Ένα εκατομμύριο αυτοκίνητα ακινητοποιήθηκαν την Τρίτη από το χιόνι στην Ιλ-ντε-Φρανς, την ευρύτερη περιφέρεια του Παρισιού. Αιτία «λίγα εκατοστά χιονιού που έστρωσε στους δρόμους». Στη γαλλική πρωτεύουσα δεν χιονίζει συχνά. Αλλά κάθε φορά που αυτό συμβαίνει, στους δρόμους δημιουργείται κομφούζιο.

Και στο τέλος της μέρας η μόνιμη επωδός των Γάλλων είναι η ίδια και η αυτή, απολύτως γνώριμη και στους Έλληνες: «Μα πού είναι το Κράτος; Τόσο ανίκανοι είναι που δεν μπορούν να ρίξουν λίγο αλάτι στους δρόμους;».

Παρίσι: Θρυλικό εστιατόριο ανοίγει ξανά με θέα την αναγεννημένη Notre Dame

«Κατ’ αρχάς η μετεωρολογία δεν είναι μια απολύτως ακριβής επιστήμη και η χιονόπτωση είναι ένα από τα πιο δύσκολα προβλέψιμα καιρικά φαινόμενα. Μισός βαθμός Κελσίου διαφορά καθορίζει αν θα πέσουν οι νιφάδες, αν θα μείνουν στο έδαφος και θα συσσωρευθούν ή αν θα λιώσουν μόλις ακουμπήσουν στην άσφαλτο. Συχνά το χάος προκύπτει από απρόβλεπτες χιονοπτώσεις ή από χιονόπτωση πιο σημαντική από την αναμενόμενη», γράφει στον «Figaro» ο Τιμπό Ντελεάζ.

Αυτή την Τρίτη 9 Ιανουαρίου για παράδειγμα, οι περιοχές της Εσόν και των Ιβελίν στην ευρύτερη περιφέρεια του Παρισιού, όπως και διάφορες περιοχές στη Νορμανδία τέθηκαν σε πορτοκαλί συναγερμό χιονιού και πάγου από τη Météo-France στην αρχή του πρωινού, ενώ οι οδηγοί

είχαν ήδη κολλήσει στα χιόνια από το προηγούμενο βράδυ. «Οι ποσότητες χιονιού που έπεσαν ήταν μεγαλύτερες από τις αναμενόμενες», αναγνώρισε στο δελτίο της η μετεωρολογική υπηρεσία της χώρας, προειδοποιώντας τους οδηγούς ότι σε κάποιους δρόμους «σχηματίζονται κομμάτια πάγου».

Οι αλατιέρες δεν είναι η λύση

Το πρόβλημα έγκειται στο ότι ήταν αναπάντεχο το χιόνι. Δεν το είχε προβλέψει στην ποσότητα που έπεσε η Météo-France. Και όταν η χιονόπτωση είναι απρόβλεπτα ισχυρή, ούτε οι αλατιέρες των Δήμων και των Κοινοτήτων, ούτε τα εκχιονιστικά μηχανήματα εξυπηρετούν για να δώσουν λύση.

Κατ’ αρχάς τα οχήματα που σκορπίζουν αλάτι δεν μπορούν να αρχίσουν να δουλεύουν αν δεν υπάρχει πρόβλεψη για χιονόπτωση. Και όταν στρώσει το χιόνι είναι πια αργά για να βγουν στους δρόμους. «Το αλάτι δεν αφαιρεί το χιόνι, ούτε δρα προληπτικά αν η χιονόπτωση είναι έντονη», υπογραμμίζει στον ιστότοπό της η Διυπηρεσιακή Διεύθυνση Οδών της Ιλ-ντε-Φρανς (Dirif). «Κάνει δουλειά μόνο όταν τους δρόμους καλύπτει ένα λεπτό στρώμα χιονιού, που το εμποδίζει να παγώσει. Διαφορετικά χρειάζονται εκχιονιστικά», εξηγεί η Διεύθυνση.

Αλλά και τα εκχιονιστικά δεν μπορούν να προσφέρουν υπηρεσία όταν οι οδηγοί έχουν ήδη βγει χωρίς αλυσίδες ή ειδικά λάστιχα και έχουν κολλήσει στο χιόνι. Διότι «τα εκχιονιστικά πρέπει να αναπτύσσουν ταχύτητα 30 έως 50 χλμ. την ώρα για να καθαρίσουν τους δρόμους, δεν μπορούν να ξεκινούν και να σταματούν ή να ελίσσονται ανάμεσα σε εγκλωβισμένα ΙΧ και φορτηγά», εξήγησε η Dirif.

Τα προληπτικά μέτρα

Είναι όμως κατάλληλα εξοπλισμένες οι εταιρείες λειτουργίας των αυτοκινητοδρόμων και οι τοπικές αρχές για να καθαρίζουν εγκαίρως από το χιόνι τους δρόμους – μιλάμε σε περίπτωση που υπάρχει προειδοποίηση από τους μετεωρολόγους – προτού αυτοί κλείσουν από τα ντεραπαρισμένα οχήματα; Αρνητικά είχε απαντήσει η ίδια η γαλλική κυβέρνηση το 2018 που υπήρξαν και πάλι έντονες διαμαρτυρίες των Γάλλων πολιτών και φορολογουμένων για την «ανικανότητα του Κράτους».

«Δεν υπάρχει ο εξοπλισμός που είναι απαραίτητος όταν τα καιρικά φαινόμενα είναι ασυνήθιστα έντονα. Διότι είναι δύσκολο να επενδύσει κανείς δημόσιο χρήμα για να αγοράσει δεκάδες εκχιονιστικά μηχανήματα τα οποία θα χρησιμοποιήσει μία φορά τον χρόνο. Δεν μπορούμε να προσαρμόσουμε τις υποδομές μας στις εξαιρετικές περιστάσεις», είχε παραδεχθεί με αφοπλιστική ειλικρίνεια ο τότε κυβερνητικός εκπρόσωπος Μπενζαμέν Γκριβό.

Αξίζει να σκεφθεί κανείς στο σημείο αυτό ότι η Γαλλία είναι μια χώρα με ετήσιο ΑΕΠ 3 τρισεκατομμύρια ευρώ και κατά κεφαλήν ΑΕΠ 44.000 ευρώ, ότι είναι η δεύτερη πλουσιότερη χώρα της Ευρωπαϊκής Ένωσης μετά τη Γερμανία και έβδομη στον κόσμο σε ονομαστικό ΑΕΠ – η πέμπτη μεγαλύτερη οικονομία στο G7.

Οι οδηγοί και η πληροφόρηση

«Και οι οδηγοί πάντως δεν είναι πάντα καλά εξοπλισμένοι για να αντιμετωπίσουν το χιόνι, καθώς τα χειμερινά ελαστικά είναι υποχρεωτικά μόνο σε ορισμένα ορεινά τμήματα της χώρας», παρατηρεί ο ρεπόρτερ της «Le Figaro». Ο Τιμπό Ντελεάζ εξηγεί ότι από τις πρώτες νιφάδες του χιονιού και ακόμα περισσότερο αν αρχίσουν να δημιουργούνται πλάκες πάγου στους δρόμους, ο κίνδυνος ατυχήματος αυξάνεται για τα οχήματα των οποίων η πρόσφυση λόγω ακατάλληλων ελαστικών είναι μειωμένη.

Το συνηθέστερο που συμβαίνει, γιατί οι ταχύτητες των οχημάτων είναι μικρές όταν οι καιρικές συνθήκες είναι δύσκολες, είναι να χάσει την πρόσφυσή του το αυτοκίνητο, να γλιστρήσει και να κλείσει το δρόμο εμποδίζοντας έτσι τη διέλευση του εκχιονιστικού ή της αλατιέρας.

Τέλος, η πληροφόρηση για τις μετεωρολογικές και τις κυκλοφοριακές συνθήκες είναι σημαντική για όσους βγαίνουν στο δρόμο το χειμώνα, σημειώνεται στο ρεπορτάζ της γαλλικής εφημερίδας.

«Κλείνοντας προληπτικά κάποιους δρόμους ή κάνοντας συστάσεις προς τους οδηγούς να αναβάλουν τις λιγότερο επείγουσες διαδρομές, οι αρχές μπορούν να αποτρέψουν κυκλοφοριακά εμφράγματα και αποκλεισμούς οχημάτων με ή δίχως τους επιβάτες τους. Εν προκειμένω τα έξυπνα κινητά είναι πολύ χρήσιμα για να πληροφορηθεί κανείς σε πραγματικό χρόνο για τις συνθήκες κυκλοφορίας», υπογραμμίζεται στο δημοσίευμα.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επικαιρότητα