Τον σχεδιασμό της για το περαιτέρω άνοιγμα της αγοράς πράσινων διμερών συμβολαίων (Power Purchase Agreements – PPAs) μεταξύ παραγωγών ενέργειας και παρόχων ρεύματος ξεδίπλωσε χθες μιλώντας σε δημοσιογράφους ο πρόεδρος της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας (ΡΑΕ) κ. Αθανάσιος Δαγούμας. Είναι αξιοσημείωτο ότι σήμερα, οι καθετοποιημένοι «παίκτες» της αγοράς είναι ελεύθεροι να συνάπτουν PPAs με εξαίρεση τη ΔΕΗ για την οποία διατηρείται το ανώτατο όριο 20% επί των διμερών συμβολαίων με φυσική παράδοση, που μπορεί να συνάψει ως προς το σύνολο των πωλήσεων της.
Διαβάστε ακόμα: Στο μικροσκόπιο της ΡΑΕ τα τιμολόγια 7,5 εκατ. καταναλωτών
Έτσι, έπειτα από το πλαίσιο που ανέπτυξε ο Ρυθμιστής της αγοράς ώστε να επιβλέπεται η συγκεκριμένη αγορά, δημιούργησε και έχει θέσει σε δημόσια διαβούλευση μια πλατφόρμα για διμερείς συμβάσεις λιανικής πώλησης ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας (RES PPAs) για όλους τους παρόχους. Μάλιστα, όπως επεσήμανε ο κ. Δαγούμας, η ΡΑΕ έχει αναθέσει στην εταιρεία συμβούλων AFRY ( πρώην Pöyry), μια μελέτη η οποία θα προτείνει το νέο σχήμα των PPAs, ώστε για τα έργα ΑΠΕ να προωθείται η λειτουργία τους εντός της αγοράς, πέρα από την προστασία των εγγυημένων τιμών.
Διαβάστε ακόμα: Κόντρα ΡΑΕ –ΑΔΜΗΕ για το ρυθμιζόμενο έσοδο 2022-2025
Σήμερα, βάσει της απόφασης της ΡΑΕ 1014/2021 είναι τεχνικά εφικτές διμερείς συμβάσεις για τέσσερις μονάδες της ΔΕΗ και μία μονάδα για κάθε καθετοποιημένη εταιρεία, δηλαδή για τις Elpedison, Μυτιληναίος και Ήρων. Ο περιορισμός 20% για τη ΔΕΗ διατηρείται προσωρινά (λόγω της δεσπόζουσας θέσης που κατέχει στην αγορά και για να μην υπάρχει στρέβλωση στον ανταγωνισμό) προκειμένου να διασφαλιστεί η ρευστότητα και η αξιοπιστία της προημερήσιας αγοράς του Χρηματιστηρίου Ενέργειας.
Η επίδραση στην αγορά
Ωστόσο, όπως ανέφερε ο κ. Δαγούμας, το ποσοστό για τη ΔΕΗ αναμένεται να αυξηθεί, έπειτα από σχετική ανάλυση που ετοιμάζει το Ελληνικό Χρηματιστήριο Ενέργειας (ΕΧΕ) σχετικά με την επίδραση στην αγορά. «Έχουμε ζητήσει από τον περασμένο Μάρτιο από το ΕΧΕ να εξετάσει εάν αυτό το ποσοστό μπορεί να ανέβει πάνω από 20%. Μας ζητήσανε τρεις μήνες περιθώριο. Περιμένουμε τη μελέτη τον Ιούλιο», ανέφερε ο ίδιος.
Επεσήμανε μάλιστα, ότι, όταν επιβλήθηκε το πλαφόν του 20% στη ΔΕΗ, το ΕΧΕ είχε εισηγηθεί στη ΡΑΕ 10%. «Εμείς θέλουμε να το αυξήσουμε. Περιμένουμε. Αν το ΕΧΕ εισηγηθεί 20% εμείς θα το αυξήσουμε περισσότερο, αλλά δεν μπορεί να πάει στο 100%. Θα συνδεθεί με το ποσοστό του μεριδίου που θα έχει στην αγορά».
Όπως εξήγησε, θα πρέπει γενικότερα να υπάρχει μια ισορροπία, διότι όσο περιορίζεται ο όγκος συναλλαγών στο Χρηματιστήριο, δημιουργούνται προβλήματα στην αγορά. Συνήθως η αγορά εξισορροπεί με 50% διμερή συμβόλαια.
Το Χρηματιστήριο Ενέργειας
Στην ελληνική αγορά, σχεδόν όλη η παραγωγή ενέργειας περνάει μέσα από το Χρηματιστήριο Ενέργειας. Όσο για τις ΑΠΕ, η πλειονότητα δεν συμμετέχουν στην αγορά γιατί απολαμβάνουν εγγυημένες τιμές. Έτσι, τα διμερή συμβόλαια τα οποία μπορούν να προστατεύσουν τους καταναλωτές (νοικοκυριά και επιχειρήσεις) από τις διακυμάνσεις της χονδρεμπορικής αγοράς είναι ελάχιστα. «Στις ΑΠΕ όλοι οι επενδυτές περιμένουν εγγυημένες και μακροχρόνιες αποδόσεις. Και θέλουν και μεγάλο περιθώριο κέρδους. Δεν πάνε στην αγορά», υπογράμμισε ο κ. Δαγούμας.
Σε αντιδιαστολή με την ελληνική αγορά, στις ευρωπαϊκές τα διμερή συμβόλαια αντιπροσωπεύουν το 40% με 80% της αγοράς, με συνέπεια οι υψηλές τιμές που παρατηρούνται το τελευταίο δεκάμηνο στις αγορές της Ευρώπης να μην έχουν τις ίδιες συνέπειες στους καταναλωτές, καθώς δεν μεταφέρονται 100% στην κατανάλωση. Μέσω των διμερών συμβολαίων, οι πάροχοι ρεύματος μπορούν να περιορίσουν την έκθεσή τους στην αγορά, συμβολαιοποιώντας ποσότητες για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε καθορισμένες τιμές. Το ίδιο και οι μεγάλοι καταναλωτές ( βιομηχανικές και εμπορικές επιχειρήσεις) οι οποίοι μπορούν να αντισταθμίσουν τον κίνδυνο από την εκρηκτική άνοδο του ενεργειακού κόστους.
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος