Δεν υπάρχει προηγούμενο πλανητάρχη να έχει φέρει από τους πρώτους μήνες της θητείας του τόση πολλή αναστάτωση στη χώρα του και διεθνώς. Με τους δασμούς που έχει ανακοινώσει ότι θα επιβάλει οριζοντίως εναντίον κρατών και ενώσεων κρατών – είναι μια παγκόσμια πρώτη κι αυτή, διότι μέχρι τώρα είθισται οι κυβερνήσεις να δασμολογούν στοχευμένα εισαγόμενα αγαθά για να προστατεύσουν έναν εγχώριο κλάδο με ανταγωνιστικό μειονέκτημα, όχι συλλήβδην μια εθνική οικονομία –, ο Ντόναλντ Τραμπ έχει καταφέρει να δημιουργήσει εντός και εκτός των ΗΠΑ μια αίσθηση «τέλους εποχής».

Ιδιαίτερα στις ΗΠΑ αρχίζει να επικρατεί στην κοινή γνώμη η πληθωριστική συλλογιστική τού «όποιος προλάβει», με τις επιχειρήσεις και τον κόσμο του εμπορίου να πανικοβάλλουν τους καταναλωτές εκμεταλλευόμενες το αφήγημα των επικείμενων ανατιμήσεων, προκειμένου να κάνουν τζίρο και να ξεστοκάρουν τις αποθήκες τους.

Διαφημίζουν τις ευκαιρίες

Ετσι, αμερικανικές και ξένες αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Ford Motor, η Stellantis και η Hyundai, διαφημίζουν ευκαιρίες και προσφορές, ενώ ερευνητές-Κασσάνδρες προειδοποιούν για αύξηση των τιμών των παιχνιδιών κατά 50% στις ΗΠΑ, καθώς βασικoί προμηθευτές της χώρας είναι η Κίνα και το Βιετνάμ, επί των κεφαλών των οποίων επικρέμανται εξωπραγματικοί δασμολογικοί συντελεστές (125% και 46% αντίστοιχα).

Η έμπνευση του Τραμπ να ασκήσει τη δεύτερη θητεία του ως «Tariff Μan» κινδυνεύει να καταλήξει σε ένα όργιο κερδοσκοπίας και ακρίβειας που τα πρώτα θύματά της θα είναι οι ίδιοι οι ψηφοφόροι του αμερικανού προέδρου. «Κρατάτε γερά» τους προέτρεψε ο ίδιος, προσθέτοντας με τη συνωμοσιολογική και αντιεπιστημονική φρασεολογία που καταλαβαίνουν ότι «μερικές φορές πρέπει να πάρεις φάρμακο για να διορθώσεις κάτι».

Σχολικά είδη τον Απρίλιο;

Εντάξει, θα πει κανείς: ας σπεύσουμε να αγοράσουμε καινούργιο αυτοκίνητο «τώρα που γυρίζει». Στο κάτω-κάτω δεν είναι εποχικό είδος. Είναι διαρκές καταναλωτικό αγαθό και θα μας μείνει. Αλλά τσάντες και κασετίνες για την επόμενη σχολική χρονιά, ή χριστουγεννιάτικα παιχνίδια ποιος θα ψωνίσει από τον Απρίλιο;

Πέραν του ότι τέτοια είδη δεν υπάρχουν στα ράφια των καταστημάτων, αποτελεί μέρος της όλης καταναλωτικής τελετουργίας να ξεχύνονται τα παιδιά με τους γονείς τους στην αγορά για να αγοράσουν καινούργιες τσάντες και κασετίνες. Οσο για τις χριστουγεννιάτικες αγορές, δεν το συζητάμε. Μόνο οι Γερμανοί – και όχι όλοι – θα αγόραζαν τα χριστουγεννιάτικα δώρα τους από το Πάσχα.

From America, For America

Μέσα στη σύγχυση λοιπόν, την οποία τεχνηέντως καλλιεργούν ο Ντόναλντ Τραμπ και το επιτελείο του ελπίζοντας να πετύχουν «καλά ντιλ» με τους όπου γης εμπορικούς τους εταίρους, πρώτη η Ford Motor αποφάσισε να κινηθεί γρήγορα και να επεκτείνει σε όλους τους αμερικανούς καταναλωτές το εκπτωτικό πρόγραμμα χρηματοδότησης που προσφέρει στους υπαλλήλους της.

«Κατανοούμε ότι οι καιροί είναι αβέβαιοι για πολλούς Αμερικανούς. Είτε προσπαθείτε να ξεπεράσετε την πολυπλοκότητα μιας μεταβαλλόμενης οικονομίας είτε απλά έχετε την ανάγκη ενός αξιόπιστου οχήματος για την οικογένειά σας, εμείς είμαστε εδώ για να σας βοηθήσουμε» υπογράμμισε η Ford εγκαινιάζοντας το πρόγραμμα «Από την Αμερική, για την Αμερική».

Ανάλογο πρόγραμμα καθολικής επέκτασης των προσφορών για τους εργαζομένους του ανακοίνωσε και ο ευρω-αμερικανικός όμιλος Stellantis – εκτός από ευρωπαϊκές φίρμες όπως οι Peugeot, Citroen, Fiat, Opel, ελέγχει και την Chrysler, ως γνωστόν.

Οσο για την κορεατική Hyundai Motor North America, ανακοίνωσε ότι τουλάχιστον για ένα δίμηνο – έως τις αρχές Ιουνίου δηλαδή – δεν πρόκειται να κάνει καμία αύξηση στα μοντέλα που διαθέτει στην αμερικανική αγορά.

«Αμφιλεγόμενα προγράμματα»

«Αυτά τα προγράμματα πωλήσεων είναι ιστορικά αμφιλεγόμενα, καθώς τα οχήματα διατίθενται σε τιμές ακόμα και χαμηλότερα από αυτές που τα προμηθεύονται οι αντιπρόσωποι. Ως εκ τούτου, εξαφανίζουν τα ήδη στενά περιθώρια κέρδους των λιανοπωλητών. Αλλά ορισμένοι κατασκευαστές προσπαθούν να βρουν ευκαιρίες μέσα στο χάος και να εκμεταλλευτούν τη συγκυρία τροφοδοτώντας την ανησυχία των καταναλωτών» μεταδίδει το CNBC αναφερόμενο σε εκτιμήσεις αναλυτών.

«Είναι λογικό να προσπαθούν να εκμεταλλευτούν τη στιγμή» δήλωσε στο αμερικανικό κανάλι η Εριν Κίτινγκ, εκτελεστική αναλύτρια στην Cox Automotive. Η Κίτινγκ επισημαίνει ότι η Ford και η Stellantis θέλουν να υπενθυμίσουν στους καταναλωτές ότι είναι «ντόπιες» εταιρείες.

Η αναλύτρια υπενθυμίζει επίσης ότι «οι αυτοκινητοβιομηχανίες διαθέτουν αποθέματα παλαιότερων μοντέλων που πρέπει να πουλήσουν για να ανοίξουν τον δρόμο για τα νεότερα μοντέλα». Σημειώνει, τέλος, ότι οι δύο εταιρείες ήταν επίσης οι μόνες που ανακοίνωσαν πτώση των πωλήσεών τους το πρώτο τρίμηνο του έτους στις ΗΠΑ (περίπου 12% η Stellantis και 1,3% η Ford).

Αυξήσεις τιμών 50% στα παιδικά παιχνίδια

Τις τελευταίες δεκαετίες οι μεγάλες αμερικανικές εταιρείες παιχνιδιών, όπως η Hasbro και η Mattel, συνεργάζονται συστηματικά με κινέζους και βιετναμέζους κατασκευαστές για να κάνουν πιο προσιτά από οικονομικής απόψεως τις δημοφιλείς σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του πλανήτη «φιγούρες δράσης» τους, τις αγαπημένες κούκλες και κάθε λογής παιδικό παιχνίδι.

«Βρισκόμαστε όλοι σε κατάσταση σοκ. Αυτά που συμβαίνουν θα έχουν τεράστιο αρνητικό αντίκτυπο και για τους καταναλωτές και για τον κλάδο μας» δήλωσε στο CNBC ο Γκρεγκ Εϊχερν, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της αμερικανικής ένωσης εμπόρων παιχνιδιών «The Toy Association».

Περίπου το 77% των παιχνιδιών που εισάγονται στις ΗΠΑ προέρχονται από την Κίνα, ενώ το Βιετνάμ είναι τρίτο στις εισαγωγές μετά το Μεξικό, σύμφωνα με στοιχεία της Ενωσης. Οι ηγέτιδες στον χώρο των παιχνιδιών, Hasbro και Mattel, έχουν απορροφήσει ήδη για τη χρονιά που διανύουμε δασμούς 20% από την Κίνα, ενώ έσπευσαν να μεταφέρουν μεγάλα μερίδια της παραγωγής τους από την Κίνα σε άλλες χώρες, όπως το Βιετνάμ, την Ινδονησία και την Ινδία.

«Αλλά οι τρεις αυτές χώρες επλήγησαν επίσης με δασμούς 46%, 32% και 26% αντίστοιχα» σημειώνει το CNBC.

«Ο καταναλωτής θα δει σύντομα αυξήσεις τιμών 50% για να αντισταθμίσει εν μέρει τον αντίκτυπο των δασμών» προέβλεψε ο αναλυτής της Roth, Ερικ Χάντλερ. «Κι αν εν τέλει ο Τραμπ καταφέρει και εκβιάσει συμβιβασμούς με τους εταίρους του;» θα αναρωτηθεί κανείς. Σίγουρα κάτι θα γλιτώσει ο καταναλωτής, αλλά οι ανατιμήσεις (όχι μόνο στα παιχνίδια και όχι μόνο στις ΗΠΑ) θα έρθουν μοιραία ως αυτοεκπληρούμενες προφητείες, είναι η απάντηση.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΟΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΟΣ – ΤΟ ΒΗΜΑ ΤΗΣ ΚΥΡΙΑΚΗΣ  

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Αλουαλίντ μπιν Ταλάλ: Ποιος είναι ο εξεζητημένος Σαουδάραβας πρίγκιπας που ποντάρει δισεκατομμύρια στον Μασκ
Διεθνή |

Η μεγάλη επιστροφή του σαουδάραβα κολλητού του Μασκ - Η ταραχώδης ζωή του Αλουαλίντ μπιν Ταλάλ

Ο φανταχτερός Σαουδάραβας δισεκατομμυριούχος επενδυτής Αλουαλίντ επιστρέφει στο προσκήνιο, ενθαρρυμένος από την επιστροφή του Ντόναλντ Τραμπ στον Λευκό Οίκο.