Την τελευταία εβδομάδα του Απριλίου πολλές εταιρείες-κολοσσοί της τεχνολογίας ανακοίνωσαν τα αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου του 2021, ανάμεσά τους η Microsoft, η Alphabet (GOOGLΕ), η Apple και η Facebook. Η πορεία αυτών των επιχειρήσεων βοηθά στην κατανόηση της ιδιαίτερα στενής σχέσης και αλληλοδιαπλοκής μεταξύ οικονομίας, βιομηχανίας της τεχνολογίας και συμπεριφοράς των καταναλωτών.
Αυτές οι εταιρείες επιπλέον πρωτοπορούν στο να χαράζουν κατευθύνσεις για το μέλλον της εργασίας, ειδικά σε μια περίοδο μετά την πανδημία, όπου όπως όλα δείχνουν, οι χώροι εργασίας και οι εργασιακές σχέσεις θα έχουν υποστεί σοβαρές διαφοροποιήσεις και ανατροπές σε σχέση με ό,τι γνωρίζαμε μέχρι την προ κορωνοϊού εποχή.
Από αυτήν την άποψη άκρως ενδιαφέρουσα ήταν η απάντηση που έδωσε η CFO της Google, Ρουθ Πόρατ, όταν ρωτήθηκε για τις μελλοντικές κεφαλαιουχικές δαπάνες και την αναμενόμενη ένταση των επενδύσεων γύρω από το προσωπικό και τις εγκαταστάσεις της εταιρείας. Η Πόρατ απάντησε ως εξής: «Ήμασταν πολύ σαφείς ότι εκτιμούμε την αξία να συνευρίσκονται μαζί οι άνθρωποί μας στο χώρο εργασίας και προσανατολιζόμαστε προς ένα υβριδικό work-from-home, μοντέλο εργασίας από γραφείο και σπίτι» (σ.σ. work-from-office model).
Όμως λιγότερα άτομα στα γραφεία δε σημαίνει απαραίτητα ότι θα υπάρχουν είτε λιγότερα είτε μικρότερα γραφεία και χώροι εργασίας.
«Εξετάζουμε λιγότερη πυκνότητα ανά εργαζόμενο», εξήγησε η Πόρατ. «Έτσι, ακόμη και με ένα υβριδικό εργασιακό περιβάλλον, θα συνεχίσουμε να χρειαζόμαστε χώρους γραφείων και συνεπώς συνεχίζουμε να χτίζουμε τα κάμπους μας και τις εγκαταστάσεις γραφείων μας.»
Υβριδικό μοντέλο εργασίας
Δεδομένου ότι οι συγκλίνουσες προσδοκίες για το μέλλον της εργασίας έχουν επικεντρωθεί σε κάποιο είδος υβριδικού μοντέλου, δεν αποτελεί ιδιαίτερη έκπληξη που η Google σκέφτεται προς αυτή την κατεύθυνση.
Μια έκθεση από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ που δημοσιεύθηκε προς τα τέλη Απριλίου, επισημαίνει ότι το 65% εκείνων που εργάζονται εξ αποστάσεως λόγω της πανδημίας θα ήθελαν να παραμείνουν σε καθεστώς τηλεργασίας. Αυτές οι προτιμήσεις είναι τόσο σταθερές που περίπου το 58% των εργαζομένων που εργάζονται εξ αποστάσεως δήλωσε ότι θα αναζητήσει άλλη δουλειά εάν απαιτηθεί η επιστροφή τους στο χώρο εργασίας τους με τους όρους και τις συνθήκες που επικρατούσαν προ κορωνοϊού.
Η Microsoft, η οποία, όπως και η Google, κατασκευάζει και πουλά λογισμικό που βοηθά στο να ενεργοποιηθούν και να γίνουν πράξη αυτές οι υβριδικές εργασιακές ρυθμίσεις, σημείωσε ότι, «σε χώρες όπου οι εργαζόμενοι επέστρεψαν στο χώρο εργασίας, όπως η Αυστραλία, η Κίνα, η Νέα Ζηλανδία, η Νότια Κορέα και η Ταϊβάν, έχουμε δει ότι η χρήση της πλατφόρμας Microsoft Teams για βιντεοσυσκέψεις αυξάνεται».
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Microsoft, Σάτια Ναντέλα, αναφέρθηκε επίσης στο τρέχον εργασιακό περιβάλλον χαρακτηρίζοντάς το ως «νέα εποχή» υβριδικής εργασίας.
Ωστόσο, αξίζει να επισημανθεί ότι η επένδυση της Google στην πανεπιστημιούπολή της είχε σημαντική επιρροή είχε σε πολλές γενιές εταιρειών και του τρόπου με τον οποίο βλέπουν την εργασιακή εμπειρία μέσα στα γραφεία εργασίας.
Νωρίτερα αυτήν την εβδομάδα, ο σχολιαστής τεχνολογίας Μπεν Τόμσον διερεύνησε την εξελισσόμενη σχέση μεταξύ εργαζομένων και εργοδοτών στον κλάδο της τεχνολογίας. Μια σχέση που σήμερα λειτουργεί με βάση το πρότυπο που έθεσε η πανεπιστημιούπολη Mountain View της Google, για την οποία σημειώνει ο Τόμσον πως «έγινε το πρότυπο για τις εταιρείες της Silicon Valley, από την Facebook μέχρι και πιο κάτω.»
«Οι εργοδότες δεν προσφέρουν απλώς δωρεάν γεύματα, αλλά και δωρεάν δείπνα και όλα όσα ενδιαμέσως απαιτούνται, από τη μεταφορά έως τα σνακ και τις υπηρεσίες πλυντηρίων», εξηγεί ο Τόμσον. «Για τους εργαζόμενους, εν τω μεταξύ, υπήρχε η προσδοκία να δώσουν ολόκληρο τον εαυτό τους στη δουλειά, κάτι που για τους ιδρυτές σήμαινε την προθυμία να εργαστούν πολλές ώρες και να δεχτούν χαμηλότερους μισθούς με αντάλλαγμα κάποιες μετοχές και την ευκαιρία να «κάνουν τη δουλειά της ζωής τους».
Η άποψη της Google, λοιπόν, ότι το φυσικό γραφείο θα παραμείνει μέρος – αλλά μόνο ένα μέρος – της επαγγελματικής ταυτότητας των εργαζομένων της αντιπροσωπεύει μια τεράστια αλλαγή. Εταιρείες όπως η WeWork –εταιρεία που παρέχει ευέλικτους κοινόχρηστους χώρους εργασίας για εκκινήσεις τεχνολογίας και υπηρεσίες για άλλες επιχειρήσεις- ιδρύθηκαν για να προσφέρουν ρητά στις μικρότερες εταιρείες έναν ευέλικτο τρόπο προσέγγισης των προνομίων ενός γραφείου τύπου Google: δωρεάν φαγητό, δωρεάν ποτά, χαμηλοί καναπέδες, κοινόχρηστοι χώροι.
Όμως η Google και οι κορυφαίοι τεχνολογικοί της συνεργάτες φαίνεται τώρα να πιστεύουν ότι οι προσδοκίες των εργαζομένων δεν περιστρέφονται γύρω από τα προνόμια που υπάρχουν στον χώρο εργασίας αλλά τα προνόμια που παρουσιάζει η διαμονή και εργασία στο σπίτι. Και αν αυτή η προηγούμενη εποχή απαιτούσε από τους εργαζόμενους να φέρουν, όπως σημειώνει ο Τόμσον, το «ολόκληρο τον εαυτό τους» στη δουλειά, αναρωτιέται κανείς εάν πλέον αυξάνεται η τάση όλο και περισσότερο της εργασίας από το σπίτι. Και τι επομένως πρόκειται να αλλάξει στον τομέα της εργασίας.
Latest News
Κεταμίνη: Το «ναρκωτικό των πάρτι» που θεραπεύει την κατάθλιψη στο χώρο εργασίας
Πολλές εταιρείες περιλαμβάνουν το ναρκωτικό στα προγράμματα υγείας
Οι Ευρωπαίοι έχουν περισσότερο χρόνο και οι Αμερικανοί χρήματα – Ποιο από τα δύο αξίζει περισσότερο
Πώς διατηρείται η ισορροπία μεταξύ επαγγελματικής και προσωπικής ζωής – Ποιοι τα καταφέρνουν καλύτερα
Το 75% των οργανισμών αλλάζουν στρατηγικές για το ανθρώπινο δυναμικό λόγω Generative AI
Έρευνα της Deloitte για το Generative AI διαπιστώνει ότι η υιοθέτησή του προχωρά γρήγορα, αλλά το κλειδί για μεγαλύτερη πρόοδο είναι η πραγματοποίηση οργανωτικών αλλαγών
Eminem και Bob Marley «επιστρατεύει» η McKinsey για να τονώσει τους συνεργάτες της
Η εταιρεία προσπαθεί να ενισχύσει το ηθικό των εργαζομένων της
Στασιμότητα στην πρόοδο των γυναικών εντός και εκτός του χώρου εργασίας
Σύμφωνα με την έκθεση της Deloitte, τα αυξανόμενα επίπεδα άγχους και η κακή ψυχική υγεία εξακολουθούν να υπάρχουν
Τι θα γίνω όταν μεγαλώσω – Τα προσωπικά όνειρα και ο «Στόχος 8»
Τι σημαίνει αξιοπρεπής εργασία;
Η δυσκολία διαδοχής CEO
Τα διοικητικά συμβούλια αναγκάζονται να σκεφτούν να βρουν μελλοντικούς ηγέτες νωρίτερα, καθώς οι μέτοχοι απαιτούν περισσότερες πληροφορίες και επικοινωνία
Κυνηγώντας τα πράσινα... ταλέντα - Η μάχη της πληροφορικής για green θέσεις
Ερευνα του ομίλου ManpowerGroup
Προσλήψεις σχεδιάζουν 1 στις 2 επιχειρήσεις - Οι περιζήτητες ειδικότητες και οι πιο υψηλοί μισθοί
Τι αποκαλύπτει η έρευνα HR Trends της Randstad για το 2024
Στα ύψη η ζήτηση για «πράσινα» ταλέντα - Τι δείχνει έρευνα της ManpowerGroup
Σε ποιους κλάδους υπάρχει η υψηλότερη ζήτηση