Πολλή συζήτηση έγινε στη χώρα μας για τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (ΙΜΟ) ενόψει των εκλογών που έχει για την ανάδειξη νέου γενικού γραμματέα, καθώς η Ελλάδα στηρίζει την τουρκική υποψηφιότητα στο πλαίσιο μιας αλληλοϋποστήριξης των δύο χωρών.
Οπως ανακοίνωσε ο υπουργός Εξωτερικών Νίκος Δένδιας η Τουρκία θα στηρίξει την ελληνική υποψηφιότητα στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ και η Ελλάδα την τουρκική υποψηφιότητα για τη θέση του γενικού γραμματέα του ΙΜΟ.
Υποψήφια για επανεκλογή στην Κατηγορία Γ’ του IMO η Κύπρος
Σε κάθε περίπτωση πάντως η εκλογή γενικού γραμματέα ενδιαφέρει πάντα την Ελλάδα καθώς ο ΙΜΟ διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση του θεσμικού πλαισίου της παγκόσμιας ναυτιλίας, στην οποία η Ελλάδα έχει την πρωτοκαθεδρία αφού διαθέτει τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο.
Παραδοσιακά η εκάστοτε ελληνική κυβέρνηση και η Ενωση Ελλήνων Εφοπλιστών στηρίζουν αποφασιστικά τον ρόλο του ΙΜΟ ως του πιο αντιπροσωπευτικού οργανισμού που μπορεί να νομοθετήσει για την παγκόσμια ναυτιλία, η οποία είναι μία διεθνής δραστηριότητα.
Στην παρούσα συγκυρία αυτό που θα κληθεί να διασφαλίσουν ο Οργανισμός και ο νέος γενικός γραμματέας είναι ένα πιο φιλόδοξο σχέδιο απανθρακοποίησης της παγκόσμιας ναυτιλίας με ορόσημο το 2050.
Ο ΙΜΟ ιδρύθηκε το 1949 και η πρώτη συνεδρίαση του οργανισμού έγινε τον Ιανουάριο του 1959 όταν εξελέγη και ο πρώτος γενικός γραμματέας. Από τότε έχουν εκλεγεί συνολικά εννέα, μεταξύ των οποίων και ο Ελληνας Ευθύμιος Μητρόπουλος (2004 – 2011).
Οι υποψηφιότητες
Υποψήφιοι για τη θέση του γενικού γραμματέα που θα διαδεχθεί τον Κορεάτη Kitack Lim, η θητεία του οποίου λήγει στις 31 Δεκεμβρίου του 2023, είναι επτά προσωπικότητες, τέσσερις άνδρες και τρεις γυναίκες.
Διεθνείς αναλυτές κάνουν λόγο για κάποιες πιο ισχυρές υποψηφιότητες και συμπεριλαμβάνουν σε αυτές πρωτίστως τον Παναμέζο Arsenio Antonio Dominguez Velasco που είναι πολλά χρόνια στον ΙΜΟ, γνώστης των ναυτιλιακών θεμάτων και ανακοίνωσε πρώτος την υποψηφιότητά του.
Επίσης εκπροσωπεί το μεγαλύτερο νηολόγιο στον κόσμο και στηρίζεται και από ορισμένες μεγάλες ναυτιλιακές δυνάμεις όπως η Ιαπωνία, που έχει μεγάλο μέρος του στόλου της στη σημαία του Παναμά.
Ισχυρή θεωρείται και η υποψηφιότητα της Κενυάτισσας Nancy Karigithu που είναι γενική γραμματέας ναυτιλιακών υποθέσεων στην Κένυα, αλλά και του Τούρκου Suat Hayri Aka, ο οποίος είναι προς το παρόν εκπρόσωπος της χώρας του στον αντίστοιχο οργανισμό για τον αεροπορικό κλάδο (ICAO).
Ο Moin Uddin Ahmed από το Μπανγκλαντές είναι γενικός διευθυντής του International Mobile Satellite Organisation (IMSO). Η Minna Kivimäki που εκπροσωπεί την ΕΕ και ανακοίνωσε τελευταία τη υποψηφιότητά της, ίσως λόγω και της μη καθόδου τελικά του κύπριου πρώην υφυπουργού Ναυτιλίας Βασίλη Δημητριάδη, είναι γενική γραμματέας στο υπουργείο Μεταφορών της Φινλανδίας. Η Cleopatra Doumbia – Henry, επίσης ισχυρή υποψηφιότητα, είναι πρόεδρος του World Maritime University που βρίσκεται στο Malmo της Σουηδίας. Τέλος ο Κινέζος Xiaojie Zhang είναι διευθυντής του τμήματος τεχνικής συνεργασίας του ΙΜΟ.
Η εκλογή
Τον γενικό γραμματέα εκλέγει το Συμβούλιο του ΙΜΟ και την τελική έγκριση δίνει η γενική συνέλευση των μελών (174 μέλη). Το συμβούλιο αποτελείται από 40 χώρες εκλέγεται από τη Συνέλευση και έχει διετή θητεία. Μέλη του Συμβουλίου για την περίοδο 2022 – 2023 είναι:
– στην Κατηγορία Α. 10 κράτη με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την παροχή διεθνών ναυτιλιακών υπηρεσιών: Κίνα, Ελλάδα, Ιταλία, Ιαπωνία, Νορβηγία, Παναμάς, Κορέα, Ρωσία, ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο.
– στην Κατηγορία Β. 10 κράτη με το μεγαλύτερο ενδιαφέρον για το διεθνές θαλάσσιο εμπόριο: Αυστραλία, Βραζιλία, Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, Ινδία, Ισπανία, Καναδάς, Ολλανδία και Σουηδία
– στην Κατηγορία Γ. 20 κράτη, που έχουν ιδιαίτερα συμφέροντα για τη θαλάσσια μεταφορά ή τη ναυσιπλοΐα και των οποίων η εκλογή στο Συμβούλιο εξασφαλίζει την εκπροσώπηση όλων των μεγάλων γεωγραφικών περιοχών του κόσμου: Αίγυπτος, Βανουάτου, Βέλγιο, Δανία, Ινδονησία, Κένυα, Κατάρ, Κύπρος, Μαλαισία, Μάλτα, Μαρόκο, Μεξικό, Μπαχάμες, Σαουδική Αραβία, Σιγκαπούρη, Ταϊλάνδη, Τζαμάικα, Τουρκία, Φιλιππίνες και Χιλή.
Αυτά τα μέλη θα ψηφίσουν την Τρίτη 18 Ιουλίου τον νέο γενικό γραμματέα. Η διαδικασία προβλέπει συνεχείς εκλογές μέχρι κάποιος υποψήφιος να συγκεντρώσει το 51% των ψήφων των 40 μελών του συμβουλίου. Αυτό σημαίνει ότι σε κάθε εκλογή θα αποχωρεί από την «κούρσα» ο υποψήφιος με τις λιγότερες ψήφους.
Η θητεία του γενικού γραμματέα είναι διάρκειας τεσσάρων ετών. Να σημειωθεί τέλος ότι τον Δεκέμβριο πραγματοποιούνται και οι εκλογές για το Συμβούλιο.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα
Πέφτουν οι πωλήσεις των superyachts - Αυξάνονται οι κατασχέσεις
Παρόλα αυτά, οι παραδόσεις superyacht αυξήθηκαν κατά 31% το 2023
«Αχαρτογράφητα νερά» για την αγορά δεξαμενoπλοίων
Το αδιέξοδο των συζητήσεων για την επανέναρξη των ροών πετρελαίου από το Τζεϊχάν δημιουργεί νέα δεδομένα στη Μεσόγειο
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών