
Τα τεράστιακέρδη που αποκόμισαν την περίοδο του κορωνοϊού οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών τα επένδυσαν –ένα μέρος τουλάχιστον – σε νεότευκτα πλοία και αγορές από «δεύτερο χέρι», με αποτέλεσμα να μεγαλώσουν τους ιδιόκτητους στόλους τους.
Ναυτιλία: Σε ιστορικά υψηλά οι τιμές ναυπήγησης νέων πλοίων
Υπολογίζεται ότι τα κέρδη προ τόκων και φόρων (EBIT) που κατέγραψε η ναυτιλία τακτικών γραμμών που μεταφέρει εμπορευματοκιβώτια από τη μία περιοχή του κόσμου στην άλλη έφτασαν το 2022 τα 208 δισ. δολάρια, ενώ το 2021 ανήλθαν στα 164 δισ. δολάρια, όταν το 2020 υπολογίζονταν από τηSea Intelligences στα μόλις 24 δισ. δολάρια.
Οι liners
Οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών (liners) βασίζονται όλο και περισσότερο στην ιδιοκτησία των πλοίων τους για να επεκτείνουν τον στόλο τους, μειώνοντας το μερίδιο των ναυλωμένων πλοίων, εκτιμά ηAlphaliner, σημειώνοντας ότι η εξέλιξη αυτή συντελείται παράλληλα με τη συνολική μεγέθυνση του στόλου που διαχειρίζονται.
Αξιοποιώντας τα κέρδη τους αλλά και την απόφαση πολλών ανεξάρτητων πλοιοκτητών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κυρίως από τη Γερμανία να αποχωρήσουν από τον κλάδο, οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμώναπέκτησαν πολλά πλοία μεγαλώνοντας το κομμάτι του στόλου τους που είναι ιδιόκτητο. Η MSC υπήρξε το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια η ναυτιλιακή εταιρεία ξεκίνησε ένα «κρεσέντο» αγορών, αποκτώντας 88 νεότευκτα και 355 μεταχειρισμένα πλοία. Πάνω από το 60% του στόλου της είναι τώρα ιδιόκτητο, ενώ πριν από 10 χρόνια ήταν το 40%. Σημειώνεται ότι η MSC διαθέτει σήμερα έναν υπερδιπλάσιοστόλο με όρουςμεταφορικής ικανότητας, στα5,7 εκατ. teu, έναντι 2,4 εκατ. teu πριν από 10 χρόνια, με αποτέλεσμα τα ναυλωμένα πλοία της να είναι σήμερα περισσότερα από ό,τι πριν από 10 χρόνια.
Παραδείγματα
Η γαλλική ναυτιλιακή CMA CGM έχει επίσης αυξήσει μαζικά τον αριθμό των ιδιόκτητων πλοίων. Ενώ πριν από 10 χρόνια ηCMA CGM είχε υπό την ιδιοκτησία της
μόλις το 20% του στόλου που διαχειριζόταν, με το 80% να είναι ναυλωμένο, ο πολύ μεγαλύτερος στόλος τηςσήμερα είναι κατά 40% ιδιόκτητος. Στην Ασία, η κορεατική HMM ακολούθησε την ίδια πολιτική. Περισσότερα από τα μισά πλοία της είναι πλέον στην κατοχή της έναντι 30% πριν από 10 χρόνια. Επίσης άλλο παράδειγμα είναι η X-Press Feeders (Sea Consortium) από τη Σιγκαπούρη, στην οποία ο ναυλωμένος στόλος πριν από 10 χρόνια αντιπροσώπευε το 85% του συνόλου ενώ τώρα το ποσοστό αυτό έχει μειωθεί στο 50%! Η Maersk, η Hapag-Lloyd, η ONE, η Evergreen, η Yang Ming, η Wan Hai και η PIL ακολουθούν ανάλογη πολιτική. Υπάρχουν όμως και οι εξαιρέσεις. Πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτό της ισραηλινής ΖΙΜ, η οποία αποφάσισε πριν από μερικά χρόνια να αξιοποιήσει μαζικά τη ναύλωση των πλοίων, με αποτέλεσμα σήμερα το 93% του στόλου που διαχειρίζεται να είναι ναυλωμένο.


Latest News

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες