Λύσεις για να εξασφαλίσουν τα καθημερινά είδη πρώτης ανάγκης προσπαθούν να βρουν τα νοικοκυριά, με την ξέφρενη πορεία της ακρίβειας να προκαλεί φόβο όχι μόνο στους ευάλωτους αλλά και σε μεγάλο τμήμα των νοικοκυριών με μεσαία εισοδήματα.
Διαβάστε επίσης: Ακρίβεια: Ανατιμήσεις «φωτιά» – στα τρόφιμα [πίνακας]
Η άνοδος του κλαδικού δείκτη τιμών στα είδη διατροφής συνεχίστηκε ακάθεκτη και τον Οκτώβριο, κάτι που θα φανεί και από τη δημοσίευση των στοιχείων της ΕΛΣΤΑΤ για τον πληθωρισμό την ερχόμενη Πέμπτη, 10 Νοεμβρίου, την ώρα που όλα δείχνουν ότι η αποκλιμάκωση αργεί.
Διαβάστε επίσης: Καλάθι του νοικοκυριού: Τι αλλάζει – Τέσσερις αλυσίδες μείωσαν τις τιμές
Οι αγορές λιγότερων – πλην ακριβότερων – προϊόντων – καθώς οι προσφορές έχουν μειωθεί – και η στροφή στα φθηνότερα είδη ιδιωτικής ετικέτας και στο χύμα είναι «μια κάποια λύσις», ωστόσο ο λογαριασμός εξακολουθεί να μην «βγαίνει», αφού όλες οι τιμές είναι σημαντικά υψηλότερες σε σχέση με πέρσι.
Τα χύμα προϊόντα
Η κατηγορία των επί ζυγίω προϊόντων (μη συσκευασμένα φρούτα, λαχανικά, γαλακτοκομικά, ψάρια, κρέας, κοτόπουλο αλλαντικά) αντιστοιχεί στο 23,7% των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ το 9μηνο (Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2022), ήτοι 1,481 δισ. ευρώ, ποσό αυξημένο κατά 83 εκατ. ευρώ έναντι του ίδιου διαστήματος το 2021.
Τα χύμα προϊόντα πρόσφεραν το 31% στην αύξηση των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ που έφθασε στο 9μηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 τα 268 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI, οι συνολικές πωλήσεις στην οργανωμένη λιανική τροφίμων ανήλθαν στα 6,270 δισ. ευρώ από 6,002 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2021.
Τη μεγαλύτερη αύξηση κατέγραψαν οι πωλήσεις χύμα πουλερικών (+16,5%), λοιπών προϊόντων, ήτοι ψωμί, ψωμί, αρτοσκευάσματα, γλυκά, αλίπαστα, ελιές κ.λπ. (+15,6%), κρέατος (+10,1%), γαλακτοκομικών (+9,9%), σαλατών (+2,5%) και οπωρολαχανικών (+0,8%). Μοναδική εξαίρεση αποτελούν οι πωλήσεις ιχθυηρών που υποχώρησαν κατά 8,7% και αλλαντικών κατά 4,8%.
Να σημειωθεί ότι η κατηγορία των χύμα προϊόντων αντιπροσώπευε το 2021 23,4% των πωλήσεων των ταχυκίνητων κωδικών των σούπερ μάρκετ.
Τα μερίδια
Άξιο προσοχής είναι πως η σημαντικότερη κατηγορία στα επί ζυγίω προϊόντα είναι τα γαλακτοκομικά/τυροκομικά με μερίδιο 27,9%, ακολουθούν τα φρούτα και λαχανικά που συμβάλλουν κατά 26,3% στον τζίρο της κατηγορίας και το top 3 συμπληρώνεται με το κρέας (18,3%).
Το μερίδιο του κοτόπουλου στο 9μηνο του 2022 διαμορφώνεται στο 7,3% όσο περίπου και αυτό της κατηγορίας των «λοιπών» (7,2%). Τα αλλαντικά καταλαμβάνουν το 7% της «πίτας», ενώ τα ψάρια το 5,3%. Οι σαλάτες με 0,7% είναι η μικρότερη κατηγορία στα «χύμα» προϊόντα.
Διψήφιος ρυθμός ανόδου για τα PL
Την ίδια ώρα, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label – PL) «τρέχουν» στο διάστημα Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 με ρυθμό 12,8%, ενώ το μερίδιό τους διαμορφώνεται πλέον στο 15,9% (σ.σ. δεν περιλαμβάνονται οι πωλήσεις της Lidl) από 14,8% το 2021.
Οι θετικές επιδόσεις των πωλήσεων στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας σχετίζεται και με τη μείωση των προσφορών.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της IRI στο εννεάμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2022 οι πωλήσεις (σε αξία) των προϊόντων υπό καθεστώς προσφοράς έχουν υποχωρήσει κατά 1,3 ποσοστιαία μονάδα σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021 και αποτελούν το 24,1% του συνολικού τζίρου.
Η μεγαλύτερη πτώση στα προϊόντα σε προσφορά καταγράφεται στα είδη νοικοκυριού, από 26,2% το 9μηνο πέρσι σε 22,9% εφέτος.
Τι κόβουν οι καταναλωτές
Γαλακτοκομικά και κατεψυγμένα τρόφιμα είναι οι κατηγορίες των προϊόντων που έχουν βάλει το μεγαλύτερο «ψαλίδι» οι καταναλωτές, καθώς παρατηρείται η μεγαλύτερη μείωση όγκου πωλήσεων στην ομάδα των τροφίμων, 4,6% και 4,9% αντιστοίχως.
Ωστόσο ακόμη υψηλότερη είναι πτώση κατ’ όγκο στα απορρυπαντικά και στα είδη γενικού καθαρισμού (-6,3%).
Αύξηση όγκου πωλήσεων καταγράφηκε μόνο σε τρεις από τις 11 μεγάλες κατηγορίες προϊόντων και συγκεκριμένα στα συσκευασμένα τρόφιμα (1,7%), στα σνακς (1,4%) και στα μη αλκοολούχα ποτά (0,5%).
Latest News
Ευκαιρίες, προκλήσεις και κίνδυνοι στην αγορά ακινήτων – Το «αγκάθι» του ΝΟΚ
Στελέχη της αγοράς στα ακίνητα συμμετείχαν στο 25ο συνέδριο της Prodexpo, το μακροβιότερο συνέδριο στον κλάδο του real estate στην Ελλάδα
Χατζηδάκης: Με εταιρείες holding η αξιοποίηση έως 1.000 ακινήτων του Δημοσίου
Ο υπουργός Εθνικής Οικονομίας Κωστής Χατζηδάκης έκανε λόγο για αξιοποίηση μέσω εταιριών holding έως και 1.000 ακινήτων του Δημοσίου
Πότε πέφτει φέτος η Black Friday - Οι κορυφαίες προτιμήσεις των καταναλωτών
Η αντίστροφη μέτρηση για τη Black Friday 2024 ξεκινά - Τι πρέπει να προσέξετε πριν τις αγορές σας
Στα σκαριά το Εθνικό Μητρώο Δικαιούχων Επιδομάτων - Οι στόχοι
Στόχος, ο δικαιότερος καταμερισμός για τα επιδόματα ανάλογα με τις ανάγκες των πολιτών - Ποιοι θα εγγραφούν
Ο Σάμι Φάις «ανοίγει την πόρτα» του Χρηματιστηρίου – Πώς «τρέχει» το project
Τι λέει στον ΟΤ ο επικεφαλής του ομίλου Fais, Σάμι Φάις για την απόφαση να εισάγει τον όμιλο στο Χρηματιστήριο Αθηνών
Μειώσεις τιμών στα σούπερ μάρκετ έως και 15% για 120 κωδικούς
Οι μειώσεις τιμών στους 120 αυτούς κωδικούς καταναλωτικών προϊόντων στα σούπερ μάρκετ θα κυμαίνονται από 6%-15%
Νωρίτερα η καταβολή των συντάξεων - Ποιοι πάνε ταμείο αυτή την εβδομάδα
Οι ημερομηνίες για τις συντάξεις - Αναλυτικά όλα τα ταμεία και πως θα προχωρήσουν τις πληρωμές
Τι κερδίζουν από το πάγωμα των στεγαστικών επιτοκίων οι δανειολήπτες
Για όσους έχουν στεγαστικά δάνεια με κυμαινόμενο επιτόκιο η μείωση των δόσεων θα εξαρτηθεί από τις επόμενες κινήσεις της ΕΚΤ
«Sell off» προκαλεί το ράλι του χρυσού - Πουλάνε μαζικά λίρες στα 567 ευρώ [γράφημα]
Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία της ΤτΕ για τις χρυσές λίρες - Πως διαμορφώνεται η τιμή αγοράς / πώλησης
Νέο παραγωγικό μοντέλο με δράσεις ύψους 3,3 δισ. ευρώ
Οι τρεις καινοτομίες του υπουργείου Ανάπτυξης για τη μετάβαση σε ένα νέο παραγωγικό μοντέλο – Τι θα γίνει με τις τουριστικές επενδύσεις