Οι γεωπολιτικές εξελίξεις των τελευταίων ετών και αναπάντεχα γεγονότα όπως η πανδημία ανέσυραν τον ναυτιλιακό κλάδο από τα «βάθη» μιας διακριτικής παρουσίας και ανέδειξαν τον ρόλο του, ως του πιο ισχυρού και σταθερού κρίκου της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας.
Οι προπέλες των πλοίων δεν σταμάτησαν να γυρίζουν ποτέ, ακόμη και στις πιο δύσκολες στιγμές της υγειονομικής κρίσης μεταφέροντας αγαθά σε όλα τα μήκη και πλάτη του κόσμου. Τα πλοία ήταν σε ετοιμότητα και ανταποκρίθηκαν άμεσα στις απρόσμενες ανάγκες μιας ολόκληρης ηπείρου της «γηραιάς» Ευρώπης για ενεργειακά προϊόντα προσδίδοντας στον εφοδιασμό της μια ανεπανάληπτη ευελιξία, προστατεύοντας εκατομμύρια κατοίκους από το κρύο.
Τα ξύλινα τείχη έσωσαν την πόλη για μια ακόμη φορά! Δικαίως οι ηγέτες της διεθνούς ναυτιλίας υποστηρίζουν ότι το πλοίο είναι ο πιο αποτελεσματικός τρόπος μεταφοράς. Δικαίως η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών Μελίνα Τραυλού, εκπροσωπώντας τον μεγαλύτερο εθνικό εμπορικό στόλο στον κόσμο ζήτησε από τους διεθνείς νομοθέτες «να θωρακίσουν την σταθερά που ενώνει τον πλανήτη: τη ναυτιλία».
Όμως η ναυτιλία δεν επαναπαύεται. Αν και από τους πιο παραδοσιακούς επιχειρηματικούς κλάδους στην ανθρώπινη ιστορία-εικάζεται ότι το πρώτα σκάφη εμφανίστηκαν 9.000 χρόνια πριν- προσαρμόζεται συνεχώς στις εξελίξεις και αγκαλιάζει άμεσα κάθε νέα δοκιμασμένη τεχνολογική εξέλιξη και καινοτομία, που είναι ασφαλής για το πλοίο και τα πληρώματα.
Έτσι έγινε με τα ιστία, έτσι έγινε με τον ατμό, με τις μηχανές εσωτερικής καύσης, έτσι γίνεται και σήμερα με τις νέες τεχνολογίες και τα καύσιμα μειωμένων εκπομπών ρύπων. Αναζητεί συνεχώς καινοτόμες προτάσεις για πιο σύγχρονα πλοία, επιδιώκει μονίμως οικονομίες κλίμακας, αναζητεί επιμόνως ασφαλείς λύσεις για την μεταφορά ανθρώπων και προϊόντων, επιζητεί διακαώς επάρκεια προσφερόμενων καυσίμων. Αυτές είναι οι απαραίτητες και μάλλον αυτονόητες προϋποθέσεις που θέτει για να επενδύσει, σε ένα πιο αποδοτικό και «πράσινο» μέλλον στην παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα.
Γιατί μια είναι η αναντίρρητη αλήθεια. Το «πρασίνισμα» των ωκεανών εξαρτάται απολύτως από τη «στεριά». Από τις καινοτομίες, τις τεχνολογίες, τα καύσιμα που αναπτύσσει η «στεριανή» βιομηχανία και είναι ακόμη σε αρχικό στάδιο.
Παρ΄όλα αυτά η ναυτιλία επενδύει σε αυτές, πειραματίζεται και «δοκιμάζει» τα νέα δεδομένα, επιδεικνύει μια ετοιμότητα προσαρμογής.
Στις πρώτες θέσεις αυτής της προσαρμογής, η ναυτιλία των ελλήνων, που έχει θέσει ένα αδιαπραγμάτευτο στόχο. Να ηγηθεί της πράσινη μετάβασης. Τα στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών είναι αποκαλυπτικά. Ο ελληνόκτητος στόλος είναι πρώτος σε ποσοστό των πλοίων με δυνατότητα χρήσης εναλλακτικών καυσίμων, το 41% των ελληνόκτητων δεξαμενόπλοιων υπό παραγγελία φέρουν SOx Scrubber όταν ο παγκόσμιος μέσος όρος είναι 31%, ο ελληνόκτητος στόλος είναι ο μεγαλύτερος στόλος με πλοία που φέρουν SOx Scrubber, ενώ το 6,2% του ελληνόκτητου στόλου είναι διπλού καυσίμου με χρήση LNG, όταν το μέσο ποσοστό του παγκοσμίου στόλου είναι στο 4,8%. Επίσης το 31% του ελληνόκτητου στόλου είναι εξοπλισμένο με συστήματα ενεργειακής απόδοσης , όταν ο αντίστοιχος παγκόσμιος μέσος όρος είναι στο 25%.
Η ναυτιλία των ελλήνων δεν ηγείται των εξελίξεων μόνο σε διεθνές επίπεδο. Αποτελεί μια εθνική δύναμη που προσφέρει πολλά και στην εθνική οικονομία και την ελληνική κοινωνία. Βάζει την ανεξίτηλη σφραγίδα της σε μια πολυδιάστατη συνεισφορά, στην παιδεία, την υγεία, την άμυνα την κάλυψη έκτακτων αναγκών, και κάνει πράξη το όραμά της της δέσμευσή της «Ναυτιλία & Κοινωνία Πάντα Μαζί».
Latest News
Η ευθύνη των τραπεζών
Οι τράπεζες πατούν καλύτερα στα πόδια τους, δεν εξαρτάται η κερδοφορία τους από τις προμήθειες. Επίσης είναι εμφανές ότι χρειάζεται η κυβέρνηση μια «νίκη» στο μέτωπο του κόστους ζωής
Ανάπτυξη που «τρώγεται»
Με τα μέχρι τώρα στοιχεία είμαστε πάνω και από τον στόχο του 2024
Απιστευτα δώρα προς τα πολιτικά άκρα
Αρχίζω να πιστεύω όλο και περισσότερο ότι το σύνδρομο της επιτυχίας από μια φάση και μετά τυφλώνει τις δημοκρατίες, οι οποίες στη συνέχεια χάνουν και την ακοή τους.
Ελληνικές απώλειες από το «γαλλικό μέτωπο»
Θα πρέπει να θεωρούμε σίγουρες και τις πρώτες απώλειες για την Ελλάδα από το «γαλλικό μέτωπο».
Σοκαριστικές ομοιότητες
Στη Γαλλία, οι έμπειροι από την ελληνική κρίση βλέπουν ομοιότητες με την περίοδο 2012 – 2014 στην Ελλάδα
Η Γαλλία σε κρίση και η Ευρώπη σε περιδίνηση
Η πολιτική κρίση στη Γαλλία έρχεται να αναδείξει τα συνολικότερα προβλήματα της ευρωπαϊκής διακυβέρνησης
Και όμως υπάρχει άλλος δρόμος
Με την παρουσία του στο OT Forum ο Αλέξης Τσίπρας έδειξε ότι σε πείσμα μιας διάχυτης ρητορικής δεν υπάρχουν μονόδρομοι
Με τη Γαλλία ή την Ιταλία;
Τα προβλήματα στον περίγυρό μας πολλαπλασιάζονται
Η λάθος συζήτηση και τα προβλήματα της αγοράς
Ο Δούκας που φορολογεί ή ο Μητσοτάκης που δεν μειώνει τον ειδικό φόρο κατανάλωσης και κάπου στο βάθος και ο Αράμπικα που ακριβαίνει.
Άκομψες παρεμβάσεις
Οι πολλοί φιλελεύθεροι που βρίσκονται εντός της κυβέρνησης θα νιώθουν μάλλον άβολα, με τις συνεχείς κυβερνητικές παρεμβάσεις σε μια σειρά από αγορές