Εργολαβία του 2021 για κατεδάφιση αυθαιρέτων κτισμάτων σε αιγιαλό, παραλία, δάση, δασικές και αναδασωτέες εκτάσεις της Ρόδου «ξεπάγωσε» με τον ανάδοχο του έργου να αναμένεται σύντομα να πιάσει δουλειά.  Η σύμβαση ύψους 535.584 ευρώ για την κατεδάφιση  219 αυθαιρέτων υπογράφηκε στις 12 Οκτωβρίου, ενώ την περασμένη Δευτέρα ορίστηκαν από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου οι επιβλέποντες του έργου.

Αυθαίρετα

Από το σύνολο των τελεσίδικων πρωτοκόλλων κατεδάφισης  που θα εκτελεστούν, τα 135 αυθαίρετα βρίσκονται στον αιγιαλό, 54 σε δάση και 30 είναι πολεοδομικά. Μάλιστα κάποια από αυτά εκκρεμούν για πολλά χρόνια, ακόμη και για δύο, τρεις δεκαετίες. Σε κάθε περίπτωση ο ανάδοχος του συγκεκριμένου έργου είναι υποχρεωμένος να  ολοκληρώσει τις κατεδαφίσεις εντός  28 μηνών, δηλαδή έως τις αρχές του 2026.

Πάντως, όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» ο αρχιτέκτονας και πρώην πρόεδρος του ΤΕΕ Δωδεκανήσου κ. Ιάκωβος Γρύλλης,  «η λίστα της συγκεκριμένης εργολαβίας είναι μικρή και δεν περιλαμβάνει τα μεγάλα αυθαίρετα που προστέθηκαν τα τελευταία χρόνια, ειδικά λόγω της ατιμωρησίας κατά τη διάρκεια της πανδημίας και των lockdown». Είναι αξιοσημείωτο ότι η κτηματική υπηρεσία έχει εκδώσει περισσότερα από 650 πρωτόκολλα κατεδάφισης αυθαιρέτων σε αιγιαλούς και παραλίες του νησιού.

Αυθαίρετα: Μισοί έλεγχοι για οικοδομικές αυθαιρεσίες το 2022

Απόφαση αναστολής

Η απόφαση αναστολής των κατεδαφίσεων που είχε επιβληθεί τον Μάρτιο του 2021 από την  κυβέρνηση σε όλες τις κατεδαφίσεις σε αιγιαλούς και παραλίες ανά τη χώρα, με αιτιολογία την οικονομική ζημία των παρανομούντων, «φούντωσε» τις πολεοδομικές παρανομίες σε όλη την Ελλάδα.  Η τελευταία παράταση που δόθηκε έληξε τον Μάρτιο του 2023 και δεν ανανεώθηκε έπειτα από τη σπουδή της κυβέρνησης να πατάξει τις  πολεοδομικές παρανομίες, με επίκεντρο αρχικά τη Μύκονο.

Είναι αξιοσημείωτο ότι,  εργολαβία   1,2 εκατ. ευρώ που είχε σταματήσει λόγω των αλλεπάλληλων υπουργικών αποφάσεων αναστολής των κατεδαφίσεων είχε ξεπαγώσει στα μέσα Ιουνίου και στην Κρήτη, οπότε άρχισαν από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Κρήτης  ορισμένες κατεδαφίσεις αρχικά σε περιοχές με περιορισμένη τουριστική δραστηριότητα.

Στην Ελλάδα

Τα 400 πρωτόκολλα κατεδάφισης της Κρήτης, τα 219 της Ρόδου και χιλιάδες άλλα στις υπόλοιπες Περιφέρειες της χώρας, χρειάστηκαν 10 με 15 χρόνια για να καταστούν τελεσιδίκως αμετάκλητα. Έτσι, έχει παρατηρηθεί ότι,  όταν τελικά φτάνει η …δαγκάνα της μπουλντόζας στο σημείο για να ξεκινήσει την κατεδαφίζει βρίσκει συχνά μεγαλύτερες αυθαιρεσίες από εκείνες που αναφέρονται στο πρωτόκολλο κατεδάφισης και μπορούν να γκρεμιστούν. Για τις υπόλοιπες αυθαιρεσίες η διαδικασία θα πρέπει να ξεκινήσει από την αρχή.

Όσον αφορά στην πολυνομία και στην πολυδιάσπαση των αρμοδιοτήτων, η οποία ευνοεί τους αυθαιρετούχους, στα τέλη Σεπτεμβρίου παραδόθηκε στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ) το πόρισμα της ειδικής ομάδας εργασίας που είχε οριστεί από τον Γενικό  Γραμματέα Χωρικού Σχεδιασμού και Αστικού Περιβάλλοντος κ. Ευθύμιο Μπακογιάννη,  με την επικαιροποίηση όλου του θεσμικού πλαισίου καταστολής της οικοδομικής αυθαιρεσίας, απλοποιώντας και επισπεύδοντας τις   διαδικασίες.

Στο έργο τους έχουν επίσης συγκεντρώσει και ενοποιήσει τις   υφιστάμενες ρυθμίσεις που αφορούν στον κατασταλτικό έλεγχο της αυθαίρετης δόμησης και καθορίζουν ρητώς τα αρμόδια όργανα και τους όρους συνεργασίας μεταξύ τους, ώστε να μην πετάει η μία υπηρεσία το «μπαλάκι» των ευθυνών στην άλλη. Ωστόσο, σύμφωνα με πληροφορίες, οι παρατηρήσεις από το επιτελείο του ΥΠΕΝ είναι πολλές, οπότε αυτήν την περίοδο, η Ομάδα Εργασίας προχωρά στις διορθώσεις.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ακίνητα
Η Πορεία της Ελληνικής Κτηματαγοράς και οι Επενδυτικές Προκλήσεις στις Συναλλαγές Ακινήτων
Ακίνητα |

Η Πορεία της Ελληνικής Κτηματαγοράς και οι Επενδυτικές Προκλήσεις στις Συναλλαγές Ακινήτων

Παρά τις σύγχρονες επενδυτικές προκλήσεις (ενδεικτικά αύξηση κατασκευαστικού κόστους, αύξηση επιτοκίων, πράσινη μετάβαση), η  διατήρηση του θετικού ρυθμού ανάπτυξης καθιστά αναγκαία τη σταθερότητα του νομοθετικού και εν γένει επενδυτικού πλαισίου