Ουκρανικό σιτάρι μεταφέρει το πλοίο μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου «Glory »που προσάραξε στη Διώρυγα του Σουέζ το πρωί της Δευτέρας, ξυπνώντας μνήμες Evergiven.

Το πλοίο, το οποίο το διαχειρίζεται η ελληνικών συμφερόντων ναυτιλιακή εταιρεία Target Marine προσάραξε σύμφωνα με το ναυτιλιακό πρακτορείο Leth, το οποίο ανέφερε επίσης ότι οι προσπάθειες ρυμούλκησής του βρίσκονται σε εξέλιξη.

Ζωντανά δεδομένα χάρτη από τον πάροχο θαλάσσιων πληροφοριών MarineTraffic δείχνουν ότι το σκάφος διέσχιζε τη Διώρυγα του Σουέζ πριν από έξι ώρες. Το πλοίο πλέει υπό τη σημαία των Νήσων Μάρσαλ, σύμφωνα με το MarineTraffic και το VesselFinder.

Δεν ήταν αμέσως ξεκάθαρο εάν η προσάραξη του Glory επηρεάζει την κυκλοφορία στο κανάλι.

Αναχώρησε από το λιμάνι Chornomorsk της Ουκρανίας στις 25 Δεκεμβρίου με προορισμό την Κίνα με 65.970 μετρικούς τόνους καλαμποκιού, σύμφωνα με το Κοινό Κέντρο Συντονισμού (JCC) που εδρεύει στην Κωνσταντινούπολη και επιβλέπει τις εξαγωγές σιτηρών της Ουκρανίας.

Το JCC, το οποίο περιλαμβάνει εκπροσώπους από τα Ηνωμένα Έθνη, την Τουρκία, την Ουκρανία και τη Ρωσία, δήλωσε ότι το πλοίο είχε εγκριθεί για να συνεχίσει το ταξίδι του από την Κωνσταντινούπολη μετά από επιθεώρηση στις 3 Ιανουαρίου.

Η Διώρυγα του Σουέζ είναι μια από τις σημαντικότερες πλωτές οδούς στον κόσμο, με τα 120 μίλια της να φιλοξενούν το 30% της παγκόσμιας κίνησης εμπορευματοκιβωτίων και το 12% του συνόλου του παγκόσμιου εμπορίου αξίας περίπου 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων ετησίως.

Διαβάστε επίσης: Το πλοίο-γίγας που άλλαξε την παγκόσμια ναυσιπλοΐα

Οι επιπτώσεις του Ever Given

Τον Μάρτιο του 2021, ένα τεράστιο τάνκερ 220.000 τόνων με το όνομα Ever Given κόλλησε στη Διώρυγα του Σουέζ για έξι ημέρες, προκαλώντας το μακροχρόνιο κλείσιμό του και συγκρατώντας το εμπόριο περίπου 60 δισεκατομμυρίων δολαρίων.

Σήμερα περίπου δύο χρόνια μετά, οι συνέπειες εκείνης της κρίσης διαρκούν ακόμα, με πλήθος εταιρειών να υπομένουν μια μακρά νομική μάχη μεταξύ της πλοιοκτήτριας εταιρείας και της αιγυπτιακής κυβέρνησης, προκειμένου να αποζημιωθούν για τα προϊόντα αξίας εκατοντάδων εκατομμυρίων που καθυστέρησαν να φτάσουν στους προορισμούς τους και πολλά εξ αυτών καταστράφηκαν.

Όπως είχε προβλεφθεί ευρέως κατά τη στιγμή της προσάραξης, στις 23 Μαρτίου 2021, οι δικηγόροι συνεχίζουν να είναι ένας από τους μεγάλους νικητές, καθώς έχουν να διαχειριστούν «χιλιάδες αγωγές» για τον αποκλεισμό της Διώρυγας του Σουέζ.

Οι πιλότοι στο «μάτι του κυκλώνα»

Σύμφωνα με δικαστικές υποθέσεις, στο στόχαστρο βρίσκοντας οι δύο Αιγύπτιοι πιλότοι του Ever Given.

Μόλις λίγα χιλιόμετρα από την στιγμή που άρχισε την διέλευση του το Ever Given, όντας το πλοίο νούμερο 13 στο κονβόι των συνολικά 20 πλοίων, ξεκίνησε να αλλάζει πορεία από τα αριστερά προς τα δεξιά. Σύμφωνα με έγγραφα του δικαστηρίου που είδε το Businessweek, ο επικεφαλής πιλότος έδωσε εντολή στον πηδαλιούχο να βάλει το τιμόνι όλο δεξιά και μετά όλο αριστερά.

«Το τεράστιο πλοίο χρειάστηκε πολύ χρόνο για να ανταποκριθεί μέχρι τη στιγμή που άρχισε να στρίβει, και έτσι έπρεπε ο πλοηγός να διορθώσει ξανά την πορεία. Όταν ο δεύτερος πιλότος αντιτάχθηκε, οι δύο διαφώνησαν», αναφέρει το άρθρο. Ο επικεφαλής πιλότος έδωσε στη συνέχεια μια νέα εντολή: «πρόσω ολοταχώς». Το πλοίο έφτασε τους 13 κόμβους, πέντε κόμβους περισσότερο από το προτεινόμενο όριο ταχύτητας του καναλιού. Οι δύο πιλότοι συνέχισαν να διαφωνούν, με τον επικεφαλής πιλότο να απειλεί ακόμη και να εγκαταλείψει το πλοίο.

Η αύξηση της ταχύτητας δημιούργησε προβλήματα. Λόγω της αρχής του Bernoulli, η πίεση ενός υγρού μειώνεται όταν αυξάνει η ταχύτητά του. Η πλώρη του πλοίου κατέληξε στη δεξιά όχθη του καναλιού.

Θα χρειαστούν πολλά χρόνια για να διευθετηθούν οι απαιτήσεις

Συνολικά, σύμφωνα με την SCOR μια από τις μεγαλύτερες αντασφαλιστικές εταιρείες στον κόσμο, ως και 400 πλοία μπλοκαρίστηκαν συνολικά, με μια σειρά από άλλα πλοία να αποφασίζουν να αποφύγουν εντελώς την περιοχή και να ακολουθήσουν τη μεγαλύτερη διαδρομή μέσω του Ακρωτηρίου της Καλής Ελπίδας.

Οι αξιώσεις από την προσάραξη περιλαμβάνουν φυσική ζημιά στο Ever Given, απώλεια εσόδων από την πλευρά της Διώρυγας του Σουέζ, το κόστος των εργασιών διάσωσης και τη διακοπή της επιχείρησης για ιδιοκτήτες και ναυλωτές των αποκλεισμένων πλοίων, απώλεια ευπαθών προϊόντων και καθυστερήσεις φορτίου, καθώς και βλάβη στο ίδιο το κανάλι.

Οπως τονίζεται, θα χρειαστούν πολλά ακόμη χρόνια για να διευθετηθούν οι απαιτήσεις.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Στυλιανίδης: «Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ανάλογο, ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων από ό,τι ήταν πέρυσι»
Ακτοπλοΐα |

«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης

Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά