Τα γαλλικά καταστήματα Pret à Porter αποτελούν μέρος της γαλλικής καθημερινότητας επί δεκαετίες. Πλέον, όμως, αντιμετωπίζουν μια τεράστια κρίση, με εκατοντάδες καταστήματα να κλείνουν και χιλιάδες εργαζόμενους να απολύονται τα τελευταία δύο χρόνια. Η κυβέρνηση θέλει τώρα να τους σώσει και να προσπαθήσει να αναζωπυρώσει τη γαλλική «ιδιοφυΐα» της μόδας.

Το 2024, το γαλλικό υπουργείο Οικονομίας θα παρουσιάσει ένα «σχέδιο για τη μόδα και την ένδυση», σύμφωνα με έναν αξιωματούχο από το υπουργικό συμβούλιο του υπουργικού συμβουλίου της υπουργού ΜΜΕ Ολιβιά Γκρεγκουάρ, ο οποίος μίλησε στο Politico. Το σχέδιο βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο καθώς η Γκρεγκουάρ και ο υπουργός βιομηχανίας Ρολάντ Λεσκούρ θα αναζητήσουν ιδέες σε συναντήσεις με εκπροσώπους του κλάδου τις επόμενες εβδομάδες.

Μόδα: Οι 9+1 πλουσιότεροι άνθρωποι στον χώρο

Ενώ οι θρυλικοί οίκοι πολυτελείας της Γαλλίας όπως η Louis Vuitton και η Hermès συνεχίζουν να αναπτύσσονται, οι γαλλικές εταιρείες μεσαίας κατηγορίας παλεύουν να επιβιώσουν, στριμωγμένες από τον ανταγωνισμό με φθηνότερα καταστήματα και διαδικτυακές πλατφόρμες όπως η λιθουανική ειδική στα μεταχειρισμένα Vinted ή η εξαιρετικά φθηνή κινεζική Shein.

«Υπάρχει μια εξέλιξη στην ίδια την κοινωνία. Το premium και η πολυτέλεια κερδίζουν μερίδιο αγοράς, εισαγωγικό επίσης, και στη μέση υπάρχει μια πολύ ισχυρή συρρίκνωση», είπε ο ίδιος κυβερνητικός αξιωματούχος.

Αν και στα μέσα της δεκαετίας του 2000, οι μεγάλες αλυσίδες, που τώρα βρίσκονται στο επίκεντρο της καταιγίδας, είχαν όλα τα ατού για να παραμείνουν μπροστά στον αγώνα για τη μεσαία κατηγορία, έκαναν όλες τις λάθος επιλογές. Επέλεξαν να ανοίξουν περισσότερα καταστήματα, σε μια εποχή που οι καταναλωτές άρχισαν να αγοράζουν μέσω Διαδικτύου και να επικοινωνούν μέσω κοινωνικών δικτύων. Αργότερα ήρθαν και τα μεταχειρισμένα. Οι παίκτες στη μεσαία αυτή κατηγορία δεν στάθηκαν στο ύψος αυτής της πρόκλησης.

Στριμωγμένοι στη μέση

Όλο και περισσότερες γαλλικές εταιρείες κλείνουν τα μαγαζιά τους. Το 2023, οι γαλλικές εταιρείες ρούχων και υποδημάτων, συμπεριλαμβανομένων των Naf Naf, Kookaï, André και Minelli, δεν είχαν άλλη επιλογή από το να εισέλθουν σε διαδικασίες αναδιάρθρωσης. Πέρυσι ήταν η σειρά του κολοσσού ρούχων Camaïeu, ο οποίος απέλυσε περισσότερους από 2.000 υπαλλήλους.

Την ίδια στιγμή, διαδικτυακές πλατφόρμες όπως η Vinted ή η Shein κατακτούν τη γαλλική αγορά.

Πλέον, οι επί χρόνια καταναλωτές ρούχων αυτών των εταιρειών έχουν στραφεί στις φθηνότερες λύσεις χωρίς να ανησυχούν ιδιαίτερα για ο μέλλον των πρώην αγαπημένων τους brand.

Η συρρίκνωση της αγοραστικής δύναμης και η άνοδος των διαδικτυακών αγορών είναι ένας από τους κύριους λόγους πίσω από την κρίση των παραδοσιακών γαλλικών εμπορικών σημάτων, συμφωνούν οι ειδικοί.

«Τα καταστήματα μεσαίας κατηγορίας είναι πολύ λιγότερο ελκυστικά σε σύγκριση με τη δεκαετία του ’90 και του 2000», ανέφερε στο Politico η Γκιλντάς Μινβιέλ, διευθύντρια του οικονομικού παρατηρητηρίου του Γαλλικού Ινστιτούτου Μόδας (IFM) στο Παρίσι. Σύμφωνα με έρευνες που διενήργησε, οι περιορισμοί του προϋπολογισμού είναι ο κύριος λόγος που ωθεί τους Γάλλους να αγοράζουν μεταχειρισμένα ρούχα, ακολουθούμενο από περιβαλλοντικές ανησυχίες.

Το πρώτο εξάμηνο του 2023, ο όγκος των πωλήσεων μόδας σε φυσικά μαγαζιά μειώθηκε κατά σχεδόν 5% από έτος σε έτος, ενώ οι διαδικτυακές πωλήσεις από μη γαλλικούς ιστότοπους όπως το Vinted και το Shein αυξήθηκαν κατά πάνω από 3% τοις εκατό, σύμφωνα με μια έρευνα.

Με όπλο τα δικαιώματα των εργαζομένων

Ο κλάδος υποφέρει από τριπλό ανταγωνισμό από διαδικτυακές πλατφόρμες, μεταχειρισμένα αγαθά και πολυτελή ρούχα, συμφώνησε ο Γιαν Ριβοαλάν, πρόεδρος της Γαλλικής Ομοσπονδίας Γυναικείων Pret à Porter. Το Νο. 1 μέλημά του δεν είναι το Vinted, αλλά το Shein, η κινεζική ιστοσελίδα όπου μπορείς να αγοράσεις μια φούστα με 5€.

«Δίνουν την εντύπωση ότι η μόδα μπορεί να είναι τόσο φθηνή, αλλά γίνεται σε βάρος των κοινωνικών δικαιωμάτων των εργαζομένων», είπε, προτείνοντας νέα μέτρα όπως υψηλότερους φόρους εισαγωγής ή επιβολή τελών για την επιστροφή αγαθών.

Η επιτυχία του γίγαντα της γρήγορης μόδας της Κίνας τράβηξε ήδη την προσοχή της γαλλικής κυβέρνησης νωρίτερα φέτος με τον Γάλλο Υπουργό Οικονομίας Μπρούνο Λα Μερ να ζητά από τις αρχές καταπολέμησης της απάτης να ερευνήσουν την κινεζική επωνυμία για πιθανές αντιανταγωνιστικές πρακτικές τιμών.

Ενώ ο Λε Μερ και οι ΜΚΟ επέκριναν τη Shein και τον τομέα της fast-fashion για το ιδιαίτερα βαρύ αποτύπωμα άνθρακα, η Vinted υπερηφανευόταν για την φιλικότητα της προς το περιβάλλον εναλλακτική λύση για την αγορά νέων ρούχων.

Για τη Μινβιέλ, την οικονομολόγο μόδας, αυτό το επιχείρημα θα πρέπει να είναι διαφοροποιημένο, καθώς ορισμένοι καταναλωτές θα μπορούσαν να ενθαρρυνθούν να αγοράσουν ακόμη περισσότερα νέα ρούχα, γνωρίζοντας ότι μπορούν να τα μεταπωλήσουν αμέσως σε πλατφόρμες όπως η Vinted αν δεν τους αρέσουν. «Μπορεί να ενθαρρύνει την κατανάλωση», είπε.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή