Μετά την αναγκαία παύση δραστηριοτήτων της περασμένης χρονιάς λόγω της πανδημίας, το ιστιοπλοϊκό σκάφος του WWF, Blue Panda, άνοιξε φέτος και πάλι πανιά.
Το ιστιοφόρο της οργάνωσης θα ταξιδέψει φέτος σε έξι σημαντικές Θαλάσσιες Προστατευόμενες Περιοχές της Μεσογείου
Μέχρι και τον Νοέμβριο θα διασχίσει τη Μεσόγειο, με κεντρικό στόχο την ενημέρωση για τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η θαλάσσια ζωή, αλλά και τη ζωτικής σημασίας ανάγκη να διασφαλιστεί η προστασία του 30% της Μεσογείου μέχρι το 2030.
Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού του Blue Panda, θα αναδειχθεί επίσης μία από τις σημαντικές απειλές της Μεσογείου: τα «δίχτυα-φαντάσματα». Πρόκειται για εγκαταλελειμμένα αλιευτικά εργαλεία που καταλήγουν στον βυθό, επιβαρύνουν τους θαλάσσιους βιότοπους και αποτελούν τη βασική μορφή πλαστικής ρύπανσης των θαλασσών μας.
Σύμφωνα με τη WWF, το σκάφος ξεκίνησε το ταξίδι του πριν από λίγες ημέρες στην Ιταλία και τη Θαλάσσια Προστατευόμενη Περιοχή του Πορτοφίνο. Η επόμενη στάση θα είναι στην Ελλάδα και συγκεκριμένα στη Ζάκυνθο, από 17 έως και 25 Ιουλίου. Τους επόμενους μήνες θα ακολουθήσουν η Κέκοβα στην Τουρκία, η Κορσική στη Γαλλία, η Tabarka στην Τυνησία και το νησί Tagomago στην Ισπανία. Ακόμη, τον Σεπτέμβριο το Blue Panda θα βρεθεί και στη Μασσαλία, όπου θα πραγματοποιηθεί το Παγκόσμιο Συνέδριο της IUCN (Διεθνής Ένωση Προστασίας της Φύσης), με στόχο να καλέσει τους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής και τους επιστήμονες που θα βρίσκονται εκεί να υποστηρίξουν την προστασία του τουλάχιστον 30% της Μεσογείου.
Η στάση του Blue Panda στην Ελλάδα θα γίνει στη Ζάκυνθο, καθώς εκεί βρίσκεται το Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο, ο κόλπος του Λαγανά, και η παραλία των Σεκανίων, το σημαντικότερο «μαιευτήριο» της Μεσογείου για τη θαλάσσια χελώνα Caretta caretta, συγκεντρώνοντας κάθε χρόνο 500 – 1.000 φωλιές. Το WWF Ελλάς παραμένει εδώ και σχεδόν 30 χρόνια στα Σεκάνια και είτε αυτόνομα, είτε μέσα από συνεργασία με το Εθνικό Θαλάσσιο Πάρκο και άλλες περιβαλλοντικές οργανώσεις, προστατεύει το σημείο όπου επιλέγει να επιστρέφει κάθε χρόνο το σημαντικό αυτό είδος.
Οι δράσεις
Κατά τη διάρκεια παραμονής του Blue Panda στη Ζάκυνθο θα πραγματοποιηθούν μία σειρά από δράσεις με στόχο την ευαισθητοποίηση των πολιτών, αλλά και την ανάδειξη της αξίας των Θαλάσσιων Προστατευόμενων Περιοχών σε σχέση με τη βιοποικιλότητα και την ευημερία των ανθρώπων. Μεταξύ άλλων, θα συζητηθεί και η ανάγκη συνύπαρξης ανθρώπου και φύσης σε μια προστατευόμενη περιοχή που αποτελεί και έναν κατεξοχήν τουριστικό προορισμό.
Παράλληλα, το WWF Ελλάς έχει ξεκινήσει τη συλλογή υπογραφών με στόχο να πιέσει την Πολιτεία να περάσει από τα «χαρτιά» στην πράξη την προστασία των Θαλάσσιων Προστατευόμενων Περιοχών (ΘΠΠ). H δημιουργία και η αποτελεσματική διαχείριση των ΘΠΠ στην Ελλάδα είναι από τα πιο σημαντικά εργαλεία για την προστασία των θαλάσσιων οικοσυστημάτων, την προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή και την ευημερία των κοινωνιών. Όμως μόνο το 1% των ΘΠΠ έχει θεσμοθετημένο προστατευτικό καθεστώς και συγκεκριμένα μέτρα προστασίας, παρόλο που οι προστατευόμενες περιοχές του ευρωπαϊκού οικολογικού δικτύου Natura 2000 καλύπτουν το 20% των ελληνικών χωρικών υδάτων.
Η Μεσόγειος, μέρος της οποίας είναι και οι δικές μας θάλασσες, είναι εξαιρετικά πλούσια σε βιοποικιλότητα και πολύ σημαντική από οικονομική άποψη, με τα έσοδα από την εκμετάλλευση των πόρων της να αγγίζουν τα 450 δισ. δολάρια. Ωστόσο, τα στοιχεία για την κατάσταση του φυσικού περιβάλλοντος της Μεσογείου είναι ανησυχητικά: το 75% των ιχθυοαποθεμάτων είναι υπεραλιευμένα, η θαλάσσια βιοποικιλότητα υποβαθμίζεται ραγδαία, και η θερμοκρασία της αυξάνεται 20% πιο γρήγορα από ό,τι στον υπόλοιπο πλανήτη.
«Χωρίς επαρκή προστασία και αποτελεσματική διαχείριση των Θαλάσσιων Προστατευόμενων Περιοχών, το μέλλον της θάλασσάς μας είναι αβέβαιο. Η προστασία των ελληνικών θαλασσών, που διασφαλίζει υγεία και ευημερία για όλους μας αλλά και για το περιβάλλον, δεν χωράει καθυστερήσεις», επισημαίνει η Παναγιώτα Μαραγκού, επικεφαλής προγραμμάτων προστασίας περιβάλλοντος στο WWF Ελλάς.
Latest News
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος
Πάνω από 35 εκατ. η ενίσχυση δήμων από το ειδικό τέλος ΑΠΕ
Ανάμεσα στις πιο ευνοημένες, περιοχές με σημαντική αιολική ανάπτυξη στη νότια Εύβοια, στη Θράκη, στη Βοιωτία και στην Κρήτη, επισημαίνει η ΕΛΕΤΑΕΝ
Επιδοτήσεις έως 6.000 για αντλίες θερμότητας και έως 1.020 ευρώ για ηλιακούς θερμοσίφωνες
Αναλυτικά ο οδηγός για το πρόγραμμα «Αλλάζω Σύστημα Θέρμανσης και Θερμοσίφωνα για νοικοκυριά»
BP και JERA δημιουργούν κοινή εταιρεία στα αιολικά με δυναμικότητα 13 GW
Η παραγωγική ικανότητα της νέας εταιρείας, που δημιουργούν η βρετανική BP με την ιαπωνική JERA, θα φτάνει τα 13 GW
Επιδοτήσεις έως και 60% για ηλιακούς θερμοσίφωνες και αντλίες θερμότητας – Οι δικαιούχοι
Στο Ταμείο Ανάκαμψης τα συστήματα θέρμανσης νερού από ΑΠΕ, όπως οι ηλιακοί θερμοσίφωνες και οι αντλίες θερμότητας
Χωρίς... φρένο η BYD - Ξεπερνά Ford-Honda σε πωλήσεις, 200.000 νέες προσλήψεις
Η BYD βρίσκεται σε μια εκπληκτική επέκταση φέτος - Αυξημένη ικανότητα παραγωγής, πολλές χιλιάδες νέοι εργαζόμενοι στα εργοστάσια
Copernicus: Είναι «βέβαιο» πως το 2024 θα είναι το θερμότερο έτος στην ιστορία
Σύμφωνα με τον Κοπέρνικο (Copernicus), αναμένεται να είναι η πρώτη φορά που θα ξεπεραστεί ένα κρίσιμο όριο για την προστασία του πλανήτη από την υπερθέρμανση.
Μια «συννεφιασμένη» εξήγηση για τους καύσωνες
Τα ρεκόρ υψηλών θερμοκρασιών του 2023 αποτέλεσαν γρίφο για τους επιστήμονες, που τώρα φαίνεται να βρήκαν τη λύση του στην απουσία χαμηλών νεφώσεων στην ατμόσφαιρα
Η ηλεκτροκίνηση... μπήκε στο Βατικανό με υπογραφή Mercedes-Benz
Ο Πάπας Φραγκίσκος παρέλαβε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο