Στην πολιτική, συχνά όλα είναι θέμα εντυπώσεων.
Υπάρχει κανείς που να μην θέτει στον εαυτό του την καλοπροαίρετη ερώτηση «μα καλά, γιατί να κάνουμε και εμείς εξετάσεις τύπου Pisa στα ελληνικά σχολεία, αφού τις κάνει ήδη κάθε τριετία ο ΟΟΣΑ»; Γιατί, ο Οργανισμός Οικονομικής Συγκρότησης και Ανάπτυξης έχει και τον μηχανισμό, και την μέθοδο και (ας το δεχτούμε), την καλή διάθεση.
Οπότε εμείς στην Ελλάδα τι ακριβώς αναρωτιόμαστε; Και ποια ακριβώς είναι η ερώτηση στην οποία προσπαθούμε να απαντήσουμε; Έχουμε ένα κουρασμένο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης, το οποίο διέλυσαν περισσότερο οι μέθοδοι που επελέγησαν ειδικά την φετινή χρονιά. Κι αυτό γιατί μετά από δυο χρόνια πανδημίας, πετάξαμε τους νέους σε μια χρονιά πίεσης, εξετάσεων και πλήρους διδακτέας και εξεταστέας ύλης. Γιατί ούτε μείωση εξεταστέας ύλης είδαμε πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις, ούτε αλλαγή εξεταστικών τακτικών.
Αυτοί που σχεδίασαν την «ελληνική Pisa» (δηλαδή το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) δεν θα ήταν καλύτερο να ασχοληθούν με τα «εύκολα» και να προσπαθήσουν απλά να οργανώσουν μια ομαλή χρονιά μετάβασης για χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες σ όλη τη χώρα;
Η Pisa (η περίφημη διεθνής εκπαιδευτική έρευνα) μετράει κάτι πολύ απλό: εάν οι μαθητές και οι μαθήτριες των εκπαιδευτικών συστημάτων έχουν καταλάβει την ουσία της θεωρίας των μαθημάτων, έχουν στοιχειώδεις μαθηματικές δεξιότητες και δεξιότητες επικοινωνίας και (το σημαντικότερο) εάν οι γνώσεις αυτές περνούν στην πράξη. Εάν δηλαδή μπορούν δηλαδή να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους στην καθημερινή τους ζωή.
Για να πάμε στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα: κατ αρχήν, διδασκαλία από την έδρα (διαλέξεις): απαρχαιωμένο.
Κατά δεύτερον, αποστήθιση, συνεχή τεστ και έλλειψη συνεργατικών δραστηριοτήτων: και αν υπάρχουν, είναι μειοψηφία.
Κατά τρίτον, απουσία ψηφιακής διάστασης της γνώσης: οι μαθητές σήμερα φτιάχνουν οι ίδιοι τη γνώση και τα περισσότερα εκπαιδευτικά συστήματα του πλανήτη προσπαθούν να τους μάθουν πως να ερευνούν και να…παραδίδουν οι ίδιοι το μάθημα και όχι να ακούνε βαρετές διαλέξεις από έδρας μέσα σε μια σχολική αίθουσα.
Κατά τέταρτον, έλλειψη συστηματικών και μεγάλων προγραμμάτων επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών: αυτονόητο, αν και πάντα αυτούς κατηγορούμε για τα προβλήματα.
Η «ελληνική Pisa» σε τι ακριβώς χρειάζεται λοιπόν; Στο να επιβεβαιώσουμε ότι είναι τρύπια η οροφή μας, όταν ήδη βρεχόμαστε από το νερό της βροχής;
Να προσθέσουμε εδώ ότι οι ίδιοι φορείς που οργάνωσαν την «ελληνική Pisa» σχεδιάζουν τώρα νέα αναλυτικά προγράμματα στα σχολεία για το περιεχόμενο των οποίων έχουν εκφράσει ενστάσεις σχεδόν όλες οι επιστημονικές Ενώσεις της χώρας.
Ωστόσο, όπως είπαμε ήδη: η πολιτική (και συχνά η εκπαιδευτική πολιτική) συχνά είναι η τέχνη των εντυπώσεων…
Latest News
Πανεπιστήμια στην αγορά
Ο πραγματικός αθέμιτος ανταγωνισμός απέναντι στο δημόσιο πανεπιστήμιο
Γιατί είναι σημαντικό το ομόλογο;
Αυτές οι εκδόσεις είναι σχεδόν «υποχρεωτικές»
Η τιμή του μπρόκολου
Ποιος ασχολείται με εκδόσεις και αποπληρωμή χρεών, μόνο οι τιμές στο ράφι μετράνε
Ακριβή ασφάλεια
Το μεγαλύτερο όφελος, η «προίκα» που έχει αυτή η χώρα και μας πηγαίνει εδώ και χρόνια και ελπίζουμε και τα πολλά επόμενα, είναι ότι βρισκόμαστε σε μια ρώτα δημοσιονομικής ασφάλειας
Το ζήτημα της ενεργειακής μετάβασης
Κάθε υπερβολή σε στόχους και φιλοδοξίες μπορεί να στοιχίσει ακριβά όχι μόνο σε οικονομικούς πόρους και κοινωνικές αντιδράσεις αλλά και να προκαλέσει σοβαρές πολιτικές αναταράξεις
Γιατί δεν πληρώνει;
Το σύγχρονο «γεφύρι της Αρτας», συνεχώς το «άδειαζαν» και συνεχώς αυτό ξαναγέμιζε
Η Δύση και το Ισραήλ
Η ισραηλινή κυβέρνηση, θα πρέπει να καταλάβει ότι ο δυτικός κόσμος που την στηρίζει, εξυπηρετεί την ιστορία και όχι προσωπικές φιλοδοξίες και διάφορες άλλες επιδιώξεις
Ευρωεκλογές στην κόψη του ξυραφιού
Οσον αφορά τα πρόσωπα που επιλέγονται για υποψήφια, ελάχιστα τηρούν τα απαραίτητα κριτήρια
Η χώρα «πάει καλά», αλλά αυτό δεν είναι αρκετό
Να κάνουν «εικόνα» τη βελτίωση που υπάρχει σε επίπεδο μεγεθών
Ευρωψηφοδέλτια με όρους casting «μαϊντανών»
Ο τρόπος που τα κόμματα φτιάχνουν τα ευρωψηφοδέλτιά τους είναι ενδεικτικός του πώς αντιμετωπίζουν τους πολίτες