Ήταν Ιούνιος του 2018 όταν αναπροσαρμόστηκαν – αυξήθηκαν τελευταία φορά οι αντικειμενικές αξίες από την προηγούμενη κυβέρνηση. Τρία χρόνια μετά έρχεται η νέα κυβέρνηση να υλοποιήσει μία από τις βασικότερες μεταμνημονιακές υποχρεώσεις, της διαμόρφωσης των τιμών της εφορίας για τα ακίνητα σε ολόκληρη την επικράτεια στα επίπεδα των πραγματικών.
Η αλήθεια είναι ότι χρειάστηκαν αρκετοί μήνες έως ότου πιστοποιημένοι εκτιμητές ολοκληρώσουν το έργο της αποτύπωσης εν μέσω υγειονομικής και οικονομικής κρίσης λόγω της πανδημίας του κορωνοϊού των τιμών της κτηματαγοράς για κάθε ζώνη χωριστά από τις 13.808 που υφίστανται στην Ελλάδα. Πάνω στις τελικές προτάσεις τους για το ποιες είναι σήμερα οι πραγματικές τιμές της αγοράς βασίστηκε εν πολλοίς το υπουργείο Οικονομικών προκειμένου να συντάξει την υπουργική απόφαση 4.612 σελίδων βάσει της οποίας καθορίζονται οι νέες αντικειμενικές αξίες που θα ισχύσουν από 1η Ιανουαρίου 2022 και μετά.
Η ανακοίνωση των νέων αντικειμενικών αξιών συνοδεύτηκε και από κυβερνητικές δεσμεύσεις ότι οι αυξήσεις στις αντικειμενικές αξίες δεν θα φέρουν αύξηση του ΕΝΦΙΑ. Αντε να πειστεί ο κάτοικος στο Καματερό που η κατώτερη τιμή ζώνης σήμερα είναι 800 ευρώ και θα διαμορφωθεί σε 1.300 ευρώ από 1η Ιανουαρίου 2022, δηλαδή ποσοστιαία αύξηση 62,5%, ότι με ένα μαγικό τρόπο θα πληρώσει τον ίδιο ΕΝΦΙΑ ή και χαμηλότερο κατά 8%. Στο υπουργείο Οικονομικών επιμένουν ότι αυτό θα συμβεί όχι μόνο για τον κάτοικο του Καματερού αλλά και για τις υπόλοιπες περιοχές της χώρας που αυξήθηκαν σημαντικά οι αντικειμενικές αξίες. Σημειώνεται ότι στο σύνολο της επικράτειας περίπου το 55% των τιμών ζώνης της εφορίας θα είναι αυξημένες από το νέο έτος.
Όμως είναι μόνο ο ΕΝΦΙΑ που επηρεάζεται από τις αντικειμενικές αξίες; Όχι. Και για τους υπόλοιπους φόρους που βασίζεται ο υπολογισμός τους στις τιμές της εφορίας δεν έχει ακουστεί τίποτα. Αυτό σημαίνει ότι από το 2022 θα υπάρξει έκρηξη φορολογικών επιβαρύνσεων σε όλο το φάσμα των φόρων, τελών και τεκμηρίων επί της ακίνητης περιουσίας σε διάφορες περιοχές της χώρας, αν δεν ληφθούν ουσιαστικά μέτρα εξομάλυνσης των φορολογικών βαρών που θα προκύψουν σε ολόκληρο το φάσμα της φορολογίας ακινήτων, όχι μόνο στον ΕΝΦΙΑ.
Φόροι μεταβίβασης, γονικές παροχές, κληρονομιές, δωρεές, Δημοτικά Τέλη, Τέλη Ακίνητης Περιουσίας, τεκμαρτά εισοδήματα και μία σειρά άλλοι φόροι θα πάρουν την ανηφόρα από το νέο έτος αν δεν υπάρξει και εκεί μία σημαντική αναπροσαρμογή των συντελεστών τους.
Επίσης δεν υπάρχει καμία αλλαγή στους συντελεστές εμπορικότητας όταν όλοι γνωρίζουν ότι τα τελευταία χρόνια γειτονιές ολόκληρες έχουν αλλάξει φυσιογνωμία και δρόμοι που βρίσκονταν στην πρώτη γραμμή της ζήτησης από πλευράς ενοικίασης ή και αγοράς ενός καταστήματος πλέον είναι στα αζήτητα. Και αυτό θα πρέπει να το δει άμεσα το υπουργείο Οικονομικών.
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων το πάει και ένα βήμα παρακάτω όσον αφορά την ανάγκη αναπροσαρμογής και των συντελεστών παλαιότητας. Σε ανακοίνωσή της αναφέρει μεταξύ άλλων ότι «οι σημαντικές αυξήσεις τιμών ζώνης που ανακοινώθηκαν σε διάφορες περιοχές της χώρας βασίστηκαν προφανώς σε εκτιμήσεις που έγιναν στην αμέσως προ κορωνοιού εποχή (2019 – αρχές 2020) αλλά κυρίως σε σημερινά συγκριτικά στοιχεία από συμβόλαια αγοραπωλησίας νέων ή υπό κατασκευή διαμερισμάτων νέων οικοδομών, που πρέπει να είναι υποχρεωτικά ενεργειακής κλάσης τουλάχιστον Α+, χωρίς την οποία θεωρούνται αυθαίρετες. Η επίτευξη της κλάσης αυτής απαιτεί να διαθέτουν ατομικές αντλίες θερμότητας, ενδοδαπέδια θέρμανση, εξωτερική μόνωση με θερμοπρόσοψη, παραγωγή του 65% ζεστού νερού από ανανεώσιμες πηγές και φωτοβολταϊκά συστήματα, με τεράστιο κατασκευαστικό κόστος που δικαιολογεί μεν τις παραπάνω τιμές ζώνης σε νεόδμητες κατοικίες, πλην όμως επιβάλλεται άμεση παρέμβαση στο Συντελεστή Παλαιότητας, ο οποίος απομειώνει σήμερα τις αξίες όλων των υπολοίπων οικοδομών».
Αξίζει να τονιστεί ότι με διοικητική διάταξη – «παγίδα», η πολεοδομική τακτοποίηση έστω και ενός τ.μ., μηδενίζει την παλαιότητα και επαυξάνει την αξία ολοκλήρου του ακινήτου, φορολογώντας το ως νεόδμητο.
Latest News
ΕΝΦΙΑ: Πότε και πώς εξοφλείται ο φόρος – Τα συχνότερα λάθη
Τι πρέπει να προσέξουμε - Πώς γίνεται η διόρθωση
Μια δεύτερη ευκαιρία για τη δίκαιη παραγωγή ενέργειας στην Ελλάδα
Το γαϊτανάκι των λαθών ξεκινάει πριν την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία
Κατά κεφαλήν ΑΕΠ και αγοραστική δύναμη των μισθών στην Ελλάδα
Σε τιμές αγοραστικής δύναμης η Ελλάδα είναι προτελευταία στην ΕΕ με τιμή 67%, υπερβαίνοντας μόνο τη τελευταία Βουλγαρία
Η δημογραφική κρίση και η ελληνική ανάπτυξη
Δεκαέξι σημεία από την παρουσίαση στη «Μεγάλη Συζήτηση» για τη Δημογραφική Κρίση στο 9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών
Στην τραπεζική ισχύουν και κακοί κανόνες
Η αδυναμία των δημοκρατιών μας να αντισταθούν στην επιρροή των ισχυρών εταιρειών και των ηγετών τους είναι ανησυχητική
Ηλεκτρονική τιμολόγηση δημοσίου (B2G)
Χρονοδιάγραμμα εφαρμογής – Τι πρέπει να προσέξουν οι επιχειρήσεις
Απαιτείται αύξηση παραγωγικότητας
Οι βασικοί μοχλοί της οικονομικής ανάπτυξης περιλαμβάνουν την εργασία, το κεφάλαιο και το πόσο αποτελεσματικά χρησιμοποιούνται αυτοί οι δύο πόροι, μια έννοια γνωστή ως συνολική παραγωγικότητα
Πώς μπορεί η Κίνα να πιάσει τον στόχο για ανάπτυξη 5%
Η κυβέρνηση της Κίνας θα πρέπει να συνεχίσει να προωθεί την κατανάλωση, κυρίως για να κάνει την κατανομή του εισοδήματος πιο δίκαιη
Διοικητικές κυρώσεις για τη διαβίβαση δεδομένων στην πλατφόρμα myDATA
Τι πρέπει να γνωρίζετε
Μια Τομεακή Ερμηνεία της Έξαρσης του Πληθωρισμού στην Ελλάδα
Από το συνολικό δείκτη τιμών καταναλωτή αλλά και τις τιμές σε διάφορους τομείς, φαίνεται ότι οι τάσεις στην Ελλάδα και την ευρωζώνη κινούνται με διαφορετικό ρυθμό και ένταση