
Μια ξέφρενη περίοδο ανόδου γνώρισε η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου από τις αρχές Νοεμβρίου, με τους ναύλους να ανεβαίνουν σε ύψη – ρεκόρ ειδικά στα μεγαλύτερα μεγέθους πλοία, τα Capesizes, που μεταφέρουν σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα. O βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, ο Baltic Dry Index (BDI), βρίσκεται τώρα πάνω από τις 3.000 μονάδες, όταν στην αρχή του έτους ήταν στις 1.250 μονάδες.
Τη Δευτέρα έφτασε στις 3.346 μονάδες, καταγράφοντας όχι μόνο νέα υψηλά έτους αλλά 18 μηνών τουλάχιστον, ενώ από τις αρχές Νοεμβρίου η άνοδος ήταν της τάξης του 129%.
Ναυτιλία: Αυξήθηκαν ελαφρώς τα φορτία που διακίνησαν τα ευρωπαϊκά λιμάνια [γραφήματα]
Εισαγωγές
Πίσω από τη μεγάλη αυτή άνοδο της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου το τελευταίο διάστημα είναι η Κίνα, η οποία συνεχίζει τις εισαγωγές θερμικού άνθρακα. Μόνο τον Νοέμβριο οι εισαγωγές έφτασαν περίπου τους 29,5 εκατομμύρια μετρικούς τόνους, σχεδόν 20% περισσότερο από τα 24,62 εκατομμύρια του Οκτωβρίου και μόλις 0,5 εκατομμύριο τόνους λιγότερο από τις εισαγωγές του Μαΐου 2023.
Επίσης και η Αυστραλία συνέβαλε στην άνοδο καθώς παρέδωσε περίπου 7,3 εκατομμύρια μετρικούς τόνους τον Νοέμβριο, μια σημαντική αύξηση από τα 4,3 εκατομμύρια του Οκτωβρίου. Αυτές είναι οι υψηλότερες μηνιαίες εισαγωγές από τότε που το Πεκίνο προχώρησε σε άρση του ανεπίσημου εμπάργκο στις εισαγωγές από την Αυστραλία. Οσον αφορά τα αποθέματα σιδήρου της Κίνας, αυτά κυμαίνονται γύρω στα 103-105 εκατομμύρια μετρικούς τόνους από τα μέσα του Οκτωβρίου 2023, ενώ στην ίδια περίοδο του 2022 ήταν περίπου 135-140 εκατομμύρια τόνους και 146-150 εκατομμύρια το 2021, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv που σχολιάζει τη μεγάλη άνοδο της ναυλαγοράς, αφήνοντας να εννοηθεί ότι είναι ορατό το ενδεχόμενο η Κίνα να καταγράψει σημαντική αύξηση στις εισαγωγές σιδηρομεταλλεύματος το προσεχές διάστημα, δίνοντας νέα ώθηση στα Capesizes.
Εντυπωσιακά κινήθηκαν και οι υπόλοιποί δείκτες του μικρότερου μεγέθους πλοίων. Οι δείκτες των Panamaxes και Supramaxes κινήθηκαν σε θετικό έδαφος για 21 και 19 συνεχόμενες συνεδριάσεις, σημειώνοντας άνοδο 57% και 33% αντίστοιχα, ενώ με θετικό πρόσημο έκλεισε για 14η συνεχόμενη μέρα ο δείκτης των Handysizes τη Δευτέρα 4 Δεκεμβρίου. Ως εκ τούτου, οι τρεις δείκτες ανήλθαν στα υψηλότερα επίπεδα εδώ και πάνω από 13 μήνες.
Χθες πάντως η ναυλαγορά χύδην ξηρού φορτίου κατέγραψε πτώση, με τον BDI να «προσγειώνεται» στις 3.143 μονάδες χάνοντας 203 μονάδες. Επίσης, όπως εκτιμάται, μέσα στον Δεκέμβριο η αγορά θα κινηθεί σε χαμηλότερα επίπεδα από τα υψηλά έτους και πάντως αρκετά ικανοποιητικά σε σύγκριση με έναν ή δύο μήνες πίσω.
Τα παράγωγα ναύλων δείχνουν μέσο ημερήσιο ναύλο στα Capes στα 30.000 δολ., όταν στα μέσα Νοεμβρίου ήταν στα 22.000 δολ. Σημειώνεται ότι τις τελευταίες ημέρες ο μέσος ημερήσιος ναύλος είχε φτάσει στα 54.500 δολ. την ημέρα, ενώ ο δείκτης των Capesizes έφτασε προχθές Δευτέρα στις 6.582 μονάδες, το υψηλότερο επίπεδο εδώ και 13 μήνες.
Προσφορά – ζήτηση
Επισημαίνεται ότι σύμφωνα με τη ναυτιλιακή οργάνωση Bimco τα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, που μεταφέρουν δηλαδή σιδηρομετάλλευμα, άνθρακα, σιτηρά κ.λπ., παρουσιάζουν οριακή βελτίωση του ισοζυγίου προσφοράς και ζήτησης πλοίων, μέχρι το τέλος του 2024. Η προσφορά αναμένεται να αυξηθεί κατά 1%-2% το 2023 και το 2024, ενώ η αύξηση της ζήτησης προβλέπεται σε 1,5%-2,5% το 2023 και 1%-2% το 2024. Ωστόσο, σύμφωνα με το σενάριο για χαμηλή ζήτηση, το ισοζύγιο προσφοράς – ζήτησης θα μπορούσε να αποδυναμωθεί, ιδίως το 2024.
Υπενθυμίζεται ότι οι μέσες τιμές των ναύλων χύδην ξηρού φορτίου είχαν εξασθενήσει από το δεύτερο εξάμηνο του 2022. Για το 2024 εκτιμά ότι οι τιμές των ναύλων θα μπορούσαν να παραμείνουν γύρω στα επίπεδα του 2023 ή ακόμη και να εξασθενήσουν, καθώς η αύξηση της ζήτησης επιβραδύνεται. Αναμένει χαμηλότερη ανάπτυξη στα φορτία σιδηρομεταλλεύματος και εκτιμά ότι οι όγκοι άνθρακα θα μπορούσαν να αρχίσουν να μειώνονται. Ωστόσο, σε αντίθεση με το 2023, τα σιτηρά θα μπορούσαν να αυξήσουν τη ζήτηση, υποστηρίζοντας τα πλοία μικρότερης χωρητικότητας. Επίσης, οι ναύλοι για τα πλοία Supramaxes ενδέχεται να πιεστούν καθώς πρόκειται να παραδοθεί σημαντικός αριθμός νέων πλοίων.
Πηγή: Εντυπη ‘Εκδοση ΤΑ ΝΕΑ


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες