Όσα χρόνια κι αν περάσουν, η εκτροπή του Αχελώου ποταμού δεν θα πάψει να πυροδοτεί εντάσεις, αντιπαραθέσεις και έριδες μεταξύ Θεσσαλίας και Δυτικής Ελλάδας. Το «στοιχειωμένο» -εδώ και περίπου μισό αιώνα- έργο για άλλη μια φορά βρέθηκε στο επίκεντρο της …διασυνοριακής διαμάχης των τοπικών αρχόντων των δύο περιοχών, με τους περιφερειάρχες Κωνσταντίνο Αγοραστό και Νεκτάριο Φαρμάκη να ανεβάζουν τους τόνους, σε δημόσια συζήτηση στο Ζάππειο.
Στο επίκεντρο του διαξιφισμού τους βρέθηκε η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) του υδροηλεκτρικού έργου της Μεσοχώρας, η οποία έχει τεθεί σε διαβούλευση, με τον κ. Φαρμάκη να αναφέρει ότι δεν τη στηρίζει η περιφερειακή αρχή της Δυτικής Ελλάδος καθώς βασίζεται σε ελλιπή στοιχεία, επισημαίνοντας παράλληλα ότι πρόκειται για ένα έργο που έχει κριθεί πολλάκις από το Συμβούλιο της Επικρατείας (σ.σ. έχουν εκδοθεί επτά ακυρωτικές αποφάσεις) και προαναγγέλλοντας μάλιστα νέα δικαστική διαμάχη.
Από την πλευρά του, ο κ. Αγοραστός υπεραμύνθηκε της προοπτικής συνέχισης των έργων της εκτροπής των υδάτων του ποταμού προς τον θεσσαλικό κάμπο, επισημαίνοντας ότι το έργο πρέπει να ολοκληρωθεί εξασφαλίζοντας για τους Θεσσαλούς αγρότες νερό, με χαμηλότερο ενεργειακό κόστος. Κατηγόρησε μάλιστα, τον ομόλογό του κ. Φαρμάκη για έλλειψη σύμπνοιας και στήριξης, ενώ ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας υπονόησε ότι είναι οι λάθος επιλογές στη διαχείριση νερού στη Θεσσαλία που έχουν δημιουργήσει το πρόβλημα.
Όμως η διαβούλευση επί της ΜΠΕ έχει προκαλέσει γενικότερη σύγκρουση, με τη Συντονιστική Επιτροπή φορέων της Αιτωλοακαρνανίας κατά της εκτροπής του Αχελώου, η οποία συσπειρώνει πολίτες, όπως και διάφορους τοπικούς και τεχνικούς φορείς, να παραμένει σταθερά στην πάγια θέση της ενάντια στη λειτουργία του υδροηλεκτρικού έργου της ΔΕΗ στη Μεσοχώρα. Κι αυτό διότι, σύμφωνα με τη Συντονιστική, το φράγμα της Μεσοχώρας αποτελεί διαχρονικά έργο κεφαλής, άμεσα συνδεδεμένο με την έκτροπη του ποταμού στην Θεσσαλία, παρότι πλέον χαρακτηρίζεται ως αμιγώς ενεργειακό προκειμένου να ξεπεράσει διάφορα περιβαλλοντικά, τεχνικά, αλλά και νομικά ζητήματα. Την ίδια άποψη, δηλαδή ότι η λειτουργία του υδροηλεκτρικού έργου αποτελεί τον δούρειο ίππο του εγχειρήματος της εκτροπής, υποστηρίζει και ο περιφερειάρχης Δυτικής Ελλάδας κ. Φαρμάκης.
Αντίθετα, το Περιφερειακό Συμβούλιο Θεσσαλίας γνωμοδότησε θετικά επί της Μελέτης Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων της ΔΕΗ για το υδροηλεκτρικό της Μεσοχώρας. Βασικά επιχειρήματα του επιτελείου του κ. Αγοραστού, είναι ότι το έργο είναι ολοκληρωμένο κατά 90%, με εγκατεστημένο όλο τον εξοπλισμό που είναι απαραίτητος για την παραγωγή ρεύματος, με έτοιμη τη σήραγγα προσαγωγής μήκους 5 χλμ. και κατασκευασμένο φράγμα 135 μέτρων και τεχνητή λίμνη 350 εκατ. κυβ. μέτρων. Υπολείπονται η μεμβράνη στεγάνωσης του φράγματος και οι απαλλοτριώσεις του οικισμού.
Το υδροηλεκτρικό έργο της Μεσοχώρας, μια επένδυση 500 εκατ. ευρώ σε σημερινές τιμές, έχει ισχύ 160 MW για την παραγωγή σε ετήσια βάση 380 γιγαβατώρων (GWh) ηλεκτρικής ενέργειας. Το έργο είχε (σχεδόν) ολοκληρωθεί από το 2001, αλλά δεν λειτούργησε ποτέ διότι ήταν ενταγμένο στους περιβαλλοντικούς όρους του έργου της εκτροπής, το οποίο διαρκώς ακυρωνόταν από το ΣτΕ. Για κάθε χρόνο που παραμένει εκτός λειτουργίας υπολογίζεται πως η ΔΕΗ στερείται έσοδα περίπου 25 εκατομμύρια ευρώ, τα οποία θα ελάμβανε από την πώληση της ενέργειας που θα παραγόταν.
Latest News
Η Tesla φτιάχνει πιο πρόσιτα αυτοκίνητα και απογειώνει τις μετοχές της
Τι σχεδιάζει ο Ίλον Μασκ για το επόμενο διάστημα
Πρέπει να ανησυχούν οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες από την πτώση πωλήσεων EV;
Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες θα πρέπει να χρησιμοποιήσουν αυτή την επιβράδυνση της αγοράς για να καλύψουν τη διαφορά με τους Κινέζους ανταγωνιστές
Στάσσης: «Η ΔΕΗ θα οδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη ΝΑ Ευρώπη» – Το μήνυμα από Ουάσιγκτον
Γνωρίζουμε πώς να αναπτύξουμε γρήγορα ΑΠΕ και ευέλικτη χωρητικότητα, πώς να επεκτείνουμε και να εκσυγχρονίσουμε τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και πώς να ανταποκριθούμε στη ζήτηση των πελατών για προσιτές τιμές, είπε ο κ. Στάσσης
ΔΕΗ blue: Με ανανεωμένη κοινή εφαρμογή ηλεκτροκίνησης «PPC blue» σε Ελλάδα και Ρουμανία
Η εφαρμογή ηλεκτροκίνησης, διαθέσιμη για συσκευές iOS και Android, αλλάζει και πλέον μετονομάζεται σε PPC blue, καθώς πλέον είναι κοινή για τους οδηγούς σε Ελλάδα και Ρουμανία
Σε κατήφορο οι μετοχές Tesla - Li Auto μετά τις... κόντρες μειώσεων στις τιμές
Κατρακύλησαν τη Δευτέρα οι μετοχές των κατασκευαστών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στο φόντο του εντεινόμενου «πολέμου των τιμών»
Με επιδοτήσεις 7 δισ. ο Μπάντεν προωθεί τα φωτοβολταϊκά στη στέγη
Το σχέδιο Μπάιντεν εκτιμάται ότι θα τροφοδοτήσει με ηλεκτρική ενέργεια σχεδόν ένα εκατομμύριο νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος
Η R Energy1 Holdings εξαγόρασε φωτοβολταϊκά πάρκα ισχύος 10 MW
Με την εξαγορά η συνολική εγκατεστημένη ισχύς του Ομίλου αυξάνεται στα 55 MW
Φωτοβολταϊκό πάρκο στην Πτολεμαΐδα κατασκευάζει η Intrakat για τη ΔΕΗ
Το συμβατικό τίμημα του έργου ανέρχεται στο ποσό των 43 εκατ. ευρώ
Στα ύψη η ζήτηση για «πράσινα» ταλέντα - Τι δείχνει έρευνα της ManpowerGroup
Σε ποιους κλάδους υπάρχει η υψηλότερη ζήτηση
«Κενό» 1,8 τρισ. δολ. στην πράσινη μετάβαση βλέπει η BlackRock - Πώς επιδρά στα χαρτοφυλάκια
Απαιτούνται περισσότερες συμπράξεις δημόσιου και ιδιωτικού τομέα