Αντιδρούν τα στελέχη των βρετανικών σούπερ μάρκετ στις κατηγορίες ότι κερδοσκοπούν εν μέσω κρίσης κόστους ζωής, υποστηρίζοντας ότι δεν μεταφέρουν πλήρως στους καταναλωτές τις πιέσεις στις τιμές προκειμένου να κρατήσουν πελάτες.
Σούπερ μάρκετ: Γιατί οι καταναλωτές επιλέγουν τις online αγορές
Ο ραγδαία αυξανόμενος πληθωρισμός των τροφίμων έχει συμβάλει στη μεγαλύτερη συμπίεση του βιοτικού επιπέδου στη Βρετανία από τότε που άρχισαν οι σχετικές καταγραφές, τη δεκαετία του 1950, και έχει προκαλέσει ερωτήματα σχετικά με το ποιος ευθύνεται για το άλμα-ρεκόρ στους λογαριασμούς των παντοπωλείων.
Παρόμοιες πιέσεις σε όλη την Ευρώπη ώθησαν τις κυβερνήσεις της Γαλλίας και της Ουγγαρίας να επιβάλουν ανώτατα όρια τιμών σε ορισμένα είδη πρώτης ανάγκης, αλλά στελέχη της ηγέτιδας της αγοράς Tesco, της Sainsbury’s, της Asda και της Morrisons δήλωσαν στο κοινοβούλιο ότι τέτοιο μέτρο δεν χρειάζεται να ληφθεί στη Βρετανία.
«Αυτή η αγορά είναι έντονα ανταγωνιστική», δήλωσε η εμπορική διευθύντρια τροφίμων της Sainsbury’s, Rhian Bartlett, στους νομοθέτες της επιτροπής επιχειρήσεων και εμπορίου της κάτω βουλής του κοινοβουλίου.
«Θεωρούμαστε γενικά μια από τις πιο ανταγωνιστικές αγορές τροφίμων στον κόσμο. Δεν είμαι σίγουρη τι θα προσθέσουν τα ανώτατα όρια τιμών σε αυτή τη διαδικασία, εκτός από τη γραφειοκρατία.»
Ο πληθωρισμός των τροφίμων
Οι τιμές των τροφίμων στη Βρετανία άρχισαν να αυξάνονται πολύ περισσότερο από ένα χρόνο πριν, καθώς η εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία επέτεινε τις εντάσεις που σχετίζονται με την πανδημία στην αλυσίδα εφοδιασμού. Ο πληθωρισμός τροφίμων και ποτών ήταν 18,3% τον Μάιο, σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία.
Τα στελέχη του λιανικού εμπορίου δήλωσαν ότι, εκτός από το υψηλότερο ενεργειακό κόστος, έπρεπε επίσης να αντιμετωπίσουν την αύξηση των μισθών, των εμπορευμάτων και του κόστους εφοδιαστικής. Ταυτόχρονα αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό από τους γερμανικούς εκπτωτικούς ομίλους Aldi και Lidl, οι οποίοι έχουν ρίξει τις τιμές στη Βρετανία την τελευταία δεκαετία.
Ο κλάδος έχει προειδοποιήσει ότι παρατηρείται επίσης υστέρηση μεταξύ της πτώσης των τιμών χονδρικής και λιανικής. Παρόλα αυτά, το κόστος ορισμένων αγαθών όπως το γάλα, το ψωμί, τα ζυμαρικά και το λάδι, έχει αρχίσει να μειώνεται.
Τι λένε οι αλυσίδες
Ερωτηθείς από έναν βουλευτή που έκανε λόγο για «μια τραγελαφική επίδειξη κερδοσκοπίας», ο εμπορικός διευθυντής της Tesco Γκόρντον Γκάφα δήλωσε ότι ο όμιλος είχε κέρδος 4 πένες για κάθε λίρα που ξοδεύεται, ενώ ο Μπάρτλετ της Sainsbury δήλωσε ότι είχε κέρδος λιγότερο από 3 πένες για το ίδιο μέτρο, με τα δύο στελέχη να υποστηρίζουν ότι αυτό δεν αντιπροσωπεύει υψηλό περιθώριο κέρδους.
Ο κλάδος επισημαίνει ότι οι μεγάλες εταιρείες καταναλωτικών αγαθών, όπως η Unilever και η Nestle, έχουν περιθώρια κέρδους 16-17%.
Η Tesco, ο μεγαλύτερος λιανοπωλητής της Βρετανίας, έχει προβλέψει ότι θα έχει σε γενικές γραμμές αμετάβλητα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη λιανικής φέτος.
Η υπεύθυνη χάραξης πολιτικής της Τράπεζας της Αγγλίας Swati Dhingra δήλωσε επίσης ότι υπάρχουν ελάχιστες ενδείξεις ότι οι εταιρείες αποτυγχάνουν να μετακυλήσουν τις χαμηλότερες τιμές μέχρι στιγμής, όταν εξέτασε τις πιο πρόσφατες ετήσιες εκθέσεις κερδών τους.
«Δεν είναι πολύ πειστικό να υποστηρίξει κανείς -τουλάχιστον μέχρι στιγμής- ότι ο πληθωρισμός των ειδών παντοπωλείου οδηγείται από τον “πληθωρισμό της απληστίας”», δήλωσε η ίδια.
Latest News
Ο χορός των τραπεζικών συγχωνεύσεων καλά κρατεί στην Σκανδιναβία - Το νέο deal Nykredit - Spar Nord
Οι τράπεζες συγχωνεύονται και γίνονται πιο ισχυρές στη Δανία - Πώς η Nykredit αποκτά την Spar Nord και γίνεται η τρίτη μεγαλύτερη τράπεζα
Απεργιακά... Χριστούγεννα στo Harrods - Τι ζητούν οι εργαζόμενοι
Οργή στους εργαζόμενους του Harrods για το μέρισμα ύψους 180 εκατ. λιρών που μοιράστηκε στους μετόχους παρά την πτώση κερδών
Τσουνάμι ομολόγων απειλεί τις αγορές το 2025 - Η προειδοποίηση της BIS
Το παγκόσμιο χρέος αυξήθηκε κατά πάνω από 12 τρισ. δολάρια το εννεάμηνο του 2024 φτάνοντας το ποσό των 323 τρισ. δολαρίων
Στο 3% ο πληθωρισμός στη Νορβηγία, «έσπασε» το ετήσιο σερί επιβράδυνσης
Μεγάλη άνοδο - έκπληξη κατέγραψαν στη Νορβηγία τα οικιακά αγαθά, όπως τρόφιμα, έπιπλα, ηλεκτρονικά είδη και προϊόντα οικιακού εξοπλισμού
Απογειώθηκαν τα κέρδη των αεροπορικών - Γιατί είναι «στα κάγκελα» με Boeing - Airbus
Οι αεροπορικές εταιρείες σε όλο τον κόσμο έχουν δει την ανάπτυξή τους να παρεμποδίζεται από προβλήματα στη Boeing και στην Airbus
Οι «χρησμοί» της Schroders για το 2025 - Πού να εστιάσουν οι επενδυτές
Η Schroders έχει μια αισιόδοξη οπτική για το 2025, όμως επισημαίνει πως αυτό μπορεί να αλλάξει λόγω πολιτικών κινδύνων
Φρένο στις εξαγωγές, ψαλίδι στις εισαγωγές στην Κίνα ενόψει δασμών Τραμπ
Απογοητευτικά εμπορικά στοιχεία για την Κίνα που ακολουθούν άλλους δείκτες οι οποίοι δείχνουν αποσπασματική ανάπτυξη τον Νοέμβριο
«Τσίμπησε» ο πληθωρισμός στη Γερμανία τον Νοέμβριο
Η αύξηση των τιμών στις υπηρεσίες επιβάρυνε το σύνολο του πληθωρισμού στη Γερμανία
Κενό εξουσίας στην Ευρώπη «βλέπει» ο Ντράγκι
Ο πρώην επικεφαλής της ΕΚΤ αναφέρθηκε στα πολιτικά δεινά που υπάρχουν σε Γαλλία και Γερμανία
Σι Τζινπίνγκ: Ένας εμπορικός πόλεμος με τις ΗΠΑ δεν θα είχε «νικητή»
Ο Σι Τζινπίνγκ δήλωσε ότι «η Κίνα είναι έτοιμη να συνεχίσει τον διάλογο με την αμερικανική κυβέρνηση»