
Λύσεις για να εξασφαλίσουν τα καθημερινά είδη πρώτης ανάγκης προσπαθούν να βρουν τα νοικοκυριά, με την ξέφρενη πορεία της ακρίβειας να προκαλεί φόβο όχι μόνο στους ευάλωτους αλλά και σε μεγάλο τμήμα των νοικοκυριών με μεσαία εισοδήματα.
Διαβάστε επίσης: Ακρίβεια: Ανατιμήσεις «φωτιά» – στα τρόφιμα [πίνακας]
Η άνοδος του κλαδικού δείκτη τιμών στα είδη διατροφής συνεχίστηκε ακάθεκτη και τον Οκτώβριο, κάτι που θα φανεί και από τη δημοσίευση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό την ερχόμενη Πέμπτη, 10 Νοεμβρίου, την ώρα που όλα δείχνουν ότι η αποκλιμάκωση αργεί.
Διαβάστε επίσης: Καλάθι του νοικοκυριού: Τι αλλάζει – Τέσσερις αλυσίδες μείωσαν τις τιμές
Οι αγορές λιγότερων – πλην ακριβότερων – προϊόντων – καθώς οι προσφορές έχουν μειωθεί – και η στροφή στα φθηνότερα είδη ιδιωτικής ετικέτας και στο χύμα είναι «μια κάποια λύσις», ωστόσο ο λογαριασμός εξακολουθεί να μην «βγαίνει», αφού όλες οι τιμές είναι σημαντικά υψηλότερες σε σχέση με πέρσι.
Τα χύμα προϊόντα
Η κατηγορία των επί ζυγίω προϊόντων (μη συσκευασμένα φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά, ψάρια, κρέας, κοτόπουλο αλλαντικά) αντιστοιχεί στο 23,7% των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ το 9μηνο (Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2022), ήτοι 1,481 δισ. ευρώ, ποσό αυξημένο κατά 83 εκατ. ευρώ έναντι του ίδιου διαστήματος το 2021.
Τα χύμα προϊόντα πρόσφεραν το 31% στην αύξηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ που έφθασε στο 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 τα 268 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, οι συνολικές πωλήσεις στην οργανωμένη λιανική τροφίμων ανήλθαν στα 6,270 δισ. ευρώ από 6,002 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Τη μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψαν οι πωλήσεις χύμα πουλερικών (+16,5%), λοιπών προϊόντων, ήτοι ψωμί, ψωμί, αρτοσκευάσματα, γλυκά, αλίπαστα, ελιές κ.λπ. (+15,6%), κρέατος (+10,1%), γαλακτοκομικών (+9,9%), σαλατών (+2,5%) και οπωρολαχανικών (+0,8%). Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι πωλήσεις ιχθυηρών που υποχώρησαν κατά 8,7% και αλλαντικών κατά 4,8%.
Να σημειωθεί ότι η κατηγορία των χύμα προϊόντων αντιπροσώπευε το 2021 23,4% των πωλήσεων των ταχυκίνητων κωδικών των σούπερ μάρκετ.
Τα μερίδια
Άξιο προσοχής είναι πως η σημαντικότερη κατηγορία στα επί ζυγίω προϊόντα είναι τα γαλακτοκομικά/τυροκομικά με μερίδιο 27,9%, ακολουθούν τα φρούτα και λαχανικά που συμβάλλουν κατά 26,3% στον τζίρο της κατηγορίας και το top 3 συμπληρώνεται με το κρέας (18,3%).
Το μερίδιο του κοτόπουλου στο 9μηνο του 2022 διαμορφώνεται στο 7,3% όσο περίπου και αυτό της κατηγορίας των «λοιπών» (7,2%). Τα αλλαντικά καταλαμβάνουν το 7% της «πίτας», ενώ τα ψάρια το 5,3%. Οι σαλάτες με 0,7% είναι η μικρότερη κατηγορία στα «χύμα» προϊόντα.
Διψήφιος ρυθμός ανόδου για τα PL
Την ίδια ώρα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label – PL) «τρέχουν» στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 με ρυθμό 12,8%, ενώ το μερίδιό τους διαμορφώνεται πλέον στο 15,9% (σ.σ. δεν περιλαμβάνονται οι πωλήσεις της Lidl) από 14,8% το 2021.
Οι θετικές επιδόσεις των πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σχετίζεται και με τη μείωση των προσφορών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 οι πωλήσεις (σε αξία) των προϊόντων υπό καθεστώς προσφοράς έχουν υποχωρήσει κατά 1,3 ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και αποτελούν το 24,1% του συνολικού τζίρου.
Η μεγαλύτερη πτώση στα προϊόντα σε προσφορά καταγράφεται στα είδη νοικοκυριού, από 26,2% το 9μηνο πέρσι σε 22,9% εφέτος.
Τι κόβουν οι καταναλωτές
Γαλακτοκομικά και κατεψυγμένα τρόφιμα είναι οι κατηγορίες των προϊόντων που έχουν βάλει το μεγαλύτερο «ψαλίδι» οι καταναλωτές, καθώς παρατηρείται η μεγαλύτερη μείωση όγκου πωλήσεων στην ομάδα των τροφίμων, 4,6% και 4,9% αντιστοίχως.
Ωστόσο ακόμη υψηλότερη είναι πτώση κατ’ όγκο στα απορρυπαντικά και στα είδη γενικού καθαρισμού (-6,3%).
Αύξηση όγκου πωλήσεων καταγράφηκε μόνο σε τρεις από τις 11 μεγάλες κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα στα συσκευασμένα τρόφιμα (1,7%), στα σνακς (1,4%) και στα μη αλκοολούχα ποτά (0,5%).


Latest News

Ο πληθωρισμός πέφτει αλλά η ακρίβεια επιμένει
Σύμφωνα με τη Eurostat, ο πληθωρισμός στην ευρωζώνη υποχώρησε για τέταρτο μήνα στο 8,5% από το 9,2% τον Δεκέμβριο

Παπαθανάσης: Προς βαριά «καμπάνα» σε σούπερ μάρκετ για αισχροκέρδεια
«Θα δημοσιοποιηθεί το όνομα της επιχείρησης», σημειώνει ο υφυπουργός Ανάπτυξης

Τι σημαίνει για οικονομία και τράπεζες η αναβάθμιση από τη Fitch
Συνιστά ψήφο εμπιστοσύνης στις προοπτικές της οικονομίας

Φύγανε και δεν ξαναγυρνάνε Ελλάδα - Τι δείχνει έρευνα
Τα αποτελέσματα δεν είναι τόσο αισιόδοξα για τη χώρα μας

Μεγάλα κόλπα με τις «πειραγμένες» αντλίες
Οι απάτες με τις νοθείες των καυσίμων και το χακάρισμα - Σημαντικό πρόβλημα και οι βλάβες στα οχήματα

Γούρνες Ηρακλείου: Από «βάση του θανάτου» πεντάστερα και καζίνο
Τη Δευτέρα οι υπογραφές για την παραχώρηση του ακινήτου

Έρχονται νέα καλάθια του νοικοκυριού και Market Pass - Τι θα περιλαμβάνουν
Στο «καλάθι του νοικοκυριού» το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων προχωράει στην προσθήκη νέων προϊοντικών κατηγοριών

Αποκαλυπτική έρευνα: Χάος με το κόστος στέγασης για τους Ελληνες
Οι τιμές στα ράφια δεν είναι το μόνο χτύπημα της ακρίβειας. Πού βρίσκομαστε σε φέσια σε σχέση με την κρίση του 2010.

«Προτεραιότητά μας οι νέες και καλά αμειβόμενες θέσεις εργασίας»
Επίσκεψη του Αδ. Γεωργιάδη και του Χρ. Δήμα στο εργοστάσιο της Landis Gyr στην Κορινθία

Μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ ΟΠΕΚΑ και Εθνικής Αρχής Διαφάνειας
Οι τέσσερις άξονες της συνεργασίας