Έξι ελληνικά βουνά θα παραμείνουν «απάτητα». Ούτε νέοι δρόμοι και άλλες τεχνικές υποδομές, αλλά ούτε και νέα έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ). Αυτό ανέφεραν, μεταξύ άλλων, ο υπουργός και ο υφυπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ.κ. Κώστας Σκρέκας και Γιώργος Αμυράς, μιλώντας πριν λίγο, σε συνέντευξη Τύπου.
Ειδικότερα, η πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ αποφάσισε, στηριζόμενη σε επιστημονική μελέτη του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, να απαγορεύσει στις συγκεκριμένες περιοχές κάθε νέα διάνοιξη δρόμου και δημιουργία άλλων υποδομών προκειμένου να προστατευτεί η βιοποικιλότητά τους. Μάλιστα, σύμφωνα με τα όσα ανέφερε ο κ. Σκρέκας, απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ακόμη και έργα ΑΠΕ τα οποία έχουν ήδη πάρει άδεια από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας στις συγκεκριμένες περιοχές δεν θα μπορούν να προχωρήσουν.
Αφορά τα Λευκά Ορη (έκταση 382,06 τ. χλμ.), την Τύμφη (202,75 τ.χλμ.), τον Ταΰγετο (143,23 τ.χλμ.), τον Σμόλικα (102,75 τ. χλμ.), το Σάος (97,3 τ.χλμ.) και το όρος Χατζή (45,61 τ.χλμ.). Όπως επεσήμανε ο υπουργός, στα Λευκά Όρη της Κρήτης, στο Σάος της Σαμοθράκης και στο όρος Χατζή των Τρικάλων ήδη υπάρχουν σε ισχύ άδειες για αιολικά έργα και για κάποιο μικρό υδροηλεκτρικό, αλλά δεν θα προχωρήσουν, καθώς δεν θα επιτρέπεται νέα οδοποιία ενώ για τους υφιστάμενους δασικούς δρόμους που θα παραμείνουν θα επιτρέπεται μόνο η συντήρησή τους και όχι η επέκταση ή η περαιτέρω διάνοιξή τους.
Οι σχετικές Υπουργικές Αποφάσεις έχουν ήδη υπογραφεί και οδεύουν προς το Εθνικό Τυπογραφείο. Σκοπός τους είναι η αποτελεσματική προστασία των τύπων οικοτόπων και ειδών χλωρίδας, άγριας πανίδας και ορνιθοπανίδας και των ενδιαιτημάτων τους μέσω της θεσμοθέτησης ειδικών όρων και περιορισμών. Τα «Απάτητα Βουνά» είναι ένα ενδιάμεσο στάδιο προστασίας, έως το τέλος του έτους, οπότε όπως ανέφερε ο κ. Σκρέκας θα έχει ολοκληρωθεί η εκπόνηση 23 Ειδικών Περιβαλλοντικών Μελετών (ΕΠΜ) και Σχεδίων Διαχείρισης για τις 446 περιοχές του δικτύου «Natura 2000» της χώρας. Σήμερα, βρίσκονται σε διαβούλευση οι πρώτες ΕΠΜ για την Ανατολική Κρήτη, τον Έβρο και τη Ροδόπη καθώς και τη Νότια Πελοπόννησο, οι οποίες καθορίζουν ένα θεσμικό πλαίσιο οριοθέτησης και θεσμοθέτησης διαβαθμισμένων ζωνών προστασίας, θέτοντας σαφείς όρους και κανόνες για τις χρήσεις γης και την οικονομική δραστηριότητα στις προστατευόμενες περιοχές.
Σύμφωνα με τον κ. Γιώργο Αμυρά, η Ελλάδα είναι η πρώτη ευρωπαϊκή χώρα που προχωρά στη θεσμοθέτηση περιοχών άνευ δρόμων, ακολουθώντας τον δρόμο που χάραξαν οι ΗΠΑ, οι οποίες ωστόσο χρειάστηκαν περίπου 15 χρόνια για να τις θεσμοθετήσουν.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις έξι ΥΑ που έχουν ήδη υπογραφεί επιδιώκεται:
– η ανάσχεση της αλλαγής χρήσης γης, η οποία αποτελεί την κυριότερη αιτία απώλεια της βιοποικιλότητας σε παγκόσμιο και Ευρωπαϊκό επίπεδο,
– η αναχαίτιση της αύξησης των τεχνητών επιφανειών και του κατακερματισμού των φυσικών οικοσυστημάτων από τους δρόμους και τις τεχνητές επιφάνειες, και των συναφών αρνητικών επιπτώσεων αυτών στη βιοποικιλότητα,
– η διατήρηση των τύπων οικοτόπων και των ειδών χλωρίδας, άγριας πανίδας και ορνιθοπανίδας που απαντώνται στη συγκεκριμένη περιοχή,
– η διαφύλαξη των φυσικών, πολιτιστικών, ιστορικών, αισθητικών και λοιπών αξιών του τοπίου, όπως ορίζονται στην Ευρωπαϊκή Σύμβαση για το τοπίο,
– η διατήρηση των ήπιων παραδοσιακών ανθρωπογενών δραστηριοτήτων που δεν διαταράσσουν τα φυσικά οικοσυστήματα και τη φυσική εξέλιξή τους,
– η ανάπτυξη του φυσιολατρικού, περιπατητικού, ορειβατικού και οικολογικού τουρισμού σε περιοχές υψηλής φυσικής και αισθητικής αξίας συμβατού με τους ως άνω επί μέρους στόχους και
– η θεσμοθέτηση όρων και περιορισμών για την εξασφάλιση της αρμονικής συνύπαρξης ανθρώπου και φύσης στο πλαίσιο της ήπιας και βιώσιμης ανάπτυξης
Στα έξι βουνά, απαγορεύεται η διάνοιξη δρόμων κίνησης μηχανοκίνητων οχημάτων, ανεξαρτήτως κατηγορίας και κάθε είδους τεχνική επέμβαση, μεταβολή ή αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος. Δεν θίγονται νομίμως υφιστάμενα έργα και η συντήρηση τους. Επιτρέπεται η σήμανση, επισκευή, συντήρηση και βελτίωση υφιστάμενων ορειβατικών και πεζοπορικών μονοπατιών, χωρίς την χρήση μηχανοκίνητων μέσων πρόσβασης και με την προϋπόθεση ότι οι επεμβάσεις θα υλοποιούνται με φυσικά υλικά.
Σε κάθε περίπτωση εξαιρούνται από τους όρους και τους περιορισμούς έργα για σκοπούς Εθνικής Άμυνας, έργα και επεμβάσεις που υλοποιούνται λόγω εκτάκτου ανάγκης (σεισμών, πλημμυρών, θεομηνιών, πυρκαγιάς κ.λπ.), εφόσον μετά λαμβάνεται μέριμνα για την αποκατάσταση του περιβάλλοντος καθώς και έργα και επεμβάσεις που κρίνονται απαραίτητες για λόγους προστασίας ή και αποκατάστασης του φυσικού και δασικού περιβάλλοντος.
Latest News
Στην Ελλάδα το μεγαλύτερο φωτοβολταϊκό της BP – Τα σχέδια της Lightsource bp
Η Country Head της Ελλάδας για την Lightsource bp Ναταλία Παρασκευοπούλου ανακοίνωσε την εκκίνηση της κατασκευής φωτοβολταϊκών πάρκων 560 MW στη Θεσσαλία και Φθιώτιδα
Στοπ σε νέες έρευνες υδρογονανθράκων – Η ελληνική δέσμευση στη διάσκεψη για τους ωκεανούς
Στα 10 δισ. δολ. οι δεσμεύσεις των κρατών στην 9η Διεθνή Διάσκεψη της Αθήνας για τους ωκεανούς
Τζον Κέρι: «Καμπανάκι» για το κλίμα – Εύσημα στην Ελλάδα για τις πράσινες πρωτοβουλίες
Ως το καταλληλότερο μέρος «για να εστιάσουμε στην υπαρξιακή πρόκληση για τους ωκεανούς μας και την αδυσώπητη σύνδεση τους με την κλιματική κρίση» χαρακτήρισε την Αθήνα ο πρώην υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ, Τζον Κέρι.
Γιατί «μετακομίζουν» ευρωπαϊκά εργοστάσια φωτοβολταϊκών προς τις ΗΠΑ
Η περίπτωση της γερμανικής Meyer Burger που κατέβασε οριστικά ρολά στα μέσα Μαρτίου με απώλεια 500 θέσεων εργασίας
Η μάχη της Ελλάδας με τις πυρκαγιές – Οι 21 διαγωνισμοί 2,1 δισ. για το «ΑΙΓΙΣ»
Τι αλλάζει στην προμήθεια εξοπλισμού πυρόσβεσης. Οι διαγωνισμοί από το ΤΑΙΠΕΔ
Η σωτηρία του πλανήτη περνάει από τις θάλασσες
Παρότι σχεδόν το 20% των ελληνικών θαλασσών τελεί υπό καθεστώς προστασίας, λιγότερο από το 1% των χωρικών υδάτων της Ελλάδας προστατεύεται αυστηρά.
Πώς η ηλεκτροκίνηση ανεβάζει τον πληθωρισμό
Όσο ακριβαίνουν τα αυτοκίνητα, τόσο αυξάνονται το κόστη επισκευής και ασφάλισής τους
Η Tesla δεν... πουλάει και απολύει το 10% του προσωπικού της
Οι παγκόσμιες παραδόσεις οχημάτων της Tesla το πρώτο τρίμηνο μειώθηκαν για πρώτη φορά μετά από σχεδόν 4 χρόνια
Motor Oil: Η THALIS αναβαθμίζει τον «Κύκλο του Νερού» στο δήμο Φαιστού της Κρήτης
Στο πλαίσιο της τελετής παρουσιάστηκε το αντικείμενο του έργου και οι αναπτυξιακές επιπτώσεις του από την Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης Αποχέτευσης (ΔΕΥΑ) Φαιστού και την THALIS που είναι ο ανάδοχος.
Νέα θαλάσσια πάρκα και στροφή στην «πράσινη» ναυτιλία
Το κυβερνητικό σχέδιο για την προστασία των ελληνικών θαλασσών – Στη Διεθνή Διάσκεψη για τον Ωκεανό 15-17 Απριλίου, η ανακοίνωση του