Η άνοδος των τιμών μεταφοράς αγαθών σε όλο τον κόσμο μπορεί να χτυπήσει τα πορτοφόλια μας νωρίτερα από ό, τι νομίζαμε, σύμφωνα με το Bloomberg και αυτό θα επηρεάσει απ’ το πρωινό καφέ μέχρι τα παιχνίδια των παιδιών.

Η μεταφορά ενός στάνταρ κοντέινερ  μέσω θαλάσσης από τη Σαγκάη στο Ρότερνταμ κοστίζει τώρα ρεκόρ $10.522, δηλαδή 547% περισσότερο από τον εποχιακό μέσο όρο τα τελευταία πέντε χρόνια, σύμφωνα με την Drewry Shipping. Με πάνω από το 80% του συνόλου των εμπορευμάτων να μεταφέρονται δια θαλάσσης, οι αυξήσεις του κόστους των εμπορευματικών μεταφορών απειλούν να αυξήσουν την τιμή των πάντων, από παιχνίδια, έπιπλα και ανταλλακτικά αυτοκινήτων έως καφέ, ζάχαρη και αντσούγιες, επιδεινώνοντας τις ανησυχίες στις παγκόσμιες αγορές που ήδη αντιμετωπίζουν την επιτάχυνση του πληθωρισμού.

Το Bloomberg αναφέρει την απόγνωση βρετανού καταστηματάρχη για τις πιο δύσκολες συνθήκες από την άποψη της τιμολόγησης που έχει δει εδώ και 40 χρόνια στο λιανικό εμπόριο παιχνιδιών. Έπρεπε να σταματήσει να εισάγει λούτρινα αρκουδάκια από την Κίνα, επειδή η τιμή λιανικής τους θα έπρεπε να διπλασιαστεί για να αντισταθμίσει το υψηλότερο κόστος μεταφοράς.

Πολλοί παράγοντες – αύξηση της ζήτησης, έλλειψη εμπορευματοκιβωτίων, κορεσμένα λιμάνια και πολύ λίγα πλοία και λιμενεργάτες – συνέβαλαν στη συμπίεση της μεταφορικής ικανότητας σε κάθε εμπορευματική διαδρομή. Τα πρόσφατα κρούσματα Covid σε ασιατικούς κόμβους εξαγωγών όπως η Κίνα έχουν επιδεινώσει τα πράγματα. Ta προβλήματα εντείνονται σε διαδρομές μεγάλων αποστάσεων, καθιστώντας την αποστολή από τη Σαγκάη προς το Ρότερνταμ 67% ακριβότερη από τη διαδρομή προς την Δυτική Ακτή των ΗΠΑ, για παράδειγμα.

Αν και στο παρελθόν θεωρείτο ασήμαντος αντίκτυπος στον πληθωρισμό, επειδή αποτελούσε ένα μικρό μέρος του συνολικού κόστους, το αυξανόμενο κόστος αποστολής αναγκάζει ορισμένους οικονομολόγους να τους δώσουν περισσότερη προσοχή. Αν και εξακολουθεί να θεωρείται ως σχετικά μικρή επίπτωση, η HSBC Holdings Plc εκτιμά ότι μια αύξηση κατά 205% στα έξοδα αποστολής εμπορευματοκιβωτίων κατά το προηγούμενο έτος θα μπορούσε να αυξήσει τις τιμές παραγωγού στην ευρωζώνη έως και 2%.

Οι τρεις επιλογές

Σε επίπεδο λιανικής, οι πωλητές έρχονται αντιμέτωποι με τρεις επιλογές: να σταματήσουν το εμπόριο, να αυξήσουν τις τιμές ή να απορροφήσουν το κόστος για να το μεταβιβάσουν αργότερα, όλα αυτά θα σήμαινε ουσιαστικά πιο ακριβά αγαθά.

Οι τιμές για τους πελάτες αυξάνονται και με άλλους τρόπους. Για παράδειγμα, αντσούγιες από το Περού σταμάτησαν σε μεγάλο βαθμό να εισάγονται στην Ευρώπη, επειδή με το υψηλότερο κόστος μεταφοράς δεν είναι ανταγωνιστικές σε σχέση με  τοπικά προϊόντα. Χαρακτηριστικό είναι επίσης ότι οι Ευρωπαίοι ελαιοπαραγωγοί δεν μπορούν πλέον να εξάγουν στις ΗΠΑ, σύμφωνα με πηγή του Bloomberg.

Εν τω μεταξύ, τα σημεία συμφόρησης και τα έξοδα αποστολής βλάπτουν τη μεταφορά κόκκων καφέ arabica, που προτιμούνται από τα Starbucks και τους κόκκους robusta που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή στιγμιαίου καφέ, που προέρχονται σε μεγάλο βαθμό από την Ασία.

Κάποιοι αναμένουν ότι τα ποσοστά εμπορευματοκιβωτίων θα υποχωρήσουν πολύ σύντομα. Η γαλλική ναυτιλιακή εταιρεία CMA CGM SA, η οποία είχε καθαρά έσοδα 2,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων το πρώτο τρίμηνο σε σύγκριση με 48 εκατομμύρια δολάρια την προηγούμενη περίοδο, δήλωσε πρόσφατα ότι αναμένει ότι η «συνεχής ζήτηση για τη μεταφορά καταναλωτικών αγαθών» θα συνεχιστεί καθ ‘όλη τη διάρκεια του έτους.

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Τα δύσκολα ερωτήματα για την Τράπεζα της Αγγλίας και το επικίνδυνο διεθνές προηγούμενο
Διεθνή |

Τα δύσκολα ερωτήματα για την Τράπεζα της Αγγλίας και το επικίνδυνο διεθνές προηγούμενο

Το συμβούλιο, κατά την αυριανή συνεδρίαση του, δεν θα αλλάξει στρατηγική, όμως θα τεθεί πιεστικά η συζήτηση για την έναρξη του tapering, καθώς ο πληθωρισμός κινείται ήδη επί τρεις μήνες εκτός προβλέψεων, γεγονός που εγείρει ερωτηματικά για την ορθότητα των προβλέψεων των κεντρικών τραπεζών

General Motors – Κάτω από τις προβλέψεις οι επιδόσεις της για το β’ τρίμηνο
Διεθνή |

General Motors – Κάτω από τις προβλέψεις οι επιδόσεις της για το β’ τρίμηνο

Τα συνολικά έσοδα του ομίλου ανήλθαν σε 34,17 δισ. δολάρια αντί των 30,9 δισ. που αναμενόταν, ωστόσο τα κέρδη της ανά μετοχή διαμορφώθηκαν στα 1,97 δολάρια αντί των 2,23 δολαρίων που προέβλεπαν οι αναλυτές

Capital Economics – «Βλέπει» ισχυρή ανάπτυξη στην Ευρωζώνη και για το γ’ τρίμηνο
Διεθνή |

Capital Economics – «Βλέπει» ισχυρή ανάπτυξη στην Ευρωζώνη και για το γ’ τρίμηνο

Οι δείκτες εμπιστοσύνης βελτιώνονται, οι δαπάνες ενισχύονται, η ανεργία υποχωρεί, με μόνο μελανό σημείο τον τουριστικό κλάδο, ο οποίος έχει μεν βελτιωθεί αλλά δεν έχει φτάσει στα προ της πανδημίας επίπεδα διτηρώντας μια εικόνα ανάκαμψης δύο ταχυτήτων

ΗΠΑ – Απρόοπτη «βουτιά» στις προσλήψεις του ιδιωτικού τομέα
Διεθνή |

Απρόοπτη «βουτιά» στις προσλήψεις του ιδιωτικού τομέα στις ΗΠΑ

Σύμφωνα με την έκθεση ADP, οι ιδιώτες εργοδότες προσέθεσαν μόλις 330.000 θέσεις εργασίας, πολύ χαμηλότερα από τις 680.000 θέσεις τον Ιούνιο, αλλά και πολύ κάτω από τις 653.000 θέσεις που προέβλεπαν οι αναλυτές.

Συσσωρεύονται προβλήματα για τις κινεζικές εξαγωγές
Διεθνή |

Τα logistics μπλοκάρουν τον κινέζικο δράκο

Οι κινεζικές επιχειρήσεις είχαν αποκτήσει διεθνές πλεονέκτημα έχοντας πρόσβαση στο φθηνό κόστος μεταποίησης στο εσωτερικό της χώρας, όμως αυτό το πλεονέκτημα γίνεται σήμερα μειονέκτημα καθώς η πανδημία και οι εμπορικές εντάσεις προκαλούν διαταραχή στις διεθνείς εφοδιαστικές αλυσίδες

Aεροπορικές – Προσδοκούν ανάκαμψη επαγγελματικών ταξιδιών το φθινόπωρο
Διεθνή |

Οι αερομεταφορείς προσδοκούν ανάκαμψη επαγγελματικών ταξιδιών το φθινόπωρο

Τα τουριστικά ταξίδια συνήθως μειώνονται όταν τελειώνει το καλοκαίρι, ενώ οι επαγγελματίες ξεκινούν τώρα τα ταξίδια τους. Το πώς θα εξελιχθεί αυτή η αλλαγή φέτος είναι ένα σημαντικό τεστ για τις αεροπορικές εταιρείες