Είναι μια μεταβατική εποχή. Με αρκετές αντιφάσεις αλλά αυτή είναι η ψυχρή πραγματικότητα στο μέσο μιας γενικευμένης ενεργειακής κρίσης που προκλήθηκε κατά κύριο λόγο από την επιλογή του καθεστώτος Πούτιν να προετοιμάσει και εν τέλει, να εισβάλλει στη γειτονική Ουκρανία.

Ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης Αλέξης Τσίπρας μπορεί στο αφήγημα του να περιλαμβάνει εκφράσεις όπως «βίαιη απολιγνιτοποίηση» ή για την ιδιωτικοποίηση της ΔΕΗ εν μέσω ενεργειακής κρίσης αλλά προφανώς ξεχνά το που βρισκόταν η αγορά αλλά και η ίδια η εισηγμένη δημόσια επιχείρηση ηλεκτρισμού επί των ημερών της διακυβέρνησης του. Το νούμερο των 300 εκατομμυρίων ευρώ που αντανακλούσε τη χρηματιστηριακή αξία της εισηγμένης εταιρείας δεν είναι ένα απλό νούμερο. Κάθε άλλο. Έδειχνε δίχως άλλο τη κατάσταση στην οποία είχε περιέλθει η επιχείρηση με τις πολιτικές των κυβερνήσεων υπό τον Αλέξη Τσίπρα.

Σήμερα, τα 300 εκατομμύρια ευρώ είναι ένας πολύ μακρινός, αλλά όχι ξεχασμένος εφιάλτης. Η ΔΕΗ είναι σήμερα σε θέση να πρωταγωνιστεί στις αγορές και το πιο σημαντικό αντέχει να μοιράζει τα κέρδη της στη κοινωνία. Σχολιάζοντας τα οικονομικά αποτελέσματα του 2021, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΗ Γεώργιος Στάσσης δήλωσε:  «Το 2021 ήταν μια χρονιά σημαντικών οροσήμων για τη ΔΕΗ. Επανήλθαμε στις αγορές κεφαλαίου για πρώτη φορά μετά το 2014, προχωρήσαμε στην έναρξη της δραστηριότητάς μας στην ηλεκτροκίνηση με τη ΔΕΗ Blue, συμφωνήσαμε την πώληση του 49% της συμμετοχής της ΔΕΗ στο ΔΕΔΔΗΕ, προχωρήσαμε στην επιτυχή αύξηση του Μετοχικού Κεφαλαίου της Εταιρείας, λάβαμε μια ακόμα αναβάθμιση πιστοληπτικής ικανότητας από την S&P, ενώ επίσης σημειώσαμε περαιτέρω πρόοδο στις πρακτικές Εταιρικής Διακυβέρνησης.

Η πρόσφατη γεωπολιτική κρίση, έφερε την Ευρώπη και την χώρα μας σε μία πρωτόγνωρη ενεργειακή κρίση, που όμοιά της δεν έχει παρουσιασθεί τις τελευταίες δεκαετίες. Η ΔΕΗ, από την μία οφείλει να συνεχίζει τις απαραίτητες επενδύσεις σε ΑΠΕ και δίκτυα που θα βοηθήσουν την ενεργειακή μετάβαση της χώρας, και από την άλλη οφείλει να στηρίζει τους πελάτες, στο μέτρο των δυνατοτήτων της, αξιοποιώντας την καθετοποιημένη της θέση.

Παρά τη μεταβλητότητα στις αγορές εμπορευμάτων κατά το 2021, καταφέραμε να καταγράψουμε ανθεκτικές επιδόσεις λόγω της καθετοποίησης των δραστηριοτήτων μας καθώς και τη διενέργεια hedging. Σταθεροποιήσαμε την λειτουργική μας κερδοφορία με την επίτευξη EBITDA σε επαναλαμβανόμενη βάση σύμφωνα με το στόχο που είχαμε θέσει. Ταυτόχρονα, ως ο μεγαλύτερος προμηθευτής ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα, καταφέραμε να υποστηρίξουμε τους πελάτες μας απορροφώντας, στο μέτρο των δυνατοτήτων μας, ένα σημαντικό μέρος των αυξήσεων των τιμών που οφείλονται στην συνεχιζόμενη παγκόσμια ενεργειακή κρίση.

Ταυτόχρονα, συνεχίζουμε την πρόοδο στο Επιχειρηματικό μας Σχέδιο, με ιδιαίτερη έμφαση τις ΑΠΕ, και την στήριξη των πελατών μας. Η τρέχουσα ενεργειακή κρίση καταδεικνύει την αναγκαιότητα υλοποίησης έργων Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας το συντομότερο δυνατόν, προκειμένου η χώρα να απεξαρτηθεί γρηγορότερα από τα ορυκτά καύσιμα και τις εισαγόμενες κρίσεις». Για το 2022, και  παρά το γεγονός ότι το εξωτερικό περιβάλλον παραμένει ευμετάβλητο, στόχος μας είναι να συνεχίσουμε τις επενδύσεις σε ΑΠΕ και δίκτυα στηρίζοντας παράλληλα τους πελάτες μας, διατηρώντας τον στόχο του επιχειρηματικού μας πλάνου για επίτευξη EBITDA σε επαναλαμβανόμενη βάση στα ίδια επίπεδα με το 2021».

Και δεν είναι μόνο αυτό, η αγορά της ενέργειας έχει πάρει μπρός και ανταποκρίνεται θετικά σε αυτό το μεταβατικό, σύνθετο περιβάλλον. Οι επενδύσεις και οι επιχειρηματικές/ εμπορικές πρωτοβουλίες εναλλάσσονται η μία μετά την άλλη. Για παράδειγμα, ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης θα βρεθεί σήμερα στην Κοζάνη για να παραστεί και να μιλήσει στα εγκαίνια του Φωτοβολταϊκού Πάρκου του Ομίλου Ελληνικά Πετρέλαια, του μεγαλύτερου σε λειτουργία έργου ΑΠΕ μέχρι σήμερα στην ευρύτερη περιοχή της ΝΑ Μεσογείου και ενός από τα μεγαλύτερα πάρκα με φωτοβολταϊκά σε ολόκληρη την Ευρώπη.

Η στάση των Ισραηλινών

Ας κρατήσουμε τις απαντήσεις του Αναπληρωτή Πρωθυπουργού και Υπουργού Εξωτερικών του Ισραήλ, Yair Lapid για κατά τη συνάντηση του, με τον  Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη: α) «Όλοι γνωρίζουν -δεν αποτελεί μυστικό- ότι η σχέση μεταξύ του Ισραήλ και της Τουρκίας έχει βελτιωθεί. Ήταν σημαντικό λοιπόν για μένα να έρθω εδώ και να πω: ακούστε, αυτό σε καμία περίπτωση δεν είναι σε βάρος των σχέσεων μας με την Ελλάδα που είναι τόσο στενές. Και αυτή η συμμαχία που έχουμε είναι εξαιρετικά σημαντική για εμάς. Θα είστε ενημερωμένοι για τα πάντα και θα συνεργαζόμαστε σε αυτό, όπως κάνουμε και σε άλλα ζητήματα.

Και θα έχουμε περαιτέρω συζητήσεις για το πώς θα βελτιώσουμε τη διμερή μας σχέση». β) «Θα πρέπει να διαφοροποιήσουμε τις πηγές ενέργειας. Θα πρέπει να βρούμε και άλλους τρόπους να προμηθεύσουμε την Ευρώπη, ώστε να καλύψει τις ανάγκες της σε θέρμανση και ηλεκτρισμό. Θα συμμετέχουμε και εμείς στη διαδικασία και θα το πετύχουμε. Δεν βλέπω άλλη επιλογή από το να συνεργαστούμε, συνεχίζοντας τον στενό συντονισμό που ήδη έχουμε, στενό συντονισμό που έχουμε και σε θέματα ασφάλειας, κάτι εξίσου σημαντικό σε αυτόν τον ταραχώδη κόσμο». γ) «Θα πρέπει να “σφίξουμε τα σχοινιά” λίγο παραπάνω. Θα πρέπει να συζητήσουμε περαιτέρω ώστε να καταστήσουμε την περιοχή μας, τη Μέση Ανατολή αλλά και τη Μεσόγειο, πιο ασφαλή». δ) «Θέλουμε να αναπτύξουμε και το εμπόριο και τις εμπορικές σχέσεις. Ο τουρισμός έχει ανακάμψει, κάτι που είναι εξαιρετικό τόσο για την Ελλάδα όσο και για το Ισραήλ. Θα εργαστούμε και για την επόμενη συνάντηση στο σχήμα συνεργασίας 3+1 που θέλουμε να έχουμε με τις ΗΠΑ. Γνωρίζω ότι κι εσείς θέλετε την προώθηση αυτού του σχήματος συνεργασίας όσο κι εμείς».

Από τη Θίσβη Βοιωτίας στη Βόρεια Νορβηγική Θάλασσα

Η Cenergy Holdings ανακοίνωσε ότι η Σωληνουργεία Κορίνθου , ο κλάδος σωλήνων χάλυβά της, υπέγραψε συμφωνία με τη Subsea 7 για την κατασκευή και προμήθεια σωλήνων χάλυβα υψίσυχνης συγκόλλησης (HFW) για την πρώτη υποθαλάσσια σύνδεση του νέου κοιτάσματος αερίου OKEA Hasselmus με την πλατφόρμα παραγωγής Draugen στη Βόρεια Νορβηγική Θάλασσα.

Το έργο Hasselmus βρίσκεται 7 χλμ. βορειοδυτικά της πλατφόρμας Draugen και η εκτέλεση του θα ξεκινήσει το 4ο τρίμηνο του 2023.

Πρόκειται για τη νέα ανάθεση από τη Subsea 7 (ο μεγαλύτερος μέτοχος της οποίας είναι η Siem Industries S.A με 23.1%) στη Σωληνουργεία Κορίνθου που βασίζεται στην επιτυχία προηγούμενων συνεργασιών για την υλοποίηση παρόμοιων έργων.

Οι σωλήνες HFW μήκους 10 χλμ. και διαμέτρου 12” θα κατασκευαστούν και θα επενδυθούν εξωτερικά στις εγκαταστάσεις της εταιρείας στη Θίσβη Βοιωτίας , ενώ θα παραδοθούν απευθείας στη Subse στη Βίγκρα Νορβηγίας όπου θα γίνει η προετοιμασία και επακόλουθη πόντιση με τη μέθοδο reel-lay.

Ακτοπλοΐα και ενεργειακή κρίση

Η εισηγμένη Attica Group, θυγατρική του Ομίλου Marfin Investment Group (MIG), ανακοίνωσε τα αποτελέσματα χρήσεως 2021, τα οποία παρουσιάζουν αύξηση 20% των ενοποιημένων Πωλήσεων, στα 347,91 εκατ. ευρώ ( 290,40 εκατ. ευρώ στη χρήση 2020). Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο των αποτελεσμάτων του 2021 είναι η ανάλυση των μεγεθών αλλά και το τι συνέβη το πρώτο τρίμηνο του 2022. «Κατά το δίμηνο Ιανουάριος – Φεβρουάριος 2022, το μεταφορικό έργο του Ομίλου σημείωσε αύξηση σε όλες τις κατηγορίες εσόδων. Ειδικότερα, σημειώθηκε αύξηση σε ποσοστό 155% στους επιβάτες, 93% στα Ι.Χ. οχήματα και 16% στα φορτηγά οχήματα, σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2021.

Τα ανωτέρω στοιχεία, σε συνδυασμό με την αύξηση του μεταφορικού έργου του Ομίλου το 2021 σε σχέση με τη χρήση 2020, επιβεβαιώνουν την εκτίμηση ότι επέρχεται η σταδιακή ομαλοποίηση των εργασιών του Ομίλου στα προ- COVID – 19 επίπεδα.

Η σταδιακή αποκλιμάκωση της πανδημίας, καθώς και η από 12.3.2022 άρση των περιορισμών στα πρωτόκολλα μεταφοράς επιβατών στα πλοία, είναι παράγοντες που θα συμβάλλουν καθοριστικά στην ομαλοποίηση των εργασιών του Ομίλου. Παρόλα αυτά, η ρωσική εισβολή στην Ουκρανία τον Φεβρουάριο του 2022, συνεπεία της οποίας αυξήθηκαν σε πρωτοφανή επίπεδα οι ήδη αυξημένες τιμές των ναυτιλιακών καυσίμων, δημιουργεί νέα δεδομένα στον ναυτιλιακό κλάδο.

Ειδικότερα, η μέση τιμή των ναυτιλιακών καυσίμων το 2021 αυξήθηκε κατά 32,4% σε σχέση με την χρήση 2020, ενώ η μέση τιμή των καυσίμων τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους αυξήθηκε περαιτέρω κατά 28% σε σχέση με τον Δεκέμβριο 2021. Η τάση για περαιτέρω αύξηση των τιμών διατηρήθηκε και εντός του μηνός Μαρτίου 2022.

Η διοίκηση έχει προβεί σε σειρά ενεργειών όπως, προσαρμογή τιμολογιακής πολιτικής στις νέες συνθήκες, βελτιστοποίηση των δρομολογίων των πλοίων, μείωση ταχυτήτων, καθώς και πράξεις αντιστάθμισης του κινδύνου από την διακύμανση της τιμής του καυσίμου για μέρος της καταναλωμένης ποσότητας καυσίμων προκειμένου να αντιμετωπίσει τυχόν επιπτώσεις».

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories