Η πίεση που ασκήθηκε από την απόφαση των συμβολαιογράφων να απέχουν έναν μήνα από τις μεταβιβάσεις ακινήτων για τα οποία απαιτείται η προσάρτηση βεβαιώσεων μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (ΤΑΠ), φαίνεται ότι ήταν αρκετά ισχυρή.

Μόλις μία εβδομάδα μετά την κήρυξη της αποχής, το πλαίσιο  έκδοσης των βεβαιώσεων ΤΑΠ, εγγράφων απολύτως απαραίτητων προκειμένου να προχωρήσει μια αγοραπωλησία ακινήτου, αλλάζει (ξανά).

Τι αλλάζει

Έτσι, όσοι θέλουν να λάβουν βεβαίωση μη οφειλής ΤΑΠ θα πρέπει να καταβάλλουν το ποσό της εγγύησης στους οικείους δήμους και όχι στους συμβολαιογράφους.

Επιπλέον, η υποχρέωση υποβολής των απαιτούμενων στοιχείων στην ηλεκτρονική πλατφόρμα του οικείου δήμου ανήκει στον μεταβιβάζοντα (και όχι στον συμβολαιογράφο), ενώ καταργείται η δυνατότητα παρακράτησης του οφειλόμενου ποσού που προκύπτει κατά τη μεταβίβαση του ακινήτου.

Συγκεκριμένα, στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με τίτλο «Δουλειές Ξανά: Αναδιοργάνωση Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών της, αναβάθμιση δεξιοτήτων εργατικού δυναμικού και διάγνωσης των αναγκών εργασίας και άλλες διατάξεις» κατατέθηκε τροπολογία του Υπουργείου Εσωτερικών σχετικά με τη βεβαίωση περί μη οφειλής ΤΑΠ, η οποία ορίζει ότι εμπλεκόμενοι με την εγγυοδοσία είναι αποκλειστικά ο μεταβιβάζων ή ο αποκτών χωρίς ουδεμία εμπλοκή καθ΄ οιονδήποτε τρόπο του συμβολαιογράφου.

Υπενθυμίζεται πως εφόσον το επιθυμεί ο μεταβιβάζων ή ο αγοραστής ή υπάρχει αδυναμία έκδοσης της βεβαίωσης περί μη οφειλής του ΤΑΠ εντός 5 ημερών για οποιονδήποτε λόγο, προβλέπεται η δυνατότητα κατάθεσης συγκεκριμένου ποσού ως εγγύηση στην ταμειακή υπηρεσία του δήμου, μέχρι την εκκαθάριση της οφειλής. Το ύψος της εν λόγω εγγύησης καθορίζεται σε ποσοστό 0,3‰ επί της αξίας πώλησης του ακινήτου.

Με βάση την τροπολογία – πριν να αλλάξει με τη νέα, σημερινή, τροπολογία – ο ποσό αυτό αποδιδόταν από τον συμβολαιογράφο μέσω ηλεκτρονικής τραπεζικής στον δήμο για λογαριασμό του αποκτώντα ή του μεταβιβάζοντα.

Αυτό προκάλεσε αντιδράσεις και έφερε την αποχή των συμβολαιογράφων από την υπογραφή συμβολαίων.

Τι λένε οι συμβολαιογράφοι

Σύμφωνα με ανακοίνωση της Συντονιστικής των συμβολαιογράφων, επιπροσθέτως, στις περιπτώσεις που ο Δήμος με απόφαση του δημοτικού του συμβουλίου (όπως λ.χ. ο Δήμος Αθηναίων) αποφασίσει την αναστολή της υποχρέωσης υποβολής της ανωτέρω βεβαίωσης περί μη οφειλής ΤΑΠ, η καταχώρηση των στοιχείων στην σχετική πλατφόρμα του Δήμου, όταν αυτή υλοποιηθεί από τον οικείο Δήμο, πραγματοποιείται αποκλειστικά και μόνον από τον μεταβιβάζοντα, χωρίς εμπλοκή του συμβολαιογράφου.

Οι συμβολαιογράφοι επισημαίνουν επίσης ότι επίκειται ρύθμιση για την αναστολή της εφαρμογής της Ηλεκτρονικής Ταυτότητας Κτιρίου εφόσον η βεβαίωση του μηχανικού αναγράφει ημερομηνία αυτοψίας μέχρι 31.03.2022.

Όλη η τροπολογία

Μεταβίβαση κυριότητας ακινήτων – Τροποποίηση περ. β’, γ’ και ε’ παρ. 18 άρθρου 24 ν. 2130/1993

1. Στην περ. β’ της παρ. 18 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 (Α’ 62), επέρχονται οι ακόλουθες αλλαγές: α) το πρώτο εδάφιο τροποποιείται ώστε να προβλέπεται η δυνατότητα εφαρμογής του ανεξαρτήτως αν υφίσταται αδυναμία έκδοσης από τον οικείο δήμο της βεβαίωσης περί μη οφειλής Τέλους Ακίνητης Περιουσίας (Τ.Α.Π.) και να διευκρινισθεί περαιτέρω το ποσό της καταβαλλόμενης εγγύησης, β) το δεύτερο εδάφιο τροποποιείται ώστε να προβλέπεται ότι ο μεταβιβάζων αποδίδει, μέσω κατάθεσης ή εμβάσματος, το ποσό αυτό σε τραπεζικό λογαριασμό του δήμου, γ) το τρίτο εδάφιο τροποποιείται προκειμένου να αποσαφηνισθεί ο τρόπος έκδοσης του αποδεικτικού κατάθεσης ή εμβάσματος, δ) το τέταρτο εδάφιο τροποποιείται με την πρόβλεψη προθεσμίας πέντε (5) ημερών προς τους δήμους, προκειμένου να αναρτήσουν στην ιστοσελίδα τους, τους τραπεζικούς λογαριασμούς μαζί με τις σχετικές οδηγίες για τους ενδιαφερομένους, και η περ. β’ διαμορφώνεται ως εξής:

«β. Εναλλακτικά, αν το επιθυμεί ο μεταβιβάζων, ανεξαρτήτως αν υφίσταται αδυναμία έκδοσης της βεβαίωσης της περ. α), έχει τη δυνατότητα να καταβάλει στον οικείο δήμο, ως εγγύηση μέχρι την εκκαθάριση της οφειλής, ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό τρία τοις χιλίοις (3%ο) επί του τιμήματος της πώλησης ή της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου σε κάθε άλλη περίπτωση μεταβίβασης. Το ποσό αυτό αποδίδεται από τον μεταβιβάζοντα μέσω κατάθεσης ή εμβάσματος σε τραπεζικό λογαριασμό του δήμου. Το αποδεικτικό κατάθεσης ή εμβάσματος του ποσού του πρώτου εδαφίου, το οποίο εκδίδεται από την τράπεζα ή το σύστημα ηλεκτρονικής τραπεζικής, επέχει θέσης βεβαίωσης κατά την περ. α). Οι δήμοι υποχρεούνται να αναρτούν στην ιστοσελίδα τους τους λογαριασμούς κατάθεσης των ανωτέρω ποσών, καθώς και σχετικές οδηγίες για τους ενδιαφερομένους, εντός πέντε (5) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος.».

2. Στην περ. γ’ της παρ. 18 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993, επέρχονται οι ακόλουθες αλλαγές: α) το πρώτο εδάφιο τροποποιείται ώστε να προβλέπεται η δυνατότητα εφαρμογής του, ανεξαρτήτως αν υφίσταται αδυναμία έκδοσης από τον οικείο δήμο της βεβαίωσης περί μη οφειλής Τ.Α.Π. και να διευκρινισθεί περαιτέρω το ποσό της προβλεπόμενης εγγύησης, β) το δεύτερο εδάφιο τροποποιείται ώστε να προβλέπεται ότι ο αποκτών αποδίδει, μέσω κατάθεσης ή εμβάσματος, το ποσό αυτό σε τραπεζικό λογαριασμό του δήμου, εκ μέρους του μεταβιβάζοντος, γ) το τρίτο εδάφιο τροποποιείται, προκειμένου να αποσαφηνισθεί ο τρόπος έκδοσης του αποδεικτικού κατάθεσης ή εμβάσματος, δ) το τέταρτο εδάφιο τροποποιείται με την πρόβλεψη προθεσμίας πέντε (5) ημερών προς τους δήμους, προκειμένου να αναρτήσουν στην ιστοσελίδα τους, τους τραπεζικούς λογαριασμούς μαζί με τις σχετικές οδηγίες για τους ενδιαφερομένους και η περ. γ’ διαμορφώνεται ως εξής:

«γ. Εναλλακτικά, αν το επιθυμεί ο αποκτών, ανεξαρτήτως αν υπάρχει περίπτωση αδυναμίας έκδοσης της βεβαίωσης της περ. α), ο αποκτών έχει τη δυνατότητα να καταβάλει στον οικείο δήμο, ως εγγύηση μέχρι την εκκαθάριση της οφειλής, ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό τρία τοις χιλίοις (3%ο) επί του τιμήματος της πώλησης ή της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου σε κάθε άλλη περίπτωση μεταβίβασης. Το ποσό αυτό αποδίδεται από τον αποκτώντα μέσω κατάθεσης ή εμβάσματος σε τραπεζικό λογαριασμό του δήμου εκ μέρους του μεταβιβάζοντος. Το αποδεικτικό κατάθεσης ή εμβάσματος του ποσού του πρώτου εδαφίου, το οποίο εκδίδεται από την τράπεζα ή το σύστημα ηλεκτρονικής τραπεζικής, επέχει θέσης βεβαίωσης κατά την περ. α). Οι δήμοι υποχρεούνται να αναρτούν στην ιστοσελίδα τους τους λογαριασμούς κατάθεσης των ανωτέρω ποσών, καθώς και σχετικές οδηγίες για τους ενδιαφερομένους, εντός πέντε (5) ημερών από την έναρξη ισχύος του παρόντος.».

3. Το πρώτο εδάφιο της περ. ε’ της παρ. 18 του άρθρου 24 του ν. 2130/1993 τροποποιείται, με την πρόβλεψη ότι ο μεταβιβάζων, και όχι ο συμβολαιογράφος, είναι εκείνος που υποβάλλει σε ηλεκτρονική πλατφόρμα που τηρεί ο δήμος τα στοιχεία του μεταβιβάζοντος καθώς και τα στοιχεία του μεταβιβαζόμενου ακινήτου, όπως αναγράφονται στην μεταβιβαστική πράξη και με τη διαγραφή της πρόβλεψης περί παρακράτησης του οφειλόμενου ποσού που προκύπτει κατά τη μεταβίβαση του ακινήτου, και η περ. ε’ διαμορφώνεται ως εξής:

«ε. Με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, η οποία λαμβάνεται με την απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθμού των μελών και τη σύμφωνη γνώμη του δημάρχου, μπορεί να αποφασίζεται η αναστολή της υποχρέωσης υποβολής της ανωτέρω βεβαίωσης περί μη οφειλής Τ.Α.Π. για τη μεταβίβαση της κυριότητας των πάσης φύσεως ακινήτων, υπό την προϋπόθεση υποβολής πριν τη σύνταξη του συμβολαίου, σε ηλεκτρονική πλατφόρμα που τηρεί ο δήμος, από τον μεταβιβάζοντα των στοιχείων αυτού και του μεταβιβαζόμενου ακινήτου, όπως αυτά θα αναγράφονται στη μεταβιβαστική πράξη, ώστε να ελέγχονται και να βεβαιώνονται τυχόν οφειλές βάσει του Κώδικα Είσπραξης Δημοσίων Εσόδων (ν.δ. 356/1974, Α’ 356). Η ως άνω απόφαση επέχει θέση βεβαίωσης κατά την περ. α) του παρόντος.».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Tax
Πάνος Τσακλόγλου: Οι προκλήσεις και οι προοπτικές στη συμπληρωματική ασφάλιση
Tax |

Πάνος Τσακλόγλου: Οι προκλήσεις και οι προοπτικές στη συμπληρωματική ασφάλιση

O υφυπουργός Εργασίας διαπίστωσε ότι η κάλυψη του εργατικού δυναμικού στη χώρα μας από συμπληρωματική συνταξιοδοτική ασφάλιση υπολείπεται σε σύγκριση με τις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες