Όταν ως παιδί πήγαινα διακοπές κάθε καλοκαίρι στο νησί που γεννήθηκα, η πιο αγαπημένη μου ενασχόληση ήταν το ψάρεμα. Περνούσα σχεδόν όλη τη μέρα στα βράχια με το πεταχτάρι, ή στο νερό παρατηρώντας με τη μάσκα τις κινήσεις των ψαριών που έκλεβαν αριστοτεχνικά το δόλωμα από το αγκίστρι της πετονιάς μου. Το τσίμπημα του γύλου, έφερνε σκίρτημα στην καρδιά μου, και την ελπίδα ότι θα γυρίσω με το κεφάλι ψηλά ως ψαράς στο σπίτι…
Λένε ότι τα γονίδια περνάνε σε μεγάλο βαθμό στις επόμενες γενιές. Μάλλον, υπάρχει βάση σε αυτό. Ο γιος μου, για κάποιο λόγο, έχει πάθος με το ψάρεμα -έστω και αν τα ψάρια δεν είναι το αγαπημένο του φαγητό. Κάθε χρόνο δοκιμάζει και ένα διαφορετικό εργαλείο, από την απόχη, το καλάμι, το πεταχτάρι, μέχρι τη φετινή αναβάθμιση στον κιούρτο!
Για τους μην ενασχολούμενους με το θέμα, ο παραδοσιακός κιούρτος είναι μια παγίδα ψαριών. Φτιάχνεται συνήθως από σύρμα. Έχει σχήμα κυλινδρικό, αλλά με πεπλατυσμένη την κυλινδρική πλευρά του. Στην κορυφή του υπάρχει μια οπή, η οποία είναι σαν κρατήρας ηφαιστείου, που οδηγεί στο εσωτερικό του. Εκεί τοποθετείται το δόλωμα. Τα ψάρια μπορούν εύκολα να μπουν προσελκυόμενα από αυτό, αλλά αδυνατούν να βρουν την έξοδο από τον «κρατήρα». Ακούγεται εύκολο, αλλά είναι τόσο αποτελεσματικό, μόνο όσο καθετί του οποίου γνωρίζει κάποιος τα μυστικά.
Την πρώτη φορά που τον χρησιμοποίησε ο Χρήστος, ήταν σε μια αμμώδη παραλία. Περίμενε 10 λεπτά, και ανυπόμονος να δει τα αποτελέσματα, τον ανασύρει με το σχοινί που τον είχε δεμένο. Κανένα ψάρι. Τον ξαναρίχνει σχεδόν στο ίδιο σημείο. Άλλα δέκα λεπτά. Τόσα ψάρια, όσα την πρώτη φορά. Αποφασίζει να αλλάξει δόλωμα. Στην ίδια περιοχή, τον ίδιο χρόνο. Το ίδιο αποτέλεσμα.
Στην άκρη της απέραντης παραλίας, υπάρχουν βράχια. Με το νέο δόλωμα, και τον κιούρτο ανά χείρας, πηγαίνουμε εκεί. Τον ποντίζει λίγο πιο έξω από τα βράχια. Πείθεται να περιμένει μια ώρα πριν τον ανασύρει. Και πανηγυρίζει από το αποτέλεσμα: θα μας ταΐσει φρέσκα ψάρια!
Πελάτες, η ζωή της επιχείρησης
Οι επιχειρήσεις ρίχνουν καθημερινά «κιούρτους». Τι «ψάρια» πιάνουν όμως;
Ο στόχος κάθε επιχείρησης είναι να επιβιώσει και να αναπτυχθεί. Και αυτό προφανώς γίνεται μόνο αν πουλήσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της. Σε όσο το δυνατόν περισσότερους πελάτες. Και να τους κρατήσει κοντά της.
Η εμπειρία από τη φετινή προσπάθεια ψαρέματος του Χρήστου, έχει σημαντικές αναλογίες με τις προσπάθειες προσέλκυσης πελατών στον επιχειρηματικό κόσμο. Το επιτυχημένο marketing, εκείνο που προετοιμάζει αποτελεσματικά τις πωλήσεις, βασίζεται σε τρεις συνιστώσες:
● Τοποθεσία. Φυσική ή διαδικτυακή, είναι ο ακρογωνιαίος λίθος της επιτυχίας. Η επιλογή της έχει εξαιρετική σημασία. Πολλά εξαρτώνται από την κατηγορία πελατών στους οποίους στοχεύουμε. Αν μιλάμε για φυσικό κατάστημα για παράδειγμα, είναι πιο πιθανό να πουλήσει κανείς είδη σχεδίου αν αυτό το κατάστημα είναι απέναντι από την Αρχιτεκτονική σχολή, παρά σε κάποια άλλη άσχετη τοποθεσία. Στο διαδίκτυο, όσον αφορά τα καταναλωτικά προϊόντα οι πλατφόρμες που ενδείκνυνται, είναι το Facebook και το Instagram. Για προϊόντα και υπηρεσίες προς επαγγελματίες, το LinkedIn είναι μια πολύ καλή επιλογή.
● Κίνητρο. Αυτό μπορεί να ποικίλλει ανάλογα με τον πελάτη. Το κίνητρο αγοράς και η διαφοροποίηση είναι δυνατόν να εστιάζεται στο προϊόν, την υπηρεσία, την τιμή, την εγγύηση, την τεχνική υποστήριξη, ή και την ιδιαίτερη φήμη από την κατοχή και χρήση του προϊόντος ή της υπηρεσίας μας.
● Υπομονή. Και επιμονή. Τα αποτελέσματα των προσπαθειών μας, συνήθως έρχονται έπειτα από μακροχρόνιες προσπάθειες. Δύσκολα να έχουμε άμεσα αποτελέσματα. Και αν αυτό συμβεί, όσο γρήγορα έρχονται, τόσο εύκολα φεύγουν. Για το λόγο αυτό χρειάζεται μεθοδικότητα, υπομονή και επιμονή. Όπως σχεδόν σε κάθε περίπτωση που επιδιώκουμε σημαντικά και μακροπρόθεσμα αποτελέσματα.
Το πιθανότερο είναι ότι τα θέματα αυτά είναι γνωστά στους περισσότερους από εκείνους που ασχολούνται με το marketing και τις πωλήσεις. Όμως, το ένα θέμα είναι ότι η γνώση με την πράξη έχουν πολλές φορές απόσταση. Το άλλο, ότι θα ήταν πολύ δύσκολο να αντισταθεί κανείς στις ομοιότητες του ψαρέματος του Χρήστου με εκείνες της προσέλκυσης πελατών.
Κλείνοντας, πρέπει να ανασκευάσω τον τίτλο. Δεν μπορούμε να επιτύχουμε αν θεωρούμε ότι χρειάζεται να «ψαρεύουμε» πελάτες. Οι αποτελεσματικές πωλήσεις, δημιουργούνται με τον χρόνο, όταν φροντίζουμε να χτίζουμε υγιείς σχέσεις μαζί τους.
Ο Σταμάτης Παππάς, MEng/MBA, είναι Σύμβουλος Επιχειρήσεων
Latest News
Δωδεκάλογος αποστολής και πάζλ δράσεων του HR σε ένα σύγχρονο περιβάλλον εργασίας
Στον πυρήνα των ενεργειών και δράσεων του τομέα Ανθρώπινων Πόρων βρίσκεται ο άνθρωπος, η συμπεριφορά, η κατανόηση, η ώθηση και αξιοποίηση του υφιστάμενου δυναμικού του
Πόση αύξηση έδωσαν στους εργαζομένους οι επιχειρήσεις – Πόσοι πήραν bonus [έρευνα]
Στην Ετήσια Έρευνα της KPMG εξετάστηκαν επίσης αλλαγές που πραγματοποιούνται στα θέματα αποδοχών και παροχών στο πλαίσιο των προτεραιοτήτων ESG
Η λέξη που ποτέ δεν λέει ο ηγέτης
Ηγέτης είναι εκείνος που στηρίζει και εμπνέει την ομάδα του - Ένα χαρακτηριστικό του, είναι ότι ποτέ δε λέει μια συγκεκριμένη λέξη
Deloitte: Η εξέλιξη του οικοσυστήματος καινοτομίας στο ScaleUp Event 2024
Ανάμεσα στις θεματικές που διερευνήθηκαν ήταν οι «Διεθνείς Επενδύσεις Τώρα και στο Μέλλον», ενώ αναγνωρίστηκε ο ρόλος κλειδί του θεσμικού κεφαλαίου (institutional capital)
Γιατί σχεδόν οι μισοί εργαζόμενοι θα έλεγαν... όχι σε προαγωγή - Η νέα τάση στην εργασία
Τι αποκαλύπτει η ετήσια έκθεση Workmonitor της Randstad
Η Gen Z γυρνά την πλάτη στα πτυχία και ξεκινά τα μαστορέματα
Είναι νέοι, γεμάτοι όνειρα μα πάνω απ’ όλα όρεξη για δουλειά. Η γενιά Ζ δίνει μια νέα πνοή στις χειρωνακτικές εργασίες και δηλώνει χαρούμενη με αυτό
Έρχονται οι νέες TalentVisa και TechVisa
Ποιους αφορούν και ποιες είναι οι προϋποθέσεις
Αναζητάτε προσωπικό; Αυτά είναι τα βήματα για να προσλάβετε τους κατάλληλους
Πόσο σημαντικό είναι τελικά να προσλαμβάνονται οι σωστοί άνθρωποι στην κάθε θέση και το να αποφεύγουμε κατά το δυνατόν τις λάθος επιλογές;
Γιατί η τηλεργασία δεν πληρώνει
Μειώνονται οι καλά αμειβόμενες θέσεις εξ αποστάσεως εργασίας, σύμφωνα με έρευνα της αμερικανικής Ladders
«Πώς να βρω δουλειά» – Σύμβουλος ανθρώπινου δυναμικού δίνει χρήσιμες οδηγίες
Το 80% της επιτυχίας επηρεάζεται από το ποιοι είμαστε, πόσο το προσπαθούμε, αν το κάνουμε σωστά, αν πιστεύουμε σε εμάς, λέει σύμβουλος Ανθρώπινου Δυναμικού