Ο πρόεδρος της Αργεντινής Χαβιέ Μιλέι που προεκλογικά απειλούσε να περικόψει τις κρατικές δαπάνες με αλυσοπρίονο, φαίνεται ότι ξεκίνησε να κάνει ακριβώς αυτό για την αναμόρφωση κρατικών εταιρειών, καθώς οι νομοθέτες αναστέλλουν τα σχέδιά του να τις ιδιωτικοποιήσει.

Εν τω μεταξύ, οι αξιωματούχοι του έχουν ξεκινήσει μεγάλης κλίμακας περικοπές σε δεκάδες κρατικούς ομίλους ως μέρος αυτής της προσπάθειάς, ανοίγοντας σφοδρές συγκρούσεις με το προσωπικό και τα συνδικάτα.

Αργεντινή: Σε συζητήσεις με το ΔΝΤ ο Μιλέι – Σε αναζήτηση ρευστότητας για άρση των capital controls

Οι περισσότερες από τις περίπου 40 κρατικές εταιρείες λειτουργούσαν με ζημία. Τώρα η κυβέρνηση Μιλέι έχει διορίσει νέες διοικήσεις σε πολλές, με εντολή να μειώσουν τον αριθμό του προσωπικού και να αναδιατάξουν τις στρατηγικές τους.

Χώρος για περικοπές και μειώσεις

Ο Χουάν Κρουζ Ντιάζ, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας συμβούλων Cefeidas, δήλωσε στους FT: «Υπάρχει πολύς χώρος για να μειωθούν τα κόστη, να γίνουν τα πράγματα πιο αποτελεσματικά, να βελτιωθεί η διαχείριση. Όμως η κυβέρνηση έχει φιλοδοξία να κινηθεί πολύ πιο έντονα. Αυτό είναι ζήτημα αρχών όσο και κόστους».

Μία από τις πιο εταιρείες στο στόχαστρο του Μιλέι είναι η Aerolíneas Argentinas, ο αερομεταφορέας που επανεθνικοποιήθηκε το 2008, και ελέγχει περίπου το 60% της εγχώριας αγοράς της Αργεντινής. Είναι η μοναδική αεροπορική εταιρεία που εξυπηρετεί λιγότερο κερδοφόρα δρομολόγια.

Σε ένα έκτακτο διάταγμα τον Δεκέμβριο, ο Μιλέι επέτρεψε στο κράτος να παραδώσει τις μετοχές της Aerolíneas στους υπαλλήλους της. Το διάταγμα, που απορρίφθηκε την περασμένη εβδομάδα από τη Γερουσία, παραμένει σε ισχύ εκτός εάν το απορρίψει και η Κάτω Βουλή.

Τους τελευταίους τρεις μήνες, η νέα ηγεσία της Aerolíneas άνοιξε πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου για 8.000 από τους 12.000 υπαλλήλους, ακύρωσε δρομολόγιο Μπουένος Άιρες – Αβάνα επειδή έχανε $500.000  ετησίως, και απαγόρευσε στους αξιωματούχους να κερδίζουν αεροπορικά μίλια για προσωπικά ταξίδια από επιδοτούμενες πτήσεις, κάτι που θα εξοικονομήσει 2,8 εκατομμύρια δολάρια ετησίως.

Αυήσεις πολύ χαμηλότερες από τον πληθωρισμό

Ο Μιλέι πρόσφερε επίσης αυξήσεις μισθών στο προσωπικό πολύ χαμηλότερες από τον αδυσώπητο πληθωρισμό της Αργεντινής, βάζοντας την κυβέρνηση σε τροχιά σύγκρουσης με ισχυρά συνδικάτα.

Στα τέλη Φεβρουαρίου, τα αεροπορικά συνδικάτα πραγματοποίησαν 24ωρη απεργία όταν προτάθηκε αύξηση μισθού κατά 12%. Ο Ροντρίγκι Μποράς, γραμματέας του σωματείου πληρωμάτων εδάφους APA, είπε ότι τους οφειλόταν αύξηση 70%. Ο Μποράς είπε στους FT ότι ο Μιλέι θέλει να απαξιώσει τις κρατικές εταιρείες για να τις ξεπουλήσει.

Η Aerolíneas ιστορικά στηριζόταν με κεφάλαια φορολογουμένων αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως, αλλά είχε μειώσει τις ζημίες τα τελευταία χρόνια.

Άλλες κρατικές οντότητες αντιμετωπίζουν επίσης δραστικές αλλαγές υπό τον Μιλέι, ο οποίος περιγράφει τον εαυτό του ως «αναρχοκαπιταλιστή».

Τα επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι τους πρώτους εννέα μήνες του 2023, οι εταιρείες, εξαιρουμένου του ενεργειακού ομίλου YPF και αρκετών χρηματοοικονομικών οντοτήτων, είχαν συλλογική ζημία 1,3 δισ. δολάρια.

Απολύσεις

Στις αρχές Μαρτίου, οι αρχές έκλεισαν τα γραφεία του κρατικού πρακτορείου ειδήσεων Telám, το οποίο ο Μιλέι κατηγόρησε για αριστερή μεροληψία, απολύοντας τους 700 υπαλλήλους. Είπαν ότι υπολογιζόταν να χάσει περίπου 20 δισεκατομμύρια πέσος (23,4 εκατομμύρια δολάρια) φέτος.

Λίγες ημέρες αργότερα, 200 εργαζόμενοι απολύθηκαν από την εταιρεία υγιεινής του Μπουένος Άιρες Aysa. Αξιωματούχοι προειδοποιούν κατ’ ιδία για εκατοντάδες άλλες απολύσεις σε κρατικές εταιρείες αυτόν τον μήνα.

Υπό τη νέα διοίκηση, ο ενεργειακός όμιλος YPF, στον οποίο το κράτος της Αργεντινής κατέχει μερίδιο 51%, αύξησε τις τιμές κατά σχεδόν 180% από τον Νοέμβριο,. Ο εισηγμένος στη Νέα Υόρκη όμιλος, με κεφαλαιοποίηση σχεδόν 9,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων, ανακοίνωσε σχέδια για αποεπένδυση από παλαιά κοιτάσματα υδρογονανθράκων για να δώσει προτεραιότητα σε πιο κερδοφόρα σχιστολιθικά κοιτάσματα στην Παταγονία.

Οι αλλαγές σε κρατικές εταιρείες εξακολουθούν να υπολείπονται των φιλοδοξιών του Μίλει, που θέλει «ό,τι μπορεί να περάσει στα χέρια του ιδιωτικού τομέα να περάσει». Ωστόσο, η πώληση κρατικών εταιρειών απαιτεί έγκριση από το Κογκρέσο, όπου ο Μιλέι κατέχει λιγότερο από το 15% των εδρών.

Ο Χοσέ Μπαρμπέρο, λέκτορας στο Universidad Nacional de San Martín, είπε στους FT ότι ο Μιλέι θα πρέπει πρώτα να αντιμετωπίσει «σοβαρά προβλήματα αναποτελεσματικότητας και χαμηλής παραγωγικότητας» εάν θέλει να ξεπουλήσει τις κρατικές επιχειρήσεις. Πιθανότατα, αυτές οι δημόσιες υπηρεσίες δεν θα ήταν βιώσιμες χωρίς μεγάλες επιδοτήσεις, που ο Μιλέι ούτε καν σκέφτεται.

Το αβέβαιο μονοπάτι προς τη γη της επαγγελίας του Χαβιέ Μιλέι

Ο Χορέισιο Μαρίν, που διορίστηκε Διευθύνων Σύμβουλος της YPF, είπε σε μια κλήση επενδυτών ότι το σχέδιό του να αποεπενδύσει από λιγότερο κερδοφόρους τομείς, να βελτιώσει την αποδοτικότητα και να επενδύσει σε υποδομές εξαγωγής υγρού φυσικού αερίου θα «πολλαπλασίαζε την αξία της εταιρείας στο επόμενο τέσσερα χρόνια”.

Αλλά ο Ντανιέλ Ντράιζεν, διευθυντής της συμβουλευτικής Aleph Energy, είπε ότι οι προηγούμενοι επικεφαλής της YPF είχαν επιχειρήσει παρόμοιες μεταρρυθμίσεις και συνάντησαν σκληρή αντίσταση εντός της εταιρείας και από επαρχιακές κυβερνήσεις.

«Είναι πιθανό η [πορεία] που έχει ορίσει ο Μιλέι για την εταιρεία να δώσει στον ΜΑρίν τη μόχλευση που χρειάζεται για να ξεπεράσει επιτέλους αυτήν την αντίσταση», είπε στους FT. «Αλλά πολλά θα εξαρτηθούν από την ικανότητά του να διαχειρίζεται τις πολιτικές και οικονομικές συνθήκες, όπως θα συμβεί και για τον Μιλέι. Το YPF είναι σαν μια μικρογραφία της Αργεντινής».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επικαιρότητα