
Μετά από ένα Σαββατοκύριακο έντονων αντιπαραθέσεων, η Ευρωπαϊκή Ένωση πρόκειται να αμβλύνει το πακέτο κυρώσεων στις εξαγωγές ρωσικού πετρελαίου, αν και στοχεύει να διατηρήσει μια βασική διάταξη για τη ναυτιλία που θα εμποδίσει την ικανότητα της Μόσχας να εξάγει αργό πετρέλαιο.
Σύμφωνα με πληροφορίες που επικαλείται το Bloomberg, το μπλοκ θα καταργήσει την προτεινόμενη απαγόρευση σε πλοία ιδιοκτησίας της ΕΕ να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε τρίτες χώρες, ωστόσο διατηρεί ακόμα στο προσχέδιο της συμφωνίας τη διάταξη για απαγόρευση της ασφάλισης, κάτι που εξακολουθεί να αποτελεί σημαντικό εμπόδιο στις εξαγωγές.
Όπως αναφέρει το Bloomberg, η Ελλάδα, της οποίας η οικονομία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη ναυτιλία, ήταν μεταξύ των κρατών μελών που άσκησαν πιέσεις να αποσυρθεί από το έκτο πακέτο κυρώσεων η διάταξη περί εξαγωγών σε τρίτες χώρες. Και επισημαίνει ότι κεντρικό στοιχείο για την απόρριψη της πρότασης, ήταν η έλλειψη ενιαίας θέσης μεταξύ των κρατών της Ομάδας των Επτά.
Όπως είχε γράψει ο ΟΤ, η πρόταση που εξετάζει η Κομισιόν και αφορά στην απαγόρευση σε ένα μήνα όλων των υπηρεσιών ναυτιλίας, μεσιτείας, ασφάλισης και χρηματοδότησης που προσφέρονται από εταιρείες της ΕΕ για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου παγκοσμίως, θα λειτουργήσει εις βάρος της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας δεξαμενοπλοίων. Στο βαθμό που θα τεθεί σε ισχύ ένα τέτοιο μέτρο το μόνο που θα καταφέρει όπως εκτιμούν στα ΝΕΑ ναυτιλιακοί και ναυλομεσιτικοί παράγοντες, είναι η ίδια η ΕΕ «να πυροβολήσει τα πόδια της», καθώς θα απαγορεύσει στη ευρωπαϊκή ναυτιλία να συμμετέχει στο εμπόριο ρωσικού αργού προς τρίτες χώρες το οποίο όμως θα αναλάβουν άλλες ναυτιλιακές εταιρείες εκτός της ΕΕ όπως κινεζικές, ινδικές, του Χονγκ Κονγκ κ.α.
«Το μέτρο αυτό θα περιόριζε ακόμα περισσότερο τις εξαγωγές της Μόσχας — μια ζωτικής σημασίας πηγή σκληρού νομίσματος — ειδικά δεδομένου ότι οι Έλληνες κατέχουν περισσότερο από το ένα τέταρτο των πετρελαιοφόρων παγκοσμίως με βάση τη χωρητικότητα» αναφέρει το Bloomberg.
Οι αντιρρήσεις
Αντιρρήσεις στο νέο πακέτο κυρώσεων κατά της Ρωσίας που προτείνει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή δεν έχουν μόνο οι χώρες της Ανατολικής Ευρώπης που είναι εξαρτημένες από το ρωσικό πετρέλαιο, αλλά και οι ναυτιλιακές δυνάμεις, με προεξάρχουσα την Ελλάδα.
Προσχέδιο των ευρωπαϊκών προτάσεων που επικαλούνται οι Financial Times απαγορεύει στα ευρωπαϊκά πλοία να μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο σε οποιοδήποτε μέρος του κόσμου, κάτι στο οποίο αντιτάχθηκε η Ελλάδα, της οποίας ο στόλος αντιπροσωπεύει το ήμισυ της χωρητικότητας υπό σημαία ΕΕ, ανέφεραν διπλωμάτες.
Άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Κύπρου, αντέδρασαν στην πρόταση για απαγόρευση παροχής εταιρικών υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της λογιστικής, στους Ρώσους.
Σύμφωνα με το δημοσίευμα, η Ελλάδα, η Μάλτα και η Κύπρος έθεσαν ερωτήματα σχετικά με την απαγόρευση μεταφοράς πετρελαίου προς τρίτες χώρες, λέγοντας ότι μια τέτοια κίνηση θα βοηθήσει απλώς τους ανταγωνιστές της Ευρώπης.
Η πρόταση της Κομισιόν
Η πρόταση της Κομισιόν, η οποία χρειάζεται την ομόφωνη υποστήριξη και των 27 χωρών για να τεθεί σε ισχύ, περιλαμβάνει τη σταδιακή κατάργηση των προμηθειών ρωσικού αργού πετρελαίου σε έξι μήνες και προϊόντων διύλισης έως το τέλος του 2022. Προτείνει, επίσης, να απαγορευτεί εντός μηνός κάθε ναυτιλιακή, ναυλομεσιτική, ναυτασφαλιστική και χρηματοδοτική υπηρεσία που προσφέρεται από εταιρείες της ΕΕ για τη μεταφορά ρωσικού πετρελαίου.


Latest News

Έρευνα για τον θάνατο ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας
Για τον σκοπό αυτό μεταβαίνει στην Πάτρα, κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια του συμβάντος

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα