Αντιδρούν τα στελέχη των βρετανικών σούπερ μάρκετ στις κατηγορίες ότι κερδοσκοπούν εν μέσω κρίσης κόστους ζωής, υποστηρίζοντας ότι δεν μεταφέρουν πλήρως στους καταναλωτές τις πιέσεις στις τιμές προκειμένου να κρατήσουν πελάτες.

Σούπερ μάρκετ: Γιατί οι καταναλωτές επιλέγουν τις online αγορές

Ο ραγδαία αυξανόμενος πληθωρισμός των τροφίμων έχει συμβάλει στη μεγαλύτερη συμπίεση του βιοτικού επιπέδου στη Βρετανία από τότε που άρχισαν οι σχετικές καταγραφές, τη δεκαετία του 1950, και έχει προκαλέσει ερωτήματα σχετικά με το ποιος ευθύνεται για το άλμα-ρεκόρ στους λογαριασμούς των παντοπωλείων.

Παρόμοιες πιέσεις σε όλη την Ευρώπη ώθησαν τις κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Ουγγαρίας να επιβάλουν ανώτατα όρια τιμών σε ορισμένα είδη πρώτης ανάγκης, αλλά στελέχη της ηγέτιδας της αγοράς Tesco, της Sainsbury’s, της Asda και της Morrisons δήλωσαν στο κοινοβούλιο ότι τέτοιο μέτρο δεν χρειάζεται να ληφθεί στη Βρετανία.

«Αυτή η αγορά είναι έντονα ανταγωνιστική», δήλωσε η εμπορική διευθύντρια τροφίμων της Sainsbury’s, Rhian Bartlett, στους νομοθέτες της επιτροπής επιχειρήσεων και εμπορίου της κάτω βουλής του κοινοβουλίου.

«Θεωρούμαστε γενικά μια από τις πιο ανταγωνιστικές αγορές τροφίμων στον κόσμο. Δεν είμαι σίγουρη τι θα προσθέσουν τα ανώτατα όρια τιμών σε αυτή τη διαδικασία, εκτός από τη γραφειοκρατία.»

Ο πληθωρισμός των τροφίμων

Οι τιμές των τροφίμων στη Βρετανία άρχισαν να αυξάνονται πολύ περισσότερο από ένα χρόνο πριν, καθώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία επέτεινε τις εντάσεις που σχετίζονται με την πανδημία στην αλυσίδα εφοδιασμού. Ο πληθωρισμός τροφίμων και ποτών ήταν 18,3% τον Μάιο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.

Τα στελέχη του λιανικού εμπορίου δήλωσαν ότι, εκτός από το υψηλότερο ενεργειακό κόστος, έπρεπε επίσης να αντιμετωπίσουν την αύξηση των μισθών, των εμπορευμάτων και του κόστους εφοδιαστικής. Ταυτόχρονα αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από τους γερμανικούς εκπτωτικούς ομίλους Aldi και Lidl, οι οποίοι έχουν ρίξει τις τιμές στη Βρετανία την τελευταία δεκαετία.

Ο κλάδος έχει προειδοποιήσει ότι παρατηρείται επίσης υστέρηση μεταξύ της πτώσης των τιμών χονδρικής και λιανικής. Παρόλα αυτά, το κόστος ορισμένων αγαθών όπως το γάλα, το ψωμί, τα ζυμαρικά και το λάδι, έχει αρχίσει να μειώνεται.

Τι λένε οι αλυσίδες

Ερωτηθείς από έναν βουλευτή που έκανε λόγο για «μια τραγελαφική επίδειξη κερδοσκοπίας», ο εμπορικός διευθυντής της Tesco Γκόρντον Γκάφα δήλωσε ότι ο όμιλος είχε κέρδος 4 πένες για κάθε λίρα που ξοδεύεται, ενώ ο Μπάρτλετ της Sainsbury δήλωσε ότι είχε κέρδος λιγότερο από 3 πένες για το ίδιο μέτρο, με τα δύο στελέχη να υποστηρίζουν ότι αυτό δεν αντιπροσωπεύει υψηλό περιθώριο κέρδους.

Ο κλάδος επισημαίνει ότι οι μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών αγαθών, όπως η Unilever και η Nestle, έχουν περιθώρια κέρδους 16-17%.

Η Tesco, ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής της Βρετανίας, έχει προβλέψει ότι θα έχει σε γενικές γραμμές αμετάβλητα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη λιανικής φέτος.

Η υπεύθυνη χάραξης πολιτικής της Τράπεζας της Αγγλίας Swati Dhingra δήλωσε επίσης ότι υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις ότι οι εταιρείες αποτυγχάνουν να μετακυλήσουν τις χαμηλότερες τιμές μέχρι στιγμής, όταν εξέτασε τις πιο πρόσφατες ετήσιες εκθέσεις κερδών τους.

«Δεν είναι πολύ πειστικό να υποστηρίξει κανείς -τουλάχιστον μέχρι στιγμής- ότι ο πληθωρισμός των ειδών παντοπωλείου οδηγείται από τον “πληθωρισμό της απληστίας”», δήλωσε η ίδια.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή