![Eurelectric: Η Ευρώπη κινδυνεύει να χάσει το τρένο για το net zero](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/electricity-pylon-3916954_1280.jpg)
Εκσυγχρονισμό επειγόντως χρειάζονται τα δίκτυα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας της Ευρώπης, ώστε να καταστεί εφικτός ο μαζικός εξηλεκτρισμός των μεταφορών, της θέρμανσης και της βιομηχανίας, να ενσωματωθούν οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και να αντέξουν συχνότερες ακραίες καιρικές συνθήκες και απειλές στον κυβερνοχώρο.
Αυτό κατέδειξε η έρευνα της Eurelectric Grids for Speed σύμφωνα με την οποία οι επενδύσεις στο δίκτυο θα πρέπει να αυξηθούν από 33 δισεκατομμύρια ευρώ κατά μέσο όρο σε 67 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως από το 2025 έως το 2050, που αντιστοιχεί στο 20% περίπου των δαπανών της ΕΕ για εισαγωγές ορυκτών καυσίμων το 2023.
Ο εκσυγχρονισμός των δικτύων θα μειώσει σημαντικά τις εισαγωγές ορυκτών καυσίμων, θα δημιουργήσει περισσότερες από 2 εκατομμύρια θέσεις εργασίας, θα επιφέρει μεγαλύτερη εξοικονόμηση ενέργειας και θα παρέχει πιο αξιόπιστη διανομή ενέργειας, επιταχύνοντας ταυτόχρονα την αποανθρακοποίηση της Ευρωπαϊκής οικονομίας, επισημαίνει η ένωση των ευρωπαϊκών ενεργειακών εταιρειών.
Κατακόρυφη αύξηση της χρήσης ενέργειας
Οι κοινωνικές αλλαγές μεταβάλλουν το ενεργειακό σύστημα της Ευρώπης με αιφνίδιο και απότομο τρόπο. Μέχρι το 2050, η ηλεκτρική ενέργεια θα αποτελεί το 60% της συνολικής χρήσης ενέργειας συγκριτικά με το 23% σήμερα. Η δυναμικότητα των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας θα έχει εξαπλασιαστεί έως τότε εν συγκρίσει με το 2020, με το 70% της παραγωγής και αποθήκευσης ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές να συνδέεται σε επίπεδο διανομής. Τα αιτήματα σύνδεσης αυξάνονται ταχύτερα από τον εκσυγχρονισμό των δικτύων και θα συνεχίσουν να αυξάνονται καθώς προχωρά ο εξηλεκτρισμός νοικοκυριών και επιχειρήσεων. Αυτές οι εξελίξεις ασκούν πίεση στα ηλεκτρικά δίκτυα.
Για να αποσυμπιεστούν, οι ετήσιες επενδύσεις σε νέες και εκσυγχρονισμένες υποδομές, συμπεριλαμβανομένης της ψηφιοποίησης, θα πρέπει να φτάσουν τα 67 δισεκατομμύρια ευρώ στο διάστημα 2025-2050, περίπου στο 0,4% του ΑΕΠ της ΕΕ. Καινοτόμες στρατηγικές για τα δίκτυα, όπως οι προληπτικές επενδύσεις, η βέλτιστη διαχείριση περιουσιακών στοιχείων και η φιλική προς το δίκτυο ευελιξία, θα μπορούσαν να μειώσουν αυτό το ποσό στα 55 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως, εάν εφαρμοστούν σωστά. Η απουσία επενδύσεων θα έθετε σε κίνδυνο το 74% των μελλοντικών συνδέσεων σε βασικές τεχνολογίες αποανθρακοποίησης, όπως τα ηλεκτρικά οχήματα (EVs), οι αντλίες θερμότητας και οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Οι επενδύσεις, αντίθετα, θα επιταχύνουν τον εξηλεκτρισμό και θα συμβάλλουν στο να εξοικονομεί η ΕΕ 309 δισεκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο από εισαγωγές ορυκτών καυσίμων για το διάστημα 2040-2050.
«Για μία επιτυχημένη ενεργειακή μετάβαση, η ΕΕ χρειάζεται μία τεράστια επαύξηση χωρητικότητας των δικτύων. Οι επενδύσεις από τους διαχειριστές συστημάτων μεταφοράς και διανομής πρέπει να διπλασιαστεί. Αν και αυτό θα απαιτήσει σημαντική αύξηση των επενδύσεων, το κόστος της μη επένδυσης είναι ακόμη υψηλότερο. Για να πετύχουμε, χρειαζόμαστε ελκυστικές αποδόσεις για τους επενδυτές ώστε να έχει νόημα να αναλάβουν τη χρηματοδότηση, τεχνολογία καθώς και γρήγορη ηλεκτροδότηση, για να διαχειριστούν το κόστος διανομής», αναφέρει ο Πρόεδρος της Eurelectric και Διευθύνων Σύμβουλος της E.ON, Leonhard Birnbaum.
Κίνητρα για επενδύσεις
Η κλιμάκωση των επενδύσεων στα δίκτυα απαιτεί διπλή προσπάθεια. Οι αρχές θα πρέπει να εφαρμόσουν τη συμφωνηθείσα νομοθεσία – όπως για παράδειγμα για τις προληπτικές επενδύσεις – προσαρμόζοντας παράλληλα το ρυθμιστικό πλαίσιο για να υποστηρίξουν την αύξηση των επενδύσεων. Αυτό σημαίνει εξάλειψη των ανώτατων ορίων επενδύσεων, επιτάχυνση της αδειοδότησης και των προμηθευτικών διαδικασιών σχετικά με τα δίκτυα, καθώς και ελαχιστοποίηση κινδύνου επενδύσεων στοχεύοντας στην τόνωση της ιδιωτικής χρηματοδότησης, ενώ παράλληλα δυνατότητα δημόσιας χρηματοδότησης μέσω του προϋπολογισμού της ΕΕ.
Η προετοιμασία των δικτύων για το μέλλον εξαρτάται επίσης και από την ικανότητα επέκτασης της αλυσίδας εφοδιασμού. Ακόμη και αν εκπληρωθούν οι απαραίτητες επενδύσεις, οι τρέχουσες ελλείψεις χαλκού, το έλλειμμα ταλέντων, οι εκτεταμένοι χρόνοι παραγωγής και το κόστος των μετασχηματιστών μπορούν να παρεμποδίσουν την ανάπτυξη των υποδομών. Τέτοια εμπόδια πρέπει να αντιμετωπιστούν μέσω στρατηγικού σχεδιασμού, στενής συνεργασίας μεταξύ των υπευθύνων χάραξης πολιτικής και των βιομηχανιών, καθώς και με νέες πρωτοβουλίες εκπαίδευσης που στοχεύουν στην ανάπτυξη εξειδικευμένου ανθρώπινου δυναμικού.
Η Eurelectric καλεί τους υπευθύνους χάραξης πολιτικής, τόσο σε εθνικό όσο και σε ευρωπαϊκό επίπεδο, να διασφαλίσουν τις επενδύσεις στα δίκτυα, να ισχυροποιήσουν την εφοδιαστική αλυσίδα και να ξεκλειδώσουν τα κοινωνικά οφέλη των Grids for Speed.
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
![ot.gr](/wp-content/themes/whsk_otgr/common/imgs/fav.ico/favicon-32x32.png)
Latest News
![Αυτοκίνηση: Στον κόσμο της πολυτέλειας, τα υβριδικά είναι πιο «hot»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Red_2019_Ferrari_SF90_Stradale-600x309.jpg)
Στον κόσμο της πολυτέλειας, τα υβριδικά αυτοκίνητα είναι πιο «hot»
Τα υβριδικά πααμένουν δημοφιλή καθώς τα EV δεν «τραβάνε»
![Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης: Έπεσαν οι υπογραφές για τη μελέτη διαχείρισης υδάτων της Κρήτης](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/2-1-600x401.jpg)
Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης: Έπεσαν οι υπογραφές για τη μελέτη διαχείρισης υδάτων της Κρήτης
Υπογράφηκε από τον υπουργό Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων Κώστα Τσιάρα, την ολλανδική HVA και την ΤΕΡΝΑ Α.Ε.
![Όμιλος Fourlis: Φωτοβολταϊκή εγκατάσταση στην Trade Logistics](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/07/Φωτοβολταϊκό-Trade-Logistics-2-600x276.jpg)
Φωτοβολταϊκή εγκατάσταση στην Trade Logistics από τον όμιλο Fourlis
Η επένδυση αυτή αποτελεί σημαντικό βήμα προς την επίτευξη των σχεδίων βιωσιμότητας του Ομίλου Fourlis
![Κομισιόν: Παραπέμπει στο ευρωδικαστήριο η Ελλάδα για μη συμμόρφωση με την οδηγία για τα αστικά λύματα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/05/commission-600x337.jpg)
Στο ευρωδικαστήριο η Ελλάδα για μη συμμόρφωση με την οδηγία για τα αστικά λύματα
Στην Ελλάδα, 153 οικισμοί παρουσιάζουν εκτεταμένες παραλείψεις συμμόρφωσης με την οδηγία, σύμφωνα με τις πληροφορίες που συγκέντρωσε η Επιτροπή
![Ηλεκτροκίνηση: Νέες επιδοτήσεις στα προγράμματα «ΚΗ2», «ΚΗ3» και «Πράσινα Ταξί» για ηλεκτροκίνητα οχήματα](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/05/elet-600x399.jpg)
Νέες επιδοτήσεις στα προγράμματα για ηλεκτροκίνητα οχήματα
Αναλυτικά οι ημερομηνίες και τα ποσά που θα πληρωθούν από τα προγράμματα για την ενίσχυση της ηλεκτροκίνησης
![Καύσωνας: Η Κυριακή ήταν η πιο ζεστή μέρα στην ιστορία του πλανήτη [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/07/EEVTB_ATHINA_KAYSONAS_ANASA_DROSIAS_SYNTRIVANI-19-600x400.jpg)
Η Κυριακή ήταν η πιο ζεστή μέρα στην ιστορία του πλανήτη [γράφημα]
Η Ελλάδα και η Ισπανία αντιμετωπίζουν υψηλό κίνδυνο πυρκαγιών καθώς ο καύσωνας επιμένει
![Renault: «Περίπλοκο θέμα η κατάργηση των κινητήρων εσωτερικής καύσης το 2035»](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/10/electric-car-600x450.jpg)
Το φρένο της Renault στην Ούρσουλα - Ηλεκτρικά VS συμβατικά οχήματα
Ο μάνατζερ της Renault Λούκα ντε Μέο κρίνει «ασφυκτικό» το χρονοδιάγραμμα και ζητεί «ευελιξία»
![ΕΛΕΤΑΕΝ: Ο χάρτης της Ελλάδας με τα αιολικά πάρκα και τις ανεμογεννήτριες](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/09/30998276_aiolika-parka.jpg)
Ο χάρτης της Ελλάδας με τα αιολικά πάρκα και τις ανεμογεννήτριες - Τι αναφέρει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Ο χρήστης έχει τη δυνατότητα να περιηγηθεί στον χάρτη της Ελλάδας και να επιλέγει πολύγωνα αιολικών πάρκων ή ανεμογεννήτριες που επιθυμεί
![Αποθήκευση ενέργειας: Νέο σχέδιο για ανάπτυξη συσσωρευτών ισχύος 2 GW](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2021/06/photovoltaika-600x400.jpg)
Το νέο σχέδιο για έργα αποθήκευσης ενέργειας – Η πρόσκληση για επενδύσεις και τα κριτήρια
Το νέο σχέδιο για έργα αποθήκευσης ενέργειας – Η πρόσκληση για επενδύσεις και τα κριτήρια
![ΤΑΙΠΕΔ: Τα projects για πράσινα και βιώσιμα λιμάνια](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2024/03/lavrio-600x338.jpg)
Έτσι θα «πρασινίσουν» τα λιμάνια – Τα projects του ΤΑΙΠΕΔ
Το ΤΑΙΠΕΔ ως μέτοχος προχωρά μελέτες και έργα στα λιμάνια του Λαυρίου, Καβάλας, Ραφήνας, Κέρκυρας, Πάτρας και Αλεξανδρούπολης