Με βεβαιότητα ο επιχειρηματίας Δημήτρης Κοπελούζος, εμπνευστής και μέτοχος των FSRU της Αλεξανδρούπολης, δήλωσε πως, μετά την πρώτη υποδομή που ήδη αναπτύσσεται παράκτια της ακριτικής πόλης, «θα γίνει και το δεύτερο FSRU».

Ο λόγος για το FSRU Θράκης που έχει αδειοδοτηθεί από τη ΡΑΕ και βρίσκεται στο στάδιο της αναζήτησης κοινοτικής χρηματοδότησης και επενδυτικής ωρίμανσης. Το έργο τρέχει η πολυμετοχική Gastrade, και ο κ. Κοπελούζος συνομιλώντας με δημοσιογράφους στο περιθώριο της εκδήλωσης για την έναρξη υλοποίησης της μονάδας ηλεκτροπαραγωγής (ΔΕΗ, ΔΕΠΑ και Damco Energy) στην Αλεξανδρούπολη είπε ότι «το δεύτερο FSRU θα στέλνει φυσικό αέριο στην Ουκρανία».

Φυσικό αέριο: Εντός του 2023 τα πρώτα FSRU στην Ελλάδα

Ο αγωγός «φάντασμα»

Στην ερώτηση που ετέθη στον μέτοχο της Gastrade για το ποια όδευση θα ακολουθεί το φυσικό αέριο του FSRU Θράκης προκειμένου να φτάνει στην Ουκρανία, η απάντηση που έδωσε ήταν: «Από τον αγωγό που χρησιμοποιούσε η Ελλάδα για να έρχεται το ρωσικό αέριο. Με αντίστροφη ροή, φυσικά», συμπλήρωσε.

Ο κ. Κοπελούζος αναφερόταν στον Διαβαλκανικό αγωγό, ο οποίος ήταν μέχρι το 2020 σε λειτουργία σε ολόκληρο το τμήμα του για να μεταφέρει φυσικό αέριο από τη Ρωσία και μέσω Ουκρανίας, Μολδαβίας, Ρουμανίας και Βουλγαρίας προς Ελλάδα και Τουρκία.

Από το 2021 η χώρα μας εισάγει το ρωσικό φυσικό αέριο μέσω του Turk Stream.

Ο επιχειρηματίας έκανε επίσης γνωστό πως είναι εφικτή η μεταφορά αερίου από το Νότο προς Βορρά, σημειώνοντας ότι πρόσφατα έγινε παράδοση αερίου στο τμήμα του Διαβαλκανικού Αγωγού, Μολδαβίας – Ουκρανίας με κατεύθυνση προς το Βορρά.

Επενδύσεις

Το νέο FSRU θα είναι σε θέση να λειτουργεί το 2025, σύμφωνα με τον σχεδιασμό που κάνει η Gastrade.

Η δεύτερη θαλάσσια υποδομή θα υποδέχεται ποσότητες LNG, οι οποίες στη συνέχεια θα αεριοποιούνται και θα μεταφέρονται μέσω αγωγού στους χερσαίους αγωγούς IGB και μέχρι το Σιδηρόκαστρο από τον ελληνικό τμήμα του Διαβαλκανικού αγωγού.

Ωστόσο, πηγές σημειώνουν πως απαιτούνται αναγκαίες επενδύσεις για την αξιοποίηση μεγαλύτερης χωρητικότητας και ισχυρότερης ροής του καυσίμου με αντίστροφη πορεία. Τέτοιες είναι οι συμπιεστές στη βουλγαρική επικράτεια αλλά και η ανάπτυξη δεύτερου αγωγού επί ελληνικού εδάφους.

Χωρίς τις υποδομές αυτές η δυνατότητα μεταφοράς τόσο μέσω Σιδηροκάστρου όσο και IGB του ελληνικού αερίου προς τα Βαλκάνια και την Ανατολική Ευρώπη υπολογίζονται σε 8,5 δις. κυβικά μέτρα ετησίως.

Η Τουρκία

Στη μάχη για τον εφοδιασμό της Ουκρανίας με ρωσικό φυσικό αέριο έχει μπει δυναμικά και η Τουρκία.

Προχωρά το FSRU της Ανατολικής Θράκης και μπορεί να αξιοποιήσει επίσης τον άλλον κλάδο του Διαβαλκανικού Αγωγού προκειμένου να μεταφέρει ποσότητες προς την Ουκρανία.

Κρίσιμο ρόλο ως προς το ποια από τις δύο πύλες, η Ελλάδα ή η Τουρκία θα είναι έτοιμη εγκαίρως για τη μεταφορά αερίου, θα παίξει ο αμερικανικός παράγοντας και η στάση της Βουλγαρίας. Αυτό υποστηρίζουν αναλυτές.

Η Ουκρανία

Πάντως, άλλες πηγές, αναφέρουν στον ΟΤ πως η ελληνική πλευρά έχει κάνει πρώτες συζητήσεις για την Ουκρανία ως προς την υποδοχή φυσικού αερίου από το FSRU Θράκης.

Επιπλέον, οι ίδιες πηγές σημειώνουν πως κανείς δεν είναι σε θέση να γνωρίζει με την εμπόλεμη κατάσταση στην Ουκρανία και τις καταστροφές που έχει υποστεί η χώρα, ποιες από τις υποδομές αερίου έχουν μείνει αλώβητες. Θυμίζουν ακόμη ότι η Ουκρανία κατανάλωνε 30 δις. κυβικά μέτρα φυσικού αερίου. Από αυτά τα 20 δις. κυβικά μέτρα τα παρήγαγε η ίδια η χώρα και τα 10 δις. κυβικά μέτρα τα εισήγαγε από τη Ρωσία.

Συνεπώς την επόμενη μέρα του πολέμου οι ανάγκες θα είναι μεγάλες και είναι πολύ πιθανόν να χρειαστούν πολλές πηγές εφοδιασμού, λένε ειδικοί αναλυτές.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια