Στην πολιτική, συχνά όλα είναι θέμα εντυπώσεων.
Υπάρχει κανείς που να μην θέτει στον εαυτό του την καλοπροαίρετη ερώτηση «μα καλά, γιατί να κάνουμε και εμείς εξετάσεις τύπου Pisa στα ελληνικά σχολεία, αφού τις κάνει ήδη κάθε τριετία ο ΟΟΣΑ»; Γιατί, ο Οργανισμός Οικονομικής Συγκρότησης και Ανάπτυξης έχει και τον μηχανισμό, και την μέθοδο και (ας το δεχτούμε), την καλή διάθεση.
Οπότε εμείς στην Ελλάδα τι ακριβώς αναρωτιόμαστε; Και ποια ακριβώς είναι η ερώτηση στην οποία προσπαθούμε να απαντήσουμε; Έχουμε ένα κουρασμένο δημόσιο σύστημα εκπαίδευσης, το οποίο διέλυσαν περισσότερο οι μέθοδοι που επελέγησαν ειδικά την φετινή χρονιά. Κι αυτό γιατί μετά από δυο χρόνια πανδημίας, πετάξαμε τους νέους σε μια χρονιά πίεσης, εξετάσεων και πλήρους διδακτέας και εξεταστέας ύλης. Γιατί ούτε μείωση εξεταστέας ύλης είδαμε πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις, ούτε αλλαγή εξεταστικών τακτικών.
Αυτοί που σχεδίασαν την «ελληνική Pisa» (δηλαδή το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής) δεν θα ήταν καλύτερο να ασχοληθούν με τα «εύκολα» και να προσπαθήσουν απλά να οργανώσουν μια ομαλή χρονιά μετάβασης για χιλιάδες μαθητές και μαθήτριες σ όλη τη χώρα;
Η Pisa (η περίφημη διεθνής εκπαιδευτική έρευνα) μετράει κάτι πολύ απλό: εάν οι μαθητές και οι μαθήτριες των εκπαιδευτικών συστημάτων έχουν καταλάβει την ουσία της θεωρίας των μαθημάτων, έχουν στοιχειώδεις μαθηματικές δεξιότητες και δεξιότητες επικοινωνίας και (το σημαντικότερο) εάν οι γνώσεις αυτές περνούν στην πράξη. Εάν δηλαδή μπορούν δηλαδή να εφαρμόσουν τις γνώσεις τους στην καθημερινή τους ζωή.
Για να πάμε στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα: κατ αρχήν, διδασκαλία από την έδρα (διαλέξεις): απαρχαιωμένο.
Κατά δεύτερον, αποστήθιση, συνεχή τεστ και έλλειψη συνεργατικών δραστηριοτήτων: και αν υπάρχουν, είναι μειοψηφία.
Κατά τρίτον, απουσία ψηφιακής διάστασης της γνώσης: οι μαθητές σήμερα φτιάχνουν οι ίδιοι τη γνώση και τα περισσότερα εκπαιδευτικά συστήματα του πλανήτη προσπαθούν να τους μάθουν πως να ερευνούν και να…παραδίδουν οι ίδιοι το μάθημα και όχι να ακούνε βαρετές διαλέξεις από έδρας μέσα σε μια σχολική αίθουσα.
Κατά τέταρτον, έλλειψη συστηματικών και μεγάλων προγραμμάτων επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών: αυτονόητο, αν και πάντα αυτούς κατηγορούμε για τα προβλήματα.
Η «ελληνική Pisa» σε τι ακριβώς χρειάζεται λοιπόν; Στο να επιβεβαιώσουμε ότι είναι τρύπια η οροφή μας, όταν ήδη βρεχόμαστε από το νερό της βροχής;
Να προσθέσουμε εδώ ότι οι ίδιοι φορείς που οργάνωσαν την «ελληνική Pisa» σχεδιάζουν τώρα νέα αναλυτικά προγράμματα στα σχολεία για το περιεχόμενο των οποίων έχουν εκφράσει ενστάσεις σχεδόν όλες οι επιστημονικές Ενώσεις της χώρας.
Ωστόσο, όπως είπαμε ήδη: η πολιτική (και συχνά η εκπαιδευτική πολιτική) συχνά είναι η τέχνη των εντυπώσεων…
Latest News
Η συζήτηση που δεν γίνεται για τον προϋπολογισμό
Η Βουλή συζητάει τον προϋπολογισμό, όμως η σοβαρή συζήτηση για την οικονομική πολιτική δεν γίνεται
Βουλιμία
Είναι γνωστό ότι μεταξύ των θανάσιμων αμαρτημάτων περιλαμβάνεται και η βουλιμία…
Μπουλντόζες τη νύχτα
Η απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, που αποφάνθηκε ότι ο νόμος με τον οποίο χτίζουμε στην Ελλάδα από το 2012 είναι αντισυνταγματικός, εξαιρεί όσες οικοδομές έχουν αποδεδειγμένα αρχίσει εργασίες για την ανέγερσή τους
Οι εγκλωβισμένοι, τα ακίνητα και ο… φορέας
Θυμηθήκαμε ότι υπάρχει ένας σημαντικός αριθμός μικρών επιχειρήσεων που μέσα στην κρίση κοκκίνισαν τα δάνειά τους
Η ευθύνη των τραπεζών
Οι τράπεζες πατούν καλύτερα στα πόδια τους, δεν εξαρτάται η κερδοφορία τους από τις προμήθειες. Επίσης είναι εμφανές ότι χρειάζεται η κυβέρνηση μια «νίκη» στο μέτωπο του κόστους ζωής
Ανάπτυξη που «τρώγεται»
Με τα μέχρι τώρα στοιχεία είμαστε πάνω και από τον στόχο του 2024
Απιστευτα δώρα προς τα πολιτικά άκρα
Αρχίζω να πιστεύω όλο και περισσότερο ότι το σύνδρομο της επιτυχίας από μια φάση και μετά τυφλώνει τις δημοκρατίες, οι οποίες στη συνέχεια χάνουν και την ακοή τους.
Ελληνικές απώλειες από το «γαλλικό μέτωπο»
Θα πρέπει να θεωρούμε σίγουρες και τις πρώτες απώλειες για την Ελλάδα από το «γαλλικό μέτωπο».
Σοκαριστικές ομοιότητες
Στη Γαλλία, οι έμπειροι από την ελληνική κρίση βλέπουν ομοιότητες με την περίοδο 2012 – 2014 στην Ελλάδα
Η Γαλλία σε κρίση και η Ευρώπη σε περιδίνηση
Η πολιτική κρίση στη Γαλλία έρχεται να αναδείξει τα συνολικότερα προβλήματα της ευρωπαϊκής διακυβέρνησης