Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Εσωτερικών, η συμμετοχή στις εκλογές της 21ης Μαΐου ήταν στο 60,94%. Συγκεκριμένα, ψηφίσαν 6.060.364 πολίτες από τους 9.944.955 εγγεγραμμένους στους εκλογικούς καταλόγους. Θεωρητικά αυτή είναι μια πραγματικότητα. Ωστόσο, ο υπολογισμός της συμμετοχής, με βάση τους εγγεγραμμένους στους εκλογικούς καταλόγους, δεν είναι απολύτως ακριβής για δυο λόγους. Πρώτον, διότι περιλαμβάνονται κάποιοι που έχουν αποβιώσει (λίγοι πλέον μιας και οι εκλογικοί κατάλογοι ως προς αυτό ενημερώνονται τακτικά), και δεύτερον, διότι περιλαμβάνονται πάρα πολλοί που βρίσκονται στο εξωτερικό (είτε για σπουδές, είτε για εργασία), και ψηφίζουν μόνον εάν τύχει και βρεθούν στην Ελλάδα την ημέρα των εκλογών.
Στην τελευταία απογραφή του 2021, τα πλήρη στοιχεία της οποίας πριν λίγους μήνες ανακοινώθηκαν, εμφανίζεται ότι ο συνολικός πληθυσμός στη χώρα μας είναι 10.482.487 άτομα (ΦΕΚ 2802 Β/26-04-2023) και ο Νόμιμος πληθυσμός, δηλαδή οι εγγεγραμμένοι στους Δήμους, είναι 9.716.889 άτομα (ΦΕΚ 6951 Β/30-12-2022).
Σε αυτό το σημείο πρέπει να διευκρινίσουμε ότι ο Νόμιμος πληθυσμός, είναι εκείνος που έχει δυνητικά το δικαίωμα ψήφου. Οι εγγεγραμμένοι δηλαδή στους εκλογικούς καταλόγους, προκύπτουν από το Νόμιμο πληθυσμό, αφού προηγουμένως εξαιρεθούν τα παιδιά έως 16 ετών.
Ωστόσο, από τα παραπάνω επίσημα στοιχεία, προκύπτει ότι ο αριθμός των εγγεγραμμένων στους εκλογικούς καταλόγους, είναι μεγαλύτερος από το σύνολο του Νόμιμου πληθυσμού κατά 228 χιλιάδες (9.944.955 εγγεγραμμένοι – 9.716.889 Νόμιμος πληθυσμός = 228.066 )!!! Σε αυτό ακριβώς το σημείο, υπάρχει μια στρεβλή εικόνα. Δεν είναι δυνατόν οι εγγεγραμμένοι στους εκλογικούς καταλόγους να είναι περισσότεροι από το Νόμιμο πληθυσμό. Θυμίζω ότι εγγεγραμμένοι είναι όσοι έχουν δικαίωμα ψήφου, δηλαδή όλοι οι άνω των 17 ετών, ενώ ο Νόμιμος πληθυσμός είναι όλοι οι διαμένοντες στους Δήμους της χώρας ανεξαρτήτου ηλικίας, δηλαδή χωρίς να αφαιρέσουμε τα παιδιά.
Προχωρώντας την ανάλυσή μας, και σύμφωνα με μια προσέγγιση της ΕΛ-ΣΤΑΤ, ο αριθμός των παιδιών μέχρι και 16 χρονών (που δεν έχουν δηλαδή δικαίωμα ψήφου), είναι 1.906.886. Εάν αφαιρέσουμε αυτόν τον αριθμό, από τον Νόμιμο πληθυσμό, τότε προκύπτει ο τελικός αριθμός των δυνητικών ψηφοφόρων που είναι 7.810.001 άτομα. Τόσοι είναι δηλαδή όσοι μπορούσαν να ψηφίσουν την περασμένη Κυριακή. Από αυτούς λοιπόν, στις εκλογές της 21ης Μαΐου ψήφισαν 6.060.364 άτομα.
Από την παραπάνω ανάλυση που κάναμε, προκύπτει ότι το ποσοστό συμμετοχής στις εκλογές της 21ης Μαΐου ήταν 77,60%. Τα επίσημα στοιχεία βέβαια του Υπουργείου Εσωτερικών, δίνουν ως ποσοστό συμμετοχής 60,94%. Η διαφορά προφανώς και είναι μεγάλη, για να μην πούμε τεράστια. Η πραγματική εικόνα όμως είναι αυτή που προέκυψε από την ανάλυση των δεδομένων που έχουμε στη διάθεσή μας.
Ως εκ τούτου, είναι αναγκαίο να γίνει άμεση επικαιροποίηση των εκλογικών καταλόγων. Είναι κάτι που μπορεί να γίνει με σχετική ευκολία και ασφάλεια. Τα στοιχεία της απογραφής είναι πλέον διαθέσιμα και εξόχως επίκαιρα. Επιπλέον, μπορεί να αξιοποιηθεί σε αυτή τη κατεύθυνση και το πληροφοριακό σύστημα της ΑΑΔΕ, το γνωστό σε όλους μας TAXISnet,
Τέλος, συνεκτιμώντας το τελικό εκλογικό αποτέλεσμα και έχοντας ως δεδομένο πλέον ότι συμμετείχαν περίπου 8 στους 10 Έλληνες (και όχι το παραπλανητικό 6 στους 10 που δίνει το Υπουργείο Εσωτερικών), θα λέγαμε ότι δίνει μια επιπλέον διάσταση στην σαρωτική νίκη της Νέας Δημοκρατίας και στερεί επιχειρημάτων από οποιονδήποτε θα ήθελε ενδεχομένως να βρει δικαιολογίες στα ποσοστά της αποχής.
Ο Δρ Παναγιώτης Ε. Τζαβάρας είναι καθηγητής Κοινωνικής Στατιστικής & Πολιτικής Έρευνας του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου Κύπρου
Latest News
Γιατί χρειάζεται δημοσιονομική συγκράτηση
Ο πληθωρισμός έχει μειωθεί, οι οικονομικές συνθήκες έχουν χαλαρώσει και οι κίνδυνοι για τις προοπτικές είναι ισορροπημένοι
Πώς η Κλιματική Αλλαγή επηρεάζει τις τράπεζες
Το «Greenwashing» αποτελεί ανησυχία για τους επενδυτές και τους χρήστες δεδομένων γενικά
Πάσχα: Υποχρεωτικές αργίες και πώς αμείβονται
Τι ισχύει για Μεγάλη Παρασκευή και Μεγάλο Σάββατο - Κυριακή των Βαΐων
Η ανάγκη για επαρκή Κυβερνοασφάλεια σε υπηρεσίες Decentralized Finance
Η Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν ανακοίνωσε, στις 15 Σεπτεμβρίου 2021, ότι χρειαζόμαστε μια Ευρωπαϊκή Πολιτική Κυβερνοάμυνας
Ανάπτυξη ίσον μεταρρυθμίσεις
Μεταρρυθμιστικές προτεραιότητες αποτελούν η επιτάχυνση απονομής της δικαιοσύνης, η βελτίωση της εκπαίδευσης, η αναδιοργάνωση της δημόσιας διοίκησης
Η αναδιάρθρωση του χρέους και η συμβολή του Τσαρλς Νταλάρα
Μια τεράστια επιχείρηση που οργάνωσε η Ελληνική Δημοκρατία
Το Δώρο Πάσχα και η μεταφορά της αργίας της Πρωτομαγιάς
Το δώρο (επίδομα) Πάσχα, όπως και αυτό των Χριστουγέννων, το δικαιούνται όλοι οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα στην ελληνική επικράτεια
Παγκόσμια Τράπεζα και Κινητοποίηση του Ιδιωτικού Κεφαλαίου: Μερικές Σκέψεις για την Ελληνική Περίπτωση
Η Ελλάδα απολαμβάνει ένα μικρό χρηματοδοτικό «θαύμα»
Βραχυχρόνια μίσθωση: Διευκρινήσεις και οδηγίες από την διοίκηση
Η Εγκύκλιος Ε.2024/9.4.2024 αφορά κάθε φυσικό και νομικό πρόσωπο ή νομική οντότητα που εκμεταλλεύεται ακίνητα για βραχυχρόνια μίσθωση
Ειδική παροχή προστασίας μητρότητας
Το θεσμικό πλαίσιο και τι προβλέπεται για τις ειδικές περιπτώσεις