Ο αντίκτυπος από την ενεργειακή κρίση που βιώνουμε έχει κάνει δυνατή την παρουσία του σε πολλούς τομείς και ειδικότερα όσο αφορά το κόστος καυσίμου που προορίζεται για χρήση στον τομέα των μεταφορών. Στο πλαίσιο αυτό, είναι γεγονός πως η χρήση των ηλεκτρικών οχημάτων κερδίζει όλο και περισσότερο έδαφος παρά το υψηλό κόστος τους και σε διεθνές επίπεδο αλλά και σε εγχώριο σύμφωνα με τελευταίες πρόσφατες μελέτες. Τα χρηματοδοτικά εργαλεία που προωθούνται από το ΥΠΕΝ, όπως είναι το Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ και τα φορολογικά κίνητρα, αλλά και τα νέα εργαλεία, που θα χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, όπως είναι τα Πράσινα Ταξί και το Φορτίζω Παντού, αναμένεται να δώσουν περαιτέρω ώθηση τόσο στην αγορά του αυτοκινήτου όσο και στην ανάπτυξη των αντίστοιχων υποδομών.
Καραμανλής: Η μεγάλη πρόκληση στην ηλεκτροκίνηση είναι πώς θα βάλουμε φορτιστές παντού
Ωστόσο, όμως πέρα από την δυναμική είσοδο στην καθημερινότητα μας αλλά και με τα ήδη υπάρχοντα χρηματοδοτικά εργαλεία θα πρέπει να ληφθεί υπόψιν πως το κόστος κατασκευής των οχημάτων παραμένει αρκετά υψηλό, κυρίως λόγω του αυξημένου κόστους των μπαταριών. Σύμφωνα με τελευταίες έρευνες το κόστος κατασκευής μιας μπαταρίας για το 2010 ήταν γύρω στα 940 €/kWh ενώ για το 2021 ήταν 133 €/kWh. Για το 2022 παρατηρήθηκε μια αύξηση της τάξης του 7% (142 €/kWh) στην κατασκευή των μπαταριών και αυτό οφείλεται στην αύξηση του κόστους των υλικών όπως το κοβάλτιο, νικέλιο και λίθιο. Συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια οι τιμές αυτών έχουν πτωτική τάση, ωστόσο όμως παραμένουν σε αρκετά υψηλά επίπεδα και αυτό είναι αποτέλεσμα της αυξανόμενης ζήτησης των μπαταριών. Για το 2023 η τιμή του κόστους κατασκευής αναμένεται να παραμείνει σε υψηλά επίπεδα. Ωστόσο η τιμή αυτή να αναμένεται να έχει πτωτική πορεία από το 2024 και αυτό λόγω της μείωσης των τιμών λιθίου και των άλλων μετάλλων καθώς η δυναμική εξόρυξης και διύλισης θα αυξηθεί σημαντικά. Λαμβάνοντας υπόψιν την πτωτική τάση των τιμών αλλά και μέσω προβλέψεων/μελετών το κόστος κατασκευής των μπαταριών για το 2026 αναμένεται να είναι κάτω από 95 €/kWh.
Όσον αφορά σε επίπεδο χωρών για το 2022 το κόστος των μπαταριών στην Κίνα ανήλθε στα 120 €/kWh ενώ σε Ευρώπη και Αμερική το κόστος ήταν υψηλότερο κατά 33% και 24% αντίστοιχα. Αυτή η διαφορά αντικατοπτρίζει την σχετική μη ωριμότητα των αγορών αυτών, το υψηλότερο κόστος παραγωγής των μπαταριών, το ποικίλο φάσμα εφαρμογών αλλά και τις εισαγωγές των μπαταριών.
Ένας παράγοντας που έχει οδηγήσει στην μείωση του κόστους είναι η στροφή σε νέες τεχνολογίες μπαταριών όπως μπαταρίες φωσφορικού σιδηρικού λιθίου (LFP) οι οποίες έχουν χαμηλότερο κόστος παραγωγής και δεν χρησιμοποιούν νικέλιο ή κοβάλτιο. Κατά μέσο όρο, οι κυψέλες LFP ήταν κατά 20% φθηνότερες από τις κυψέλες οξειδίου νικελίου-μαγγανίου-κοβαλτίου λιθίου (NMC) για το 2022. Αυτός ο νέος τύπος μπαταρίας έχει κερδίσει σημαντικό μερίδιο της αγοράς τα τελευταία τρία χρόνια με τις προβλέψεις να δείχνουν πως η δυναμική τους μπορεί να αντιπροσωπεύσει μέχρι και το 40% των παγκοσμίων πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων.
Όλα τα παραπάνω θα έχουμε την ευκαιρία να τα συζητήσουμε στο 6ο Συνέδριο Ηλεκτροκίνησης που διοργανώνει για μια ακόμη χρονιά η Ελληνική Εταιρεία Ενεργειακής Οικονομίας (ΗΑΕΕ) και το insider.gr στις 18 Ιανουαρίου στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου, όπου το παρελθόν της αυτοκίνησης θα συναντήσει το μέλλον της ηλεκτροκίνησης. Το συνέδριο, θα επικεντρωθεί στις τελευταίες εξελίξεις στην αγορά ηλεκτροκίνησης και στην ανάπτυξη δημοσίως προσβάσιμων φορτιστών, στον μετασχηματισμό του κλάδου των μεταφορών, στα χρηματοδοτικά εργαλεία, στην μικροκινητικότητα και στην έρευνα και καινοτομία και θα περιλαμβάνει συζητήσεις στρογγυλής τραπέζης με συμμετοχή εκπροσώπων της Πολιτείας, του επιχειρηματικού κλάδου και της έρευνας και καινοτομίας.
Δρ Κώστας Ανδριοσόπουλος, Καθηγητής Χρηματοοικονομικών & Ενεργειακής Οικονομίας στο Audencia Business School, Πρόεδρος της Επιτροπής Ενέργειας στο ΕλληνοΑμερικανικό Εμπορικό Επιμελητήριο
Πηγή: Έντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Γήρανση του πληθυσμού και μετανάστευση στην Ελλάδα
Ο παγκόσμιος πληθυσμός θα συνεχίσει να αυξάνεται μέχρι το 2090 προσεγγίζοντας τα 11 δισ. άτομα
Οχήματα: Όσα πρέπει να ξέρετε για την άρση ψηφιακής ακινησίας
Ποια είναι η διαδικασία για την άρση ακινησίας για ΙΧ οχήματα
Ψηφιακή έκδοση και διαβίβαση παραστατικών διακίνησης (ΣΤ’ Μέρος)
Τύποι παραστατικών ψηφιακής παρακολούθησης διακίνησης αγαθών
Οι διεθνείς οργανισμοί απέναντι στο «America First 2.0»
Οι νέες συνθήκες και το δόγμα America First
Αθλητές της παραγωγής Redux
Τι αφορά το αντικίνητρο της υψηλής φορολογίας της ειδικευμένης μισθωτής εργασίας
Η αναγκαιότητα της Ελεγκτικής του Δημοσίου και τα σύγχρονα εργαλεία ορθολογικής διαχείρισης του δημοσίου χρήματος
Η Ελεγκτική του Δημοσίου αποτελεί «θεμέλιο λίθο» στο πλαίσιο της σύγχρονης δημοσιονομικής διαχείρισης,
Τα ελληνικά ομόλογα... αλλάζουν πίστα - Η αναβάθμιση της Scope και η απόδοση του 10ετούς
Πώς φθάσαμε στην αναβάθμιση του ελληνικού αξιόχρεου από τη Scope Ratings - Τα ελληνικά ομόλογα αλλάζουν επίπεδο
Πότε θα καταβληθεί το δώρο Χριστουγέννων - Πόσα χρήματα θα πάρετε [παραδείγματα]
Το δώρο Χριστουγέννων πρέπει να καταβληθεί μέχρι 21 Δεκεμβρίου 2024 και η μη καταβολή του διώκεται ποινικά
Η προφητεία των 100 χιλιάδων δολαρίων στο Bitcoin ανοίγει την όρεξη για το Ethereum
Το επενδυτικό κλίμα παραμένει καλό σε παγκόσμιο επίπεδο και επιτρέπει ανάληψη πιο ριψοκίνδυνων θέσεων, όπως σε διάφορα κρυπτονομίσματα.
Ψηφιακή πλατφόρμα για τα οχήματα myCAR – Άρση ακινησίας
Προϋποθέσεις – Τέλη Κυκλοφορίας και Ασφαλιστήριο Συμβόλαιο