Γιόγκα δίπλα στη θάλασσα, μαθήματα μαγειρικής, σκρολάρισμα ή ανέβασμα στο TikTok αλλά και διαχείριση social media βρίσκονται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος μιας νέας γενιάς επενδυτών και πελατών, που θέλουν να αλλάξουν αυτό που θεωρούν κατεστημένο: την εικόνα ενός συμβούλου που μιλά μόνο για επιτόκια, αποδόσεις και επενδύσεις. Εξάλλου με τα επιτόκια να βρίσκονται στο 5%, διασφαλίζοντας σίγουρη απόδοση, και να βρίσκουν ό,τι χρειάζονται στο internet, τι νόημα έχει σήμερα να πληρώνει κανείς για επενδυτικές συμβουλές;

Ο πάλαι ποτέ κραταιός κλάδος της επενδυτικής τραπεζικής, βρίσκεται μπροστά σε αυτό ακριβώς το κομβικό σημείο. Μπορεί τα σημερινά επιτόκια να δίνουν όντως τη δυνατότητα για αποδόσεις έως και 5%, ωστόσο η λογική της «συμβουλής» φαίνεται πως έχει αλλάξει, μαζί με τις γενιές στις οποίες εξάλλου απευθύνεται. Απέναντι σε αυτή την πρόκληση, αναδύεται μια νέα γενιά συμβούλων που προσεγγίζουν τη δουλειά τους και τους πελάτες τους με διαφορετική νοοτροπία: αναζητούν την επόμενη κίνησή τους μέσα στα social media αλλά και σε συνέδρια όπως το «Future Proof» που πραγματοποιήθηκε για δεύτερη φορά στο Λος Άντζελες και στάθηκε η αφορμή να γίνει η «μεγάλη συζήτηση» για την εξέλιξη του χρηματοπιστωτικού κλάδου.

Ιδιωτικά Κεφάλαια: Το δέλεαρ που προσφέρουν για να «τραβήξουν» επενδυτές

Ένας κλάδος σε υπαρξιακή κρίση

Και όχι μόνο. Το ίδιο και οι χρηματοοικονομικοί σύμβουλοι που βλέπουν γύρω τους τον κόσμο να αλλάζει και τους νέους να μην βρίσκουν κανέναν ιδιαίτερο λόγο να πληρώνουν αμοιβές 1% των περιουσιακών τους στοιχείων ετησίως -ή ωριαία ή μηνιαία σε ορισμένες περιπτώσεις- για συμβουλές. «Οι πελάτες της Gen Z βλέπουν την πρόταση αξίας της συμβουλευτικής εταιρείας πολύ διαφορετικά από ό,τι οι γονείς τους», επισημαίνει ο Μπομπ Βερές του Inside Information. Η εξέλιξη αυτή ανατρέπει καθετί γνώριζε όλο το σύστημα μέχρι σήμερα.

Αυτό σημαίνει ότι για τους νέους πελάτες, πολλά στοιχεία του χρηματοοικονομικού κλάδου φαίνονται παρωχημένα ή σαν να τα λένε οι… γονείς τους. Και όχι τυχαία. «Υπάρχουν πάρα πολλοί που σχεδιάζουν να συνταξιοδοτηθούν τα επόμενα 10 χρόνια, είναι όμως λιγότεροι από τους νέους που θέλουν να ακολουθήσουν αυτό το επάγγελμα», συμπληρώνει η Μπρι Γουίλιαμς της State Street.  Μπορεί το κενό αυτό να αντισταθμιστεί από τις νέες τεχνολογίες, στο τέλος της ημέρας όμως ο κλάδος αυτός αφορά τις σχέσεις ανθρώπινες σχέσεις.

Κάτι που όμως δεν γίνεται εύκολα αντιληπτό. Οι σύμβουλοι ισχυρίζονται ότι είναι όλο και πιο δύσκολο να πείσουν τους δυνητικούς πελάτες τους  ότι χρειάζονται έναν χρηματοοικονομικό σύμβουλο, όταν είναι σχετικά απλό να κερδίσουν μια σταθερή απόδοση σε μετρητά. Και όλο αυτό σε μια αγορά όπου δεν υπήρχε κανένας σοβαρός ανταγωνισμός εδώ και 15 χρόνια, φέρνει τα πάνω κάτω.

Μέχρι σήμερα πολλοί απευθύνονταν σε έναν σύμβουλο μόνο λόγω ενός μεγάλου γεγονότος της ζωής τους: της γέννησης ενός παιδιού, μιας μεγάλης απονομής δικαιωμάτων προαίρεσης αγοράς μετοχών, μιας επερχόμενης συνταξιοδότησης ή μιας κληρονομιάς. Ιδανικά, ένας τέτοιος σύμβουλος θα δημιουργούσε έναν οδικό χάρτη από νωρίς, ώστε οι πελάτες του να μπορούν να ανταποκριθούν στα μελλοντικά τους σχέδια. Αυτό μπορεί να αποτελέσει πια παρελθόν καθώς όσοι θέλουν να κάνουν τα πρώτα τους βήματα στο χώρο, μπορούν εύκολα να βρουν έναν αλγόριθμο βάσει του οποίου θα σχεδιαστεί μια κατανομή χαρτοφυλακίου που θα συνδέεται με την ηλικία, την ανοχή στον κίνδυνο και τους στόχους τους.

Κι όμως, υπάρχει μέλλον

Δεν είναι όμως ο μόνος τρόπος να ανανεωθεί ο κλάδος. Το «Future Proof», το οποίο διοργανώθηκε από τους Josh Brown και Barry Ritholtz της Ritholtz Wealth Management, έχει ως στόχο να ανανεώσει την εικόνα του κλάδου που μετρά 50 χρόνια ζωής. Οι συνεδρίες δικτύωσης περιλαμβάνουν ομιλητές που υπόσχονται να βοηθήσουν τους συμβούλους να εξυπηρετήσουν και να κατανοήσουν τους νεότερους πελάτες τους, ακολουθώντας μια σειρά από δραστηριότητες και εκδηλώσεις -από γιόγκα μέχρι μαθήματα μαγειρικής- που δεν θυμίζουν κανένα παραδοσιακό συνέδριο χρηματοοικονομικών συμβούλων.

Η ουσία ωστόσο βρίσκεται ακριβώς στη νεωτερικότητα που θέλουν να φέρουν μαζί τους οι νέοι επαγγελματίες – ακόμη κι αν είναι λιγότεροι από όσους συνταξιοδοτούνται. Ο κλάδος πλέον αναζητά νέους, απόφοιτους, που να επιζητούν το περίφημο «worklife balance». Οι επενδύσεις όμως δεν ειναι τόσο εύκολες όσο φαίνονται στο TikTok ή στο Instagram, αφού οι σύμβουλοι μπορούν να βοηθήσουν να σκεφτούν λεπτομέρειες, όπως ο καλύτερος τρόπος χρήσης ενός λογαριασμού αποταμίευσης ή ο τρόπος κατανομής των αποταμιεύσεων.

Είτε είναι Gen Z-er είτε Boomer, με ή χωρίς κλασικά επενδυτικά προϊόντα, η ανάγκη για εξωτερική βοήθεια θα προκύπτει πάντα και θα γίνεται συχνά πιο εμφανής με το πέρασμα των χρόνων, όταν τα ακανθώδη ερωτήματα σχετικά με το μέλλον τους δεν μπορούν απαραίτητα να αντιμετωπιστούν μέσω ενός ρομπότ ή μιας γρήγορης αναζήτησης στο διαδίκτυο. Η τελική αξία ενός χρηματοοικονομικού συμβούλου μπορεί να προέρχεται λιγότερο από τις αποδόσεις των επενδύσεων που προτείνει, και περισσότερο από το να βοηθά τους ανθρώπους να αποφεύγουν τα λάθη όταν οι αγορές είναι ασταθείς. Στο κάτω-κάτω, οι άνθρωποι θέλουν να αισθάνονται ότι υποστηρίζονται και να βρίσκουν υποστήριξη από κάποιον που εμπιστεύονται.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή