Στα όριά του έχει φτάσει το οδικό δίκτυο της πρωτεύουσας. Με επιστροφή στα μονά-ζυγά και 50% λιγότερα ελευθέρας, από τη Δευτέρα 25 Οκτωβρίου, η κυβέρνηση προσπαθεί να δώσει ανάσα στους οδηγούς. Όποια σκέψη για «διόδια» στο κέντρο της πόλης, που εφαρμόζονται βάσει της αρχής ο ρυπαίνων πληρώνει σε ορισμένες ευρωπαϊκές πόλεις δεν είναι παρά στη σφαίρα της πρότασης για το μέλλον, άρα προς στιγμήν δεν εξετάζεται.

Τις δύο τελευταίες εβδομάδες, οι δρόμοι της πρωτεύουσας λειτουργούν υπό συνθήκες κορεσμού, με τις ουρές και τις καθυστερήσεις να είναι ακόμα και υπερδιπλάσιες σε σχέση με την ίδια εποχή πέρσι, όπως δείχνουν τα στοιχεία του Κέντρου Διαχείρισης Κυκλοφορίας της Περιφέρειας Αττικής.

Οι περισσότερο «ακίνητες» αρτηρίες της πόλης είναι η Λεωφόρος Κηφισού προς Λαμία και η Λεωφόρος Κηφισού και στις δύο κατευθύνσεις, ενώ ακολουθούν η Λεωφόρος Αλεξάνδρας προς Κηφισίας και η Μεσογείων προς Χολαργό. Οι σημερινές εικόνες πάντως στους δρόμους αποτελούν «déjà vu» για την πρωτεύουσα. Η πανδημία έβαλε φρένο στην πρώτη έξαρση, που εκδηλώθηκε το 2019, έκανε επανεμφάνιση το φθινόπωρο του 2020, αλλά ανακόπηκε εκ νέου με το δεύτερο lockdown.

Οικονομική ανάκαμψη και πανδημία πιέζουν την κυκλοφορία

Όσο η οικονομία ανακάμπτει, αρχικά από την οικονομική κρίση κι εν συνεχεία από την πανδημία, τόσο οι Έλληνες οδηγοί επιστρέφουν στα ΙΧ τους. Οι ιδιαίτερες συνθήκες που πυροδότησε ο κορωνοϊός επιβαρύνουν την κατάσταση, την οποία όμως οι συγκοινωνιολόγοι είχαν προβλέψει πολλά χρόνια νωρίτερα, προειδοποιώντας για τη λήψη μέτρων.

Όπως δείχνουν τα στοιχεία του ΚΔΚ της Περιφέρειας Αττικής, που παρουσιάστηκαν στην ευρεία σύσκεψη της περασμένης Παρασκευής, για την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου, καταγράφηκε αυξημένη κυκλοφορία κατά 3,3% τις πρωινές ώρες αιχμής, σε σχέση με την αντίστοιχη εβδομάδα του 2019 -της τελευταίας προ πανδημίας χρονιάς-, και κατά 3,4% τις απογευματινές ώρες. Και μπορεί αυτή η αύξηση να μην φαίνεται σημαντική, όμως δημιουργεί συχνότερα μεγαλύτερες συμφορήσεις.

Βασικές αιτίες της σημερινής ασφυξίας στους δρόμους αποτελούν: η αποχή των πολιτών από τις αστικές συγκοινωνίες λόγω πανδημίας, η επιβάρυνση του δικτύου της Αττικής από τα σχολικά λεωφορεία και τα ΙΧ που εξυπηρετούν τις μετακινήσεις των μαθητών, κατά την πρωινή αιχμή, καθώς και οι κακές «συνήθειες» των Ελλήνων οδηγών, που καταλαμβάνουν λεωφορειολωρίδες, παραβιάζουν φανάρια, σταθμεύουν παράνομα και οδηγούν επιθετικά.

Τι δείχνουν τα στοιχεία της Περιφέρειας Αττικής

Με συνολικά 1.000 αισθητήρες μέτρησης κυκλοφοριακού φόρτου σε 20 κεντρικούς οδικούς άξονες της πόλης, το Κέντρο Διαχείρισης Κυκλοφορίας μετρά της συμφόρηση κατά τις πρωινές και απογευματινές ώρες. Η πιο πολυσύχναστη οδική αρτηρία παραμένει διαχρονικά ο Κηφισός, που εμφανίζει και τις μεγαλύτερες αυξήσεις, μαζί με τη Λεωφόρο Κηφισίας και άλλους οδικούς άξονες που οδηγούν στο κέντρο.

Ενδεικτικά, στην κάθοδο της Λεωφόρου Κηφισίας, την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου, καταγράφηκε αύξηση 62,9% των κυκλοφοριακών φόρτων σε σχέση με την αντίστοιχη του 2020. Αυτή αντικατοπτρίζεται σε τεράστιες αυξήσεις των ποσοστών κατάληψης, δηλαδή καθυστερήσεις και ουρές αναμονής, που φτάνουν το 84%, ενώ σε σχέση με το 2019 η αύξηση αυτή ανέρχεται σε 32%.

Στη Λεωφόρο Κηφισού, αντίστοιχα, στο ρεύμα προς Λαμία, η αύξηση των κυκλοφοριακών φόρτων ανήλθε ως και 13%, την πρώτη εβδομάδα του Οκτωβρίου, σε σχέση με την αντίστοιχη του 2019, με την αύξηση του ποσοστού κατάληψης να φτάνει σε 162% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2020 και 77% με την αντίστοιχη περίοδο του 2019.

Επίσης, κατά την πρώτη εβδομάδα του τρέχοντος Οκτωβρίου σε σύγκριση με το 2019, ο κυκλοφοριακός φόρτος αυξήθηκε στην πρωινή αιχμή 24,9% στην Αρδηττού, 9,1% στη Λεωφόρο Αθηνών προς Δαφνί και 8,2% στη Λεωφόρο Ποσειδώνος με κατεύθυνση προς Πειραιά.

Πρωταθλήτρια των αυξήσεων και το απόγευμα είναι η Λεωφόρος Κηφισού προς Λαμία με 28,1% και ακολουθούν η Αρδηττού με 24,7%, η Κηφισίας προς κέντρο με 10,4%, η Λεωφόρος Αθηνών προς Δαφνί με 10,2% και η Λεωφόρος Ποσειδώνος προς Πειραιά με 9,2%. Εντοπίζονται βεβαίως και αξιοσημείωτες μειώσεις, για τη λεωφόρο Αθηνών προς κέντρο το πρωί -20,3% και το απόγευμα -21,4%, ενώ η Αλεξάνδρας προς Κηφισίας το πρωί ελαφρύνθηκε κατά 11,6% και η Βασιλίσσης Σοφίας το απόγευμα κατά 12,9%.

Διευκρινίσεις για τον «Καθαρό Δακτύλιο»

«Όλα τα αυτοκίνητα θα μπαίνουν στο δακτύλιο ανάλογα με το τελευταίο ψηφίο της πινακίδας τους. Η δεύτερη ρύθμιση έχει να κάνει με το ότι περιορίζονται κατά πολύ οι εξαιρέσεις, δηλαδή τα ΙΧ που θα μπορούν κάθε ημέρα ανεξαρτήτως δακτυλίου να μπαίνουν στο κέντρο», εξήγησε εχθές, σε ραδιοφωνική του συνέντευξη, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.

Επισήμανε ειδικότερα ότι στον λεγόμενο «Καθαρό Δακτύλιο» θα μπαίνουν ελεύθερα τα ηλεκτρικά οχήματα, τα εκ κατασκευής φυσικού αερίου και υγραερίου οχήματα, τα υβριδικά οχήματα και τα οχήματα κατηγορίας Euro6 που εκπέμπουν κάτω από 120 gr CO2. Ενώ θα περιοριστούν δραστικά οι εξαιρέσεις έως και 50%.

Επίσης, αναφέρθηκε στο σύστημα τροφοδοσίας καταστημάτων της Αθήνας, χαρακτηρίζοντάς το «εξωφρενικά προβληματικό». Όπως προβλέπεται, στην Αθήνα μπορεί κανείς να φορτώνει και να ξεφορτώνει με φορτηγά άνω των τριών τόνων από τις 7:00 μέχρι τις 10:30 το πρωί και από τις 2:30 μέχρι τις 4:00 το μεσημέρι και είναι ελεύθερος μετά τις 7:00 το βράδυ να κάνεις φορτώσεις και εκφορτώσεις. «Αυτό είναι ένα ζήτημα, που πρέπει να το λύσουμε», σημείωσε επίσης ο κ. Καραμανλής.

Ερωτηθείς δε για το ενδεχόμενο διοδίων στο κέντρο της Αθήνας, απάντησε ότι θα μπορούσε να υπάρχει στο τραπέζι για το μέλλον κάποιο περιβαλλοντικό τέλος, επισημαίνοντας ότι αυτή είναι μία γενικότερη πολιτική κατεύθυνση στην Ευρώπη, στη λογική «ο ρυπαίνων πληρώνει».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επικαιρότητα