Διετή παράταση στους δήμους που έχουν καθυστερήσει να αναθεωρήσουν τον πολεοδομικό σχεδιασμό τους, ο οποίος πλέον θεωρείται παρωχημένος, ζητά ο τεχνικός κόσμος από την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ). Η σχετική προθεσμία έληξε στα τέλη Ιουνίου και η πολιτική ηγεσία του υπουργείου καλείται να δώσει κι άλλο …τράτο χρόνου σε δεκάδες δήμους που έχουν καθυστερήσει. Η προηγούμενη διετής παράταση για την ολοκλήρωση της αναθεώρησης περίπου 120 Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΓΠΣ) και Σχεδίων Χωρικής και Οικιστικής Οργάνωσης Ανοικτής Πόλης (ΣΧΟΟΑΠ) είχε δοθεί την άνοιξη του 2021.
Ειδικότερα, η πρόεδρος του παραρτήματος Πελοποννήσου του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας κυρία Χαρίκλεια Τσιώλη, με επιστολή της προς τον υπουργό και τον υφυπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ.κ. Θόδωρο Σκυλακάκη και Νίκο Ταγαρά ζητά να δοθεί μια ακόμη ευκαιρία στους δήμους. Έτσι, δεν θα χαθούν αφενός τα κονδύλια εκατ. ευρώ που ήδη έχουν δαπανηθεί για τη σύνταξη των μελετών και αφετέρου η δυνατότητα προσαρμογής στο σήμερα των όρων δόμησης και των χρήσεων γης. Οι νέοι επικαιροποιημένοι χάρτες χρήσεων γης θα επιλύουν εκκρεμότητες και προβλήματα που έχουν συσσωρευτεί για δεκαετίες δημιουργώντας προβλήματα στο περιβάλλον και ανασφάλεια σε πολίτες και επενδυτές.
Αντίστροφη μέτρηση για τα πολεοδομικά σχέδια της χώρας
Γι΄ αυτό, τα μέλη του ΤΕΕ θεωρούν απαραίτητο να δοθεί ένα …χρονικό «παράθυρο» για την ολοκλήρωση του σχεδιασμού στους δήμους που έχουν ξεκινήσει η υλοποίηση των μελετών και βρίσκονται σε φάση ολοκλήρωσής τους ώστε θα προσδιοριστούν οι περιοχές προστασίας, οι περιοχές ελέγχου και περιορισμού της δόμησης για την προστασία του περιαστικού και εξωαστικού χώρου από την ανεξέλεγκτη διασπορά της εκτός σχεδίου δόμησης, οι υπάρχοντες οικισμοί αλλά και νέες περιοχές όπου θα επιτρέπεται η πολεοδόμηση (επεκτάσεις, παραγωγικές χρήσεις).
Έτσι, θα γίνει μια ορθολογική οργάνωση και ανάπτυξη μιας πόλης ή ενός οικισμού. Διαφορετικά θα εφαρμόζονται τα παρωχημένα ΓΠΣ που είχαν συνταχθεί προ 25ετίας (πριν το 1997). Όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» στέλεχος του ΥΠΕΝ, σχεδιάζεται να δοθεί μια παράταση κάποιων μηνών _ όχι διετίας όπως ζητούν οι μηχανικοί _ προκειμένου αφενός να μπορέσει ο υφυπουργός κ. Ταγαράς να υπογράψει τις αποφάσεις για όσα ΓΠΣ είχαν υποβληθεί στο ΥΠΕΝ εν μέσω προεκλογικής περιόδου και έμειναν στο συρτάρι και αφετέρου για να προλάβουν να υποβάλλουν τις μελέτες όσοι δήμοι τις έχουν σχεδόν έτοιμες.
Είναι αξιοσημείωτο ότι η διαδικασία αναθεώρησης των συγκεκριμένων ΓΠΣ είχε εκκινήσει το 2013. Ωστόσο, στατιστικά η ανάθεση των μελετών από τους δήμους απαιτεί τρία έως πέντε έτη και η ολοκλήρωσή τους τρία έως και 20 έτη, γεγονός που εξηγεί γιατί σήμερα λιγότερο από το 30% της επικράτειας έχει πολεοδομικό σχέδιο.
Σε κάθε περίπτωση, όπως αναφέρει η ίδια πηγή, όσες περιοχές έχουν ή αποκτήσουν επικαιροποιημένο πολεοδομικό σχεδιασμό προσφέρουν ένα επίκαιρο υπόβαθρο πάνω στο οποίο θα εργαστούν οι μελετητικές ομάδες που θα αναλάβουν την εκπόνηση των σύγχρονων Τοπικών και Ειδικών Πολεοδομικών Σχεδίων (ΤΠΣ και ΕΠΣ). Η υλοποίηση του μεγάλου προγράμματος πολεοδομικής μεταρρύθμισης που περιλαμβάνει την εκπόνηση 227 ΤΠΣ και ΕΠΣ έχει ξεκινήσει με την προκήρυξη του συνόλου των μελετών (εκκρεμεί μόνο η επαναπροκήρυξη των πρώτων 12 μελετών) από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΤΕΕ), με χρηματοδότηση 400 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2026. Ήδη έχουν συναφθεί συμβάσεις με τους αναδόχους για περίπου 30 μελέτες.
Μέσω των ΤΠΣ και ΕΠΣ θα θεσπιστούν χρήσεις γης, όροι δόμησης, θα οριοθετηθούν περιοχές προστασίας, ανάπτυξης παραγωγικών δραστηριοτήτων, Ζώνες Υποδοχής Συντελεστή δόμησης και ειδικών αστικών κινήτρων, θα γίνουν οριοθετήσεις οικισμών και ρεμάτων, θα καθοριστούν δίκτυα μεταφορών και κατασκευών, θα γίνουν χαρακτηρισμοί κοινοχρήστων οδών σε εκτός σχεδίου περιοχές ξεμπλοκάροντας επενδύσεις κλπ.
Επίσης, θα περιλαμβάνουν μέτρα για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και τη διαχείριση φυσικών και τεχνολογικών καταστροφών. Παρότι οι μελέτες επιδοτούνται, υπήρξαν δήμοι που θεώρησαν ότι καλύπτονται από τα υφιστάμενα πολεοδομικά σχέδια που είχαν ή “έτρεχαν” και δεν εκδήλωσαν ενδιαφέρον για υλοποίηση ΤΠΣ.
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Κ. Μαύρος (Όμιλος ΔΕΗ): Από νέο σημείο εκκίνησης οι ΑΠΕ το 2025
Η επόμενη τριετία είναι η τριετία των ΑΠΕ στην παραγωγή, της πλήρους απολιγνιτοποίησης και των ευέλικτων μονάδων, είπε ο Κ. Μαύρος