Η άνοδος των τιμών μεταφοράς αγαθών σε όλο τον κόσμο μπορεί να χτυπήσει τα πορτοφόλια μας νωρίτερα από ό, τι νομίζαμε, σύμφωνα με το Bloomberg και αυτό θα επηρεάσει απ’ το πρωινό καφέ μέχρι τα παιχνίδια των παιδιών.
Η μεταφορά ενός στάνταρ κοντέινερ μέσω θαλάσσης από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ κοστίζει τώρα ρεκόρ $10.522, δηλαδή 547% περισσότερο από τον εποχιακό μέσο όρο τα τελευταία πέντε χρόνια, σύμφωνα με την Drewry Shipping. Με πάνω από το 80% του συνόλου των εμπορευμάτων να μεταφέρονται δια θαλάσσης, οι αυξήσεις του κόστους των εμπορευματικών μεταφορών απειλούν να αυξήσουν την τιμή των πάντων, από παιχνίδια, έπιπλα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων έως καφέ, ζάχαρη και αντσούγιες, επιδεινώνοντας τις ανησυχίες στις παγκόσμιες αγορές που ήδη αντιμετωπίζουν την επιτάχυνση του πληθωρισμού.
Το Bloomberg αναφέρει την απόγνωση βρετανού καταστηματάρχη για τις πιο δύσκολες συνθήκες από την άποψη της τιμολόγησης που έχει δει εδώ και 40 χρόνια στο λιανικό εμπόριο παιχνιδιών. Έπρεπε να σταματήσει να εισάγει λούτρινα αρκουδάκια από την Κίνα, επειδή η τιμή λιανικής τους θα έπρεπε να διπλασιαστεί για να αντισταθμίσει το υψηλότερο κόστος μεταφοράς.
Πολλοί παράγοντες – αύξηση της ζήτησης, έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων, κορεσμένα λιμάνια και πολύ λίγα πλοία και λιμενεργάτες – συνέβαλαν στη συμπίεση της μεταφορικής ικανότητας σε κάθε εμπορευματική διαδρομή. Τα πρόσφατα κρούσματα Covid σε ασιατικούς κόμβους εξαγωγών όπως η Κίνα έχουν επιδεινώσει τα πράγματα. Ta προβλήματα εντείνονται σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων, καθιστώντας την αποστολή από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ 67% ακριβότερη από τη διαδρομή προς την Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, για παράδειγμα.
Αν και στο παρελθόν θεωρείτο ασήμαντος αντίκτυπος στον πληθωρισμό, επειδή αποτελούσε ένα μικρό μέρος του συνολικού κόστους, το αυξανόμενο κόστος αποστολής αναγκάζει ορισμένους οικονομολόγους να τους δώσουν περισσότερη προσοχή. Αν και εξακολουθεί να θεωρείται ως σχετικά μικρή επίπτωση, η HSBC Holdings Plc εκτιμά ότι μια αύξηση κατά 205% στα έξοδα αποστολής εμπορευματοκιβωτίων κατά το προηγούμενο έτος θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές παραγωγού στην ευρωζώνη έως και 2%.
Οι τρεις επιλογές
Σε επίπεδο λιανικής, οι πωλητές έρχονται αντιμέτωποι με τρεις επιλογές: να σταματήσουν το εμπόριο, να αυξήσουν τις τιμές ή να απορροφήσουν το κόστος για να το μεταβιβάσουν αργότερα, όλα αυτά θα σήμαινε ουσιαστικά πιο ακριβά αγαθά.
Οι τιμές για τους πελάτες αυξάνονται και με άλλους τρόπους. Για παράδειγμα, αντσούγιες από το Περού σταμάτησαν σε μεγάλο βαθμό να εισάγονται στην Ευρώπη, επειδή με το υψηλότερο κόστος μεταφοράς δεν είναι ανταγωνιστικές σε σχέση με τοπικά προϊόντα. Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι οι Ευρωπαίοι ελαιοπαραγωγοί δεν μπορούν πλέον να εξάγουν στις ΗΠΑ, σύμφωνα με πηγή του Bloomberg.
Εν τω μεταξύ, τα σημεία συμφόρησης και τα έξοδα αποστολής βλάπτουν τη μεταφορά κόκκων καφέ arabica, που προτιμούνται από τα Starbucks και τους κόκκους robusta που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή στιγμιαίου καφέ, που προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από την Ασία.
Κάποιοι αναμένουν ότι τα ποσοστά εμπορευματοκιβωτίων θα υποχωρήσουν πολύ σύντομα. Η γαλλική ναυτιλιακή εταιρεία CMA CGM SA, η οποία είχε καθαρά έσοδα 2,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων το πρώτο τρίμηνο σε σύγκριση με 48 εκατομμύρια δολάρια την προηγούμενη περίοδο, δήλωσε πρόσφατα ότι αναμένει ότι η «συνεχής ζήτηση για τη μεταφορά καταναλωτικών αγαθών» θα συνεχιστεί καθ ‘όλη τη διάρκεια του έτους.
Latest News
Γιατί η Blackstone στρέφεται στο Τόκιο - Στα σκαριά νέες επενδύσεις
Η Blackstone, η κορυφαία εταιρεία εναλλακτικών επενδύσεων στον κόσμο, ανακοίνωσε πως έχει συνάψει οριστικές συμφωνίες για την εξαγορά του Tokyo Garden Terrace Kioicho
Ο πόλεμος των Μέρντοχ - Δεν έχουν τέλος οι διαμάχες για το μέλλον της αυτοκρατορίας
Μια δικαστική απόφαση που απέρριψε μια προσπάθεια αναθεώρησης του οικογενειακού καταπιστεύματος, αφήνει τον Ρούπερτ Μέρντοχ και τα παιδιά του σε πόλεμο
Πρόγραμμα επαναγοράς μετοχών 14 δισ δολ απο την Τ-Mobile στις ΗΠΑ
Η T-Mobile καθώς και άλλες εταιρείες τηλεπικοινωνιών, όπως η Verizon και η AT&T συγκαταλέγονται μεταξύ των κορυφαίων μερισματούχων στις ΗΠΑ
Ευνοϊκά δάνεια 7,7 δισ. δολ. έλαβε εντός του 2024 η Τουρκία
Η Τουρκία, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών αναμένει νέα χρηματοδότηση απο την Παγκόσμια Τράπεζα
Κανένα φως στο... τούνελ - Η Hershey απέρριψε και τη δεύτερη πρόταση της Mondelēz
Δεν είναι η πρώτη φορά που η Mondelēz επιδιώκει ένα deal με την Hershey - Το 2016, εγκατέλειψε τις συζητήσεις για πιθανή εξαγορά
Η νίκη Τραμπ και το πάρτι στις αγορές - Πώς ανακατεύεται η τράπουλα
Η δραστηριότητα των αγορών «εξερράγη» μετά την νίκη Τραμπ καθώς οι traders πόνταραν σε μια πιο φιλική προς τις επιχειρήσεις προσέγγιση
ABN Amro: Πότε θα επιβληθούν οι δασμοί Τραμπ - Οι επιπτώσες για την Ελλάδα
Οι επικείμενοι δασμοί Τραμπ στην Κίνα αναμένεται να εφαρμοστούν λίγους μήνες μετά την ορκωμοσία του
Για δεύτερο συνεχόμενο μήνα σε ύφεση η βρετανική οικονομία
Το Ακαθάριστο Εγχώριο Προϊόν στη Βρετανία συρρικνώθηκε 0,1% σε μηνιαία βάση τον Οκτώβριο, όπως και τον Σεπτέμβριο,
Πώς θα κινηθεί η ΕΚΤ στις μειώσεις επιτοκίων - Οι καταλύτες για τα επόμενα βήματα
Η ΕΚΤ θα συνεχίσει να κινείται με βάση τις αξιολογήσεις και τις διαθέσιμες πληροφορίες που υπάρχουν σε κάθε συνεδρίαση και μετά τον Μάρτιο
Ριζοσπαστικό πείραμα στο Τόκιο για το δημογραφικό μέσω... 4ήμερης εργασίας
Το Τόκιο ξεκινά ριζοσπαστικά πειράματα καθώς προσπαθεί να αντιμετωπίσει το τεράστιο δημογραφικό πρόβλημα στην Ιαπωνία