Συχνά σκεφτόμαστε τους ιδρυτές και διευθυντές επιχειρήσεων ως ανθρώπους που ακολουθούν τα «must do» της επιχειρηματικότητας, λαμβάνοντας αποφάσεις με βάση τα πιο πρόσφατα δεδομένα και τις τελευταίες τάσεις στο μάρκετινγκ και μάνατζμεντ.

Κλιματική κρίση: Γιατί αυξάνεται ο κίνδυνος να εξαφανιστούν καφές, κρασί, σοκολάτα και διάσημα πιάτα

Η πραγματικότητα όμως ενίοτε είναι διαφορετική. Και αυτό υπενθυμίζει η περίπτωση του Άλαν Άντλερ, ενός 85χρονου Αμερικανού που εφηύρε την AeroPress: Μια απίστευτα γρήγορη και σχεδόν αυτοκαθαριζόμενη μηχανή καφετιέρα που από την κυκλοφορία της, το 2005, έχει κατακτήσει τις αγορές παγκοσμίως.

Ο Άντλερ, γράφουν οι Financial Times, πέτυχε απλώς αγνοώντας «μεγάλο μέρος της συμβατικής σοφίας του καπιταλισμού του 21ου αιώνα σχετικά με το πώς να διευθύνεις μια επιτυχημένη επιχείρηση και έναν επιτυχημένο χώρο εργασίας».

Ξεχωριστός σε όλα

Οι ιδιομορφίες ξεκινούν ήδη από το όνομα: Τι σχέση έχει η επωνυμία AeroPress με μια συσκευή παρασκευής καφέ; Για τον Άντλερ, έναν αυτοδίδακτο μηχανικό που κατέχει περίπου 40 πατέντες, επρόκειτο για ένα προσωπικό ζήτημα καθώς έτσι είχε ονομάσει μια εταιρεία αθλητικών παιχνιδιών που είχε ιδρύσει το μακρινό 1984. Πριν από αυτό, ο Άντλερ είχε δημιουργήσει ένα… φρίσμπι, το οποίο είχε διαφημίσει βάζοντας κάποιους να το πετούν στους καταρράκτες του Νιαγάρα. Το κόστος ήταν μηδαμινό και η απήχηση της διαφήμισης, τεράστια. Έτσι, ο Αμερικανός εφευρέτης ήξερε ότι δεν είναι το μεγάλο μπάτζετ που κάνει μια διαφημιστική καμπάνια επιτυχημένη.

Η ιδέα για την παρασκευή της AeroPress ήρθε στον Άντλερ όταν, μετά από μια συζήτηση, συνειδητοποίησε πόσο δύσκολο ήταν να φτιάξει κανείς έναν αξιοπρεπή καφέ με τις υπάρχουσες, έως τότε, μηχανές. Όταν η μηχανή κατασκευάστηκε, ο Άντλερ αποφάσισε να την προωθήσει στέλνοντάς την σε ανθρώπους «εμμονικούς» με τον καφέ, αλλά και μιλώντας για αυτήν σε διαδικτυακά φόρουμ. Τα αποτελέσματα ήταν θεαματικά: Μέχρι το 2014, ο Άντλερ δήλωσε ότι κατασκεύαζε περίπου 500.000 AeroPress ετησίως και η ζήτηση αυξανόταν κατά περίπου 40% ετησίως.

Τα τρία πράγματα που δεν έκανε

Σε αυτό το σημείο, υπογραμμίζουν οι Financial Times, με μια προφανή επιτυχία στα χέρια του, η συμβατική λογική της μεγιστοποίησης του κέρδους θα μπορούσε να οδηγήσει τον Άντλερ να κάνει τρία πράγματα: να κατασκευάσει το AeroPress στην Κίνα, να ανεβάσει την τιμή του στα 30 δολάρια και να αντικαταστήσει το παλαιότερο, ακριβό προσωπικό με φθηνότερο νέο.

Αντ’ αυτού, διατήρησε το ίδιο εργοστάσιο στην Καλιφόρνια, ενώ η τιμή του αρχικού μοντέλου AeroPress εξακολουθεί να είναι κάτω από 40 δολάρια.

«Δεν σκέφτηκα πραγματικά να το κάνω πιο ακριβό», μου είπε, προσθέτοντας ότι απλώς χρησιμοποίησε τη φόρμουλα τιμολόγησης που χρησιμοποιούσε για τα αθλητικά του παιχνίδια.

Όσο για το προσωπικό της μικρής επιχείρησής του, πολλοί εργάστηκαν εκεί μέχρι τη συνταξιοδότησή τους, προς εμφανή ικανοποίησή του. «Ήταν κάτι σαν μια μικρή οικογένεια», μου είπε.

Ανορθόδοξος μέχρι το τέλος

Ο Άντλερ πέτυχε χωρίς να ακολουθήσει κανέναν από τους κανόνες της επιχειρηματικής ορθοδοξίας. Και χωρίς να έχει κάτι ακόμα: Πτυχίο από κάποια εμπορική σχολή ή οικονομικό πανεπιστήμιο. Αντίθετα, ο ίδιος επέλεξε απλώς να αγκαλιάσει αυτό που αποκαλεί τη «χαρούμενη εμπειρία της μάθησης». Και, παρόλο που ο ίδιος δεν πήγε ποτέ στο πανεπιστήμιο, έγινε καθηγητής μηχανικής στο Στάνφορντ.

Το 2021, με τη συνταξιοδότηση στο μυαλό του, πούλησε το μεγαλύτερο μέρος της επιχείρησής του στην καναδική εταιρεία Tiny Capital, διατηρώντας μειοψηφικό μερίδιο. Παραμένοντας πιστός στις αρχές του, ο συνταξιούχος σήμερα Άλαν Άντλερ δηλώνει ότι η κίνηση αυτή τον άφησε «με περισσότερα χρήματα από όσα χρειάζομαι».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Γαλλία: Ο τομέας των καλλυντικών «επενδύει» στην επίσκεψη του Κινέζου προέδρου
Διεθνή |

Ο τομέας των καλλυντικών «επενδύει» στην επίσκεψη του Κινέζου προέδρου στο Παρίσι

Στόχος η ελαχιστοποίηση των επιπτώσεων στις γαλλικές εταιρείες από τους νέους αυστηρούς κινεζικούς κανόνες εισαγωγής που απαιτούν την ανταλλαγή τύπων και τεχνογνωσίας παραγωγής