
Ένας στους δύο καταναλωτές θα μειώσει τις δαπάνες για αγορές το επόμενο εξάμηνο ενώ θα αυξήσει περεταίρω τις δαπάνες για λογαριασμούς, σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΛΠΕ.
Όπως δηλώνουν τα νοικοκυριά που συμμετείχαν στην έρευνα τρέχουσα περίοδος είναι η χειρότερη των τελευταίων τριών ετών ως προς την αγοραστική τους ικανότητα.
Αξίζει να επισημανθεί πως το 33% του εισοδήματος τους κατευθύνεται στις πληρωμές λογαριασμών κοινής ωφέλειας.
Συγκεκριμένα:
· Παγιώνεται χαμηλά το καταναλωτικό κλίμα τον τελευταίο χρόνο και με χαμηλές προσδοκίες για τους καταναλωτές το επόμενο 6μηνο
· Έντονη η αρνητική επίδραση του πληθωρισμού στην αγορά προϊόντων και υπηρεσιών
· 1 στους 2 καταναλωτές θα μειώσει τις δαπάνες για αγορά προϊόντων το επόμενο εξάμηνο, ενώ θα αυξήσει τις δαπάνες για λογαριασμούς
· Οι πληρωμές λογαριασμών αποτελούν πλέον την μεγαλύτερη δαπάνη ως ποσοστού του μηνιαίου εισοδήματος
Διαβάστε επίσης: ΟΟΣΑ: Στο 10,7% εκτινάχθηκε ο πληθωρισμός τον Οκτώβριο
Η έρευνα έλαβε χώρα την περίοδο 14-16 Νοεμβρίου 2022 σε δείγμα 1.150 καταναλωτών. Καταγράφονται ιδιαίτερα ενδιαφέροντα συμπεράσματα και τάσεις σε σχέση με τις αγοραστικές συνήθειες του κοινού, ενώ περιλαμβάνει και τον δείκτη καταναλωτικού κλίματος λιανικής.
Διαβάστε επίσης: Πληθωρισμός και επιτόκια
Δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής

Ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής, τον Νοέμβριο του 2022 διαμορφώθηκε στο -61, πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τον μήνα βάσης, τον Οκτώβριο του 2019, αλλά ελαφρώς αυξημένος σχέση με την αντίστοιχη μέτρηση του Ιουλίου 2022. Η συγκεκριμένη εξέλιξη έχει να κάνει τόσο με τις μέχρι σήμερα προσδοκίες των καταναλωτών για το προσεχές διάστημα, όσο και λόγω της παρούσας κατάστασης των καταναλωτών. Συγκεκριμένη ο υπο-Δείκτη2 παρούσας κατάστασης παρουσίασε ελάχιστη μεταβολή από το -58 στο -57, ενώ ο υπό-δείκτης προσδοκιών μεγαλύτερη διόρθωση από -73 σε -67, αλλά και πάλι βρίσκεται αρκετά χαμηλά. Πρακτικά αυτό που καταγράφεται είναι και χαμηλές προσδοκίες, αλλά και επιβάρυνσή των οικονομικών των καταναλωτών, με ελαφρώς καλύτερη πορεία για προσδοκίες των καταναλωτών (οι οποίες βέβαια παραμένουν αρνητικές). Οι εξελίξεις αυτές έχουν να κάνουν με τις πληθωριστικές πιέσεις, με το αυξημένο κόστος ενέργειας, αγαθώς και υπηρεσιών όπως θα φανεί και σε λοιπούς δείκτες.
Παρούσα οικονομική κατάσταση

Επιπλέον, οι καταναλωτές θεωρούν ότι είναι δεν είναι μία ικανοποιητική περίοδος για να κάνουν αγορές, τόσο οι ίδιοι, όσο και γενικά. Μάλιστα την κατατάσσουν ως τη χειρότερη περίοδο για σημαντικές αγορές για το σπίτι τους τα τελευταία τρία χρόνια.
Βασικές δαπάνες

Αντίθετα, οι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι θετικές και σχετίζονται άμεσα με τον πληθωρισμό και την αύξηση των τιμών. Όπως καταγράφεται στο σχήμα 3, το 55% εκτιμά ότι το πρώτο εξάμηνο 2023 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένο. Επίσης, το 48% εκτιμά ότι οι δαπάνες για αγορές προϊόντων το πρώτο εξάμηνο 2023 θα είναι αυξημένες, ενώ μόλις το 18% ότι θα είναι μειωμένες. Το αντίθετο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση) για τις οποίες εκτιμάται μείωση από το 40% των καταναλωτών αύξηση από μόλις 24%. Σχετικά ουδέτερη είναι η μέτρηση σε σχέση με τη φορολογία για την οποία το 72% εκτιμά ότι θα μείνει αμετάβλητη, το 11% ότι θα παρουσιάσει μείωση και το 17% αύξηση. Πρακτικά τα στοιχεία δείχνουν ότι οι καταναλωτές πρακτικά αναμένουν αύξηση των δαπανών για να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες και μείωση για δαπάνες διασκέδασης.
Μεγαλύτερη δαπάνη οι λογαριασμοί

Σύμφωνα με τους καταναλωτές, οι δαπάνες για λογαριασμούς αποτελούν με διαφορά την μεγαλύτερη δαπάνη τους ως ποσοστό του εισοδήματος τους. Συγκεκριμένα, αποτελούν το 33% έναντι 30% τον προηγούμενο Δεκέμβριο. Αντίθετα παρά την αύξηση από 26% σε 29% σε σχέση με τον προηγούμενο Δεκέμβριο, οι δαπάνες για αγορές προϊόντων παραμένουν σε συνήθη επίπεδα. Σε σχέση με τις υπόλοιπες κατηγορίες δαπανών, καταγράφεται μια σταθερότητα, όμως οι δαπάνες για λογαριασμούς, ενοίκια και φόρους αντιπροσωπεύουν πλέον το 70% του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος.
Τα αποτελέσματα της έρευνας καταγράφουν τη σημαντική αλλαγή που επήλθε στο καταναλωτικό κοινό τον τελευταίο χρόνο, η οποία αφορά κυρίως την επίδραση των πληθωριστικών πιέσεων σε ενέργεια, προϊόντα και υπηρεσίες στο καταναλωτικό κλίμα και στην αγορά της λιανικής στην Ελλάδα.


Latest News

Πωλήθηκε το ακίνητο της Φιλκεράμ-Johnson έναντι 9,23 εκατ. ευρώ
Το ακίνητο απέκτησε ιδιοκτήτη έπειτα από μια «οδύσσεια» πέντε άγονων διαγωνισμών

Alpha Bank: Yπερκαλύφθηκε 5,7 φορές o στόχος για το ΑΤ1 -Στα 400 εκατ. η τελική έκδοση
Στο 11,875% το κουπόνι, σημαντικά χαμηλότερα από τις αρχικές εκτιμήσεις - Περισσότεροι από 190 επενδυτές

Το 5,48% των μετοχών της MIG απέκτησε η Δέσποινα Ηλιοπούλου
Η απόκτηση έγινε μέσω της εταιρείας Ratio Holding

Δημοσιεύθηκε η έκθεση για τη βιώσιμη ανάπτυξη του ομίλου ΔΕΗ το 2021
Παρουσιάζεται η επίδοση των εταιρειών του ομίλου (ΔΕΗ, ΔΕΔΔΗΕ, ΔΕΗ Ανανεώσιμες)

Νέα 3ετής αποκλειστική συνεργασία της Aegean με την TUI France
Aπευθείας πτήσεις της AEGEAN από το αεροδρόμιο της Λιλ

Μνημόνιο Συνεργασίας Enterprise Greece με τον Οργανισμό Εξαγωγών της Ιαπωνίας
Σε τέσσερις πυλώνες επικεντρώνεται η συνεργασία

Πρωτοβουλία της ΕΥ για το χάσμα επαγγελματικών δεξιοτήτων
Η πλατφόρμα χρησιμοποιεί την πιο πρόσφατη τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης
![ΔΕΣΦΑ: Δίψα για LNG με δεσμευμένες ποσότητες έως και το 2027 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2022/12/lng-carrier-main-600x422.jpg)
Φουλαρισμένη με LNG η Ρεβυθούσα μέχρι και το 2027 - Ισχυρό ενδιαφέρον για slots [γράφημα]
Η δέσμευση χρονοπαραθύρων εκφόρτωσης φορτίων LNG και δυναμικότητας αεριοποίησης στη Ρεβυθούσα για την περίοδο 2023-2027

Άμεσα διαθέσιμη η πλατφόρμα Know your Customer της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας
Θα λειτουργεί ως σύνδεσμος ανάμεσα στις επιχειρήσεις και τις τράπεζες

Σημαντικό να συναινούν οι εμπορικοί σύλλογοι στο άνοιγμα των καταστημάτων τις Κυριακές
Η θέση του ΕΣΑ όπως εκφράσθηκε στη Βουλή διά στόματος του προέδρου του Σταύρου Καφούνη