Το γεράκι της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας, Ιζαμπέλ Σνάμπελ ,«ξαναχτύπησε» και τα είπε «έξω απ’ τα δόντια».

Μιλώντας στο Bloomberg, αυτήν τη φορά όχι μόνο τόνισε πως η μάχη με τον πληθωρισμό δεν κερδήθηκε ακόμη, αλλά επιπλέον προειδοποίησε ότι οι επενδυτές υποτιμούν την επιμονή του πληθωρισμού και την απάντηση που απαιτείται για να τεθεί υπό έλεγχο.

Θα είναι πιο δύσκολο να μειωθεί o πληθωρισμός από ό, τι πιστεύουν οι αγορές

«Απέχουμε ακόμη πολύ από τη διεκδίκηση της νίκης», δήλωσε το μέλος του διοικητικού συμβουλίου Isabel Schnabel, αναφέροντας συγκεκριμένα τις πιέσεις στις τιμές και τις ταχύτερες αυξήσεις των μισθών. «Η απάντηση της οικονομίας στις αυξήσεις των επιτοκίων μπορεί να αποδειχθεί πιο αδύναμη από ό, τι σε ανάλογες περιπτώσεις, και εάν συμβεί αυτό ίσως χρειαστεί να δράσουμε πιο δυναμικά», τόνισε.

Η ΕΚΤ έχει προαναγγείλει σχεδόν άλλη μια αύξηση μισής μονάδας τον Μάρτιο. Στην ερώτηση εάν οι οικονομολόγοι και οι επενδυτές είναι εύλογο να υποθέτουν ότι η ΕΚΤ θα σταματήσει τη σύσφιγξη στο ποσοστό του 3,5%, η Σνάμπελ χαρακτήρισε αυτή την προσδοκία υπερβολικά αισιόδοξη.

Οι αγορές, είπε, «υποθέτουν ότι ο πληθωρισμός θα πέσει στο 2% πολύ γρήγορα και θα παραμείνει εκεί ενώ η οικονομία θα τα πηγαίνει καλά. Αυτό θα ήταν ένα πολύ καλό αποτέλεσμα, αλλά υπάρχει ο κίνδυνος ο πληθωρισμός να αποδειχθεί πιο επίμονος από όσο τον αξιολογούν οι χρηματοπιστωτικές αγορές αυτήν τη στιγμή».

Αξίζει να σημειωθεί ότι στις χρηματοπιστωτικές αγορές ενισχύθηκαν τα στοιχήματα σε αυξήσεις επιτοκίων μετά τις δηλώσεις Σνάμπελ, και δείχνουν ότι αναμένεται να κορυφωθεί στο 3,72% το επιτόκιο καταθέσεων μέχρι το τέλος του τρίτου τριμήνου, ενώ απορρίπτονται σχεδόν όλα τα στοιχήματα για μειώσεις επιτοκίων το 2023.

Έχουμε μέλλον ακόμη…

Μια αύξηση 50 μονάδων βάσης τον επόμενο μήνα είναι «απαραίτητη σε σχεδόν με βάση όλα τα εύλογα σενάρια», είπε η το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΚΤ, επιμένοντας ότι «δεν υπάρχει αντίφαση μεταξύ αυτής της πρόθεσης και της αρχής μας να εξαρτόμαστε από τα δεδομένα, καθώς τα δεδομένα που μας έρχονται είναι πολύ απίθανο να μετακινηθούν».

«Μια ευρεία διαδικασία αποπληθωρισμού δεν έχει καν ξεκινήσει ακόμη», ξεκαθάρισε η Σνάμπελ, δείχνοντας τους μισθούς ως πρόβλημα. Ανέφερε προβλέψεις για αυξήσεις μισθών μέχρι και 5% τα επόμενα χρόνια, πολύ υψηλές σε σύγκριση με τον στόχο της ΕΚΤ για πληθωρισμό 2%.

«Η αύξηση των μισθών έχει επιταχυνθεί σημαντικά», τόνισε η ίδια, προσθέτοντας ότι «δεδομένης της μεγαλύτερης διάρκειας των μισθολογικών συμβάσεων σε σύγκριση με τις ΗΠΑ και μιας πιο συγκεντρωτικής διαδικασίας διαπραγμάτευσης, θα περίμενε κανείς ότι η αύξηση των μισθών θα είναι πιο σταθερή στην ευρωζώνη».

Ακόμη, η ίδια εμφανίστηκε επιφυλακτική για το εάν μπορεί ακόμη να είναι κανείς σίγουρος ότι η αύξηση του κόστους δανεισμού που έχει επιβληθεί μέχρι σήμερα βάζει εμπόδια στην ανάπτυξη.

«Δεν είναι τόσο εύκολο να κρίνουμε εάν τα μέτρα μας είναι ήδη περιοριστικά», είπε, υποστηρίζοντας ότι το κόστος του χρήματος μέχρι στιγμής έχει παίξει μόνο «πολύ μικρό ρόλο» στον περιορισμό της προθυμίας των τραπεζών να δανείσουν.

Είπε επίσης ότι οι μετατοπίσεις από στεγαστικά δάνεια με κυμαινόμενο σε σταθερό επιτόκιο, η επέκταση στις λήξεις  ομολόγων, η ισχυρή αγορά εργασίας και οι επενδύσεις για τη στήριξη της πράσινης μετάβασης σημαίνουν ότι η οικονομία μπορεί να ανταποκρίνεται λιγότερο στην πολιτική της ΕΚΤ.

Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να παραμείνουν αμετακίνητοι στην πορεία «μέχρι να δούμε ακλόνητα στοιχεία ότι ο πληθωρισμός — και ειδικότερα ο υποκείμενος πληθωρισμός — επιστρέφει στον στόχο του 2% έγκαιρα και βιώσιμα», επεσήμανε, προσθέτοντας: «Είναι πολύ απίθανο οι πληθωριστικές πιέσεις να υποχωρήσουν από μόνες τους».

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Boeing: Πολύ μεγάλη για να αποτύχει
Διεθνή |

Γιατί μια αποτυχημένη Boeing θα έβλαπτε τους πάντες - ακόμα και την Airbus

Παρόλο που το Κογκρέσο διεξάγει δύο ακροάσεις σχετικά με ισχυρισμούς για αστοχίες ασφάλειας στο 787 Dreamliner και σε άλλα αεροσκάφη, η Boeing έχει σε μεγάλο βαθμό απομονωθεί από τις συνέπειες των λαθών της - όχι για πολύ όμως