Η παράκαμψη της Διώρυγας του Σουέζ και η δρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική για να παρακαμφθούν τα επικίνδυνα λόγω των Χούθι νερά της Ερυθράς Θάλασσας στοιχίζουν στο περιβάλλον και αυξάνουν το κόστος αγοράς δικαιωμάτων άνθρακα. Σύμφωνα με την πλατφόρμα δεδομένων OceanScore, οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών πρόκειται να δουν το κόστος της αγοράς δικαιωμάτων άνθρακα στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών (ΣΕΔΕ) της ΕΕ να τριπλασιάζεται ως αποτέλεσμα των εκτροπών των πλοίων.
ΔΝΤ: Οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα διαταράσσουν το παγκόσμιο εμπόριο
Η εταιρεία OceanScore εκτιμά ότι ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 14.000 τόνων χρειάζεται περίπου 5.200 δικαιώματα ρύπων για ένα ταξίδι από την Ασία στην Ευρώπη μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.
Το ταξίδι μέσω της διώρυγας του Σουέζ απαιτεί μόλις 1.800 δικαιώματα, τα οποία απαιτούνται από το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ΣΕΔΕ) που τέθηκε σε ισχύ τον περασμένο Ιανουάριο. Η διαφορά αυτή σημαίνει για τη ναυτιλιακή εταιρεία σχεδόν τριπλάσια αύξηση του κόστους των δικαιωμάτων φέτος, από 98.000 ευρώ (107.000 δολάρια) ανά ταξίδι για τη διαδρομή μέσω της διώρυγας του Σουέζ σε 285.000 ευρώ (311.000 δολάρια) για το ασφαλέστερο ταξίδι γύρω από την Αφρική.
Το κόστος
Η μελέτη της OceanScore βασίζεται σε μια τιμή άνθρακα περίπου 55 ευρώ ανά τόνο CO2. Ωστόσο, εάν η τιμή του άνθρακα επιστρέψει στο επίπεδο των περίπου 100 ευρώ που ήταν πριν από έναν χρόνο, το κόστος θα διπλασιαστεί σχεδόν, λέει ο συνδιευθυντής της OceanScore, Albrecht Grell.
Με την πλήρη σταδιακή εφαρμογή του ΣΕΔΕ της ΕΕ στο 100% των εκπομπών, θα βλέπαμε άλλη μια αύξηση 250% που θα έφερνε την προσαύξηση του κόστους ανά κιβώτιο σε περίπου 80 ευρώ, δήλωσε.
Οι εκτιμήσεις της OceanScore βασίζονται στην ισχύουσα ρύθμιση του ΣΕΔΕ που ζητά από τις ναυτιλιακές εταιρείες να πληρώνουν το 2024 για μόνο το 40% των εκπομπών των πλοίων. Το 2025 το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 70% και το 2026 στο 100% των εκπομπών.
Δεν είναι όμως μόνο η απόσταση που αυξάνει το κόστος αγοράς δικαιωμάτων ρύπων. Είναι και η αύξηση της ταχύτητας, που οδηγεί σε μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμων και σε περισσότερες εκπομπές ρύπων. Εχουμε παρατηρήσει, αναφέρει στο Tradewinds το στέλεχος της OceanScore, ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες αυξάνουν την ταχύτητα των πλοίων που δρομολογούνται μέσω Αφρικής για να καλύψουν τις καθυστερήσεις αλλά και τα πρόσθετα πλοία που απαιτούνται για να διατηρηθεί το χρονοδιάγραμμα των δρομολογίων. Αυτό έχει αναπόφευκτο αντίκτυπο στην κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές.
Η OceanScore εκτιμά ότι η διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου λόγω της μεγαλύτερης απόστασης και της αύξησης της ταχύτητας πλεύσης κατά 25% περίπου, από 16 σε 20 κόμβους, έχει τριπλασιάσει την κατανάλωση καυσίμων.
Latest News
Νέο διπλό χτύπημα των Χούθι στην Ερυθρά- Εκτόξευσαν 3 πυραύλους
Δεν έχουν αναφερθεί τραυματισμοί ή άλλες ζημιές από πλοία των ΗΠΑ, του συνασπισμού ή των εμπορικών πλοίων, σύμφωνα με την CENTCOM
«Κομφούζιο» στα λιμάνια λόγω Πρωτομαγιάς - Οι αλλαγές στα δρομολόγια του Πάσχα
Σχεδόν γεμάτα και με τιμές το ίδιο ακριβές με πέρυσι θα ταξιδέψουν φέτος οι εκδρομείς της Μ. Εβδομάδας
Πλώρη για τους 40 εκατ. ταξιδιώτες έβαλαν τα κρουαζιερόπλοια
Ξεπέρασε την προ-Covid κίνηση ο κλάδος φθάνοντας τους 31,7 εκατ. επιβάτες πέρυσι και για το 2024 ανεβάζει τον πήχη στους 35,7 εκατ. επιβάτες
«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης
Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά
Επανεξελέγη πρόεδρος της ΔΝΕ ο Αντώνης Βενιέρης
Συγκρότηση σε Σώμα του Διοικητικού Συμβουλίου και κατάρτιση του προεδρείου της
Νέες αναταράξεις στο διεθνές εμπόριο - Οι προειδοποιήσεις των Χούθι
Σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις από τη δρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα