
Διαβεβαιώσεις προς την Κίνα και τη Ρωσία ότι τα πλοία τους μπορούν να πλέουν στην Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν με τη βεβαιότητα ότι δεν θα δεχθούν επιθέσεις, φέρονται να έχουν παράσχει οι αντάρτες Χούθι της Υεμένης.
Χούθι: Νέα επίθεση σε ελληνόκτητο πλοίο
Όπως σημειώνει το Bloomberg, Μόσχα και Πεκίνο κατέληξαν στη συμφωνία αυτή μετά από συνομιλίες με τους Χούθι στο Ομάν. Σε αντάλλαγμα, οι δύο χώρες κλήθηκαν να παράσχουν πολιτική υποστήριξη στους Χούθι σε όργανα όπως το Συμβούλιο Ασφαλείας των Ηνωμένων Εθνών, πιθανώς με την παρεμπόδιση ψηφισμάτων καταδίκης των επιθέσεων.
Το οικονομικό πρακτορείο υπογραμμίζει ότι, αν και οι Χούθι έχουν ήδη ξεκαθαρίσει ότι τα περιουσιακά στοιχεία της Μόσχας και του Πεκίνου δεν θα αποτελέσουν στόχο, οι συνομιλίες υπογραμμίζουν την αυξημένη νευρικότητα μεταξύ των παγκόσμιων δυνάμεων σχετικά με τις επιθέσεις της ομάδας με πυραύλους και μη επανδρωμένα αεροσκάφη στη νότια Ερυθρά Θάλασσα και γύρω από αυτήν από τα μέσα Νοεμβρίου.
Στο στόχαστρο η Δύση
Οι Χούθι τονίζουν ότι ότι στοχεύουν πλοία που συνδέονται με το Ισραήλ, τις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, προσπαθώντας να ασκήσουν πίεση για τερματισμό του σαρωτικού πολέμου που έχει εξαπολύσει το Τελ Αβίβ στη Λωρίδα της Γάζας. Ωστόσο, φαίνεται πως έχουν κάνει λάθος σε ορισμένες περιπτώσεις, και γι’ αυτό Ρωσία και Κίνα πιθανότατα χρειάζονταν ισχυρότερες διαβεβαιώσεις ότι τα πλοία τους δεν κινδυνεύουν. Είναι ενδεικτικό ότι στα τέλη Ιανουαρίου πύραυλοι εξεράγησαν κοντά σε πλοίο που μετέφερε ρωσικό πετρέλαιο, στη θαλάσσια περιοχή ανοιχτά της Υεμένης.
Οι πλωτές οδοί -συμπεριλαμβανομένου του στενού Bab el-Mandeb που συνδέει την Ερυθρά Θάλασσα και τον Κόλπο του Άντεν- είναι ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια οικονομία. Είναι ενδεικτικό ότι υπό κανονικές συνθήκες μέσω αυτών διακινείται περίπου το 30% του παγκόσμιου φορτίου εμπορευματοκιβωτίων. Από την περιοχή δέρχονται επίσης μεγάλες ποσότητες πετρελαίου και φυσικού αερίου.

Εταίροι του Ιράν
Τόσο η Κίνα όσο και η Ρωσία αποτελούν διπλωματικούς και οικονομικούς εταίρους του κύριου στρατιωτικού και οικονομικού υποστηρικτή των Χούθι, του Ιράν. Οι περισσότερες ιρανικές εξαγωγές πετρελαίου καταλήγουν στην Κίνα και η Ισλαμική Δημοκρατία έχει, σύμφωνα με τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση, παράσχει μη επανδρωμένα αεροσκάφη και άλλα όπλα στη Ρωσία για τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Ωστόσο, οι Χούθι διατηρούν μεγάλη ανεξαρτησία από την Τεχεράνη. Το Ιράν έχει δηλώσει ότι υποστηρίζει τους Χούθι, αλλά ότι αυτοί λαμβάνουν τις δικές τους αποφάσεις σε πολιτικά και στρατιωτικά θέματα.
Η Κίνα και η Ρωσία έχουν ήδη παράσχει κάποια διπλωματική υποστήριξη στους Χούθι. Στις αρχές Ιανουαρίου, απείχαν από ένα ψήφισμα που υποστηρίχθηκε από τις ΗΠΑ και την Ιαπωνία, το οποίο καταδίκαζε «με τον πιο έντονο τρόπο» τις επιθέσεις των Χούθι σε πλοία. Λίγες ώρες μετά την ψήφισή του, οι ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο άρχισαν αεροπορικές επιδρομές με στόχο τις στρατιωτικές υποδομές των Χούθι, συμπεριλαμβανομένων των θέσεων εκτόξευσης πυραύλων και των σταθμών ραντάρ.
Στα μέσα Φεβρουαρίου, η Κίνα και η Ρωσία αμφισβήτησαν τη νομιμότητα των χτυπημάτων κατά των Χούθι και δήλωσαν ότι δεν είχαν ποτέ εγκριθεί από το Συμβούλιο Ασφαλείας.
Θα επεκταθούν οι επιθέσεις και στον Ινδικό;
Υπογραμμίζεται ότι οι κινήσεις των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου απέτυχαν να αποτρέψουν τους Χούθι. Ακόμα κι έτσι όμως, το Πεντάγωνο λέει ότι οι επιθέσεις της ομάδας γίνονται όλο και λιγότερο συχνές καθώς οι δυνατότητές της υποβαθμίζονται.
Στόχος των Χούθι είναι «να βυθίσουν την Αμερική, τη Βρετανία και τη Δύση στον βάλτο της Ερυθράς Θάλασσας», όπως ανέφερε στο Χ ο Ali Alqhoom, ανώτερος πολιτικός ηγέτης των Χούθι.
Ο ίδιος ισχυρίστηκε ότι η Κίνα και η Ρωσία υποστηρίζουν την εκστρατεία τους, παρόλο που και οι δύο χώρες έχουν δηλώσει ότι θέλουν τα πλοία να κινούνται ελεύθερα στα διεθνή ύδατα. Το Πεκίνο έχει ζητήσει να σταματήσουν οι επιθέσεις περισσότερες από μία φορές.
Πάντως την προηγούμενη εβδομάδα, ο ηγέτης των Χούθι, Αμπντούλ Μαλίκ Αλ Χούθι, ανακοίνωσε ότι η εκστρατεία κατά των δυτικών πλοίων θα επεκταθεί και στον Ινδικό Ωκεανό.


Latest News

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών