Η παράκαμψη της Διώρυγας του Σουέζ και η δρομολόγηση των πλοίων γύρω από την Αφρική για να παρακαμφθούν τα επικίνδυνα λόγω των Χούθι νερά της Ερυθράς Θάλασσας στοιχίζουν στο περιβάλλον και αυξάνουν το κόστος αγοράς δικαιωμάτων άνθρακα. Σύμφωνα με την πλατφόρμα δεδομένων OceanScore, οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών πρόκειται να δουν το κόστος της αγοράς δικαιωμάτων άνθρακα στο πλαίσιο του συστήματος εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών (ΣΕΔΕ) της ΕΕ να τριπλασιάζεται ως αποτέλεσμα των εκτροπών των πλοίων.

ΔΝΤ: Οι επιθέσεις στην Ερυθρά Θάλασσα διαταράσσουν το παγκόσμιο εμπόριο

Η εταιρεία OceanScore εκτιμά ότι ένα πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων χωρητικότητας 14.000 τόνων χρειάζεται περίπου 5.200 δικαιώματα ρύπων για ένα ταξίδι από την Ασία στην Ευρώπη μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.

Το ταξίδι μέσω της διώρυγας του Σουέζ απαιτεί μόλις 1.800 δικαιώματα, τα οποία απαιτούνται από το σύστημα εμπορίας εκπομπών της ΕΕ (ΣΕΔΕ) που τέθηκε σε ισχύ τον περασμένο Ιανουάριο. Η διαφορά αυτή σημαίνει για τη ναυτιλιακή εταιρεία σχεδόν τριπλάσια αύξηση του κόστους των δικαιωμάτων φέτος, από 98.000 ευρώ (107.000 δολάρια) ανά ταξίδι για τη διαδρομή μέσω της διώρυγας του Σουέζ σε 285.000 ευρώ (311.000 δολάρια) για το ασφαλέστερο ταξίδι γύρω από την Αφρική.

Το κόστος

Η μελέτη της OceanScore βασίζεται σε μια τιμή άνθρακα περίπου 55 ευρώ ανά τόνο CO2. Ωστόσο, εάν η τιμή του άνθρακα επιστρέψει στο επίπεδο των περίπου 100 ευρώ που ήταν πριν από έναν χρόνο, το κόστος θα διπλασιαστεί σχεδόν, λέει ο συνδιευθυντής της OceanScore, Albrecht Grell.

Με την πλήρη σταδιακή εφαρμογή του ΣΕΔΕ της ΕΕ στο 100% των εκπομπών, θα βλέπαμε άλλη μια αύξηση 250% που θα έφερνε την προσαύξηση του κόστους ανά κιβώτιο σε περίπου 80 ευρώ, δήλωσε.

Οι εκτιμήσεις της OceanScore βασίζονται στην ισχύουσα ρύθμιση του ΣΕΔΕ που ζητά από τις ναυτιλιακές εταιρείες να πληρώνουν το 2024 για μόνο το 40% των εκπομπών των πλοίων. Το 2025 το ποσοστό αυτό αυξάνεται στο 70% και το 2026 στο 100% των εκπομπών.

Δεν είναι όμως μόνο η απόσταση που αυξάνει το κόστος αγοράς δικαιωμάτων ρύπων. Είναι και η αύξηση της ταχύτητας, που οδηγεί σε μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμων και σε περισσότερες εκπομπές ρύπων. Εχουμε παρατηρήσει, αναφέρει στο Tradewinds το στέλεχος της OceanScore, ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες αυξάνουν την ταχύτητα των πλοίων που δρομολογούνται μέσω Αφρικής για να καλύψουν τις καθυστερήσεις αλλά και τα πρόσθετα πλοία που απαιτούνται για να διατηρηθεί το χρονοδιάγραμμα των δρομολογίων. Αυτό έχει αναπόφευκτο αντίκτυπο στην κατανάλωση καυσίμων και τις εκπομπές.

Η OceanScore εκτιμά ότι η διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου λόγω της μεγαλύτερης απόστασης και της αύξησης της ταχύτητας πλεύσης κατά 25% περίπου, από 16 σε 20 κόμβους, έχει τριπλασιάσει την κατανάλωση καυσίμων.

Premium έκδοση ΤΑ ΝΕΑ

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Στυλιανίδης: «Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ανάλογο, ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων από ό,τι ήταν πέρυσι»
Ακτοπλοΐα |

«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης

Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά