![Ιδιωτική ετικέτα: Ποιος κερδίζει στον «πόλεμο» του σούπερ μάρκετ – Πώς αντιδρούν τα επώνυμα brands [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2023/08/supermarketshutterstock.jpg)
Πιστοί… στα επώνυμα προϊόντα και όχι στην ιδιωτική ετικέτα παραμένουν οι Έλληνες καταναλωτές, παρά τον υψηλό πληθωρισμό που ροκανίζει σημαντικό μέρος του εισοδήματός τους.
Τουλάχιστον αυτό προκύπτει από διάφορα στοιχεία και εκθέσεις που βλέπουν το φως της δημοσιότητας, όπου φαίνεται η… αντοχή των brands στις «επιθέσεις» των φθηνών ανώνυμων προϊόντων που κερδίζουν έδαφος τα τελευταία χρόνια.
Σούπερ μάρκετ: Έπιασε «ταβάνι» η ιδιωτική ετικέτα; Τι δείχνουν τα στοιχεία
Πρόκειται για μια… ελληνική ιδιαιτερότητα, αφού στην υπόλοιπη Ευρώπη η ιδιωτική ετικέτα βρίσκεται ψηλά στην προτίμηση των καταναλωτών εδώ και αρκετές δεκαετίες.
Οι Ελβετοί «υποκλίνονται» στην ιδιωτική ετικέτα
Σύμφωνα μάλιστα με όσα αναφέρονται σε πρόσφατη έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, η Ελλάδα είναι από τις τελευταίες χώρες ως προς την των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας με ποσοστό 23,9% έναντι 51,8% στην Ελβετία (σε αξία πωλήσεων στην κατηγορία των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών το 2023), η οποία βρίσκεται στην πρώτη θέση σε σύνολο 17 χωρών.
Εξίσου υψηλά ποσοστά καταλαμβάνουν και στην Ισπανία (44,4%) και την Πορτογαλία (42,4%), χώρες δηλαδή του ευρωπαϊκού νότου που αντιμετώπισαν παρόμοια προβλήματα με την χώρα μας στην διάρκεια της περασμένης δεκαετίας μετά την κατάρρευση της… Lehman Brothers.

Όπως αναφέρεται στην έρευνα της Επιτροπής Ανταγωνισμού, «έχει παρατηρηθεί ότι η ισχύς της ιδιωτικής ετικέτας ποικίλλει γενικά ανάλογα με τις οικονομικές συνθήκες». Δηλαδή, το μερίδιο αγοράς ιδιωτικής ετικέτας γενικά αυξάνεται σε δυσχερείς οικονομικές συνθήκες και μειώνεται σε ισχυρότερες οικονομικές περιόδους.
Ο ρόλος των προσφορών και η στρατηγική των προμηθευτών
Καταλυτικό βεβαίως ρόλο έχει παίξει η απόφαση των βιομηχανιών που παράγουν επώνυμα προϊόντα να προχωρήσουν σε επιθετική πολιτική τιμών, με επίκεντρο τις προσφορές με δεδομένη και την πίεση που ασκούσε το καλάθι του νοικοκυριού που γέμισε ως επί των πλείστων προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας.

Στο επτάμηνο του 2024 το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας ανήλθε στο 26,8% από 26,2% το ίδιο διάστημα του 2023
Προκειμένου να σταματήσουν την… επέλαση των PL, οι πωλήσεις των οποίων αναπτύσσονταν με διψήφιους ρυθμούς λάνσαραν γενναίες προσφορές για να διατηρήσουν την πελατεία τους και να ανακόψουν την φόρα των φθηνότερων ετικετών.
Ακρίβεια: Περίπου 140 εκατ. ρίχνουν σούπερ μάρκετ – βιομηχανία για μείωση τιμών σε 600 κωδικούς
Κάτι που κατάφεραν σε ένα βαθμό. Όπως προκύπτει από τα στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων Circana, η οποία εδώ και αρκετό καιρό ενσωματώνει και δεδομένα από την αλυσίδα Lidl, στο επτάμηνο του 2024 το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας ανήλθε στο 26,8% από 26,2% το ίδιο διάστημα του 2023.
Η ποιότητα και το κλείσιμο του χάσματος
Όσον αφορά στο χάσμα που υπήρχε πριν μερικά χρόνια στο επίπεδο ποιότητας μεταξύ προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας και επώνυμων προϊόντων, σύμφωνα με την έρευνα της Επιτροπής, το χάσμα αυτό έχει μειωθεί.
«Τα επίπεδα ποιότητας ιδιωτικής ετικέτας είναι πολύ υψηλότερα από ποτέ», επισημαίνεται και τονίζεται ότι «οι εταιρίες που συνάπτουν σύμβαση για την παραγωγή ιδιωτικής ετικέτας έχουν βελτιώσει τις διαδικασίες προμηθειών τους και είναι πιο προσεκτικές όσον αφορά στην παρακολούθηση της ποιότητας».
Πλαφόν στο κέρδος και το… 2025
Στο μεταξύ, η κυβέρνηση σύμφωνα με όσα δήλωσε ο υπουργός Ανάπτυξης, Τάκης Θεοδωρικάκος θα διατηρήσει το πλαφόν στο περιθώριο κέρδους στα τρόφιμα και άλλα βασικά καταναλωτικά αγαθά και το 2025.
Το μέτρο αυτό, που επιβλήθηκε για πρώτη φορά το 2021, στοχεύει στον έλεγχο των τιμών και την προστασία των καταναλωτών από υπερβολικές αυξήσεις.
Οι εταιρείες έχουν δεσμευτεί για μειώσεις τιμών σε περίπου 600 προϊόντα μέσα στους επόμενους μήνες, ως μια προσπάθεια ανακούφισης των καταναλωτών
Ο υπουργός τόνισε ότι το πλαφόν κέρδους αποτελεί ένα σημαντικό μέσο πίεσης προς την αγορά, με σκοπό να διασφαλιστεί ότι οι αυξήσεις στις τιμές θα παραμείνουν περιορισμένες.
Παράλληλα, ανέφερε πως οι συζητήσεις με τους εκπροσώπους της αγοράς έχουν οδηγήσει στη δέσμευση για μειώσεις τιμών σε περίπου 600 προϊόντα μέσα στους επόμενους μήνες, ως μια προσπάθεια ανακούφισης των καταναλωτών.
Η έρευνα της ΔΙΜΕΑ σε 35 εταιρείες
Την ίδια στιγμή, σε πλήρη εξέλιξη όπως αποκάλυψε ο ΟΤ βρίσκεται τεράστια έρευνα από τη ΔΙΜΕΑ η οποία αφορά 26 μεγάλες εταιρείες τροφίμων και μη τροφίμων, καθώς και 9 αλυσίδες σούπερ μάρκετ (σ.σ. τις μεγαλύτερες με βάση τον τζίρο).
Ακρίβεια: Οι 35 εταιρείες που έχουν μπει στο μικροσκόπιο για τις τιμές
Η έρευνα που έχει ξεκινήσει από τον Ιούλιο και εν τω μεταξύ έχει «εμπλουτιστεί», αφού στη λίστα προστέθηκαν και οι μεγάλοι εισαγωγείς κρεάτων και χονδρέμποροι, έχει καταληκτική ημερομηνία στις 10 Νοεμβρίου.
Στόχος των εκτεταμένων αυτών ελέγχων που αφορούν πάνω από 2.500 κωδικούς προϊόντων είναι να καταγραφούν ενδεχόμενες αδικαιολόγητες αυξήσεις στα εν λόγω είδη.


Latest News

Revoil: Το μέρισμα για το 2024 – Από 6 Μαΐου η καταβολή του
Από τη Τρίτη 29 Απριλίου 2025 οι μετοχές θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα είσπραξης μερίσματος

Καρέλιας: Αύξηση στα κέρδη - Πρόταση για μέρισμα 14 ευρώ
Βασικός παράγοντας για τα αποτελέσματα ήταν η πορεία των σημάτων στις διεθνείς αγορές

Η Cosmote γίνεται Cosmote Telekom - Η αλλαγή στο ιστορικό brand μετά από 27 χρόνια
«Μέσα από την Cosmote Telekom, θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες και τις διεθνείς συνεργασίες της Telekom», δήλωσε ο Κώστας Νεμπής, πρόεδρος και CEO του Ομίλου ΟΤΕ

Νέα πραγματικότητα στη διαχείριση απορριμμάτων - Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη Μεσσηνία
Με τη ΜΕΑ στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας εφαρμόζεται ενιαίο, βιώσιμο σύστημα διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων στην Πελοπόννησο

Morgan Stanley: Επιβεβαιώνει την τιμή στόχο της Metlen στα 48 ευρώ
Κατά την Morgan Stanley η συνολική παραγωγή ενέργειας των 3,1 TWh παρουσίασε αύξηση 22% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο

AXIA: Ελκυστικές οι ελληνικές τράπεζες - Οι νέες τιμές στόχοι [γραφήματα]
Στις προοπτικές των ελληνικών τραπεζών εστιάζει ανάλυση της ΑΧΙΑ - Τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τους επενδυτές

Optima Bank για AKTOR Group: «Νέος παίκτης… με εμπειρία – Ήρθε για να μείνει»
O όμιλος AKTOR είναι ένα κορυφαίο και διαφοροποιημένο κατασκευαστικό συγκρότημα στην Ελλάδα, με σημαντική και αναπτυσσόμενη παρουσία στην ΝA Ευρώπη, σημειώνει η Optima Bank

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

JP Morgan για ΟΠΑΠ: Στα 22,5 ευρώ ανεβάζει την τιμή στόχο για τη μετοχή
Μετά από μια πολύ ισχυρή χρονιά το 2024, ο ΟΠΑΠ ξεκινά με ακόμη ένα δυνατό τρίμηνο σημειώνει η JP Morgan για τον ΟΠΑΠ

Στο 1,5 δισ. τα έσοδα της Metlen για το α΄ τρίμηνο - Το ορόσημο του Λονδίνου
«Η χρονιά που διανύουμε σηματοδοτεί ένα ορόσημο για τη METLEN στο Λονδίνο», τόνισε ο πρόεδρος και CEO της Metlen, Ευάγγελος Μυτιληναίος