηλεκτρική μπαταρία. Ετσι αναμένεται να κερδίσουν μεγάλα μερίδια αγοράς τα πλοία με ηλεκτρική μπαταρία που αυξάνεται στο 14% το 2040 και στο 24% το 2050, ενώ το μερίδιο των πλοίων με κυψέλες καυσίμου φτάνει το 6% το 2050. Επιπλέον, το μερίδιο των πλοίων που χρησιμοποιούν αέρια καύσιμα αυξάνεται με την πάροδο του χρόνου, φτάνοντας το 8% του στόλου το 2040 και το 11%-12% το 2050.
Πάντως το μερίδιο των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με συμβατικά συστήματα πρόωσης που χρησιμοποιούν υγρά καύσιμα, αν και προβλέπεται να μειωθεί με την πάροδο του χρόνου, παραμένει ο κυρίαρχος, αντιπροσωπεύοντας το 78% του στόλου της ΕΕ το 2040 και το 58% το 2050.Επίσης σημαντικές αλλαγές μεταξύ των ετών 2015 και 2050, σαν αποτέλεσμα των πολιτικών που σχεδιάζουν η ΕΕ (π.χ. FuelEU Maritime) αλλά και ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ), αναμένονται και στη σύνθεση του στόλου των πλοίων που χρησιμοποιούνται για διεθνείς θαλάσσιες μεταφορές στην ΕΕ.
Το 2015 ο στόλος της ΕΕ αποτελούνταν σχεδόν εξ ολοκλήρου από πλοία με συμβατικούς κινητήρες που κινούνταν με υγρά ορυκτά καύσιμα (δηλ. ντίζελ και μαζούτ).
Ωστόσο, ο αριθμός των πλοίων που χρησιμοποιούν εναλλακτικές τεχνολογίες πρόωσης αναμένεται να αυξηθεί τις επόμενες δεκαετίες.
Και στα τρία σενάρια το μερίδιο των πλοίων με ηλεκτρική μπαταρία στον στόλο αυξάνεται σε 2%-3% το 2040 και 6%-7% το 2050, ενώ το μερίδιο των πλοίων με κυψέλες καυσίμου αυξάνεται στο 3%-7% το 2040 και στο 21%-29% το 2050 (ανάλογα με το σενάριο).
Επιπλέον, το μερίδιο των πλοίων που κινούνται με κινητήρες που μπορούν να χρησιμοποιούν αέρια καύσιμα (τα οποία με την πάροδο του χρόνου σταδιακά απεξαρτώνται από τον άνθρακα) αυξάνεται σημαντικά μέχρι το 2040, φτάνοντας το 20%-21% το 2040 και παραμένει σχετικά σταθερό μετά το έτος αυτό, φτάνοντας το 21%-23% το 2050. Και στην περίπτωση αυτή το μερίδιο των πλοίων που είναι εξοπλισμένα με συμβατικά συστήματα πρόωσης που χρησιμοποιούν υγρά καύσιμα παραμένει κυρίαρχο, αντιπροσωπεύοντας το 71%-74% του στόλου της ΕΕ το 2040 και 44%-49% το 2050 (ανάλογα με το σενάριο).
Χαμηλών εκπομπών. Ως αποτέλεσμα των αλλαγών στη σύνθεση του στόλου, σε συνδυασμό με την υιοθέτηση υγρών βιοκαυσίμων, βιοαερίου και ηλεκτρονικών καυσίμων, συμπεριλαμβανομένων της ηλεκτρονικής αμμωνίας, της ηλεκτρονικής μεθανόλης και άλλων ηλεκτρονικών καυσίμων μετά το 2030, ο στόλος της ΕΕ «αποχωρίζεται» τα ορυκτά καύσιμα και οδηγείται στη χρήση σχεδόν αποκλειστικά μηδενικών και χαμηλών εκπομπών καυσίμων. Ωστόσο η χρήση αέριων καυσίμων (υγροποιημένο φυσικό αέριο, βιοαέριο και e-gas) προβλέπεται να αυξηθεί σταδιακά αυτή τη δεκαετία και την επόμενη, φτάνοντας το 23%-24% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας το 2050.
Πρέπει να σημειωθεί ότι στα αέρια καύσιμα περιλαμβάνονται το βιοαέριο και το ηλεκτρονικό αέριο που συνολικά αντιπροσωπεύουν το 63%-70% της κατανάλωσης αέριων καυσίμων στον τομέα της διεθνούς ναυσιπλοΐας το 2040, ενώ το 2050 το μερίδιο αυτό είναι κοντά στο 100%, καθώς το βιοαέριο και το ηλεκτρονικό αέριο αντικαθιστούν σταδιακά το υγροποιημένο φυσικό αέριο.
Πηγή: Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Τι είναι το greenwashing και πως μπορούν οι καταναλωτές να το εντοπίσουν
Το greenwashing αποτελεί ένα ευρέως διαδεδομένο και αυξανόμενο φαινόμενο
Πώς συνδέονται οι αεροπορικές «αναταράξεις» με την κλιματική αλλαγή [γράφημα]
Οι σοβαρές αναταράξεις λόγω της κλιματικής αλλαγής νέα μεγάλη απειλή για τις αεροπορικές εταιρείες και τους επιβάτες τους
DHL: Φτιάχνει κέντρο ηλεκτροκίνητων οχημάτων στη Σαγκάη
Για την υποστήριξη της εφοδιαστικής αλυσίδας οχημάτων, προϊόντων και εξοπλισμού τεχνολογίας
Το colpo grosso των πλουσίων για το κλίμα - Πώς κερδίζουν, βοηθώντας τους φτωχούς
Υψηλότοκα δάνεια, απευθείας αναθέσεις και ρυπογόνα projects καλύπτουν τις πράσινες δεσμεύσεις
Ανατολικά Πυρηναία: Εργαστήριο της άνυδρης ζωής
Η βαρύτερα πληγείσα από την ξηρασία περιοχή της Γαλλίας προσαρμόζεται για να ζήσει με λιγότερο νερό
Στις Elicio και BayWa r.e. το πρώτο εμπορικό πλωτό αιολικό πάρκο στον κόσμο
Το πλωτό υπεράκτιο αιολικό έργο «Pennavel» πρόκειται να αποτελέσει ακρογωνιαίο λίθο του ενεργειακού τοπίου της περιοχής της Βρετάνης
Καμπανάκι από Eurelectric - Η Ευρώπη κινδυνεύει να χάσει το τρένο για το net zero
Διπλασιασμός των επενδύσεων στη διανομή ηλεκτρικής ενέργειας ή απώλεια του αγώνα δρόμου της Ευρώπης προς το net-zero, προειδοποιεί η Eurelectric
Όλο και πιο κοντά στην Ευρώπη η κινεζική αυτοκινητοβιομηχανία - Οι συμφωνίες με Τουρκία
Σε αναμμένα κάρβουνα η ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία
Advent: Πού βρίσκεται η επένδυση υδρογόνου στην Κοζάνη – Τι δηλώνουν στον ΟΤ ο CEO της εταιρείας και το υπουργείο Οικονομικών
Δύο χρόνια μετά την ανακοίνωση του επενδυτικού σχεδίου ύψους 780 εκατ. το εργοστάσιο παραγωγής υδρογόνου κολλάει στη γραφειοκρατία
Φωτοβολταϊκά: το net-metering έφυγε, το net-billing καθυστερεί
Δεν έχει ακόμη «κλειδώσει» ο τρόπος αποζημίωσης της περίσσειας ενέργειας που δεν θα ιδιοκαταναλώνεται.